Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cayenne schreef:Jeetje Pikeur, ik word eigenlijk een beetje verdrietig van je post.
Het was natuurlijk eigen keus maar zo te lezen heb je heel veel van jezelf opgeofferd
manolito10 schreef:Oef, daar is ook even iets waar ik mee zit: “mijn paard is nog jong”
Mijn once-in-a-lifetime paard wordt dit jaar 15, elke seconde die ons samen gegund is, daar wil ik van genieten… ik ben zo bang dat ik er dan 6 maanden uit zou liggen en het ons dus 6 maanden “kost”
Hoe gaan anderen hier mee om?
En ik wil eigenlijk ook helemaal niet dat mijn paardenleven “op de achtergrond” verdwijnt, het is zo’n groot deel van mijn leven.

) en 3 weken later mijn andere paard voorgebracht (op kop geplaatst). Dus dat ging allemaal van een leien dakje.

pmarena schreef:Tegelijkertijd is het 'nadeel' van 1 kind wel weer dat je dan als ouders intensiever nodig bent om je kind bezig te houden zeg maar, waar ze met een broertje / zusje toch een speelkameraadje hebben en meer elkaar bezig kunnen houden... op een positieve manier, als je geluk hebt![]()
Maarja als ze samen niet klikken of steeds ruzie zoeken dan is het alleen maar lastiger, en er gaat natuurlijk ook weer meer tijd in zitten als je meerdere kinderen hebt die op andere tijden / plekken her en der gehaald en weggebracht moeten worden enzo.
En spullen delen leren ze echt met vriendjes en op school wel, dat is hier dus ook helemaal geen probleem en dus ook geen enkele reden om nog een kind te nemen. Juist doordat ons kind alleen is kan deze zichzelf ook heel goed vermaken.
Of met meerdere kinderen naar meerdere sporten te moeten racen. troi schreef:Heel simpel, je bent nu nog de hoofdrolspeler in je leven en straks niet meer. Kind, zeker als het nog jong is, gaat voor alles, dan heb jij/jullie tijd om te slapen, werken en het huis leefbaar te houden. De overgebleven uurtjes zijn voor dieren en andere hobby's.
Als je geen absolute drang hebt voor een kind (wat ik wel echt had) zou ik het gewoon niet doen.
Kabayo schreef:Ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt, want mijn situatie is wel wat uitzonderlijk met ouders, paarden en werk aan huis.
Ik ben 4 jaar geleden voor mijzelf begonnen (hondenopvang) zodat ik hopelijk als ik zo ver was om aan kinderen te beginnen daar genoeg uit kon halen om niet meer buiten de deur te hoeven werken. Dit is gelukkig gelukt. Dit werk bestaat natuurlijk uit het verzorgen, aandacht geven, schoonmaken van verblijven en met ze naar buiten/uitlaten. Dit is aan huis en mijn dochter ging altijd mee en als ze lag te slapen ging de babyfoon aan. Als het echt niet anders kon gaat ze even bij m’n ouders in huis. Ik doe de opvang samen met mijn moeder dus zij helpt mee met de werkzaamheden zodat we elkaar ook wat kunnen aflossen
Wbt de paarden. We hebben er 6. 2 zijn van mij, 2 van mijn moeder en 2 Shetlanders van ons allemaal. Tijdens de zwangerschappen heb ik altijd uitgemest, opgestrooid, geveegd en alle andere werkzaamheden, weer samen met mijn moeder. Mijn vader voert ze ‘s avonds altijd (18u en 22u) dus dat scheelt ook. Qua rijden heb ik tot ongeveer 20 weken kunnen rijden. Maar ik was/ben twee keer tegelijk zwanger/drachtig met mijn merrie(s). Mijn ene merrie is 3 en heb ik nog wel gereden met dikke buik. Andere merrie is super vertrouwd maar beide inmiddels bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu 30 weken. Dus rijden doen we niet meer. We krijgen alle 3 een baby in maart![]()
Vorige keer reed ik na 3 weken ongeveer weer en startte ik na 3 maanden alweer in de klasse M1. Ik ging vaak rijden als de kleine sliep (babyfoon aan, als er wat was stapte ik af, knoopte de teugels op en liet het paard maar even in de bak) . Hun kamers zijn letterlijk naast de bak (ik woon in een grote stacaravan). Ook na 3 weken al een paard op de keuring voorgebracht (reserve kampioen geworden) en 3 weken later mijn andere paard voorgebracht (op kop geplaatst). Dus dat ging allemaal van een leien dakje.
Qua zwangerschap. Ik heb twee keer echt een hele fijne makkelijke zwangerschap gehad. Het minste was nog de misselijkheid in het begin. Maar dit was wel te doen en de werkzaamheden lijden er niet onder. Ik heb verder geen klachten alleen dat je wat sneller moe bent. Mijn dochter slaapt van 12 tot 3, dan slaap ik vaak ook een uurtje en doe ik daarna de honden. Dan ben ik weer in huis als ze wakker wordt. Dat werkt ideaal. Mijn bevalling was binnen 5,5u klaar en ben heel snel hersteld. Ik stond de volgende dag al in de stal (niet om te werken, wel om te knuffelen). En een week later was ik weer volop aan het werk in de opvang. Mijn man werkt 40u en ‘s avonds doe ik in principe niks met de paarden. Wel de honden die om 21u nog even naar buiten gaan voor de nacht. Ik heb gelukkig geen ‘mama kindje’ gehad en ze is altijd gek op papa. Dat scheelt ook wel denk ik.
Qua sociaal leven is er eigenlijk weinig veranderd. Behalve dat je nooit meer uitgaat of een avondje weg gaat. Als we een keer uit eten wouden kon m’n dochter wel even naar opa en oma. Vriendinnen komen nogsteeds over de vloer, de meeste hebben inmiddels ook een kleintje. Of ik ga naar hun toe.
Ja mijn leven is eigenlijk alleen mooier geworden. Ik heb niks op de achtergrond hoeven drukken of op moeten geven. Je bent alleen wel wat vrijheid kwijt, want je moet wel alles plannen en rekening houden met slaapjes etc. Ik ben wel altijd moeder omdat m’n man ook gewoon de hele dag werkt
Ze vind het ook fantastisch om met paarden om te gaan of met heit op de machines (trekkers shovels quads autos)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Met m’n 3 jarige afgelopen najaar. Weet zo even niet hoe ver ik zwanger ben hier
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
We genieten elke dag
Nu dus 2 veulens op komst, zelf zwanger en een dochter van 1,5. Werk gaat gewoon door tot aan de bevalling. En ik hoef nogsteeds niks in te leveren.
!
AnnoNiemand schreef:pmarena schreef:Tegelijkertijd is het 'nadeel' van 1 kind wel weer dat je dan als ouders intensiever nodig bent om je kind bezig te houden zeg maar, waar ze met een broertje / zusje toch een speelkameraadje hebben en meer elkaar bezig kunnen houden... op een positieve manier, als je geluk hebt![]()
Maarja als ze samen niet klikken of steeds ruzie zoeken dan is het alleen maar lastiger, en er gaat natuurlijk ook weer meer tijd in zitten als je meerdere kinderen hebt die op andere tijden / plekken her en der gehaald en weggebracht moeten worden enzo.
Het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Hier wonen alle beste vriendjes in dezelfde wijk dus aan speelkameraadjes is echt geen gebrek. Toen ik bevallen was van de eerste wist ik al: dit nóóit weer. Ik snap zelf ook niet zo goed waarom mensen die het zwaar vinden of anderszins moeilijk (vanwege het kwijt zijn van je vrijheid) na het eerste kind nóg meer kinderen nemen. Eén kind vind ik vooral heel praktisch. Ons kind mist echt nooit een broertje of zusje en vindt het juist heerlijk om alles voor zichzelf te hebben.En spullen delen leren ze echt met vriendjes en op school wel, dat is hier dus ook helemaal geen probleem en dus ook geen enkele reden om nog een kind te nemen. Juist doordat ons kind alleen is kan deze zichzelf ook heel goed vermaken.
Daarbij is het met één kind zo dat alle moeilijke fases die je gehad hebt, daarna voorbij zijn en niet meer terug komen. Ik moet er niet aan denken bepaalde fases nog opnieuw weer door te moeten met een ander kind.Of met meerdere kinderen naar meerdere sporten te moeten racen.

manolito10 schreef:Maar ik lees ook dat veel mensen ergens een beetje spijt voelen, dat vind ik zo verdrietig. Voelt het dan alsof je jezelf opzij hebt moeten zetten?
manolito10 schreef:Maar ik lees ook dat veel mensen ergens een beetje spijt voelen, dat vind ik zo verdrietig. Voelt het dan alsof je jezelf opzij hebt moeten zetten?
Pantykous schreef:Dat is toch ook zo? We kunnen niet ontkennen dat een kind grootbrengen veel tijd, aandacht en energie kost. Hoe je daar mee om gaat is deels mindset.
Tuurlijk als ik weer elke maand 2 rooitjes naar de opvang bracht dacht ik wel eens aan hoeveel geld ik zou hebben zonder kinderen. Maar goed, diezelfde gedachtengang kun je toepassen op het houden van paarden. En ook wat betreft tijd en aandacht want laten we alsjeblieft niet doen alsof het houden van paarden louter is rozengeur en maneschijn is.
Oh om nog terug te komen op lichamelijk ongemakken. Ik ben altijd sportief geweest en gebleven, en heb dezelfde maat als voor mijn kinderen. Duurde met de tweede wel langer maar dat kwam ook door corona. M’n buik is niet meer zo mooi maar dat is genetisch ook. M’n moeder heeft 3 kinderen gekregen en elke zwangerschap 25+kg erbij. Geen los vel te bekennen op haar buik.
pmarena schreef:Tegelijkertijd is het 'nadeel' van 1 kind wel weer dat je dan als ouders intensiever nodig bent om je kind bezig te houden zeg maar, waar ze met een broertje / zusje toch een speelkameraadje hebben en meer elkaar bezig kunnen houden... op een positieve manier, als je geluk hebt![]()
), werk ik voor een organisatie waarbij werk-privé goed te combineren valt en hebben we de verbouwing klaar. Dat, in combinatie met een partner die ook flexibel is qua werk zorgt ervoor dat ik dagelijks 1 of 2 kan rijden.