Het leed dat niet reagerende kopers heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Ik heb bij kijkers ook weleens aangegeven dat ik denk dat het geen match gaat zijn en ze niet laten proefrijden. Die waren chagrijnig en teleurgesteld, maar was een hele gevoelige merrie en toen ze er waren kreeg ik er veel meer uit als aan de telefoon. Als ze meteen eerlijk waren geweest dan had ik ze niet eens laten komen, en had ons beide veel tijd gescheeld. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Ja daar leer je van he? Het blijft lastig en een groot grijs gebied soms.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Die heb ik ook zien staan. En ik begrijp het wel hoor.
In het verleden toen ik nog de sportpaarden reed was het ook te vaak dat truusje de moeilijkste pony op de manege reed en dan kwamen ze voor een 4 jarig sportpaard, goed aan de hulpen.
En mama boos als je zei dat daar nogal verschil in zit.

Nu is dit heel uitvergroot (overigens nog precies zo gegaan ook) maar de subtielere variant met net zo veel rij ervaring en wel een goede kennis van de theorie. Dus zonder het in de praktijk te kunnen brengen.
Die zijn niet altijd even gemakkelijk te filteren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Ik werd ook echt overspoeld met berichtjes en telefoontjes. Eentje belde zelfs rond 23:30 nog, doe normaal zeg. :=
Of degene die NU wilde komen. Het was al half 9 in de avond, ze moesten een uur autorijden, onze bak was bevroren en ik kreeg het zo last minute niet meer voor elkaar om ergens anders een binnenbak te regelen. Die waren zo kwaad “schijnbaar wil je niet verkopen”. Ja dat wil ik wel, maar ik kan ook niet toveren en ze wilden niet een dag wachten want dan kreeg ik wel wat geregeld.

Het bewust ook de bezichtigingen rustig gehouden en een lijstje gemaakt voor degenen interesse hadden voor het geval er anderen afhaakten. Maar kijkers nummer 2 waren verliefd, hebben direct aanbetaald onder voorbehoud van positieve keuring en daar is ze heen gegaan. Hebben nog jaren heel leuk contact gehad.

Duopenotti ik snap het ergens ook wel, maar ik zou dan liever betalen om te mogen proefrijden en dan haal je al snel de niet echt geïnteresseerden er snel uit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Toen ik mijn eerste paard ging kopen, ook bij een bezichtiging van de verkoper te horen gekregen dat ik niet mocht proefrijden, want paard was pas net zadelmak. Ik mocht wel een ander paard proefrijden, wat al verder was doorgereden en ook aan mijn wensen voldeed. Nadat ik die had gereden, zei hij, dat ik toch die andere wel mocht proefrijden. Omdat het mijn eerste paard was, dacht hij ook, komt net van de manege dus daar waag ik mijn paard niet aan, maar ik reed al jaren jonge paarden door voor iemand.

Overigens vond ik dat tweede paard veel leuker dan degene waar ik voor gekomen was, dus heb aangegeven dat proefrijden niet meer hoefde. Tweede paard is het uiteindelijk ook niet geworden, maar was zeker een hele goede kandidaat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Kaitlyn schreef:
Ik heb bij kijkers ook weleens aangegeven dat ik denk dat het geen match gaat zijn en ze niet laten proefrijden. Die waren chagrijnig en teleurgesteld, maar was een hele gevoelige merrie en toen ze er waren kreeg ik er veel meer uit als aan de telefoon. Als ze meteen eerlijk waren geweest dan had ik ze niet eens laten komen, en had ons beide veel tijd gescheeld. :=

Andersom ook. Een knarsentandende, met de staart zwiepende merrie die in elke hoek zowat stond te staken. Oh, en ze konden haar niet zonder slof rijden blijkbaar...Ik heb op een vriendelijke manier gemeld dat ik er niets aan toe zou kunnen voegen en er dus niet op zou gaan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Hier een koper die toch enkele keren wel even door een verkoper niet juist behandeld is.
Mijn huidige paard, gekocht als projectpaard van 1,61 (bleek 1,57 te zijn). Gaan kijken om kennis te maken (niet eens te rijden) met het paard, 1,5 uur enkele reis. Of ze wel eens gereden hadden? "Nee, niet echt geprobeerd, maar we begrepen van de vorige eigenaar dat er wat opstapproblemen zijn." Paard gekocht, opstapproblemen kan ik aan werken. Dácht ik... Eerste Nederlandse eigenaar gevonden en die wist mij te vertellen dat het dier niet als rijpaard verkocht had mogen worden... Sta je dan... Teruggeven kon niet meer (gunde ik het arme dier ook niet).

Later ben ik nog eens gaan kijken bij een rijpaard (2 uur rijden enkele reis). Speciaal een afspraak gemaakt dat zíj zouden kunnen. Kom daar aan, dier wordt uit de klei getrokken, in een binnenbak gelaten, ernstige verlatingsangst (stond niet in de advertentie, want zij vonden van niet) en voorrijden was niet mogelijk, want de dochter was niet thuis. Paard was zo onrustig dat ik er als koper écht niet op ging zitten.

Als ik bij een GP of Z-paard zou gaan kijken, zou ik het écht niet erg vinden om te moeten betalen voor een proefrijden, maar een paard dat veel lager in training is, of een 'projectpaard' (wat wel braaf onder het zadel is) dat vind ik een ander verhaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Kaitlyn
Je weet natuurlijk ook niet hoe dat verder loopt.
Als iemand komt kijken, het een leuk paard vind.
Vraagt of die terug mag komen om te longeren, om te kijken hoe het paard reageert op een een ander.
Dus op die manier echt geduld en interesse toont.
Dat een keer later rijden we kan

Maar dan heb je die mafketels zoals jij al beschrijft ook geweerd.
Want zo'n sensibele heeft ook niks een een ruiter zonder geduld.

Zo ooit een paardje van 160 verkocht voor een stal.
Was echt zo'n watervlug paardje.
Ook echt wel karakter erop, niet gemeen, maar geen allesmans paardje.
Zo ook geadverteerd en ook met komen kijken aangegeven.
Het is een 4 jarige, groen, en geen dappere van zichzelf.
Kan opzij springen van het licht van een lichtplaat of zo. Maar bij vertrouwen loopt ze daarna gewoon door.

Komt iemand kijken die juist zin had in wat meer pit.
Paar keer komen proefrijden en dat ging echt heel fijn.
Paardje gekeurd en de vraag of wij wilde brengen.

Komen we daar op stal aan, echt heel groot en druk.
Heeeeel veel stallen in een smalle gang.
En ze wist echt niet waar te kijken.
Paard was gewend hele dagen buiten in de wei te staan, daar in een mini paddock.
En toen we daar over het erf liepen een hoop stalgenoten van laat eens zien hoe goed ze loopt enz.
Geen fijne sfeer.

Ik heb haar daar nog eens verteld dat het paardje niets is gewend van vreemde locaties en ik haar eerst rustig zou laten wennen aan de nieuwe dingen....

Lang verhaal, kort, ohnee dat kan niet meer. :+
Paard is met een hoop gedoe terug gekomen.
Toegeven durfde ze niet, maar dat dat ze er niet mee om kon gaan was wel duidelijk.

Later is dat paardje verkocht aan een ponyruiter die naar de paarden moest.
Je weet wel zo'n fel klein pittig meisje.
En het paardje heeft het daar geweldig gedaan!
En regelmatig kreeg de oud eigenaar nog een berichtje dat ze weer eerste waren geweest.

Maar echt die omhoog gevallen trutten op zo'n stal met van die rotlui die een paard geen tijd geven, bahbah

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Kaitlyn schreef:
Nou betalen voor proefrijden vind ik zo gek nog niet, gebeurt hier in Duitsland ook veel. Bij koop wordt dat bedrag in mindering gebracht.
Voorkomt de mensen die voor de leuk op paarden reageren en proefrijden.

Slim!

anjali

Re: Het leed dat niet reagerende kopers heet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Ooit ging ik kijken bij een paard en nee, kon niet proefgereden worden want geen zadel! (?)Nou he. "Neem hem maar mee om thuis te proberen!" Heb ik gedaan en- na enige opstartmoeilijkheden (het was duidelijk dat het oude paard al heel lang niet bereden was) werd ik zwaar verliefd! Dat werd hem dus! Jaren eerder helzelfde aanbod ooit gekregen maar daar was ik toen niet op in gegaan want het was een dagreis ver en als het niet zou gaan zou ik hem weer moeten terugbrengen. De initiele persoonlijke klik was er ook niet, het paard reageerde helemaal niet op mij. Beide gevallen vroegen in eerste instantie niet vooraf om geld. Eigenlijk allebei paarden die wegens omstandigheden ergens weg moesten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Elisa2 schreef:
Ah nee, dan zou ik als ik de verkoper was strenger selecteren wie je er op laat. Mensen overschatten zichzelf vaak. En niet teveel achter elkaar.

Nou dat is zeker waar. Ik heb ze hier ook gehad die nog geeneens wisten hoe een westernzadel aangesingeld moest worden of hoe split reins werkten! Die reden met hun handen wijd op schouder hoogte. En dan zei hun trainer, nee niet aan beginnen het is te veel paard voor jou. ( trainers die wisten op welk niveau ik zelf rijd...)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Ik denk wel dat een duidelijke advertentie veel tijd scheelt en alvast voor selecteert.
Advertenties zijn vaak ook niet helemaal objectief, dat kan misschien ook niet 100%, maar soms blijkt een 'probleem' voor een ander helemaal geen probleem te zijn.
Of er wordt bewust iets weggelaten wat echt een no-go is.

Ik ben bijv. eens ergens geweest, leuke en duidelijke advertentie, telefonisch contact gehad, alles prima en klonk geschikt: Braaf in omgang, met rijden, geen gekke dingen.
Ik heb nog 2x gevraagd of de stokmaat klopte, het paard leek op de rijfoto's best heel groot, maar nee hij was echt 160.

Kom ik daar, 2u enkele reis... is ie 170 minimaal :+ (voor mij veel te groot)
En zenuwachtig in omgang, steigeren met opstappen. En bedankt...dat had voor beide veel tijd kunnen schelen :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Hier eens andersom gehad.
Is hij echt wel 165? Want toont kleiner op de foto.
Ja persoon er naast is groot.
Echt die haalde de 160 niet.

Paard is zadelmak.
Meteen geleerd dat er mensen zijn die dat heel letterlijk nemen. Kent een zadel, geen ruiter.

Is hij gezond.
Ja zeker.
Daar zware cornage.
Ik zei er wat van.
Nee geen cornage. Paard is moe. In de ochtend ook al een kijker geweest.
Nou dat moet hij ook af kunnen zonder bijgeluiden...
Zou overigens ook braaf op de was plaats zijn.
Ja strak tussen 2 kettingen kon hij je idd niet makkelijk bijten..

Ik vraag mij dan ook af. Beide idd tijd gekost of ze denken dat iemand daarop wel zegt, ja die wil ik wel?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Zo heb ik kijkers gehad bij mijn haflinger die zijn 5 x geweest mochten alles doen, buitenritten, sprongetje alles. 1 dag voor de keuring een telefoontje, kan het ook voor 500 minder omdat ze anders geen budget had voor het zadel... :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Het is soms ook lastig..heb ook weleens kopers gehad die direct het hele paard af gingen kraken en rijden konden ze niet en dan zou de advertentie niet kloppen. Dat je het er niet uit kan rijden betekent niet dat het er niet in zit he?

Of een ander paard die was heel selectief, normaal gesproken heel braaf maar bij sommige mensen begon dat dier dan soms te bokken. :o Tja, waar dat dan aan ligt als zo'n dier dat normaal gesproken niet doet?

Maar goed, er wordt natuurlijk ook genoeg verzwegen bij verkopers. Ook weleens mee geweest bij het kopen van een (duur) paard met cornage maar juist door het te herkennen kon er een flink stuk van de prijs af. Cornage zegt natuurlijk in feite niks over de gezondheid maar het is wel een gebrek.

Popstra, ik zie soms ook mensen die denken dat ze western rijden als ze een westernzadel er op hebben liggen en hun paard zo langzaam mogelijk kunnen laten sloffen. :+

Anjali dat is mooi als het zo kan zoals in jouw eerste voorbeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Klopt, zie je hier op Bokt ook veel. Hop westernzadel er op en ze hebben een westernpaard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Ik vind paarden verkopen ook vreselijk.
Heel veel kopers die doen alsof het om een stoel gaat ‘vraagprijs?’. Verder niks. Heel irriterend

Maar het vervelendste vind ik nog wel al die video’s… ze willen nog net geen video om te zien of het paard wel goed genoeg kan poepen. Heb eens alle benen van top tot teen moeten filmen heb er daarna niks meer van gehoord
Ik verkoop liever veulens. Geen keuringen, simpele beweging video en meestal dan ook gelijk verkocht

Ik kom nog uit een tijd dat je bij de meest wazige foto en beschrijving naar Duitsland of België rijdt (3 uren) om een pony te bekijken… en niet van elk haartje die het dier heeft een video te moeten maken

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:25

Och ja vreselijk :’)

Ik heb gewoon 1 video in elkaar geflanst en daar doen ze het maar mee. Daarop kunnen ze hem zien lopen onder het zadel, zonder zadel en op buitenrit. De rest mogen ze hier komen bekijken.

Ik ben zelf altijd een hele simpele koper geweest, 2 van mijn paarden als veulen gekocht vanaf een foto en een keertje langs gaan.
Een 3 jarige zelfde geval.

Af en toe haal ik wel eens een project pony op, is de vraagprijs realistisch dan doe ik daar ook niet moeilijk om. Verhaal aanhoren, trailer aankoppelen, kijken en gelijk meenemen.
Nu hoeft dat laatste echt niet voor mijn pony’s, maar dat ellendige vragen blijven stellen via app, niet willen bellen en dan onmogelijk een dag/tijdstip kunnen vinden is erg vervelend.

Andersom heb ik een keer een project pony verkocht, het hele verhaal in de advertentie gezet en de vraagprijs erbij. En nog kwamen er mensen die dachten dat ze wel even erop konden rijden, ehh nee staat heel duidelijk in de advertentie en je krijgt met wat moeite net een halster om :’)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Kabayo schreef:
Ik vind paarden verkopen ook vreselijk.
Heel veel kopers die doen alsof het om een stoel gaat ‘vraagprijs?’. Verder niks. Heel irriterend

Maar het vervelendste vind ik nog wel al die video’s… ze willen nog net geen video om te zien of het paard wel goed genoeg kan poepen. Heb eens alle benen van top tot teen moeten filmen heb er daarna niks meer van gehoord
Ik verkoop liever veulens. Geen keuringen, simpele beweging video en meestal dan ook gelijk verkocht

Ik kom nog uit een tijd dat je bij de meest wazige foto en beschrijving naar Duitsland of België rijdt (3 uren) om een pony te bekijken… en niet van elk haartje die het dier heeft een video te moeten maken

Een (indicatie van) de vraagprijs hoort er eigenlijk wel bij te staan vind ik. Want het heeft weinig zin voor beide partijen als het paard te duur is om allerlei andere informatie uit te wisselen. Tijdverknoeien voor allebei.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ja die n.o.t.k. skip ik ook altijd. Zet tenminste in je advertentie <10/20/30k of meer. Scheelt (potentiële) koper en verkoper in ieder geval die vragen. Want als er niks bij staat dan is “wat is de vraagprijs” ook zo’n beetje mijn eerste vraag. Dan weet ik of het zin heeft om door te vragen of dat het niet in budget past.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Kaitlyn schreef:
Ja die n.o.t.k. skip ik ook altijd. Zet tenminste in je advertentie <10/20/30k of meer. Scheelt (potentiële) koper en verkoper in ieder geval die vragen. Want als er niks bij staat dan is “wat is de vraagprijs” ook zo’n beetje mijn eerste vraag. Dan weet ik of het zin heeft om door te vragen of dat het niet in budget past.

Dit dus. Als het paard boven budget is, hoef ik de rest niet meer te weten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Ik heb regelmatig gehad dat ik om een vraagprijs vroeg, dit aan mij werd doorgegeven en ik antwoordde met "Helaas, dat is boven mijn budget", dat vervolgens de vraag kwam "Wat is je budget?". Die vraag beantwoord ik dus niet als de prijs echt ver boven is, maar als het in de buurt is, kunnen we wellicht nog overleggen. Mijn ervaring is wel dat er meestal komt "maar ik wil niet zakken"... tja, ik kan niet (altijd) omhoog.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

Dat kun je dan altijd nog overleggen inderdaad. Maar als het echt ver boven budget is weet ik dat het geen zin heeft om verder door te vragen, hoe leuk ik het paard ook vind vanaf beeldmateriaal en beschrijving. Dat kan dan voor een verkoper bot overkomen, maar je kunt maar beter meteen weten waar je aan toe bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Als je budget zeg maar 10.000 is en de vraagprijs is 12.500 kun je kijken of je nader kunt komen.
Maar is je budget 7500 of de vraagprijs 20.000 kun je elkaars tijd beter besparen.
Dus ja zet er een prijs bij, heb je de mensen die daar niet naar opzoek zijn al weggefilterd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

DuoPenotti schreef:
Als je budget zeg maar 10.000 is en de vraagprijs is 12.500 kun je kijken of je nader kunt komen.
Maar is je budget 7500 of de vraagprijs 20.000 kun je elkaars tijd beter besparen.
Dus ja zet er een prijs bij, heb je de mensen die daar niet naar opzoek zijn al weggefilterd.

Precies ja. Ik had ook ooit gereageerd op een adv. zonder vraagprijs. Toen ik vroeg wat hij moest kosten zeiden ze dat ik eerst maar eens moest komen rijden en dan merken hoe fantastisch hij was. Maar ik wilde toch wel een prijsindicatie hebben die ze dus niet vooraf wilden geven, want anders hoef ik er niet naartoe te gaan.