Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

Die Eva is geen niet-paardensporter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Wat ik zo vermoeiend vind in dit soort zaken, is dat het altijd in het extreme wordt getrokken. Of je moet dit gewoon vinden, of als je kritiek hebt dan word je verweten dat je kennelijk de hele paardensport wil verbieden. Er zitten minder fraaie stukken tussen, dat klopt. Kan ik het beter? Nee zeker niet. Zou ik die stukjes anders willen zien? Ja hoor graag. Alleen zijn het precies dat, stukjes. Ik zou graag de hele rit willen zien om een beter beeld te hebben, dit is cherry picking.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

VogeltjeM schreef:
Dorine92 schreef:
Nou zie je die al een Grand Prix proef rijden dan?
Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte.

Met alle respect, dit soort drogredenatie gaat de paardensport echt niet helpen. Je beargumenteert hier eerder waarom topsport met paarden verboden zou moeten worden, dan dat iedereen die er geen verstand van heeft niet zou moeten zeuren.

Vergeet niet dat het verfrissend is om door de ogen van een niet-paardensporter eens te kijken naar wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Nee, het is geen drogreden. Het is de waarheid. Een piaffe-passage stuk is echt anders dan aan een touwhalster met een lange hals door de baan draven.
Dat het niet gewenst is om de sport te bedrijven met getrek en geprik is ook evident.
Dus.... zou je kunnen constateren dat zonder "druk" de topsport niet mogelijk is.
Met die constatering is niets mis. Waar wel wat mis mee is, is dat er mensen zijn die denken en vinden dat ze met de Poesje-poesje-aai-aai methode ook een volwaardige Inter I proef kunnen neerzettten. (Ik gebruik P P A A niet denigrerend, maar anders moet ik al die namen van al die richtingen en methodes gaan opzoeken en daar heb ik geen zin in).
Hiermee heb ik het helemaal niet over of topsport goed is of niet. Ik heb het over feiten.
Laten we daarmee beginnen. Hals strekken aan een touwhalster is anders dan een Piaffe of passage.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Dorine92 schreef:
rien10 schreef:
In veel filmpjes zie je Agssie toch zelf?

Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte. En het commentaar komt toch vooral van mensen die zelf niet veel meer dan dat kunnen, of iets meer kunnen dan dat, maar bij nader inzien toch wel moeite hebben om het knap aan elkaar te rijden in een basissport proefje, in plaats van het laten zien van een geknipt stukje (en dan uiteraard wel het beste stukje) uit een filmpje

Maar als je niet 'normaal' kunt rijden door de stress die zo'n dier heeft van zo'n setting, misschien moeten we het dier dan niet meer in zo'n setting plaatsen? :)*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Dat is een legitieme vraag.
Niet "hoe kunnen we een filmpje knippen zodat iemand in een kwaad daglicht komt"
of
"Hoe kan ik iemand die niet de boomloos-ijzerloos-dekenloos-bitloos manier aanhangt zwart maken"
Maar; kunnen we met een open vizier naar topsport met dieren kijken. Wat kunnen we wel en wat kunnen we niet accepteren in het topsporten met dieren.
En dat is gewoon heel, heel erg moeilijk. Het is hier al eerder gezegd; als het kasboek open gaat, gaat de bijbel dicht. Ik zie het ook op mijn niveau; paarden die het M1 door gesleurd worden omdat de (veel te dikke) ruiter het in zijn of haar hoofd heeft gehaald dat het een goed idee is om zonder talent en zonder zelfreflectie KNHS te gaan starten.
Hier kom je niet uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Captain schreef:
Dorine92 schreef:

Dat is dus het hele punt. Rondjes door de bak kachelen is wel wat anders dan een Grand Prix proef bij elkaar rijden met volle tribunes. Je hulpen komen op zo'n wedstrijd met al die impulsen gewoon totaal anders door (of niet door) dan thuis, en dat wat er gevraagd wordt is net even ingewikkelder dan halsstrekken op de grote volte. En het commentaar komt toch vooral van mensen die zelf niet veel meer dan dat kunnen, of iets meer kunnen dan dat, maar bij nader inzien toch wel moeite hebben om het knap aan elkaar te rijden in een basissport proefje, in plaats van het laten zien van een geknipt stukje (en dan uiteraard wel het beste stukje) uit een filmpje

Maar als je niet 'normaal' kunt rijden door de stress die zo'n dier heeft van zo'n setting, misschien moeten we het dier dan niet meer in zo'n setting plaatsen? :)*

Omdat het dier in 1 setting spanning toont? :?
Alive and kicking is geen groentje en toont ook zeker niet altijd zo gespannen.

Hoe wil je een paard ooit iets laten doen als ie geen spanning mag ervaren?

Ik ben voor harmonie maar dit extremisme word ik moe van.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Er is niks mis met een mate van spanning. Ook bij dieren niet. Denken we echt dat paarden in het wild 24/7 compleet ontspannen kunnen zijn? Ook in het wild ervaren ze stress. Wij mensen ervaren ook stress. Stress en ongemak horen bij het leven en zijn onontkoombaar. Willen we stress zoveel mogelijk voorkomen? Tuurlijk. Is het erg als dat niet altijd lukt? Natuurlijk niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Ik zeg niet dat er iets mis is met een mate van spanning, maar is het nog van deze tijd om vluchtdieren de wereld over te slepen om in stressvolle situaties te presteren, waarbij het resultaat is dat er regelmatig niet vriendelijk gereden kán worden omdat er anders wellicht gevaarlijke situaties voor mens of dier ontstaan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Agossie schreef:
Ook dat heb ik niet gezegd. Ook ik heb wel eens gereageerd door aan de 'rem te trekken', door te 'begrenzen', maar wederom, dat is een korte reactie. (En 'een pas opzij zetten' vind ik een normale schrikreactie waarvoor heftig ingrijpen in mijn ogen niet nodig is.)
Ik zie in het filmpje een vrij constant terugwerkende hand (zoals bij zo veel ruiters) en veelvuldig gebruik van sporen. Dát doe ik niet (meer).

Maar, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag:
Agossie schreef:
Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?

Daar komt de constatering meteen vandaan.

Wat jij daar in een kort filmpje ziet van een hele losrijtijd is precies wat jij ook doet door wel eens aan de rem te trekken of opzij te drukken met been.
Maar wat zij doet is verschrikkelijk en bij jou is het oke...

Echt zij doet niks meer, niet trekken; zij begrenst, soms met hand, soms met been.
Van een uur losrijden in een paar minuten gefrot.

En ja jij zegt dat doe ik niet meer.... nou mooi , ik heb dat nooit gedaan.
Ja zeker wel begrenzen, maar niet 'm in de krul, veel hand en maar zagen want dan kwam hij aan de teugel, en dat soort dingen. En maar drijven zonder reactie.
(ik zeg niet dat jij deed zo groot, maar gezien je eigen schrijven wel in die richting)

Ik ken de termen wel; ik ben western gaan rijden want dan hoef ik minder in de hand te hebben, minder been te geven... Oke... dan heb je altijd fout dressuur gereden, is dan mijn gedachte.
Om er eens 1 voorbeeld te noemen. Maar zo vaak gehoord :j

Maar die verstokte "rokers" die vroeger zo wel hebben leren rijden zijn imo wel de ergste.
Die doen dat trekken wellicht niet meer zo heftig, maar niet het inzicht dat ze het wellicht nog veel meer doen dan de andere waar ze commentaar op hebben.

Dat filmpje ook is op een vreemd terrein, waar van alles te doen is. Een paard wat niet gereden word naar enkel spanning afvloeien, wat wij met een buitenrit of zo wel willen, die is ook gereden naar reageren op klein, vlug. Het tegenover gestelde.
En ja dan gaat er ook wel eens wat "mis"

Echt als er over dit gevallen word, dan zeg ik, niet meer gaan rijden, want ik weet zeker dat elke ruiter wel eens begrenst. En meer was dit filmpje niet...

En dat zeg ik niet enkel tegen jou, maar elk met deze reactie :)
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

BoktVerlaten schreef:
JudithGigi schreef:
Oei als deze video al ophefwaardig is dan mogen wel heel veel ruiters ermee stoppen :+

Inderdaad. Lijkt me heel fijn als iedereen die zo rijdt, stopt.

De laatste jaren is mijn gedachtengang hierover ook erg veranderd. Sinds ik op een andere manier met mijn paard bezig ben, ook lessen heb waarbij ik mijn paard beter leer begrijpen. En ik vind het steeds afschuwelijker om die hogere dressuur te zien moet ik zeggen. En hoe ze getraind worden.

Je ziet ook bijna elk paard in de ring met een zwiepende staart en hoe vaak is er niet iets met bloed in de mond. In het dagelijkse leven met paarden kom ik beide nooit tegen.

Vroeger keek ik er altijd naar uit om bijvoorbeeld eens per jaar naar Indoor Brabant te gaan en naar de dressuur te kijken. Nu kan ik het echt niet meer aanzien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Eens met Captain, en ik vind het ook bizar dat je als extremist wordt weggezet als je aankaart dat je niet wil dat er mishandeling plaatsvindt voor onze hobby :=

Blijkbaar een unpopulair opinion: als je pijnprikkels/hard inwerken nodig hebt om het veilig te houden voor mens en dier, dan is de situatie niet geschikt voor je paard en zou je dat niet op moeten zoeken.

Dat is wat anders dan bijv een keer een clinic of wedstrijdje om de hoek. Dan kan je paard heus gespannen zijn, maar ik neem aan dat je dat vanuit connectie op kan lossen zonder grof te hoeven worden. En zo niet, dan ben je te snel gegaan, waren je stappen waarschijnlijk te groot.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op Gisteren, 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

DuoPenotti schreef:
Maar bijna elk filmpje met vrijheidsdressuur zie je oren in de nek en zwiepende staart, wie kan dat verklaren.
Zie zelden ontspanning.

Dat is heel goed verklaarbaar. Als je niet genoeg investeert in het je paard leren omgaan met voerbeloningen, komt daar heel veel stress bij kijken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

996981 schreef:
Er is niks mis met een mate van spanning. Ook bij dieren niet. Denken we echt dat paarden in het wild 24/7 compleet ontspannen kunnen zijn? Ook in het wild ervaren ze stress. Wij mensen ervaren ook stress. Stress en ongemak horen bij het leven en zijn onontkoombaar. Willen we stress zoveel mogelijk voorkomen? Tuurlijk. Is het erg als dat niet altijd lukt? Natuurlijk niet.

Wat Rien10 zegt: laten we kijken naar wat objectief gezien een wenselijke mate van spanning is. Er is inmiddels zeer veel bekend over spannings- en stress-signalen bij paarden. Maar dan ook echt objectief, en niet gekleurd vanuit één bepaalde culturele overlevering, en zonder belangenverstrengeling.

En kom niet aan met "dan kunnen we nooit iets doen met een paard", want er is niemand hier die dat zegt. Wél dat als dit soort dingen kennelijk de norm zijn (wat volgens veel reacties hier zo is), dat er dan wat moet veranderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Captain schreef:
Ik zeg niet dat er iets mis is met een mate van spanning, maar is het nog van deze tijd om vluchtdieren de wereld over te slepen om in stressvolle situaties te presteren, waarbij het resultaat is dat er regelmatig niet vriendelijk gereden kán worden omdat er anders wellicht gevaarlijke situaties voor mens of dier ontstaan?

Of omdat de portemonnee het niet toestaat, of de eigenaar, of de druk van de omgeving.
Ik vind dit een legitieme vraag en meer bijdragen aan het grote vraagstuk "dieren in de sport, kan het nog wel" dan "kijk haar eens slecht zijn en kijk mij eens goed zijn".

Het is hier al eerder gezegd; ook ik ga liever met de twijfelaars in zee dan met de zeker-weters. Op welk gebied dan ook. Nuance is een groot goed.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

DuoPenotti schreef:
Zie zelden ontspanning.

Ik doe ook aan vrijheidsdressuur, maar mijn paard heeft daarbij nooit oren in de nek of zwiepende staart. Integendeel, heeft zijn oren gefocust naar voren, hij vindt het hartstikke leuk, gezien zijn constante zachte gehinnik als hij iets goed doet. Natuurlijk omdat hij dol is op de voerbeloningen.

Hij heeft wel altijd zijn piemel er uit. Nooit duidelijk geworden of dat dan van ontspanning of opwinding is. Denk het eerste, aangezien hij ook best vaak staat te grazen in de wei met zijn piemel er uit. Hij laat het graag hangen denk ik.

Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard het leuk vindt om in een krulletje te lopen met een ijzerwinkel in zijn bek en dan constant met sporen geprikt te worden. En dat ze daar positief opgewonden van worden. Maar goed het zal wel.

Deed het vroeger zelf ook hoor. Met flinke sporen rijden en longeren met bijzetgebeuren. Heeft mijn huidige paard mij echt op een hardhandige manier afgeleerd. Hij vond dat niks en liet dat merken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Bloodymary schreef:
DuoPenotti schreef:
Zie zelden ontspanning.

Ik doe ook aan vrijheidsdressuur, maar mijn paard heeft daarbij nooit oren in de nek of zwiepende staart. Integendeel, heeft zijn oren gefocust naar voren, hij vindt het hartstikke leuk, gezien zijn constante zachte gehinnik als hij iets goed doet. Natuurlijk omdat hij dol is op de voerbeloningen.

Hij heeft wel altijd zijn piemel er uit. Nooit duidelijk geworden of dat dan van ontspanning of opwinding is. Denk het eerste, aangezien hij ook best vaak staat te grazen in de wei met zijn piemel er uit. Hij laat het graag hangen denk ik.

Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard het leuk vindt om in een krulletje te lopen met een ijzerwinkel in zijn bek en dan constant met sporen geprikt te worden. En dat ze daar positief opgewonden van worden. Maar goed het zal wel.

Deed het vroeger zelf ook hoor. Met flinke sporen rijden en longeren met bijzetgebeuren. Heeft mijn huidige paard mij echt op een hardhandige manier afgeleerd. Hij vond dat niks en liet dat merken.

Of omdat het helemaal niet leuk is om met vier paarden naast elkaar opgepropt langs een tribune met klappende mensen te lopen, terwijl er iemand met schoenen op je blote rug staat.
Waarom is dressuur met oren in de nek en een zwiepende staart slecht, en vrijheids dressuur (het woord, mind you!) goed. Kan je me dat uitleggen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Bloodymary schreef:
Maar inderdaad die filmpjes met gespannen oren naar achter ken ik ook. Toch denk ik dat dat is omdat ze positief opgewonden zijn, om het goed te doen.

Ook hier is onderzoek naar gedaan, en de opwinding/overarousal die kan komen kijken in het werken met voer, is zeker geen positieve opwinding maar echt stress. Dit omdat voer een zeer sterke bekrachtiger is voor een paard en als niet helemaal duidelijk is wanneer of hoe dit voer komt, levert dat grote onrust op en kan zelfs tot agressie leiden. Ook kun je met voer heel makkelijk een bepaalde gemoedstoestand ongewild versterken. Daarom is zeer secuur trainen met voerbeloningen essentieel. Uiteraard is dat ook belangrijk als je traint zonder voer, maar dan kom je met veel meer "ruis" weg.

Ik zeg dit overigens als clickertrainer, dus ik ben juist heel erg vóór het trainen met voer, maar dan wel op een correcte manier. En dan heeft het echt ontzettend veel voordelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Bloodymary schreef:
DuoPenotti schreef:
Zie zelden ontspanning.

Dan heb ik geluk gehad, want dat heeft een triton merrie mij als 16 jarige al "afgeleerd".
Of beter gezegd, ik reed toen bij een stal waar in die tijd paarden kwamen te staan die als een ander er niks meer mee kon, dan kwamen ze daar. Als het daar niet meer werkte was het slacht.

Die man deed niks met bijzet, niks met zwepen. Want elk karakterpaard komt daar tegenin.
Ja hij was rechtvaardig duidelijk, dus stilstaan is wel stilstaan, naar voren is wel naar voren.
En ja daar kwam ook wel een bepaalde dwang bij kijken.
Uiteraard zou dat nu met bijvoorbeeld grondwerk anders gaan, maar het was geen man die met meppen of met een slof vastbinden de paarden naar zijn doel kreeg.
Die woonde 100 meter van het bos en paarden die angstig waren voor de ruiter daar ging hij mee naar het bos, letten ze op de omgeving en niet naar mij, was zijn insteek.

Ik reed daar een 5 jarige Triton xx.
Was ingereden elders, hoe kunnen we raden..
Stilstaan was angst, eenmaal aan het lopen was ze te rijden, maar stilstaan was paniek. Steigeren, zo hoog ze kon.

Maar ook grote hulpen, teveel hand, de zweep van een andere ruiter, te groot been, alles was angst.
Dan leer je er wel afblijven.

Maar zij was niet mijn eerste paard die zo was, wel de eerste waar ik officieel wedstrijden mee heb gereden.

Die man was heel simpel, als het niet gaat heb jij de verkeerde vraag gesteld.
Nu zijn dingen voor een paard fijner, het hele arsenaal aan bitten dat je kunt kiezen wat een paard fijn vind.
Dat bestond toen niet.
Maar daar reed je alles met een enkel gebroken bustrens, werd in die tijd als vriendelijk gezien.
En daar deed je het mee. Je ding niet zoeken naar iets zwaarders, want als hij niet nageeflijk liep moest je zelf wat anders doen. Punt.
Sporen moest je verdienen, daar reed je niet mee in de B en L.

Anyhow.... niet iedereen heeft leren rijden met trek maar in de krul...
Maar we met duidelijkheid.
Als een paard er van tussen zou klappen was het niet, mag ik wel hand gebruiken.
Ja dat mag, ja dat moet zelfs.
maar komt hij terug laat je los. meteen.
En als hij niet naar voren gaat op wanneer hij het wel snapt, werd er echt wel eens flink gedrukt. Desnoods een tikje.
Maar was hij bang mocht hij eerst kijken.

Maar tegenwoordig word gewoon duidelijkheid meteen gezien als zielig of niet eerlijk.
Nee gesoebat, dat is niet eerlijk.

betreft de piemel.
Mijn ruin heeft hem in de wei er altijd in.
Maar borstelen, een fotoshoot, maar ook met rijden of longeren, je hoef maar langer dan 10 seconden stil te staan en daar is ie :P
Soms bungelend, maar zeker ook niet altijd.

Voer krijgt hij enkel na het rijden/longeren, nooit tijdens.

Ik vind het ook raar dat vaak, dus die oren in de nek bij vrijheidsdresuur als normaal word gezien, maar bij dressuur is het fout. De staart net zo.
En zie dat ook in trainingsfilmpjes in de eigen wei.

Oren naar voren en zeuren met een murmel naar dat voer vind ik weer niet positief.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

Zeuren is het zeker niet. Als een oefening goed is gedaan en hij weet dat, dan is het na de click komt blij kijken met een klein hinnikje. Het zeuren om voer heeft hij juist afgeleerd door de clickertraining en aan je zakken zitten en zo.
Maar ach, veel mensen hier die het niks vinden, ieder zijn ding. En net als bij andere disciplines is de wijze van uitvoering dus heel erg belangrijk. Hoe goed je het doet. Een kunde dus, waar wel veel les voor nodig is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:20

Maar BM, waarom is staart zwiepen in de dressuur fout en in de vrijheidsdressuur ok.
Vrijheids-dressuur. Ook hier wordt het paard getraind kunstjes te doen trouwens.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

rien10 schreef:
Maar BM, waarom is staart zwiepen in de dressuur fout en in de vrijheidsdressuur ok.
Vrijheids-dressuur. Ook hier wordt het paard getraind kunstjes te doen trouwens.

Wat mij betreft is dat dus net zo min oké. Goed trainen, in welke vorm dan ook (dus ook met clickertraining) houdt in dat je rekening houdt met de stress-signalen die een paard geeft. Hem over de kling jagen met sporen en een zweep is niet oké, hem helemaal opfokken met niet-goed-aangepakte voerbeloningen is ook niet oké. Binnen de clickertrainerswereld is daar best veel aandacht voor. Hoe lees je een paard, wat heeft hij nodig om te kunnen ontspannen rondom voer? Dat is de basis. Helaas beginnen veel mensen eraan zonder deze basis en daarvan krijgt het een slechte reputatie, wat heel erg zonde is.

Maar dit gaat best offtopic.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

VogeltjeM schreef:
996981 schreef:

Wat Rien10 zegt: laten we kijken naar wat objectief gezien een wenselijke mate van spanning is. Er is inmiddels zeer veel bekend over spannings- en stress-signalen bij paarden. Maar dan ook echt objectief, en niet gekleurd vanuit één bepaalde culturele overlevering, en zonder belangenverstrengeling.

En kom niet aan met "dan kunnen we nooit iets doen met een paard", want er is niemand hier die dat zegt. Wél dat als dit soort dingen kennelijk de norm zijn (wat volgens veel reacties hier zo is), dat er dan wat moet veranderen.

Klinkt leuk. Gaan we dan meten welke stress een paard in z’n natuurlijke habitat heeft op het moment dat het levensgevaar loopt (100% stress) en nemen we daar een percentage van ofzo? Hoe zou je dat effectief en objectief kunnen meten?

Even mijzelf als voorbeeld; ik heb een rusthartslag rond de 45 en basistempratuur van 36,3 graden. Op het moment dat je mij langs de officiële meetlat houdt ben ik per definitie ziek, terwijl ik dat dus niet ben.

Stressgevoeligheid is ook persoonlijk

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

VogeltjeM schreef:
rien10 schreef:

Wat mij betreft is dat dus net zo min oké. Goed trainen, in welke vorm dan ook (dus ook met clickertraining) houdt in dat je rekening houdt met de stress-signalen die een paard geeft. Hem over de kling jagen met sporen en een zweep is niet oké, hem helemaal opfokken met niet-goed-aangepakte voerbeloningen is ook niet oké. Binnen de clickertrainerswereld is daar best veel aandacht voor. Hoe lees je een paard, wat heeft hij nodig om te kunnen ontspannen rondom voer? Dat is de basis. Helaas beginnen veel mensen eraan zonder deze basis en daarvan krijgt het een slechte reputatie, wat heel erg zonde is.

Maar dit gaat best offtopic.

Nee. Dit is de essentie.
Situatie A in discipline 1 is niet OK. Maar BM zegt dat situatie A in disciple 2 wel OK is.
En daar gaat het dus mis. Dan praat je je eigen discipline goed terwijl je een andere veroordeelt. En dat is verre van objectief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Agossie schreef:
In mijn ogen mag de 'sport' veranderen. Dat doe je niet door stilzwijgend aan de zijkant te gaan staan. Ik ben voorstander van paardrijden, maar niet op de manier die veel in de dressuurring te zien is. Het kan anders en als niemand daar wat van zegt, verandert er niets.

Weet je wat ik zo jammer vindt? Er zijn mensen die iedere dag hun stinkende best doen om de sport te veranderen/ verbeteren. Door zelf enorm goed te rijden (Justin) en anderen te inspireren. Door eens een gekke zijsprong te maken naar een western instructeur waardoor er anders gereden wordt wat anderen weer als voorbeeld nemen. Door instructeurs, juryleden, stewards die iedere keer weer opnieuw hun best doen om de sport beter te laten verlopen. Door influencers (Feather light) die laten zien dat het ook anders kan. Door goede ruiters die gratis voorbeelden en uitleg online zetten etc.

Maar dat lijkt nooit gezien te worden door de groep die vanachter het toetsenbord het hardst roept, het minste kan laten zien en veel te snel het woord dierenmishandeling in de mond nemen. Met als gevolg dat niemand die er echt toe doet dit soort schreeuwerds nog serieus neemt. Met als gevolg dat er dus ook niet naar geluisterd wordt.

Dus als je iets wilt veranderen dan is het belangrijk om op een goede manier te discussiëren denk ik. Dus niet: 'ik ben perfect en de rest is allemaal slecht en dierenmishandeling'. Maar erkennen dat we allemaal iedere dag bijleren (als het goed is), open blijven staan voor andere manieren dan alleen die van jezelf. Vragen stellen en genuanceerde opmerkingen maken die aan het denken zetten. Zoals sommigen hier gelukkig ook doen. Zoals kijken door de ogen van een paard, wat is ethisch wat betreft reizen en aan hoeveel stress prikkels wil of kan je een paard blootstellen zonder dat het schadelijk is. Alleen dat geeft een ingang.

En natuurlijk zijn er zaken die anders/ beter kunnen en kan er prima kritisch naar rijderij gekeken worden. Maar wel graag onderbouwd, rekening houden met de omstandigheden, niet framen etc.