Over de klik met je paard - herintreder

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:11

MissNienke1 schreef:
Ik vind het bemoedigend dat je aangeeft dat je soms wel dat yes-gevoel hebt.
Ik denk dat jouw onbehagen voortkomt uit het feit dat je het nu alleen moet doen. Toen die arabier van de manege gek deed, wist je dat er hulp was. Nu is die er niet en dat kan je onzeker maken. Je geeft aan dat de verkoper ervaren en betrouwbaar is. Is het mogelijk om eens een paar keer bij hem te lessen? Gewoon om je gevoel te krijgen dat je het paard 'aankan'.
En ga bij jezelf na of je, als je een ander paard zou kopen, dat onbehagen misschien ook hebt omdat je er nu alleen voor staat, of dat het echt door dit paard komt wat je een minder veilig gevoel geeft. Dus of je de situatie en het paard kan scheiden. Als het aan de situatie ligt, is een ander paard geen oplossing, maar ligt de oplossing in meer begeleiding. Als het aan het paard ligt, kun je verder kijken. Misschien helpt het al als je bij je stalgenoten aangeeft dat je het soms spannend vindt. Als zij dan gelijk met jou rijden, of je bent er als er iemand op stal aanwezig is, kan dat al heel anders voelen dan als je alleen bent. En veel stalgenoten zijn echt wel bereid om mee te denken en te helpen.
Sterkte want een paard moet wel leuk zijn, en geen opgave.

Ja, dat je alleen bent er iets zou kunnen gebeuren, speelt zeker mee. De vorige eigenaar woont nogal een stuk weg, maar ze was wel bereid om eens langs te komen om me te helpen met hem. Ik denk eigenlijk dat het wat van beide is, zowel de situatie als het paard. Paard kan nog niet goed met anderen samen in de bak, dan let hij niet meer op mij maar op de andere paarden en als die draven of galop doen, dan wil hij heel graag meedoen.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:15

mooney schreef:
Ok, dus je wilt wel graag voor hem gaan.

Dan zou ik het opsplitsen in 3 aparte uitdagingen:
1. Jouw mindset waarin je achteraf gaat malen en de focus legt op de negatieve stukjes. Ik ben geen therapeut, dus ik doe niet alsof ik alle waarheid in pacht hebt. Ik denk wel dat je een mate van controle kan hebben over je mindset, dat de negatieve gedachten opkomen dat is ok maar het is dan aan jou om het te gaan proberen te relativeren. Voor sommige mensen helpt het om heel bewust te worden van de positieve dingen, door ze bijvoorbeeld te benoemen voor jezelf of vlak na een trainingssessie te noteren. Als je er last van blijft houden is het wellicht handig om te kijken of je hier begeleiding voor zou kunnen krijgen.

2. Je onzekerheid in het handelen. Aangezien dat vooral is als je zelfstandig aan de slag moet, denk ik dat het goed is om stappenplannen met je instructrice te bespreken. Dus focussen in de les op je plan van aanpak en iets minder op de uitvoering. Laat je instructrice uitleggen waarom je een bepaalde actie nu net op dat moment moet uitvoeren, laat haar veel vragen wat je voelt en wat je denkt dat je moet doen, in plaats van dat jij opdrachten van haar letterlijk uitvoert. Zorg dat je gaat leren wat stap B, C, D en E zijn als iets anders loopt dan normaal. Dat maakt dat je spannende situaties beter aan kan pakken, maar ook dat je buiten die situaties rustiger met je paard bezig kan omdat je niet de hele tijd bezig hoeft te zijn met 'was als...', ook niet achteraf.
Zolang dat nog niet lekker in je systeem zit, doe wat minder. Je kan beter wat minder vaak rijden en er een goed gevoel aan over houden dan je paard maar aan de bak proberen te houden terwijl je eigenlijk nog niet helemaal handelingsbekwaam bent of je in ieder geval nog niet zo voelt. In een ideale wereld ga je beter 2 a 3 x per week met begeleiding aan de slag (deels rijden, deels grondwerk), die je stapsgewijs steeds wat meer loslaten. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen een financieel haalbare situatie is.
Als je de huisvesting van je paard goed geregeld hebt, is het niet erg als je maar 1 of 2 keer per week echt traint (mits je je verwachtingen binnen die trainingen daarop aanpast natuurlijk). Als je paard de training nodig heeft voor zijn beweging, dan is het misschien goed om zijn huisvesting kritisch te bekijken.

3. Het zelfvertrouwen van je paard. Als je paard wat minder onzeker wordt, dan heb je minder kans op de situaties die je vervelend vind. Ga dus op zoek naar manieren om de levenservaring van je paard wat op te bouwen, dat kan met grondwerk, of met laagdrempelige nieuwe leuke dingen doen. Als je paard stabieler wordt heb je daar ook weer profijt van als je dochter met hem aan de slag wil.

Bedankt voor al deze tips, hier kan ik wel iets mee. Ik ben gister begonnen met wandelen over het terrein, bij enge/onbekende dingen langs. Het is inderdaad financieel niet haalbaar om meer dan eens per week privéles te krijgen. Qua beweging heeft hij het niet echt nodig, hij heeft ruimte genoeg waar ie zich kan uitleven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:16

Heeft de verminderde interesse van je dochter ook niet met het paard te maken? Allez, ik vind het wel opvallend dat bij twee personen de paardenhobby wat minder leuk is geworden sinds de aankoop van dit paard. Ik denk dat het dus helaas om een complete mismatch gaat en dat verkoop zeker geen slechte stap is.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:17

Maflinger_S schreef:
Het klinkt nog wel heel veel als moeten en minder als gezellig. Het mooie van een eigen paard is dat er eigenlijk niet zoveel zou moeten moeten. Wat je vandaag niet doet of niet lukt, doe je een andere keer.

Doe je ook grondwerk met m? Zo leer je hem beter kennen en het is misschien goed voor je zelfvertrouwen.

In je laatste post lees ik ook een stukje je verantwoordelijk voelen tav je dochter? Zij moet met dit paard haar eigen weg vinden en zij zit in een heel andere leeftijdscategorie dan jij, dus haar pad met dit paard zal ook anders zijn dan het jouwe. Dat is allemaal niet erg maar kost wel tijd.

En het kan natuurlijk nog zo zijn dat jij en dit paard inderdaad geen match zijn, dat is ook geen schande. Toen mijn vorige paard er niet meer was had ik na 3 weken een andere. Het heeft wel 2 jaar geduurd voordat ik me realiseerde hoe dierbaar ze me eigenlijk is geworden.

Zo voelt het ook wel een beetje, dat dingen moeten. Grondwerk doen we ook, hebben we ook een paar x les in gehad en doe ik zelf ook met hem. Had jij met je nieuwe paard dan eerst ook niet het gevoel dat dit 'het' paard voor je was? En hoe is dat gevoel er uiteindelijk wel gekomen?

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:20

Ladyson schreef:
Wat doe je nu als je paard onrustig reageert en je aan het rijden bent? In de paardenwereld is de aanpak vaak doen alsof er niks gebeurt en doorgaan, maar dat werkt bij mij niet zo goed en wil ik ook niet meer aan mee doen.

Het helpt mij erg om 1. te weten wat de aanleiding is en 2. wat de stappen zijn om weer ontspanning te bereiken.
Bijv als een ander paard de bak binnenkomt, bouwt je paard spanning op. Zolang er geen paard binnenkomt, is er niks aan de hand. Je weet dat het risico moment dus is als een paard binnenkomt + je kan altijd kiezen om dan af te stappen.

Daardoor kan je het daadwerkelijke risico ook beter inschatten (hoe vaak komt er een paard binnen en wat is de eerste reactie van je paard, heb je nog tijd genoeg om af te stappen?) én gericht trainen op het stukje wanneer er spanning ontstaat.

Ohja, en bijna iedereen zit er op latere leeftijd helaas minder onbevangen op.

Vaak weet ik wel de triggers, maar het is ook een paar keer voorgekomen dat hij wegschiet en ik geen idee heb waarom, meer een uitbarsting van energie lijkt het wel. En vooral die situaties maken mij onzeker. In andere gevallen kan ik nog wel op tijd afstappen als ik denk hij wordt echt te onrustig voor me

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:22

Je hebt al heel veel goede tips gehad

Ik heb ook soms wat angst nu ik ouder word, dat vind ik herkenbaar
Wat ik zorgelijk vind is dat je bij het proefrijden de twijfel al had
Toen ik mijn jonge paard 2 jr geleden ging proefrijden voelde ik me direct safe ook al ging hij schuin door de bocht van jongheid
Op dat gevoel kon ik tijdens de moeilijke stukjes teruggrijpen en dan als die opgelost waren voelde ik duidelijk Oh daar is ie weer

Ook waren we samen vanaf het begin heel goed in knuffelen, dat hielp gewoon

Het gaat nu met rijden echt veel beter dan in het begin

Wat ik heb gedaan is veel hulp
Grondwerkles en rijlessen, vaak 2x pweek les en op de dag dat ik niet ging /ga doet nog steeds mijn grondwerkinstructrice met hem werken

En hulp vragen van fijne stalgenoten zeker in het begin

Maar ik ben me ervan bewust dat dat niet voor iedereen kan zoveel les

Ik ben super blij met mijn paard en hoewel ik soms nog mis hoe onbevangen ik vroeger was ben ik nu veel vaker ontspannen
En mijn paard gaat erg lief ermee om tegenwoordig
Hij let meer op bij mij en is voorzichtiger dan als een betere ruiter erop rijdt

Wat me wel opvalt in je latere posts in dit topic is dat je er echt voor wilt gaan: positief!

Soms is mijn paard ook gewoon blij en geeft een vreugdebok of iets, ik kan daar nu gewoon om lachen

Geef het de tijd

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:26

joyce B schreef:
Als je je zekerder voelt net les ofviemand erbij en onzeker als je alleen bent, dan zou ik eerst vooral rijden als je les hebt of er andere mensen bij zijn die je kunnen begeleiden. Doordat jij je zekerder voelt zal je ook anders op je paard zitten en minder spanning overbrengen op je paard of er beter aan blijven rijden, waardoor die ook rustiger zal blijven en meer bij de les.

Ik ben ook herintreder en herken dit ook bij mijzelf. Heb dit zelf ook bij wat heftige of vreemde paarden. Ikvheb periodes 2x per week les genomen of 1x per week les en de andere keer samen met de eigenaresse van trainingspaard. Met mijn eigen paard ook in het begon vaak samen met anderen in de bak gereden of in elk geval als ze in de buurt waren.

Als ik echt alleen was ging ik longeren (in de 30 bij 60 bak niet handig kwam ik achter i.v.m. explosie gevaar, beter in de niet te grote paddock van 14 meter doorsnede) of grondwerk doen.

Als een paard wat te heftig is bij aanloop kan er nog wel heel veel veranderen en dst je samen meer een combinatie gaat vormen.

Een paard moet wennen aan een nieuwe plek en nieuwe eigenaar
Een paard wordt anders gevoerd, komt in nieuwe kudde, komt misschien minder buiten. Dus: hoe voelt het paard zich op de plek en in de kudde waar die staat, krijgt die te veel krachtvoer of te weinig vrij bewegingsruimte en tijd?

Jijzelf moet wennen aan je paard, er weer in komen met rijden en wederzijds vertrouwen opbouwen

Je paard wordt vanzelf wat ouder en kan rustiger worden, beter doorgereden en daardoor meer gewend, of beter aan de helpen staan.

Het is een puzzeltje.
Kost tijd.
Zorg ondertussen dat je opbouw van spanning zoveel mogelijk voorkomt. En als ondersteun8ng bij het rijden goed helpt, dan doe je daar meer van. En als grondwerk of ovstakeltraining etc helpt? Dan doe je dat wat vaker.

Mijn instructrice is van mening dat het wel goed gaat komen, heb alleen wat meer lef nodig. Zij gaat binnenkort ook eens op hem om te kijken hoe hij onder haar reageert. Alles neemt tijd, daar ben ik me ook wel van bewust en dat hindert niets, maar het was makkelijker geweest als dat onbehaaglijke gevoel dan gewoon wegbleef. Ik vlieg dan ook wat heen en weer in mijn gedachten, de ene keer denk ik van het heeft tijd nodig en komt vanzelf, andere keer denk ik van het wordt nooit wat. Paard voelt zich volgens mij goed in de kudde, heeft voldoende ruimte en voldoende ruwvoer. Kreeg wel Pavo ease n Excel op advies van de kliniek om aan te komen nadat hij flink wat gewicht was verloren door alle verhuizingen, daar zat 3 sterren op aan energie en hij moest daarvan 3 kilo per dag. Samen met een kilo bietenpulp en een kilo luzerne. Dat zijn we weer aan het afbouwen nu hij terug op gewicht is. Ik dacht misschien is het toevoegen van magnesium ook nog wel een optie om hem iets rustiger te maken. Verder krijgt hij nu weer basisbrok, in de ochtend en avond een kilo, en nog een beetje Ease n Excel.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:33

Gini schreef:
Heeft de verminderde interesse van je dochter ook niet met het paard te maken? Allez, ik vind het wel opvallend dat bij twee personen de paardenhobby wat minder leuk is geworden sinds de aankoop van dit paard. Ik denk dat het dus helaas om een complete mismatch gaat en dat verkoop zeker geen slechte stap is.

Nee dat niet, bij de aankoop was al de insteek dat zij gewoon eerst verder op de manege zou blijven rijden, niet op hem en pas als zij meer ervaring op had gedaan ook verder met hem zou kunnen. Voor mijzelf wilde ik juist een eigen paard omdat ik op de manege onvoldoende uitdaging ervaarde, maar zoveel typen paarden en zoveel soorten karakters natuurlijk. Ik denk dat ik ook vooral nog in mijn hoofd had de band die ik vroeger met mijn eigen pony had, waar ik mee kon lezen en schrijven, eigenlijk direct vanaf het begin. Maar dan praten we wel over 30 jaar geleden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:11

Ik mis in het hele verhaal info over twee dingen: opvoeding en zijn medische status.

Op basis van je je schrijft, zou ik me eerst afvragen of we alle afspraken wel op de juiste manier op een rijtje hebben. Het is mij niet helemaal duidelijk of je dat, voor jouw gevoel, goed voor elkaar hebt.

Tweede ding wat ik serieus zou overwegen is een korte check-up. Begin met een bloedonderzoek om te checken of alle waardes binnen redelijkheid vallen en op basis van die info kun je kijken wat een goede aanpak kan zijn, al er iets nodig blijkt te zijn.

Opvoeding is echt een ding. Er kwam bij ons een nogal onbehouwen Tuiger in de groep. Hij was verder niet gevaarlijk of zo maar echt rekening hielt hij ook niet met je. Dat heeft hem hier en daar een knal en een hoek opgeleverd maar hij let nu wel op mensen, houdt enige beleefde afstand en je kunt hem met kleine signalen vragen iets te doen. Uiteindelijk blijkt hij een gezellige knuffelkont te zijn die waarschijnlijk nooit echt handig opgevoed is door degenen die met hem om gingen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:13

Ik denk dat het al mis is gegaan bij dat je nooit 'het' gevoel hebt gehad bij dit paard. Met een paard werken is nooit 100% zonder gevaar. Maar dat moet je incalculeren. En dat kan als je i.m.o. dé klik hebt. Waardoor je vertrouwt op je paard, er plezier in hebt om met hem te werken. Ik zit met een big smile op mijn menwagen, ook al kom ik wel eens gevaarlijkere situaties tegen. Maar no way dat ik zomaar op elk paard zou stappen of op elke menwagen met willekeurig paard ervoor. Als ik dat gevoel bij aankoop al niet had gehad, zou ik me achter mijn oren krabben of dit wel het juiste paard voor mij zou zijn.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 14:30

ikke schreef:
Ik mis in het hele verhaal info over twee dingen: opvoeding en zijn medische status.

Op basis van je je schrijft, zou ik me eerst afvragen of we alle afspraken wel op de juiste manier op een rijtje hebben. Het is mij niet helemaal duidelijk of je dat, voor jouw gevoel, goed voor elkaar hebt.

Tweede ding wat ik serieus zou overwegen is een korte check-up. Begin met een bloedonderzoek om te checken of alle waardes binnen redelijkheid vallen en op basis van die info kun je kijken wat een goede aanpak kan zijn, al er iets nodig blijkt te zijn.

Opvoeding is echt een ding. Er kwam bij ons een nogal onbehouwen Tuiger in de groep. Hij was verder niet gevaarlijk of zo maar echt rekening hielt hij ook niet met je. Dat heeft hem hier en daar een knal en een hoek opgeleverd maar hij let nu wel op mensen, houdt enige beleefde afstand en je kunt hem met kleine signalen vragen iets te doen. Uiteindelijk blijkt hij een gezellige knuffelkont te zijn die waarschijnlijk nooit echt handig opgevoed is door degenen die met hem om gingen.

Medische status is goed, hij heeft een bloedonderzoek gehad ivm met dat afvallen na de verhuizing en is op de kliniek geweest. Daar kwam verder niets uit. Verder is hij bij aankoop gekeurd, ook rx, geen bemerkingen. Wel had paard duidelijk geen grondwerkervaring en liep je ook steeds voorbij, hield geen rekening met mij. Is ook nog maar een jaar onder het zadel en heeft paard enkele wedstrijden Z dressuur gelopen. Dus dat is gewoon heel erg snel gegaan, vorige eigenaar veel wedstrijdervaring, maar ik denk wel minder aandacht geweest voor de basis. Is daar wel opgegroeid en geboren, dus heeft voor mij maar 1 eigenaar gehad, dat was de eigenaar en ook fokker zelf.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 14:33

AnnoNiemand schreef:
Ik denk dat het al mis is gegaan bij dat je nooit 'het' gevoel hebt gehad bij dit paard. Met een paard werken is nooit 100% zonder gevaar. Maar dat moet je incalculeren. En dat kan als je i.m.o. dé klik hebt. Waardoor je vertrouwt op je paard, er plezier in hebt om met hem te werken. Ik zit met een big smile op mijn menwagen, ook al kom ik wel eens gevaarlijkere situaties tegen. Maar no way dat ik zomaar op elk paard zou stappen of op elke menwagen met willekeurig paard ervoor. Als ik dat gevoel bij aankoop al niet had gehad, zou ik me achter mijn oren krabben of dit wel het juiste paard voor mij zou zijn.

Dat is precies waar ik dus mee worstel, maar ik weet ook niet wanneer er nou precies sprake is van wel een klik. Ik heb dat eigenlijk met geen enkel paard meegemaakt, ook met mijn vorige pony niet al was er daarbij sprake van een hele goed band ondanks dat die ook als groentje uit de wei kwam, maar toen was ik veel onbevangener.

Griffioen

Re: Over de klik met je paard - herintreder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:16

Mijn ervaring is dat als het gevoel niet helemaal lekker is dat dit altijd zo zal blijven. Ook als het stukken beter gaat door er volledig voor te gaan (jaren aan energie en tijd insteken). Ook de ervaring gehad met een pony dat in 1x klikte, waar ik alles mee durfde en ook moeilijke obstakels mee overwon omdat dit voelde als een veilige en werkbare connectie samen.

Ik vermoedt dat veel paardenmensen zoeken naar die connectie en dat dit gewoon niet met elk paard vanzelfsprekend is.

Ook de ervaring gehad dat een gevoel opspeelde door toch iets lichamelijks of mentaal wat vanuit het paard zelf kwam.

Wens je veel succes met de overweging van wat je nu gaat doen. Volgens mij heb je een fijn paard maar mist die connectie gewoon samen. En dan kan een paard alsnog superfijn, gezond en betrouwbaar zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:57

Alvy_1980 schreef:
ikke schreef:

Medische status is goed, hij heeft een bloedonderzoek gehad ivm met dat afvallen na de verhuizing en is op de kliniek geweest. Daar kwam verder niets uit. Verder is hij bij aankoop gekeurd, ook rx, geen bemerkingen. Wel had paard duidelijk geen grondwerkervaring en liep je ook steeds voorbij, hield geen rekening met mij. Is ook nog maar een jaar onder het zadel en heeft paard enkele wedstrijden Z dressuur gelopen. Dus dat is gewoon heel erg snel gegaan, vorige eigenaar veel wedstrijdervaring, maar ik denk wel minder aandacht geweest voor de basis. Is daar wel opgegroeid en geboren, dus heeft voor mij maar 1 eigenaar gehad, dat was de eigenaar en ook fokker zelf.

Hhmm, dat laat bij mij toch een rood lampje aan gaan.
Hoe hebben ze hem beleerd en hoe hebben ze het voor elkaar dat ie zo vlot een rondje Z door de ring kon lopen?

Los hiervan ben ik het ook wel eens met voorgangers: als het gevoel niet goed wordt het zelden alsnog goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 17:39

Ieder mens is helemaal anders en ieder paard ook. Je hebt toch ook niet met ieder mens een geweldige klik. Alhoewel in veel gevallen er wel een samenwerkingsrelatie kan ontstaan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 21:46

Mee eens dat 5 maanden relatief best kort is, jong paard, met verhuizing en alles erbij, een paard kan al een jaar nodig hebben om te wennen aan een nieuwe stal, laat staan als je ook nog een andere eigenaar krijgt.

Ik denk dat het voor ik echt een beetje band met mijn paard heb opgebouwd we gerust anderhalf jaar verder waren. Ik vond hem al die tijd heel leuk en lief hoor, maar hij was erg clownesk en kon niet echt connectie maken. Ik heb hem uiteindelijk onder de kloud deken gezet, met een balans programma. Daar werd hij mentaal wel echt anders van, zoekt nu vaak wel écht contact, dat merkte ik bij mijn merrie eerder ook met die deken. Maar ik denk vooral dat je het tijd moet geven, mijn ervaring is ook dat ik met elk paard een andere band heb gehad. Ze hebben tenslotte ook allemaal een eigen karakter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 22:40

Oei, zoveel krachtvoer lijkt me wat veel.
Met goede kwaliteit ruwvoer zou je paard ook prima op gewicht moeten kunnen komen, zonder overtollige energie.
Mijn KWPN merrie wordt 3 a 4x per week getraind en doet het prima op zo'n 200gram muesli en 100 gram pavo vital voor de totale vitaminen en mineralen gift. Per dag.

Daarnaast licht bemest ruwvoer van eigen land. Ongeveer 10-11kg in totaal verdeeld over 3x per dag. (Buiten 3 a 4kg rond 8:30, ong. 3kg rond 15 uur en ong. 4 a 4,5kg met een plukk gerstestro er bij vanaf 21 uur op stal voor de nacht. Soms is alles op, soms is er nog stro over. Staat overdag samen met mijn ruin en hebben zelden alles echt leeg bij de volgende voerbeurt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 00:55

Met mijn ruin van toen 19 had ik een klik, het ging ook goed in het begin. Maar ik werd onzeker (eerder Manky dan Anky) en maakte hem ook onzeker enz enz. Toen les gehad van een bokker aan huis, waar mijn ruin staat in het vertrouwen krijgen in elkaar en vooral van mijn kant naar hem en toen ging het veel beter. Ook kreeg ik de tip om als ik mij onzeker voelde te zingen op het paard := . Dat was wel in de wei bij ons of in het bos. Dat zou ook nog kunnen dat jullie elkaar onzeker maaken. Ik was wel een recreatie ruiter en niet actief.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 07:37

Vergeet ook niet dat de meeste paarden in de wintermaanden frisser zijn. En als je dan ineens een groot paard hebt, met grote bewegingen waar je nog aan moet wennen, maakt het nog spannender.
Je hebt wel eens een gloria gevoel tijdens de les. Ik zou het lekker nog een paar mooie zomermaanden proberen.
Voor nu laten afhangen van jouw stemming, gemoedsrust, en de weersomstandigheden, wat je met hem gaat doen.
Misschien helpt het om hem tijdens winderige dagen een soundless oornetje op te doen? Al is het maar voor jouw gemoedsrust, zodat je iets meer onbevangen kan rijden.

Donny_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:32

Alvy_1980 schreef:
ikke schreef:

Hier ook een herintreder op m’n 40ste :D
Ik kocht een jaar geleden m’n eerste paard(tje), een Tinker. Toen nog net geen 3 jaar en onbeleerd (wel een fantastische opvoeding gehad). Hij is beleerd door de vorige eigenaresse en ik ben daarna verder met hem aan de slag gegaan. Ook hier helaas 2 keer moeten verhuizen maar inmiddels staat hij 24/7 buiten in een kudde en dat is wat het beste voor hem is.

Ik merkte ook dat ik steeds gespannen was voor het rijden en soms ook tijdens het rijden. Twijfelde of ik de juiste dingen deed en hem geen verkeerde dingen aanleerde. Verder ook gespannen omdat hij nog wel eens wilde bokken. Niet meer dat onbezonnen penny-meisje van vroeger. Weer thuis aangekomen had ik ook het gevoel dat ik het niet goed had gedaan.

Bij mij veranderde dit gevoel toen ik besloot een tijdje niet (of heel weinig en hele korte sessies) te rijden. Ik heb m’n eigen verwachtingspatroon volledig losgelaten. Ik heb veel met hem aan de hand gewandeld, verschillende nieuwe routes uitgeprobeerd, samen op avontuur. Hier en daar lekker op een bankje zitten terwijl hij even kon grazen in de berm. Hem even een keer lekker wassen, een waterblazer uitproberen, voetjes scheren. Eigenlijk allemaal nieuwe dingen gedaan samen. Dit maakte dat we elkaar volledig zijn gaan vertrouwen met de tijd. En mijn spanning voor het rijden is inmiddels helemaal verdwenen. We hebben gewoon veel lol samen, en als iets niet leuk meer is, doen we dat gewoon niet.

5 maanden is een korte tijd om je paard goed te leren kennen en andersom ook. Misschien kan het helpen om daarin tijd te investeren.