nee, ik kom niet naar Roden. maar ik mocht wel ja. Maar mijn pony is niet helemaal in zijn doen, en ik wil hem niet kapot rijden. Dus dan maar niet!!
veel succes!
Merel Blom
Geplaatst: 02-11-01 19:55
dat geeft niet, zolang je paard maar niets heeft
Karin
Geplaatst: 03-11-01 23:48
Please, geen langzame chat & graag weer on topic!
Kellebel
Geplaatst: 04-11-01 10:24
dat is toch dat ze superveel moeten springen, en over allemaal moeilijke hindernissen moeten lopen? als ik tegen m'n vader zeg dat gewoon TE erug is voor die paarden zegt ie: dat moeten ze in het wild ook! Das waar, maar ze zijn nu toch niet meer in het wild? Ze zijn toch bij hun baasje om vertroeteld te worden???? Of ligt dat nu aan mij?
Merel Blom
Geplaatst: 04-11-01 12:52
maar we zijn alleen maar bezig paarden te HEBBEN!!!!!!!!!
dat doe ik, dat doe jij, dat doet iedereen.
Ze mogen niet loslopen, want straks lopen ze misschien weg. Ze moeten op gesloten in een stal of in een kleine wei. Dus we zijn alleen bezig met hebben van. En daar komt dan houden van bij. Dan kun je paarden beter een stukje natuur laten behouden door ze te laten doen wat ze leuk vinden en dat is crossen.
Vanessa
Geplaatst: 05-11-01 00:31
Ik vind de hindernissen waarvan het paard niet weet wat hij aan de andere kant kan verwachten gemeen. Hierdoor komen ze vaak helemaal verkeerd neer en dit kan gebroken benen veroorzaken. Verder vind ik het crossen en het springen van "overzichtelijke" hindernissen wel heel erg tof.
Gail
Geplaatst: 05-11-01 12:10
Ja maar jij als ruiter weet het wel en als je je paard goed begeleidt komt ie helemaal neit verkeerd neer.
Ik vind dat je wel de vergelijking kan maken met andere disciplines, omdat de training inderdaad volgens mij veel dichter bij de natuur van het paard ligt dan vele andere trainingen. En ja dressuurpaardenmoeten ook bosritten maken, maar in de praktijk lijkt dat minder te gebeuren. maar ach, zoals we in een ander topic hebben kunnen lezen laten sommige springruietrs hun paarden ook nooit butien lopen.
Ik vind de military een prachtige sport (en ja Fitz, Boekelo is lager dan Badminton maar dit jaar was de cross met name technisch en echt niet hoog voor een ***). Eigenlijk vind ik dat je nauwelijks over een discipline an sich kan oordelen. Het gaat er met name om hoe jij met je paard omgaat.
Gister ben ik naar een dressuurwedstrijd geweest in Nieuwegein, wat liepen er veel veel mutsen moeilijk te doen en aan te stinkmoddern met hun paard. En tussen de inrijdende dressuurruiters liet de een of andere achtelijke gladiool zijn westerspaard -tig!!! slidingsstops achter elkaar uitvoeren, om vervolgens stil te gaan staan en zijn drijfnatte paard weg te brengen.
Sjongejonge. En zo lopen er ook idioten rond in de sgw/militarysport, maar de sport zelf vind ik te gek.
En liever na een leuk leven je nek breken, dan elke dag je slijtage en blessures opbouwen!!!
Mytens_oud
Geplaatst: 05-11-01 12:24
Ik heb bij de pony's ook in de sgw selectie gezeten voor het EK sgw (springen dressuur en miltary). Ik was naar de selectie geweest met mijn 2 'jonge' pony's die M sprongen en m dr. liepen(mijn Z springpony's nam ik niet mee want daar was ik te zuinig op en wilde ik puur voor de springsport houden). Ik was door de selecties heen en had les van Roelie Bril en Karen galema. het was allemaal erg leuk en leerzaam maar ben gestopt voordat het A en B team voor de EK bekend werd gemaakt. Bij de pony's was het zo dat als je je pony's goed onder controle had en ze niet 'te' zuinig waren je makkelijk een cross kon rijden zonder 'veel' risico's. Ik ben toch gestopt omdat ik er teveel tijd aan kwijt was en ik met mijn Z pony's toch verder wilde komen in de springsport. Ik vond het dus niet een hele erge risicovolle tak van de paardensport als je maar controle en ervaring (inclusief paard/pony) hebt. Maar als je die wedstrijden ziet van de paarden, die 3 sterren crossen enzo dan denk ik wel eens: hmmm is het niet iets teveel van het goede? Maar als je die paarden ziet zie je dat ze er lol in hebben want hoe pittig de hindernis ook is de meeste blijven springen met de oren erop. Dus ik denk dat de paarden het wel leuk vinden, maar ze worden wel bloot gesteld aan meer risico's i.v.m. vaste sprongen enzo. In het parcours valt een balk en in een cross kan een balk niet vallen dus dan bestaat de kans dat ruiter en paard vallen. Ik vind het een mooie sport maar ik denk dat de ruiter/eigenaar van een paard wel moet inzien dat het toch meer risico's met zich mee brengt dat springen en dressuurrijden en dan heb ik het over die vaste sprongen en daar kiezen ze dan ook voor. In de miltary/sgw/dr/spr kunnen paarden allemaal peesblessures oplopen alleen met een cross heb je het ongeluk dat als je paard een keer niet uitkomt en toch springt kan blijven hangen en vallen met de gevolgen van dien. Als je crossen rijdt moet je gewoon een goed meedenkend en slim paard hebben, hij moet meedenken, stoppen als het echt niet kan/meekijken (dus niet doorspringen omdat hij toch wil maar dan blijft hangen of iets dergelijks), niet te zuinig(niet hoger springen dan nodig, zuinig iopzichzelf zijn). En een ruiter die weet waar hij mee bezig is.
Merel Blom
Geplaatst: 05-11-01 15:52
hee mytens. Ghadaf is normaal ook zuinig , maar alleen tijdens het springen een beetje, maar in de cross niet
Mytens_oud
Geplaatst: 05-11-01 16:04
Weet ik daarom hebben we toen Karen Galema gebeld dat hij te koop stond, het leek me een goede sgw pony.
Merel Blom
Geplaatst: 05-11-01 22:14
haha, ik vind ghadaf ookerg stoer!!! ik ben blij dat ik hem heb