Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
VogeltjeM schreef:Dorine92 schreef:Nou zie je die al een Grand Prix proef rijden dan?
Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte.
Met alle respect, dit soort drogredenatie gaat de paardensport echt niet helpen. Je beargumenteert hier eerder waarom topsport met paarden verboden zou moeten worden, dan dat iedereen die er geen verstand van heeft niet zou moeten zeuren.
Vergeet niet dat het verfrissend is om door de ogen van een niet-paardensporter eens te kijken naar wat we eigenlijk aan het doen zijn.
Dorine92 schreef:rien10 schreef:In veel filmpjes zie je Agssie toch zelf?
Nou zie je die al een Grand Prix proef rijden dan?
Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte. En het commentaar komt toch vooral van mensen die zelf niet veel meer dan dat kunnen, of iets meer kunnen dan dat, maar bij nader inzien toch wel moeite hebben om het knap aan elkaar te rijden in een basissport proefje, in plaats van het laten zien van een geknipt stukje (en dan uiteraard wel het beste stukje) uit een filmpje
Captain schreef:Dorine92 schreef:
Nou zie je die al een Grand Prix proef rijden dan?
Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte. En het commentaar komt toch vooral van mensen die zelf niet veel meer dan dat kunnen, of iets meer kunnen dan dat, maar bij nader inzien toch wel moeite hebben om het knap aan elkaar te rijden in een basissport proefje, in plaats van het laten zien van een geknipt stukje (en dan uiteraard wel het beste stukje) uit een filmpje
Maar als je niet 'normaal' kunt rijden door de stress die zo'n dier heeft van zo'n setting, misschien moeten we het dier dan niet meer in zo'n setting plaatsen?

Agossie schreef:Ook dat heb ik niet gezegd. Ook ik heb wel eens gereageerd door aan de 'rem te trekken', door te 'begrenzen', maar wederom, dat is een korte reactie. (En 'een pas opzij zetten' vind ik een normale schrikreactie waarvoor heftig ingrijpen in mijn ogen niet nodig is.)
Ik zie in het filmpje een vrij constant terugwerkende hand (zoals bij zo veel ruiters) en veelvuldig gebruik van sporen. Dát doe ik niet (meer).
Maar, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag:Agossie schreef:Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?

BoktVerlaten schreef:JudithGigi schreef:Oei als deze video al ophefwaardig is dan mogen wel heel veel ruiters ermee stoppen
Inderdaad. Lijkt me heel fijn als iedereen die zo rijdt, stopt.

DuoPenotti schreef:Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.
996981 schreef:Er is niks mis met een mate van spanning. Ook bij dieren niet. Denken we echt dat paarden in het wild 24/7 compleet ontspannen kunnen zijn? Ook in het wild ervaren ze stress. Wij mensen ervaren ook stress. Stress en ongemak horen bij het leven en zijn onontkoombaar. Willen we stress zoveel mogelijk voorkomen? Tuurlijk. Is het erg als dat niet altijd lukt? Natuurlijk niet.
Captain schreef:Ik zeg niet dat er iets mis is met een mate van spanning, maar is het nog van deze tijd om vluchtdieren de wereld over te slepen om in stressvolle situaties te presteren, waarbij het resultaat is dat er regelmatig niet vriendelijk gereden kán worden omdat er anders wellicht gevaarlijke situaties voor mens of dier ontstaan?
DuoPenotti schreef:Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.
Bloodymary schreef:DuoPenotti schreef:Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.
Ik doe ook aan vrijheidsdressuur, maar mijn paard heeft daarbij nooit oren in de nek of zwiepende staart. Integendeel, heeft zijn oren gefocust naar voren, hij vindt het hartstikke leuk, gezien zijn constante zachte gehinnik als hij iets goed doet. Natuurlijk omdat hij dol is op de voerbeloningen.
Hij heeft wel altijd zijn piemel er uit. Nooit duidelijk geworden of dat dan van ontspanning of opwinding is. Denk het eerste, aangezien hij ook best vaak staat te grazen in de wei met zijn piemel er uit. Hij laat het graag hangen denk ik.
Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard het leuk vindt om in een krulletje te lopen met een ijzerwinkel in zijn bek en dan constant met sporen geprikt te worden. En dat ze daar positief opgewonden van worden. Maar goed het zal wel.
Deed het vroeger zelf ook hoor. Met flinke sporen rijden en longeren met bijzetgebeuren. Heeft mijn huidige paard mij echt op een hardhandige manier afgeleerd. Hij vond dat niks en liet dat merken.
Bloodymary schreef:Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen.
Bloodymary schreef:DuoPenotti schreef:Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.
Ik doe ook aan vrijheidsdressuur, maar mijn paard heeft daarbij nooit oren in de nek of zwiepende staart. Integendeel, heeft zijn oren gefocust naar voren, hij vindt het hartstikke leuk, gezien zijn constante zachte gehinnik als hij iets goed doet. Natuurlijk omdat hij dol is op de voerbeloningen.
Hij heeft wel altijd zijn piemel er uit. Nooit duidelijk geworden of dat dan van ontspanning of opwinding is. Denk het eerste, aangezien hij ook best vaak staat te grazen in de wei met zijn piemel er uit. Hij laat het graag hangen denk ik.
Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard het leuk vindt om in een krulletje te lopen met een ijzerwinkel in zijn bek en dan constant met sporen geprikt te worden. En dat ze daar positief opgewonden van worden. Maar goed het zal wel.
Deed het vroeger zelf ook hoor. Met flinke sporen rijden en longeren met bijzetgebeuren. Heeft mijn huidige paard mij echt op een hardhandige manier afgeleerd. Hij vond dat niks en liet dat merken.

rien10 schreef:Maar BM, waarom is staart zwiepen in de dressuur fout en in de vrijheidsdressuur ok.
Vrijheids-dressuur. Ook hier wordt het paard getraind kunstjes te doen trouwens.
VogeltjeM schreef:996981 schreef:Er is niks mis met een mate van spanning. Ook bij dieren niet. Denken we echt dat paarden in het wild 24/7 compleet ontspannen kunnen zijn? Ook in het wild ervaren ze stress. Wij mensen ervaren ook stress. Stress en ongemak horen bij het leven en zijn onontkoombaar. Willen we stress zoveel mogelijk voorkomen? Tuurlijk. Is het erg als dat niet altijd lukt? Natuurlijk niet.
Wat Rien10 zegt: laten we kijken naar wat objectief gezien een wenselijke mate van spanning is. Er is inmiddels zeer veel bekend over spannings- en stress-signalen bij paarden. Maar dan ook echt objectief, en niet gekleurd vanuit één bepaalde culturele overlevering, en zonder belangenverstrengeling.
En kom niet aan met "dan kunnen we nooit iets doen met een paard", want er is niemand hier die dat zegt. Wél dat als dit soort dingen kennelijk de norm zijn (wat volgens veel reacties hier zo is), dat er dan wat moet veranderen.
VogeltjeM schreef:rien10 schreef:Maar BM, waarom is staart zwiepen in de dressuur fout en in de vrijheidsdressuur ok.
Vrijheids-dressuur. Ook hier wordt het paard getraind kunstjes te doen trouwens.
Wat mij betreft is dat dus net zo min oké. Goed trainen, in welke vorm dan ook (dus ook met clickertraining) houdt in dat je rekening houdt met de stress-signalen die een paard geeft. Hem over de kling jagen met sporen en een zweep is niet oké, hem helemaal opfokken met niet-goed-aangepakte voerbeloningen is ook niet oké. Binnen de clickertrainerswereld is daar best veel aandacht voor. Hoe lees je een paard, wat heeft hij nodig om te kunnen ontspannen rondom voer? Dat is de basis. Helaas beginnen veel mensen eraan zonder deze basis en daarvan krijgt het een slechte reputatie, wat heel erg zonde is.
Maar dit gaat best offtopic.
Agossie schreef:In mijn ogen mag de 'sport' veranderen. Dat doe je niet door stilzwijgend aan de zijkant te gaan staan. Ik ben voorstander van paardrijden, maar niet op de manier die veel in de dressuurring te zien is. Het kan anders en als niemand daar wat van zegt, verandert er niets.