3 jarige röntgen keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Re: 3 jarige röntgen keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:20

Wij hebben twee veulens gefokt, toevallig alle twee merries. Omdat ik wel wilde weten hoe het eruit zag voor ik ze zadelmak ging maken heb ik ze op de foto laten zetten. Ik heb daarbij wel een andere route gekozen, ik heb ze namelijk Prok laten keuren. De dierenarts die dat (beide keren) voor ons deed gaf ook gelijk aan of er nog aandachtspunten waren. Hierdoor heb je een beeld van chipjes en andere zaken, maar ook gelijk, als alles goed is, een predikaat erbij.
Ik weet dat het niet 100% vergelijkbaar is met een volledige röntgenologische keuring, maar voor ons, wij houden onze fokproducten toch zelf, is het prima zo! En dus twee vliegen in een klap!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:50

koend schreef:
Ik zit me nu net af te vragen; hoeveel ruiters doen dat bij zichzelf?

Laten we onszelf of onze kinderen volledig medisch keuren voor we aan paardensport of een andere sport doen?
Een val hoort erbij en ... als je een sluimerende hernia of nekblessure hebt ...

Topsportvoetbalclubs doen het wel. Elke potentiële speler wordt volledig medisch gekeurd, voor ze er geld in investeren.

En daar heb je weer die dualiteit.
Als het om een grote investering gaat tgo. de gewone basissportwereld.

Maar wij kiezen voor de sport. Als wij pijn hebben kiezen we of we dat nakijken of niet. Dat gaat voor een paard niet op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:53

koend schreef:

Laten we onszelf of onze kinderen volledig medisch keuren voor we aan paardensport of een andere sport doen?
Een val hoort erbij en ... als je een sluimerende hernia of nekblessure hebt ...

Topsportvoetbalclubs doen het wel. Elke potentiële speler wordt volledig medisch gekeurd, voor ze er geld in investeren.

Als ik merk dat ik last heb ga ik naar de dokter. Een paard kan niet zeggen dat hij last heeft.

Als het mogelijk zou zijn mezelf of kinderen volledig te keuren zou ik dat wellicht ook doen. Die mogelijkheden zijn er niet. Overigens zijn er wel degelijk banen waarbij je een gezondheidsonderzoek moet doen. Persoonlijk heb ik recent ook een sporttest gedaan en wordt er tweejaarlijks een ecg gemaakt omdat er inderdaad iets afwijkend is. En nee ik ben geen topsporter.

Voetballers worden gekeurd omdat ze “gekocht” worden door een club. De club wil zo min mogelijk risico’s. Net als een paardeneigenaar.

Je kunt mensen, die kiezen voor een bepaalde sport en belasting, de risico’s kennen én zelf actief kunnen acteren bij pijn en ongemak niet vergelijken met dieren die die mogelijkheden niet hebben.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:37

koend schreef:

In Nederland, voor je naar een (paarden)kampioenschap mag gaan moet je 2 jaarlijks gekeurd worden. Keuring is een wasseneus maar toch moet je medisch gekeurd worden. Maar goed, dan ben je al een stuk verder dan de basis sport :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:15

Een mens kan zelfs de kleinste pijntjes aangeven, zodoende de frequentie en duur van de sport aanpassen of zelfs volledig stoppen met de sport. Allemaal zaken die een paard niet gegund zijn, maar waar wij voor moeten instaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:46

Ik zou áltijd volledig keuren inclusief hals en rug voordat je een paard gaat belasten. Naar mijn mening ben je je paard verplicht om te weten of een paard het verlangde werk lichamelijk aan kan en daarvoor is het maken van röntgenfotos een must. Immers kunnen ze niet praten om te zeggen dat ongewenst gedrag uit spanning of ongemak voort komt. Je hebt nog helemaal geen kader om van zo'n jonkie te zeggen dat het gedrag dat ze laten zien normaal is voor hen, of toch voort komt uit ongemak. Dat heb je met een paard wat al gereden is wel. Als die altijd braaf is onder het zadel en ineens niet meer weet je dat er iets mis is, maar die kennis heb je nog niet bij een driejarige. Erop zitten is altijd anders dan ernaast.

Het is ook niet alleen om te weten of er iets mis is, maar ook dat je je management erop kan aanpassen. Dan gaat het er niet eens over of je het paard ooit wilt verkopen dat die röntgenfotos handig zijn, maar puur welzijn van je paard. Een paard met lichte kissing spines hoeft echt niet afgeschreven te zijn, maar je kunt zo eentje wel iets frequenter naar de osteopaat/fysio doen om te blijven controleren of de bewegelijkheid goed blijft. Of bij eentje met mindere straalbenen er nog net even extra voor zorgen dat ze echt goed op hun voeten blijven staan. Of OCD laten verwijderen voordat er problemen ontstaan, hoeft echt niet bij elke chip alleen sommige geven wel een verhoogd risico.

Ik begrijp sommige reacties ook niet. Als iemand een paard koopt wordt altijd geadviseerd zo uitgebreid mogelijk te keuren, ook als een paard in een lage prijsklasse valt aangezien de dierenarts bij ieder paard net zo duur is. Dan wil je dat toch ook weten bij een paard wat je al hebt alleen eerder niet kon keuren? Zoals al gezegd vind ik dit echt een stukje welzijn voor je paard om te weten of van binnen alles goed genoeg eruit ziet om te gaan belasten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

koend schreef:

Toen ik in het nederlandse team FEI startte moest ik zelf ook eerst een sport keuring ondergaan op Papendal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Interessant. Is zo’n sport keuring dan ook volledig op röntgen?
En wbt honden, worden die ook helemaal gerontgend voor ze aan het werk gaan? Nooit van gehoord eigenlijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

_Caithlynn schreef:
Ik heb afgelopen jaren mijn eigen paarden gefokt. Voor ik ze zadelmak laat maken gaan ze allemaal op de foto, rug benen en hals. Naar de osteopaat en tandarts.

Zo weet ik hoe mijn merrie fokt, of ik gezonde paarden heb. Of er later iets naar boven komt wat er nooit heeft gezeten. En ze zo goed mogelijk ervaring mee te geven voor ze een zadel, bit etc erin krijgen.

Buiten dat je er waarschijnlijk veel geld in gaat stoppen kan het ook zijn dat er iets zit wat niet goed is en dan wil je dat een paard ook niet aandoen of er in igg een goede beslissing over maken.

Ik doe precies zo. Fok ook zelf. Mijn dochter maakt ze ook zelf zadelmak dus ik wil van tevoren weten of alles oke is. Dus hals en rug gaan ook op de foto. Tandarts zeker ook en wolfskiesjes laat ik er direct al uithalen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Wij fokken ook, dus alles gaat hier op de foto.
De merries als ze 2,5 zijn voor de PROK, de hengsten/ruinen idem voor de verkoop.

Als het gaat om een paard voor eigen gebruik waar je niet mee gaat fokken? Ik weet niet of ik zo eentje op de foto zou zetten. Het klinische beeld is minstens zo belangrijk, misschien zelfs belangrijker.

Vraag is ook welke consequenties je trekt op basis van de foto's.
Soms moet je je direct zorgen maken, maar veel bemerkingen vormen absoluut geen directe bedreiging voor de gezondheid of het gebruik, er is alleen een (groter) risico dat er problemen optreden.

Als je wel laat röntgenen, is het daarom erg belangrijk met je dierenarts te bespreken waarom/waarvoor je dat doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

mavantos schreef:
Ik zou áltijd volledig keuren inclusief hals en rug voordat je een paard gaat belasten. Naar mijn mening ben je je paard verplicht om te weten of een paard het verlangde werk lichamelijk aan kan en daarvoor is het maken van röntgenfotos een must. Immers kunnen ze niet praten om te zeggen dat ongewenst gedrag uit spanning of ongemak voort komt. Je hebt nog helemaal geen kader om van zo'n jonkie te zeggen dat het gedrag dat ze laten zien normaal is voor hen, of toch voort komt uit ongemak. Dat heb je met een paard wat al gereden is wel. Als die altijd braaf is onder het zadel en ineens niet meer weet je dat er iets mis is, maar die kennis heb je nog niet bij een driejarige. Erop zitten is altijd anders dan ernaast.

Het is ook niet alleen om te weten of er iets mis is, maar ook dat je je management erop kan aanpassen. Dan gaat het er niet eens over of je het paard ooit wilt verkopen dat die röntgenfotos handig zijn, maar puur welzijn van je paard. Een paard met lichte kissing spines hoeft echt niet afgeschreven te zijn, maar je kunt zo eentje wel iets frequenter naar de osteopaat/fysio doen om te blijven controleren of de bewegelijkheid goed blijft. Of bij eentje met mindere straalbenen er nog net even extra voor zorgen dat ze echt goed op hun voeten blijven staan. Of OCD laten verwijderen voordat er problemen ontstaan, hoeft echt niet bij elke chip alleen sommige geven wel een verhoogd risico.

Ik begrijp sommige reacties ook niet. Als iemand een paard koopt wordt altijd geadviseerd zo uitgebreid mogelijk te keuren, ook als een paard in een lage prijsklasse valt aangezien de dierenarts bij ieder paard net zo duur is. Dan wil je dat toch ook weten bij een paard wat je al hebt alleen eerder niet kon keuren? Zoals al gezegd vind ik dit echt een stukje welzijn voor je paard om te weten of van binnen alles goed genoeg eruit ziet om te gaan belasten.

Dit dus. Zo sta ik er ook in. En dan deed ik 20 jaar geleden ook al, al is nu hals en rug er extra als aandachtspunten bij gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Kabayo schreef:
Interessant. Is zo’n sport keuring dan ook volledig op röntgen?
En wbt honden, worden die ook helemaal gerontgend voor ze aan het werk gaan? Nooit van gehoord eigenlijk

Sport keuring was een lange vragen lijst, fietsen op een home trainer met plakkers op je borst en controle hart, longen en ogen.
Je algehele conditie dus

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Ik vind wel dat je het belang van foto's niet moet overschatten.
Het ontwikkelen van je eigen gevoel op basis van kennis en ervaring is minstens zo belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Kendra schreef:
Het ontwikkelen van je eigen gevoel op basis van kennis en ervaring is minstens zo belangrijk.

Eens, maar ik vind het wel nodig om te weten of het paard gezond is voor je het gaat belasten.
Voor hetzelfde geld is het mis en breek je je nek bij het zadelmak maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Kendra schreef:

Zeker. Maar hoeveel mensen hebben er nou zoveel ervaring met zoveel verschillende paarden dat ze echt alles zouden kunnen doorzien wat/of het paard iets mankeert.
Ik had toch best wel wat paardenervaring maar toen ik mijn als veulen gekochte paard ging rijden herkende ik dat spokerige en schrikkerige gedrag niet als lichamelijk ongemak. Zat wat heet bloed in dus zal wel daar vandaan komen. Pas na bijna een jaar kwam ik erachter dat ze zware kissing spines had. Volgens de arts eigenlijk bijna onmogelijk dat ik hier mee gereden had.
Nu zou ik wel sneller denken aan rugproblemen bij dit gedrag maar niemand heeft alle wijsheid in pacht. Ik wil gewoon een goed uitgangspunt als ik nu ga werken met een paard. Dan weet ik dat ik begin met een gezond paard. En uiteraard biedt dat geen garanties voor peesproblemen, maagzweren of andere ellende die je alsnog wel kan krijgen. Maar het geeft voor mij een geruststelling dat ik met een gezond dier aan de slag ga.