Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:19

dioni schreef:
Ach ik zal nu wel tegen wat schenen aan schoppen, maar ts heeft het over wat rond stappen, niet over daadwerkelijk aan het werk stappen. Dan denk ik niet dat je paard daar echt onder lijdt als je laten we zeggen een kwartiertje stapt. Of je dat wil is aan TS.
Ik zou wel je paard eens laten wegen of mbv zo'n meetlint inschatten.
Mijn tinkers van 1.55 hoog wegen 660 en 680 kg en die van 660 is echt niet dik. De ene tinker is de andere niet.

Lijkt me toch niet zo fijn hoor voor een jong paard. Daarbij worden meestal percentages van 15 tot 20 procent aangehouden. TS zit nu zelfs boven de 20 procent. Je kan het ook als een goede stok achter de deur zien. Niet alleen voor paardrijden, maar je hebt nu ook gewoon veel meer gezondheidsrisico's. Met een jonge dochter ook wel iets om in je achterhoofd te houden...
Laatst bijgewerkt door Kidde op 07-01-26 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:21

In haar profiel staat dat de tinker uit 2011 is, dus ik ga niet uit van een jong paard

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:27

Al eens aan mennen gedacht?
Is nog eens gezellig ook, samen op de kar.
En je hoeft je niet schuldig te voelen over je gewicht

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:39

Even uit de praktijk:

Ik had een goed getrainde tinker van 1,67m. en ruim 700kg. zonder overgewicht. Hij was voornamelijk mij gewend en ik woog toen onder de 60kg. Mijn man van rond de 80 kg. reed er heel af en toe mee en dat ging goed.

Maar toen vroeg een kennis mij of hij er alsjeblieft een keer op mocht. 100 kg. dus ik was eigenlijk niet zo blij maar vooruit.
Mijn paard was al helemaal niet blij. Hij ging letterlijk wijdbeens staan en wilde geen stap zetten. Hij had geen weke en geen korte rug maar hij kon niets met zoveel gewicht op zijn rug. Na een paar moeizame stappen hebben we het er maar bij gelaten tot opluchting van mijn paard.
Deze man had geen overgewicht maar had een zeer getraind lichaam van 2 m.

Mijn huidige tinker is een vierjarige die ook zo rond de 500 kg. zal wegen. We mennen met hem maar mijn man zal er nooit op gaan rijden.
Ik helaas ook niet vanwege lichamelijke problemen dus hij blijft onbeleerd onder het zadel.

Ergo: ik zou het zeer sterk afraden als je je paard gezond wil houden. Ik snap dat je het mist , ik mis het ook maar jij hebt nog een mogelijkheid om in de toekomst te kunnen gaan rijden :) Richt je daarop en geniet nu van het wandelen en het grondwerk.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:55

Ik maak er niet een heel verhaal van. Het kan best voor een stap rondje.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:04

Mijn Haflinger is ruim 500 kilo, geen overgewicht. Ik heb aan haar gemerkt dat ik 2 jaar geleden af ben gevallen van 82 naar 68-70 kilo, voor mij ligt de grens voor haar nu wel op 75 kilo, voor een rondje stappen zou iets zwaarder ok zijn maar zeker niet richting de 100 kilo.
Op de manege waar mijn dochter rijdt ligt de grens volgens mij op 90 kilo en daar wordt een paar keer per jaar gewogen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:28

dioni schreef:
In haar profiel staat dat de tinker uit 2011 is, dus ik ga niet uit van een jong paard

Excuus, ik had inderdaad verkeerd gekeken.

Neemt niet weg dat TS te zwaar is voor het paard, ongeacht de leeftijd.

Ik ben ook te zwaar, en te lang, om op een welshpony te rijden. Hartstikke jammer voor mij. Maar het is niet anders. Hoe graag ik ook zou willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:53

Ik vind het moeilijk dat veel mensen beledigd zijn als je ze niet op je paard wil hebben omdat ze gewoon te zwaar zijn. Dat ze zelf niet aanvoelen dat het rijden plezier voor 2 moet zijn of in elk geval niet schadelijk voor degene die niet te kiezen heeft. Een vriend van me is dol op paarden maar gaat niet rijden omdat hij boven de 80 kilo weegt en dat is trouwens op sommige maneges het maximum. Een kennis van me ging op vakantie naar het buitenland om daar op een bepaald ras te kunnen rijden wat ze leuk vond maar werd daar tot haar grote teleurstelling geweigerd vanwege haar gewicht. Het was daar ook tot 80 kilo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:26

anjali schreef:
Ik vind het moeilijk dat veel mensen beledigd zijn als je ze niet op je paard wil hebben omdat ze gewoon te zwaar zijn. Dat ze zelf niet aanvoelen dat het rijden plezier voor 2 moet zijn of in elk geval niet schadelijk voor degene die niet te kiezen heeft. Een vriend van me is dol op paarden maar gaat niet rijden omdat hij boven de 80 kilo weegt en dat is trouwens op sommige maneges het maximum. Een kennis van me ging op vakantie naar het buitenland om daar op een bepaald ras te kunnen rijden wat ze leuk vond maar werd daar tot haar grote teleurstelling geweigerd vanwege haar gewicht. Het was daar ook tot 80 kilo.

Bij mijn vakantie in Marokko kon ik ook paardrijden. Ik was toen nog veel te zwaar. Toen ik zei dat ik niet op een paard stapte vroegen ze waarom niet en zeiden ze dat het geen kwaad kon.
Ik had de keuze gemaakt om onlangs dat het heel verleidelijk was, toch voor het welzijn van het paard te kiezen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:51

Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?

Maar het BMI gedoe vindt ik echt wel een ding, dan is het grootste deel van NL waarschijnlijk obesitas.

Ik moet ook afvallen dus weet precies hoe je je voelt, ik rij soms een klein rondje buiten, rustig rondje...mijn paard is vreselijk niet te doen met wandelen, zo heet en hyper. Dus ik wandel zonder paard, naast de fiets kan hij gelukkig wel leuk lopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:55

purny schreef:
anjali schreef:

Bij mijn vakantie in Marokko kon ik ook paardrijden. Ik was toen nog veel te zwaar. Toen ik zei dat ik niet op een paard stapte vroegen ze waarom niet en zeiden ze dat het geen kwaad kon.
Ik had de keuze gemaakt om onlangs dat het heel verleidelijk was, toch voor het welzijn van het paard te kiezen.

In sommige armere landen willen ze gewoon de ritprijs cashen. In de Dominicaanse Republiek waar ik vroeger op vakantie ging lieten ze ook iedereen op de tengere Paso Fino's rijden. Goed als je zelf inziet dat het soms niet kan wat betreft paardenwelzijn. In Marokko waren het waarschijnlijk Arabieren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:13

BarbaraNova schreef:
Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?

Maar het BMI gedoe vindt ik echt wel een ding, dan is het grootste deel van NL waarschijnlijk obesitas.

Ik moet ook afvallen dus weet precies hoe je je voelt, ik rij soms een klein rondje buiten, rustig rondje...mijn paard is vreselijk niet te doen met wandelen, zo heet en hyper. Dus ik wandel zonder paard, naast de fiets kan hij gelukkig wel leuk lopen.

Bedoel je Westernpaarden in Amerika waar zware kerels op rijden? De vraag is natuurlijk hoeveel hart die voor dieren|paarden hebben en hoe snel deze paarden versleten zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:16

Dit blijft altijd een fascinerende discussie. En met het oog op paardenwelzijn en de toekomst van het paardrijden, vind ik het goed dat hier steeds kritischer naar gekeken wordt. We verwachten dat onze paarden fit zijn, dus dan mag een paard dat ook van zijn ruiter verwachten.

Ik vind de % berekening niet altijd even oké om maar te rechtvaardigen om op een paard te stappen. Zeker op maneges hebben die (grotere) paarden een slecht ontwikkelde bovenlijn, waardoor het draagvermogen veel kleiner is dan de berekening. Dit geldt ook voor de paarden die vnml recreatief worden ingezet. Die missen kracht en spierontwikkeling en met een wat wekere/verzonken rug, moet je daar gewoonweg niet op willen stappen. Wat het paard zelf weegt doet daar niets aan af. Er zijn genoeg andere leuke dingen die je kunt doen met een paard.

Dat mannen al snel boven de 80 kilo wegen, klopt. Maar het percentage mannen dat daadwerkelijk rijdt, is vrij laag in NL en degenen die actief rijden wegen amper 75 kilo. Ik heb jaren een breed gebouwde bodybuilder van een KWPN gereden die slechts 1.63 was. Paard was goed getraind, maar ik zorgde altijd dat mijn maximale gewicht niet boven de 67 kilo kwam (lengte 1,74). Tel je zadel van 10 kilo er ook nog maar bij op en dan zit je dik in de 70 kilo.

Wanneer ik iemand in de ring krijg die met zijn bips over de lepel van het zadel komt, dan maak ik daar echt even een praatje mee. Niet om iemand onzeker te maken, maar als ik zie dat een paard moeite heeft, dan moet ik daar iets mee. Paardenwelzijn staat altijd voorop!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:19

anjali schreef:
BarbaraNova schreef:

Bedoel je Westernpaarden in Amerika waar zware kerels op rijden? De vraag is natuurlijk hoeveel hart die voor dieren|paarden hebben en hoe snel deze paarden versleten zijn.

Nee hoor, ook gewoon veel vrouwen met allerlei soorten paarden...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:23

Ik woog 86 en vond mij veel te zwaar voor onze pony van 435 KG.
Ben nu 70/71 KG en rijd nu wel weer.
Ik vind 105 KG veel te zwaar voor een pony van 500 KG.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:24

mabellean schreef:
Ik maak er niet een heel verhaal van. Het kan best voor een stap rondje.

Nee juist niet. Geen aangespannen spieren, paard niet goed in balans, buikspier er niet bij. Juist niet "alleen maar even stappen".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:37

Er was eens een GP Amazone , op Bokt, nogal dik ( understatement) en het was alleen maar oh wat goed. Heb een keer iets gezegd maar dat was tegen het hele zere been van veel bokkers.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:40

Ja het is te zwaar, maar ik denk dat je geen schade aanricht als je af en toe eens een buitenritje in stap maakt van een drie kwartier ofzo. Wil je er wekelijks op zeg ik nee dat is te zwaar. Ook belangrijk pas je in het zadel en hoe zit de Tinker in zijn spieren.
Ik ben 1m83 en hoewel niet echt te dik wel 82 kilo door de lengte alleen en mijn achterwerk past daardoor dus ook niet in een 17 inch zadel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:40

BigOne schreef:
Er was eens een GP Amazone , op Bokt, nogal dik ( understatement) en het was alleen maar oh wat goed. Heb een keer iets gezegd maar dat was tegen het hele zere been van veel bokkers.

Oh nee hoor, ik heb daar ook regelmatig wat van gezegd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:58

Een endurance ruiter heeft me ooit geleerd dat stap juist de meest zware gang is voor een paard. Zeker als ze dus ongetraind zijn of in ieder geval niet in optimale conditie om te dragen, dan is zo af en toe een rondje doen juist minder fijn, hoe kort en rustig het ook lijkt..

Ik heb zelf een kleine pony van 1.39 en mijn gewicht kon voor mijn gevoel echt nog maar net. Ik ben daarom ook heel hard bezig om af te vallen, zodat we samen eventueel nog ritjes kunnen blijven doen in zijn goede maanden (artrose). En dan ben ik gelukkig heel klein (1.59) waardoor ik al snel op prima gewicht zit voor een robuuste sterke pony, maar ik moet gewoon eerlijk zijn tegen een senior met artrose en daarom zo fit mogelijk blijven als ik nog met hem wil rijden.

Denk dat het heel goed is om voor jezelf een bepaald gewicht af te spreken. Die percentages van het gewicht van je paard in juiste conditie vind ik nog steeds wel een fijne maatstaf. Ze zeggen inderdaad 15-20 procent, maar ik vind het vanaf 17 procent soms echt al wel veel worden. Volgens mij zit ik nu op 16,5 procent en vandaar dat ik echt vind dat ik moet afvallen voor hem. Ik wil voor hem (en mij) graag terug naar 15 procent, inclusief tuig.

Voor 500 kilo paard is 15 procent 75 kilo inclusief tuig en kleding. Je zegt zelf dus boven die 20% te zitten. Dat zou voor mij persoonlijk echt een no-go zijn voor mijn pony. Ook niet voor een kort rondje. Als je net als ik tussen die 15-20 procent schommelt en daarmee wat aan de hogere kant zit vind ik het al heel anders dat je dan nog eens opstapt op een paard die verder goed in conditie is. Daarboven ben ik bang dat je het echt beter niet kan doen. Dat is vast niet wat je wil horen, maar ik vind het onwijs goed en dapper dat je hiernaar durft te vragen. Ik denk altijd maar: voor wie doe je het uiteindelijk? Het welzijn van je paard is zo belangrijk. En ik vind het zelf echt een onwijs goede motivator om af te vallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:06

Ja joh, ga gewoon lijnen! Dat is ook voor jezelf veel gezonder en dan heb je een doel om naar te streven nl. weer zonder probleem op je paard kunnen. Ik weet heus wel dat het moeilijk kan zijn af te vallen, mogelijk hulp via je huisarts, of een "coach" of personal trainer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:09

Suzanne F. schreef:
BigOne schreef:

Oh nee hoor, ik heb daar ook regelmatig wat van gezegd.

Daar is idd heel veel van gezegd.

Maar ja, als dat paard het kan.
Zijn we dan misschien niet doorgeslagen?

En dan uiteraard wel het verschil in een ruiter die gp kan rijden en een ruiter die op de voorhand scheef laat lopen.

Dit gezegd om serieus over te discussiëren. Niet om goed te praten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:14

anjali schreef:
Ja joh, ga gewoon lijnen! Dat is ook voor jezelf veel gezonder en dan heb je een doel om naar te streven nl. weer zonder probleem op je paard kunnen. Ik weet heus wel dat het moeilijk kan zijn af te vallen, mogelijk hulp via je huisarts, of een "coach" of personal trainer?

Oef, de opmerking Ja joh, ga gewoon lijnen .... soms kan dat gewoon niet. Wat niet betekent dat je dus maar op een paard moet gaan zitten, dat is het andere uiterste.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:48

Gewoon lijnen is inderdaad wel makkelijk gezegd. Maar inderdaad zijn er tegenwoordig meer hulpmiddelen om dit te bereiken dus het is ‘makkelijker’ dan wat jaren geleden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 17:00

rien10 schreef:
anjali schreef:

Oef, de opmerking Ja joh, ga gewoon lijnen .... soms kan dat gewoon niet. Wat niet betekent dat je dus maar op een paard moet gaan zitten, dat is het andere uiterste.

Ik zeg er toch wat achteraan. Dat ik weet dat het moeilijk kan zijn en dat je hulp kunt vragen. Het is toch niet eerlijk om een paard letterlijk met jouw probleem op te zadelen. Het jammere is dat mensen snel beledigd zijn als er iets over hun gewicht wordt gezegd.