Ben eraf gevallen wat nu???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:45

Hou die teugels maar gewoon kort en de handen hoog als je het weer voelt aankomen. En achterover zitten als je merkt dat hij last krijgt van spatjes. Jouw vertrouwen groeit met de keren dat je bent blijven zitten namelijk.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 14:48

Desiree schreef:
Hou die teugels maar gewoon kort en de handen hoog als je het weer voelt aankomen. En achterover zitten als je merkt dat hij last krijgt van spatjes. Jouw vertrouwen groeit met de keren dat je bent blijven zitten namelijk.

Waarom moet ik mijn handen hoog houden??? Ik dacht dat je die altijd laag moest houden want als je ze hoog houd dan ontsnapt ie en met je handen laag kan ie niet weg???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:54

Een paard dat een goeie hoge bok wil geven, zal zijn hoofd zo ver mogelijk tussen zijn voorbenen willen doen > des te hoger kan hij zijn kont gooien. Maar jij wilt dat natuurlijk niet, dus niet met die kop omlaag laten gaan, handen hoog houden op zo'n moment. Maar niet onder normale omstandigheden natuurlijk.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:26

ow zo nou snap ik het. Ze hebben mij ook geleerd te gaan staan in de beugels dan is het voor haar ook moeilijker. Maar als het zo snel gaat besef je dat niet zo snel want het is in een factie van een seconde gebeurt.Lachen

Shadow12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:35

nee gek .. niet zo snel opgeven.. vraag iemand om je de komende tijd te helpen of g0ed les te geven.. er zijn vast wel mensen in je omgeving die je willen helpen, als je nu beslist om hem weg te d0en... krijg je er vast spijt van.. probeer t eerst een tijd.. en dan kan je altijd nog iets beslissen.

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:36

ja ik denk dat ik dat ga doen want ik hou wel veel van haar Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:47

ik zou eigg niet gaan staan in mijn beugels bij een goede bok-partij lig je er dan juist heel erg snel naast Knipoog
gewoon wat desiree zegt: handen beetje omhoog en het uitzitten... maak je lekker lang en zwaar in het zadel dan is het voor haar alleen maar moeilijker om je eruit te krijgen

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:14

palinde schreef:
Ik ging vandaag rijden. Het waaide hard dus ik had haar eerst gelongeert.
Toen ging ik erop. Alles ging goed totdat.......

ik eraf viel. We waren ontspannen aan het rijden. En toen begon ze te bokken, te bokken en toen viel ik recht op mijn gezicht en heup. Die zijn toch wel mooi gekneust Verdrietig. Toen kwam gelukkig iemand van de club en die had haar man gebeld, die kwam om mij effe mee te helpen. Ik ben er niet meer opgestapt want ik kon echt niet meer. Mijn heup deed zo zeer. . Nou weet ik niet meer wat ik moet doen.
Ik denk dat ik hem wegdoe. Maar dat is wel moeilijk want ze is wel lief.
Dus ik ben helemaal in de war. ik weet het echt niet meer. Maar 1 ding wel ik wil zo niet meer verder. Verward Verward Verward

Prober over je angst heen te komen, probeer na dat je gevallen bent weer op het paard te stappen, anders hou jij je onzekerheid.
Je wilt niet weten wat ik allemaal mee heb gemaakt. Maar ik ben er met veel moeite weer opgestapt. Ik kan er wel 1 opnoemen wat ik toch met veel moeite heb gedaan ons paard is schrikkerig, ik was de beugels aan het doen en het paard keert met een rotgang om zonder dat ik het doorhad, en ze heeft mij met beide benen in mijn heup getrapt en buik en ben een meter gelanseert, maar ben op dat moment er wel weer opgestapt. Probeer erop te stappen dat ik alleen maar zeggen ook al is het 5 min. maar dan heb je toch weer een stukje zelfvertrouwen, Succes

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:14

tja .. als ik jou was had ik er gewoon weer opgestapt.. al is het een dag erna.. en niet verkopen.. dan had ik mijn pony nu al.. mzmzz 12 x ofzow moeten ver kopen Bloos!

Bollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:20

Als je je paard echt gaat verkopen, wat ben je dan van plan? Toch niet een nieuw paard kopen? Want echt; zelfs de aller-aller-allerbraafste pony schrikt wel eens ergens van. En dat zal dus heus ook wel eens gebeuren met een andere pony. Ik snap dat je heel erg geschrokken bent, maar ga er toch maar weer op als je je weer wat beter voelt. Ook al is het alleen maar om niet bang te worden...
Veel sterkte verder

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:33

elk paard bokt weleens, en elke ruiter valt weleens
als je bang bent als je er een keer afegvallen bent zou ik geen nieuw paard kopen.Ik zou me er gewoon door heenslaan en laten zien wie de baas is.als je je zelfverzekerd voelt dan lukt het vast veel beter.ga anders eens op een super delux lief paard rijden dan krijg je weer vertrouwen in paarden en kan je weer leuk met je lieveling rijden!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:39

Je hebt haar nu 2 maanden als ik het goed heb gelezen he? Wat is 2 maanden op een paarden-en mensenleven. Je hebt nog tijd genoeg om haar te verkopen! Vertrouwen moet groeien,van beide kanten. Lachen Het beste is om er meteen weer om te klimmen, maar dat is vaak makkelijker gezegt dan gedaan. Misschien deed ze zich pijn of ze schrok: Omdat je zegt dat ze opeens begon en eerst ontspannen was Verward laat je niet gek maken!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:51

Ik ben het eens met alle bokkers hier... volhouden!

En dat zeg ik op een moment dat ik net het ziekehuis uit ben omdat ik afgelopen woensdag er ook afgeknikkerd ben, en daarbij een gebroken/gescheurde heup heb opgelopen!

Alleen het grote verschil is dat ik geen angst heb, ook al kon ik er ook niet meer gelijk op (als het had gekunnen had ik het zeker gedaan)

Ik stap er ook wel weer op. De eerste keer zal dat niet fijn zijn, dat weet ik wel zeker. Tuurlijk spookt er door je hoofd dat je niet weer wilt vallen, maar aan de andere kant, hoe banger je bent, hoe meer je paardje dat zal voelen en daar misbruik van gaat maken. Als ik het zo inschat kun je best goede lessen gebruiken. Vraag hulp, je hoeft je er niet voor te schamen, iedereen is weleens bang, ook Anky (en die geeft het ook gewoon toe, wat ik erg waardeer hoor)!!!!

Neem je ouders mee, vraag een verzorgster die ervaren is en je kan helpen zonder dat ze je uitlacht, want daar ben je mee geholpen.

Kortom: volhouden en je zult trots op jezelf zijn!!!

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 17:07

oh dat is rot voor je dat je bent gevallen. Ik wou dat ik dat kon dat ik geen angst heb. Maar ik wil er wel voor vechten *LOL*

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:17

palinde schreef:
oh dat is rot voor je dat je bent gevallen. Ik wou dat ik dat kon dat ik geen angst heb. Maar ik wil er wel voor vechten *LOL*

That's the spirit

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:55

Vallen hoort nou eenmaal bij paardrijden. Dat staat toch wel bekent.
Dus om nou meteen na de eerste keer vallen te zeggen dat je je paard gaat verkopen vind ik een beetje triest. Het zal nog wel vaker gebeuren hoor.

Als je niet wil vallen, dan moet je niet op een paard gaan zitten, maar dan moet je maar gaan dammen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:26

Als je denkt dat je dit paard echt niet aankan en er geen vertrouwen i hebt, kun je haar misschien beter een poosje laten rijden door iemand die er meer mee kan, en zelf een poosje een makkelijker paard gaan rijden..Is misschien beter voor jullie beiden? Maar dat kan je zelf denk ik nog wel het beste inschatten..Succes iig!!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:48

rijd je met een zweep??
Klinkt mischien raar, en denk je der ook niet bij na, met een bokpartij, maar elke keer als zij doet : BOK, jij TIK, zij weer BOk, jij TIK, dan houd ze ook wel snel op.Maare, als je op je paard zit, probeer je dan te consentreren op je paard, haal een keer goed adem, en ga lekker zitten. Consentreer op wat je doet, en let goed op alles..

Roowz, maar, als iemand anders je paard gaat rijden, en jij er niet meer op stapt, gaat jouw vertrouwen in dat paard achteruit, en durf je er vanzelf niet meer op. Je kan beter op je paard blijven rijden, maar dan onder begeleiding van iemand.
Maare, je moet er zeker weer opstappen, hoelanger de uitstel, je banger je wordt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:23

Citaat:
hoelanger de uitstel, je banger je wordt
ben ik het 100% mee eens

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:25

(ffe offtopic)mooi, dan heb ik er toch nog een beetje verstand van Tong uitsteken
maar, hoe gaat het nou, ben je er al op geweest, zoja hoe ging het, of kan het nog niet vanwege je heup?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:28

Ik vraag me ook af waar je angst is ontstaan?

Dat zal toch echt niet gekomen zijn door 2x vallen.
De meeste zeggen wel niet verkopen terwijl ik misschien juist wel zeg verkopen.

Ik denk gewoon dat jij niet klaar bent voor een eigen paard of in iedergeval niet voor deze.

Heb je het paard zelf uitgezocht of hebben je ouders er zo maar eentje voor gekocht.?
En waarop heb je het paard uitgezocht. Ik krijg de indruk dat hij meer om zijn gangen is uitgezocht dan om het brave rustige karakter(niet dat het een doorrak is)

Als je bang blijft zal het probleem alleen maar erger worden.
Misschien dat je dan beter kan toegeven dat het paard te fel voor je is.
Dan misschien een paard nemen die wat ouder is en meer ervaren zodat jij daar van kan leren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:32

Ik sluit me bij bijna al mijn voorgangers aan erop en rijden... Zal niet meteen lekker ontspannen zijn, maar je moet ergens mee beginnen. Een uittest fase ga je op ieder paard/pony meemaken, je zult er ooit door moeten en waarom niet op je eigen pony.

Ik zou wel iemand meenemen die je vertrouwt en je kan steunen. desnoods ga je er eerst aan de longeerlijn op. Als je er maar weer op zit.

Een meisje bij mij op stal heeft ook zo'n weg-vertrouwen-ervaring gehad en die heeft nu iedere week les. De eerste weken aan de longe en nu galopeerd ze weer vrolijk rond. Gaat super goed. Je kunt altijd nog iemand zoeken die hem een paar keer in de week voor je aanpakt en dan jij er weer op en dan langzaam uit bouwen als je weer meer vertrouwen hebt.

Ben trouwens wel benieuwd of je er weer opgaat en als je erop gegaan bent... hoe het afgelopen is... Ik hoop natuurlijk goed Succes ermee!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:39

Ben je alleen zo bang voor je eigen paard tijdens het rijden? Of heb je dat ook bij andere paarden? Anders kan je misschien eerst een tijdje op een wat ouder (manege)paard rijden wat super rustig om daar je vertrouwen wat mee op te bouwen, en dan pas weer serieus aan de slag gaan met je eigen paard. Want paarden merken het echt als je bang voor ze bent, en sommige paarden maken daar een beetje misbruik van... Scheve mond

Veel succes in elk geval!

Witvenhester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 20:50

Ik heb haar vandaag geborsteld en gelongeert onder begleiding van mijn lesgever. Ze reageert goed op mijn stemhulpen. Als ik stap zeg gaat ze stappen en ook naar draf. Ik denk dat ik het langzaam moet opbouwen. Ik denk dat ik te snel ben gegaan. En dom ben geweest om in de wei te rijden. Ik denk dat dat zijn terrein is. Maar mijn angst is ontstaan bij mijn allereerste pony. Die was echt heel gemeen. Die keek ook heel gemeen uit zijn ogen en die heeft me er vaak afgegooid. Toen was dat vertrouwen weg. En wou ik niet meer, toen heb ik mijn vertrouwen weer terug gehaald bij mijn 2de pony aron. Maar toen moest ik de overstap van pony naar paard maken en dat vind ik ook een hele stap. Ik had er zo naar uit gekeken ik wou en moest een paard. En dat werd palinde ze is nu 7 jaar. Ze zeggen dat ze altijd op haar hebben gereden en ze heeft ook een veulen gehad. Dus ik op palinde en ze reed heerlijk. Dus we hebben haar gekocht. Maar toen moesten we buiten op het veld rijden en dat vind ik gewoon een beetje eng. Maar als ik les heb gaat alles goed maar als ik alleen ben niet. Dus ik mag niet meer alleen rijden alleen onder begleiding. En ik wil niet opgeven. Maar zondag was voor mij ff de druppel. Morgen rijd mijn instructrice er op en woensdag ga ik haar nog longeren en donderdag heb ik weer les dus ga ik er gewoon weer op. Het zal wel ff een spanning zijn maar ik moet er zelf overheen komen (besef ik). Dus ik hoop dat alles goed gaat. Heeft iemand nogmeer die ervaring??? Lachen

maaikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:34

hoi

ik ben ook in het begin heel vaak van mijn paard afgevallen ook ongeveer alles gebroken wat je kunt bedenken maar naar stug doorzetten en soms voor het rijden even longeren zodat ze niet meer zo fris was gaat het heel goed nu ik had in het begin 2 keer in de week prive les en 1 keer in de week les op de rij vereniging ik heb nu gewoon 1 keer in de week prive les en het gaat super dus kop op meissie probeer door te zetten heel veel succes in ieder geval!!!!!!!!! OK dan!