De ego-trippers zonder cap...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:46

Misser schreef:
Heb ik ook nog een vraag; rijden westernuiters eigenlijk wel eens met cap?

Heel veel westernruiters niet, maar ik wel... en een stalgenootje van mij ook... Lachen Ik rijd nu nog met vzh zadel (mijn westernzadel is nog niet klaar), maar als ik dalijk mijn westernzadel heb zet ik ook gewoon mijn Casco op... Lachen

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:03

Ik ben het eens/ en niet mee eens..
Er rijden veel volwassen mensen op onrustige paarden.. bij ons op de manege *zonder* cap.. is dit nou arragantie... en een man rond de 60 rijd ook op een eigen paard zonder cap.. kan ik dit dan arrogantie noemen.. (volgens mijn niet) Het is gewoon de keus.. wel een cap of geen cap..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:07

Ik snap ook niet waarom je zonder cap een EGO tripper bent eigenlijk

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:13

Nee ik dus ook niet! Verward

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:22

Ik rij egenlijk met cap. Vandaag was ik hem dan vergeten en kon ik er niet eentje lenen omdat alles te groot was, maar prettig vond ik het niet. Met cap op voel ik me wel wat veiliger.

Mensen die zonder cap rijden vind ik niet arrogant. Het kan mij ook weinig schelen als andere mensen zonder cap rijden, het is immers hun eigen risico.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:47

een vorm van arrogantie, nee dat vind ik niet.....
ik zelf rij meestal ook zonde cap(met springen bijna altijd met)
en het is echt niet dat ik me tof voel hoor, als je zo'n 4 tot 6 paarden per dag rijd, dan word ik helemaal gek van die cap!!!

enne moet je es kijken naar al die internationale ruiters wie rijd er daarvan met cap thuis....uuuhhh...geen!
ja er zit een gevaar in!maarre als je een cap op hebt en valt dan mankeer je vaak ook wat...dan kan je net zo goed gelijk een heel harnas aantrekken, want hoe vaak val je nou op je hoofd vergeleken met andere delen van je lichaam, die kans is even groot.....

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:57

Ja hoor ik denk ook dat ik te goed ben om van een paard af te vallen en ik ben ook immuun voor ongelukken en valpartijen. Schijnheilig Ik voel me ook heel goed en arrogant Als ik rijd is dat namelijk ook meestal zonder cap. Cool
Gelukkig is dat mijn eigen zaak, mijn hoofd, mijn eigen risico en mijn verantwoordelijkheid. Volgens mij heeft niemand daar last van dus ik vraag me af waarom je je er zo druk om zou moeten maken Scheve mond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:03

Ik vind het zeker wel storend als ik grietjes van 11 jaar oud zonder zadel buiten op de weg zie galoperen zonder cap.
Dan zie ik al de ergste ongelukken voor me.

Maar het zijn mijn zaken niet. Ik kies voor een cap en ik vind fijn als andere verstandige mensen dat ook doen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:27

MoonChloe"]
[quote="Misser schreef:
Heb ik ook nog een vraag; rijden westernuiters eigenlijk wel eens met cap?

goeie vraag maar ik heb de idee van niet..
[/quote]

Voor de westernruiters onder ons is er een helm verkrijgbaar waar de hoed overheen kan. Een alternatieve cap dus. Ik geloof eigenlijk dat ik daar pas een keer iemand mee heb zien rijden.

Ik rijd in de bak zonder cap. In het bos, op vreemde paarden en tijdens langere tochten zet ik hem wel op.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 20:33

Veel verschillende meningen. Ik begrijp dat sommige mensen niet met cap willen rijden, laat ik dat voorop stellen. Ik maak me er wel druk over, maar ik ga echt niet iemand dwingen zijn cap op te zetten (alleen de buurjongetjes die op de oude merrie willen kruipen Knipoog ). Als iemand zonder cap in de bak rijdt, zet ik deze persoon meestal wel flink voor schut. Wat betreft de arrogantie, ik vind toch dat er een zekere vorm van arrogantie in het spel is. Als mensen zonder cap op hun paarden stappen heb ik zoiets van; 'denk je zo goed te zijn er niet af te vallen of zo?' Maar das een gevoelskwestie.

Ik las iemand die over de argumenten begon die ze als onzin beschouwde. Daarop heb ik ook nog wat te zeggen Haha!. De leukste die ik ooit gehoord heb is; 'Ik heb vandaag geen cap op, want ik wil vanavond nog uit, en anders staat mijn haar zo plat...'. Maar goed, zij was behoorlijk Blond

ortiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:40

ik rij ook altijd zonder cap.
alleen als ik in een lesje mee rij dan MOET ik me cap op. (omdat ik een eigen paard heb) en een voorbeeld geefen! dat vind ik dus ontzin.
wand als ik me cap op heb en ik val van mij paard af tegen het hek met me rug kan ik die ook breken en verlamd raken Scheve mond .
en ik vind het nou ook geen arrogantie wand het is mij eigen keus. en die dingen zij hardstikke warm op je hoofd .

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:14

AlmostBlack schreef:

Ik las iemand die over de argumenten begon die ze als onzin beschouwde. Daarop heb ik ook nog wat te zeggen Haha!. De leukste die ik ooit gehoord heb is; 'Ik heb vandaag geen cap op, want ik wil vanavond nog uit, en anders staat mijn haar zo plat...'. Maar goed, zij was behoorlijk Blond

gatver, je gaat toch wel even douchen als je van je paard komt en daarna gaat stappen?

sorry voor het offtopic gaan...

Dan ook nog maar even ontopic: het argument dat je met cap op ook nog verlamd kan raken, vind ik een zinloos argument. Tuurlijk is het zo, maar alle kleine beetjes helpen toch?

Ik rij wel met cap, maar kinbandje niet vast (ja zelfs bij een veiligheidscap kan je die wegwerken), geeft zo nl een veel vrijer gevoel, maar of m'n cap dan nog werkt als ik val... Op een paard wat ik niet vertrouw doe ik hem trouwens wel om.

edit: ik denk trouwens dat je bij jongere mensen, zeg tot een jaar of 16-18 eerder kunt spreken van een soort arrogantie, kijk mij eens stoer zijn zonder cap. Dit is natuurlijk lang niet bij iedereen zo, maar komt eerder voor dan bij iemand van 30 bijv.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 25-04-04 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:15

Citaat:
Wat betreft de arrogantie, ik vind toch dat er een zekere vorm van arrogantie in het spel is. Als mensen zonder cap op hun paarden stappen heb ik zoiets van; 'denk je zo goed te zijn er niet af te vallen of zo?' Maar das een gevoelskwestie

idd jouw gevoelskwestie
Jij vind hun ego-trippen, terwijl de niet cap dragers het helemaal niet voor het stoere doen.

Als ik geen cap drag, draag ik die niet met de rede dat ik denk er niet af te vallen.
Ik weet dat je van elk paard af kunt vallen.
Maar als ik continue moet gaan denken, ik kan vallen, ik kan vallen, ga ik vandaag nog dammen, want dan is paardrijden voor mij geen hobbie meer.

Voorheen reed ik ook 4 tot 6 paarden er dag.
je cap is bij de eerste al klef, dan heb ik echt geen zin om die kleffe cap nog 5 paarden meer te dragen.
heef niks met arrogantie te maken, maar met niet prettig vinden.

Nu ik maar 1 paard per dag rij, heb ik mijn cap ook al veel vaker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:59

Ik draag zo goed als nooit een cap. Dat heeft niets te maken met arrogantie of het zijn van een 'ego-tripper'.

Ik heb gewoon een afschuwelijke hekel aan het dragen van een cap. Ik heb diverse modellen geprobeerd, maar tot nu toe zit er geen eentje comfortabel genoeg om hem dagelijks, of zelfs meerdere keren per dag op te zetten .

Buiten dat ik een cap niet lekker vind zitten, heb ik ook een hekel aan het smerige broeikaseffect dat eronder ontstaat en aan de kinband. Zodra ik me met een cap moet gaan inspannen, krijg ik het behoorlijk snel benauwd en dat is echt geen lekker gevoel.

Natuurlijk kan ik er een keer afvallen, dat is nu eenmaal een risico van paardrijden. Maar ik neem liever het risico dat ik een keer zonder cap op mijn hoofd val, dan dat ik een cap draag.

Ik snap trouwens ook totaal niet waar mensen zich druk om maken. Ik maak me ook niet druk om mensen die wel een cap dragen. Prima keuze! Mijn keuze is voor mij ook prima.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:11

AlmostBlack schreef:
Als iemand zonder cap in de bak rijdt, zet ik deze persoon meestal wel flink voor schut. Wat betreft de arrogantie, ik vind toch dat er een zekere vorm van arrogantie in het spel is. Als mensen zonder cap op hun paarden stappen heb ik zoiets van; 'denk je zo goed te zijn er niet af te vallen of zo?' Maar das een gevoelskwestie.

Wat een flauwekul, zeg! Het heeft totaal niets met arrogantie te maken, ik vind het mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik heb een hekel aan die dingen, weet wat het risico is van het rijden zonder cap en neem dat voor lief. Dat heeft niets te maken met het idee dat ik denk er niet af te vallen, dat kan altijd gebeuren.
Zo kan ik ook altijd aangereden worden als ik de straat oversteek of door een andere auto.
Risico van aan het leven deelnemen.

Dat jij mensen daarvoor voor schut zou zetten zou bij mij averechts werken en vind ik ook absoluut niet gepast. Laat mensen toch eens hun eigen leven leiden, we worden al genoeg door de overheid betutteld Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:13

Ik val vaker van de trap dan dat ik van het paard val.
Heb daar al mijn stuit door gebroken.
Met alles loop je risico,het is echt aan jou waar je voor kiest.
En of dat onverstandig is of niet hoeft een ander niet over te oordelen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:09

ik vind het sowieso erg vermoeiend dat er zoveel mensen zijn die vinden dat als zij iets vinden het ook zo is, en iedereen die het anders doet is fout, in dit geval een egotripper.
laat mensen toch hun eigen ding doen, iedereen is 'eigenwijs' maar houd het dan ook alsjeblieft bij je 'eigen'.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:12

vind er trouwens ook iets jaloersigs uit spreken, jaloers omdat de anderen 'vrij' zijn en jij van jezelf met je pan in een hete stomme cap moet zitten.
"als ik het moet moet iedereen het" zo klinkt het voor mij...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:20

moet iedereen voor zichzelf weten, ik reed altijd met, maar tis iedereen z'n eigen kop, dus daar ga ik me niet mee bemoeien.

wel moet ik er eerlijk bij vertellen dat ik ook pas een cap ben gaan dragen na een ongeluk 3 jaar geleden waarna ik 3 maanden in de ziektewet kwam te zitten.......dan ga je toch iets meer nadenken blijkbaar over wat er had gebeurd als..........maar ach...............

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:29

luxx schreef:
vind er trouwens ook iets jaloersigs uit spreken, jaloers omdat de anderen 'vrij' zijn en jij van jezelf met je pan in een hete stomme cap moet zitten.
"als ik het moet moet iedereen het" zo klinkt het voor mij...

Ach, je kunt het ook anders zien.
Ik wil niet dat mijn hersens door de bak liggen na een vervelende val, en dat zou ik voor een ander ook sneu vinden.
En ik zweet niet in mijn cap, ben er erg blij mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:39

ik rijd nooit met cap, ik heb zelfs geen cap op stal liggen, mijn caps liggen ergens in mijn vrachtwagen bij alle andere concoursspullen .
als ik op een groen paard stap doe ik de eerste paar keer wel een cap op,die leen ik dan van loulou. maar verder rijd ik nooit met cap
maartje rijd wel altijd met cap omdat dat van haar moeder moet
en dat vind ik best een goede zaak!
want haar nichtje, waar haar pony staat, is een jong grietje , en die apen alles na,dus als zij zonder cap gaat rijden , wil die kleine dat vast ook!

dus ik vind het een goede zaak als mensen wel met cap rijden, maar ikke doe het niet en heb het nooit gedaan ook....
ik rijd nu 16 jaar, en nooit heb ik met vallen mijn hoofd geraakt. op eengegeven moment léér je ook hoe je moet vallen Haha!
nee maar met de fiets loop je IMO vaak zelfs meer gevaar. of met een snorfiets
vorige week is een vriendin van me met haar snor geschept door een vrachtwagen en ligt nu met zware hersenkneuzingen in het ziekenhuis.... ik bedoel maar
je kan ook van de stoeprand vallen en je nek breken
als je zo gaat denken dan heb je geen leven meer!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:27

Als je zonder cap een egotripper bent, than that's me! Knipoog
Ik rijd alleen wedstrijden en lessen met cap, en de zeldzame keer dat ik thuis besluit te springen. Dat komt er op neer dat ik 7 van de 10 keren zonder cap rijd. Helaas voor jou zie ik dat zelf niet als arrogantie, behalve mn opa en oma ziet niemand mij rijden als ik thuis train. Dus voor het gezicht kan ik best een cap op zetten.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:32

gijsenkim schreef:
Ik snap ook niet waarom je zonder cap een EGO tripper bent eigenlijk

Nou ik denk dat ze dan in kwestie denkt dat die mensen BEWUST niet dragen en zo stoer over wil komen.. heb ik het goed Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:44

Tja ach er zijn al zo veel reakties geweest, maar volgens mij is rijden zonder cap een cult geworden.

Vroegah!, was het verplicht om met een cap in de manege te rijden. Maar steeds meer maneges zijn daar gemakzuchtiger in geworden. Weinig weten maar dat je niet volledig verzekerd bent als je valt en hebt geen cap op.

Gisteren reed ik langs een brommerongeluk. De jongen was aangereden, niet ernstig gewond maar wel een flinke hoofdwond. Hij droeg geen helm. Ik vind dat je op een snorfiets wel een helm moet dragen, niet vanwege de verplichting, maar voor eigen veiligheid. En idd over een tijd zal het in bepaalde gebieden veiliger zijn om een fietshelm te dragen. Heel verstandig dat ouders dat aan jonge kinderen geven.

Ikzelf dus rijd met cap. Het is een ongelooflijk achtelijk gezicht met die grote zwarte dop op mijn hoofd. Mijn haar gaat ervan stuk en na het rijden een natte platte pet op mijn hoofd. Jullie moesten eens weten hoe vaak ik mijn hoofd keihard heb gestoten aan een laag hangende dikke tak in de bossen. Ik zie ze misschien niet snel genoeg aankomen of mijn paardje let niet genoeg op mij, maar helaas ontkom ik niet aan die lomperigheid. Onlangs nog gevallen. Paardje schrok, sprong opzij en ik hing naast hem, hij ziet dat en schrikt weer en springt de andere kant om. Ik viel dus flink hard op de grond en raakte als eerste mijn achterhoofd. Mensen, zonder cap was het anders afgelopen.

Ik kan mij niet storen aan mensen zonder cap hoor. Netzo min als ze zonder helm rondrijden. Zij kunnen keigoed rijden en zitten tenminste op een knol die nooit een stap miszet. Als je het zo wilt zien, vind ik dat zielig.

Ik heb ook liever foto's van mijzelf zonder cap. Afgelopen zondag nog. Kom ik kennissen tegen met fototoestel. Ha, leuk even wat foto's maken. Ik dus meteen die butsmuts af (en voelde al die natte pet). O,nee zegt hij die hoed moet op hoor, dat hoort zo, dat hoort bij het paardrijden, zonder is de foto minder leuk!!! En hij heeft gelijk, het hoort bij het paardrijden!!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:50

Geweldig die Russel