Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:06

Narcissa schreef:
Ik zou haar eens hormonaal laten controleren. En de eierstokken laten scannen. Dit klinkt als mijn eerste KWPNmerrie, steeds verslechterend gedrag tot ze uiteindelijk ook aanviel. Die bleek een tumor op een eierstok te hebben. Laten opereren en een maand later had ik weer een normaal, handelbaar paard.

Dit! Hier en op maagzweren zou ik je fjord laten controleren :) Heel veel sterkte en succes![/quote]
Maagzweren door stress dat kan. Maar het paard staat nu al een jaar bij ts op een heel goede stalling. Dan moeten maagzweren door vroegere toestanden weg zijn lijkt me. Hormonale problemen dat lijkt me logischer. Ook dat ze tijdens het rijden probeert ts plat te drukken tegen de wand- dat hoorde ik vaker van merries tijdens de hengstigheid. Als ze dit alleen tijdens de hengstigheid doet dan zou je daar rekening mee kunnen houden door haar in die tijd te laten staan. Maar als ze het voortdurend doet dan is dat niet goed.[/quote]

Ook ik dacht direct aan maagzweren. Maagzweren kunnen heel lang blijven bestaan en de kans op genezing zonder medicatie bij ernstige maagzweren, ondanks goed voerbeleid eid etc., blijkt uit studies klein te zijn.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:08

ik ben ook erg benieuwd wat ze te eten krijgt?

ook ben ik benieuwd of er onderzoek is gedaan naar maagzweren?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:10

germie schreef:
Het verhaal daarna van 'draf ging moeizaam, galop ging niet', kan niet kloppen.

Dat hangt er ook maar net vanaf wat je precies verstaat onder: galop ging niet. Je kan dat heel letterlijk nemen als: het paard kan niet galopperen, maar even goed bedoelt TS het minder letterlijk als "ze kan het niet volgens mijn normen / wat ik normaal vind". Dus zoals TS ook schrijft: te weinig balans hebben, daardoor bv gaan racen en/of bokken of staken of telkens verkeerd aanspringen, kruisgalop, .... Of misschien heeft het paard negatieve ervaringen gehad in de manegelessen met de galop en wil(de) ze daarna niet meer galopperen....
En zeker een paard dat nog jong is, nog niet zo lang onder het zadel enz kan echt wel balansproblemen hebben, zeker met manegeruiters (want mogelijk is die hun balans ook minder goed wat het voor het paard extra moeilijk maakt).

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:14

Heel vervelend!
Als medisch alles onderzocht is, dan zou ik ook gaan voor begeleiding, heel veel begeleiding.
Liefst paar maanden eerst door iemand laten trainen, en dan een paar maanden alleen rijden als je les hebt. Als dat goed gaat, dan tussendoor af en toe zonder les rijden en dat verder uitbouwen.
En ook voor grondwerk les nemen en dat voorlopig ook echt alleen doen onder begeleiding.

Zo kan je hier misschien weer uit komen.
En als dat geen optie is dan is ermee stoppen ook echt geen schande.

Ik heb trouwens zelf een fjord en hoewel ze heel lief is, herken ik wel hoe snel iets mis kan gaan en steeds erger kan worden. Ik heb geen problemen, maar heb wel bij minder ervaren verzorgers gezien hoe snel iets de verkeerde kant op kan gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:34

BigOne schreef:
Germie, indien dit dier het zo geweldig deed op de manege hadden ze haar niet verkocht.

Ik schrijf nergens dat het een goed manegepaard was. Maar de 3 gangen zullen absoluut beheerst zijn geweest toen. Ik ken wel manegepaarden die slecht of verkeerd aanspringen. Maar dan is het wel de galop.
Ik reed vroeger wel eens de nieuwere en nog lastigere manegepaarden bij, gewoon zodat ze eens wel goed moesten aanspringen e.d. Maar echt, 9 van de 10 keer lag het absoluut aan de ruiter.

En daarom zou ik op zoek gaan naar een goede bijrijder (ja, die zijn HEEEEL lastig te vinden), of een trainer die er zelf ook op durft te stappen. Mijn handen jeuken om te zien en te voelen wat dit dier doet. Ik heb al heel wat gezien, en ook heel vaak dat het helaas de ruiter was. Zeker omdat hier het dier al medisch binnenste buiten is gekeerd.

En een goede trainer kan dit heel snel uitzoeken. Ik heb ook wel eens mijn westerninstructeur op mijn paard laten rijden om hem te laten voelen wat ik dan bedoelde.
Direct verkopen zou ik nog niet doen, ik zou het nog wel een kans geven.

Amber_anne

Re: Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:13

Ze doet me denken aan mijn pony. Als ik daarbij constant over haar grens ga wordt ze alleen maar bozer. Ik denk dat er naar jou pony niet geluisterd is bij de vorige eigenaren en hij nu denkt dat aanval de beste verdediging is.

Mijn pony is erg ziek geweest en door een pijn herinnering wordt ze nu ook erg agressief als je probeert op te stappen.
Ze krijgt nu ESDR (emdr therapie voor paarden) met een hartslag meter en een instructrice die mee kijkt en dan pakken we alles in hele kleine stapjes aan.
Van het opzadelen tot het rijden. Ze moet weer positieve associaties krijgen met dingen.

Ik zou zeker ook eens kijken naar een maagzweer omdat dit hele vervelende klachten kan geven. Mijn pony heeft daarnaast ook een ontstoken/verdikte darm gehad wat de klachten die ze nu heeft heeft veroorzaakt.

https://esdrtherapy.com/
Dit is de site van de esdr dan kan je lezen wat het doet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:26

Fjorden zijn geen goede galoppeurs. In het algemeen, uitzonderingen daargelaten. Als het alleen daarom zou gaan ... ik vind het dreiggedrag van het paard veel erger. Daarom zou ik (persoonlijke mening) haar of hem wegdoen. Paarden zijn voor mij meer dan de helft van mijn leven, ook financieel, en als ik het idee heb dat het absoluut niet wederzijds is dan geef ik het paard de vrijheid terug om wel gelukkig te worden met een andere eigenaar. Ik heb in 40 jaar tijd 8 eigen paarden gehad (altijd maar 1 tegelijk) en 1 daarvan was een dergelijk geval als deze van ts. Die heeft me bijna mijn plezier in de paardenhobby vergald. Gelukkig op een nette manier vanaf weten te komen.

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:48

Als je haar wilt verkopen en er is zeker niks medisch zou ik haar wel eerst een paar maanden in training zetten. Hierdoor wordt de kans groter dat ze goed terecht komt en bijvoorbeeld niet in de handel beland. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen hierom, een hobby doe je voor je plezier.en je hebt haar in ieder geval geholpen om goed terecht te komen en hopelijk weer plezier in haar leven te krijgen

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:25

Geen fjord maar een lipizzaner die kinderkampjes meereed. eens bij ons, was het echt een zeer slecht gezind paard, altijd boos en dreigen wanneer etenstijd was. Hij heeft me recht in mijn buik gestampt en net boven mijn knie. Ik wist niet waar ik had, bij mij komen al jaren verschillende paarden op vakantie, dit gedrag had ik niet eerder meegemaakt.

Bij hem was het angst en niet weten waar zijn plaats was. Ik was zelf geschrokken, dat een paard zo lelijk kan doen. Hij sloeg naar ons, naar de bekapper. Bij hem heeft grondwerk geholpen, hij vrij, ik vrij. Ik liet hem bewegen, hij koos zelf hoe hard hij rende, ik bleef rustig maar bleef hem vragen om te bewegen, mocht ook in stap, maar hij moest bewegen, heel de weide rond, daarna bepaalde ik de richting, maar ik bleef rustig stappen. Geen knallende zwepen, maar wel hem er toe aanzetten te bewegen.

Bij hem was het heel belangrijk dat ik niet mee ging in zijn boosheid, wel correct zijn maar zo ontspannen mogelijk. Ik heb dit maar een maal hoeven te doen, en hij begreep dit, hij dreigt niet meer bij de bekapper, ook niet meer naar ons. Hij weet wat hij aan ons heeft. Hij is al een poosje een fijn rijdier voor mijn dochter. Hij is niet echt de knuffel zoals mijn paard, maar soms komt hij toch wat knuffels vragen.

Maar zelfs na meer dan 25 jaar paarden in eigen beheer te hebben, heeft dit me flink van mijn stuk gebracht. Maar je ziet hij is nu helemaal thuis en lijkt het hier erg naar zijn zin te hebben. Soms steekt het drakengedrag de kop op, zolang we er niet in mee gaan, maar rustig en correct blijven en opnieuw proberen lukt hetgeen wat we hem vragen heel erg goed.

Hij was 20 toen hij hier kwam, hij wordt dit jaar 23 jaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:38

FriesWytske schreef:
En als hw haar nu eens een tijdje gewoon vakantie geeft. Dus echt even helemaal niks er mee doen. Weet dat heb hem paard voor gekocht. Maar misschien heeft ze dat gezien haar voorgeschiedenis even nodig. En van daaruit weer helemaal van voor beginnen

Daar sluit ik me bij aan. Het arme beest is pas 5, heeft al meerdere eigenaren gehad én in manegelessen gereden met veel verschillende ruiters. Je zou om minder opstandig worden }>
Even pauze. Wat grondwerk, een band opbouwen, zorgen dat het paard vertrouwen in je krijgt. En pas dan weer kijken wat er met rijden mogelijk is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:12

Heb niet alle reacties gelezen maar de twee dingen waar ik het meeste aan moet denken zijn: Beestje heeft nooit een goede basis gekregen, haar hele leven wordt al mee gekloot door mensen die eigenlijk niet in staat zijn een jong paard op te leiden. (no offence naar jou TS)

Waarschijnlijk zit het diertje door de verkeerde rijderij behoorlijk vast in het lijf inmiddels en zal ook wel lekker scheef zijn. Daarnaast moest ik ook aan maagzweren denken.

Mijn stappenplan zou zijn: maagzweren uitsluiten/behandelen, paard goed los laten maken, gaan trainen aan de longe om haar lijf goed te leren gebruiken (met deskundige hulp), een paar maanden laten doorrijden door een goede ruiter die paarden goed op kan leiden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:25

Elisa2 schreef:
Heb niet alle reacties gelezen maar de twee dingen waar ik het meeste aan moet denken zijn: Beestje heeft nooit een goede basis gekregen, haar hele leven wordt al mee gekloot door mensen die eigenlijk niet in staat zijn een jong paard op te leiden. (no offence naar jou TS)

Waarschijnlijk zit het diertje door de verkeerde rijderij behoorlijk vast in het lijf inmiddels en zal ook wel lekker scheef zijn. Daarnaast moest ik ook aan maagzweren denken.

Mijn stappenplan zou zijn: maagzweren uitsluiten/behandelen, paard goed los laten maken, gaan trainen aan de longe om haar lijf goed te leren gebruiken (met deskundige hulp), een paar maanden laten doorrijden door een goede ruiter die paarden goed op kan leiden.

Dit zijn allemaal adviezen voor rijkundige training. Heel belangrijk uiteraard. Maar waarom is het paard in de stal dan ook zuur en dreigt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:34

Ik sluit me ook aan bij Lieser en Elisa; 5 jaar is nog lang niet volwassen, laat staan uitgegroeid. Er is in korte tijd, ligt eraan wanneer ze is ingereden, al heel veel gevraagd, en waarschijnlijk heeft ze nooit tijd gekregen om alles te verwerken, en het volgende kwam alweer of is er weer een nieuwe omgeving om aan te wennen, en steeds weer andere ruiters.

De enige reactie die een karakterpaard wat overvraagd wordt kan geven is boos zijn, en afwerend of lelijk doen. In de stal poetsen = daarna opzadelen = aan het werk. Dus poetsen is niet meer leuk.
Werk in de bak in de manege is voor een jong paard niet altijd even makkelijk, en (aanname) zal ook met de nodige aansporing gedaan zijn, zonder het voor haar ook maar leuk te maken.

Paar maanden niet rijden, gaan grondwerken (ik ben zelf fan van Clickertraining met voerbeloning, en dan het paard los in de bak zodat ze vrijwillig gaan vragen wat ze voor je kunnen doen, nieuwsgierig worden en trots als ze het goed doen) longeren, en aan het denken zetten door met balkjes te werken, rechtrichten, en vooral heel veel belonen bij goed gedrag.
Het vervelende gedrag is niet af te leren, maar het is wel om te buigen door het goede gedrag te belonen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:31

Ik zou zeker op PSMM testen

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:37

Als dit mijn paard was, zou ik ook op Pssm en maagzweren laten testen.

Vervelend voor jullie beide. :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:03

Ik heb een merrie die als ze in haar box staat ook dreigt. Ze geeft dan constant de ,mare stare, en doet of ze in slowmotion een hap uit je wil nemen. Buiten stal doet ze dat dan weer niet. Ik moet er om lachen.

Wellicht jou merrie ook best een baas is!?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:17

Saga schreef:
Als dit mijn paard was, zou ik ook op Pssm en maagzweren laten testen.

Vervelend voor jullie beide. :(:)

Ik zou hem juist eerst een aantal maanden op rust zetten. En als hij het dan nog doet verder gaan onderzoeken dan dat er nu al is gedaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:20

PSSM1 test kost maar rond de €50-€60, dus dat zou ik met dit gedrag altijd doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:53

anjali schreef:
Elisa2 schreef:

Dit zijn allemaal adviezen voor rijkundige training. Heel belangrijk uiteraard. Maar waarom is het paard in de stal dan ook zuur en dreigt?

Volgens mij staat er wel iets meer. ;)

Overigens kunnen ze als ze flink last hebben van hun lijf door vastzitten ook zuur worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:55

Vakantie voor een jong paard is nooit verkeerd.
Maar dan moet je aan de hand wel gewoon je ding durven doen.

PienenMette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:10

Als ze snel zadelmak is gemaakt kan dat niet de oorzaak zijn. Ik heb nog niet veel ervaring maar misschien kan je een deel van het zadelmak maken opnieuw aan pakken?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:40

Iedereen denkt dat fjorden goede brave lobbesen zijn.. echter zijn er ook bloedlijnen die heel gevoelig zijn. Die van mij ook, zet je die bij een verkeerde ruiter neer qua match (ook al kan dirge goed rijden) dan krijg je gewoon ongelukken. Hij is in 8 jaar tijd 5 keer van eigenaar gewisseld. Ik wist eigenlijk niks van z’n problemen bij vorige plekken af maar nu ik meer hoor vallen dingen op z’n plek. Schijnt echt een beetje in de bloedlijn te zitten. Ik kan echt lezen en schrijven met hem, maar dat komt puur omdat hij mij vertrouwd maar ook omdat ik duidelijk ben in wat ik verwacht, geen twijfels.

Dus ts wat is haar afstamming?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:02

PienenMette schreef:
Als ze snel zadelmak is gemaakt kan dat niet de oorzaak zijn. Ik heb nog niet veel ervaring maar misschien kan je een deel van het zadelmak maken opnieuw aan pakken?

Je kunt een paard nooit opnieuw zadelmak maken. Je kunt hooguit ze weer trainen en herscholen. Dat is wat je moet gaan doen. Maar opnieuw inrijden wat je ook wel eens leest, dat kan gewoon niet. Een paard vergeet niet wat er geleerd is, positief of negatief. Dus bij iets negatiefs moet je dat zien te doorbreken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:58

Als het simpelweg een karaktertrek betreft, wat niet uit te sluiten is, dan steekt het gedrag gewoon weer de kop op. Dus dat kan ook de reden zijn, dat het dier al door diverse handen is heen gegaan. Als de manege meer geld had kunnen verdienen, door het dier mee te laten lopen in de lessen dan hadden ze dat echt wel gedaan.,

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:43

Ik heb hier een jaarling tinker (gehad) die al aanviel met oren in de nek en mond wagenwijd open.
Sloeg, steigerde. Echt alles. En dat voor zo'n jong ding.
Dat was 100% karakter plus een berg onzekerheid. En als je dan iedereen aan de kant jaagt heb je toch rust?

Ik heb hem ondertussen 17 jaar.
Hij is harstikke braaf, maar wel 1 om in de smiezen te houden.

Ook bij andere paarden is het een l.l
Geef ik hem heeeel veel ruimte in de wei valt het mee. Staat hij klein valt hij aan.
Ja behalve die hem heel hard terug pakken, die niet.
Maar hij staat net zo goed ook te knuffelen, net hoe zijn pet staat.

Het blijft een geval apart. Ik kan hem niet missen, maar achter het behang plakken doe ik hem ook wel eens. Maar dan omdat hij zo flauw kan doen richting mijn andere paard.

Maar die is zeker weten in zijn jonge leventje al diverse keren verhandelt.
Want wat als zijn fokker op paspoort staat is zijn fokker niet en kent ook zijn moeder niet. Is enkel de chipper.
Ik heb hem al van een handelaar. En niemand kan mij vertellen waar hij vandaan komt of heen is gegaan.
En ik denk dat dat zijn karakter mede heeft bepaald maar ook waarom hij niet meteen een fijn huisje heeft gekregen.

nikkel schreef:
Als het simpelweg een karaktertrek betreft, wat niet uit te sluiten is, dan steekt het gedrag gewoon weer de kop op. Dus dat kan ook de reden zijn, dat het dier al door diverse handen is heen gegaan. Als de manege meer geld had kunnen verdienen, door het dier mee te laten lopen in de lessen dan hadden ze dat echt wel gedaan.,