Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
koend schreef:Ik zit me nu net af te vragen; hoeveel ruiters doen dat bij zichzelf?
Laten we onszelf of onze kinderen volledig medisch keuren voor we aan paardensport of een andere sport doen?
Een val hoort erbij en ... als je een sluimerende hernia of nekblessure hebt ...
Topsportvoetbalclubs doen het wel. Elke potentiële speler wordt volledig medisch gekeurd, voor ze er geld in investeren.
En daar heb je weer die dualiteit.
Als het om een grote investering gaat tgo. de gewone basissportwereld.
koend schreef:Ik zit me nu net af te vragen; hoeveel ruiters doen dat bij zichzelf?
Laten we onszelf of onze kinderen volledig medisch keuren voor we aan paardensport of een andere sport doen?
Een val hoort erbij en ... als je een sluimerende hernia of nekblessure hebt ...
Topsportvoetbalclubs doen het wel. Elke potentiële speler wordt volledig medisch gekeurd, voor ze er geld in investeren.
_Caithlynn schreef:Ik heb afgelopen jaren mijn eigen paarden gefokt. Voor ik ze zadelmak laat maken gaan ze allemaal op de foto, rug benen en hals. Naar de osteopaat en tandarts.
Zo weet ik hoe mijn merrie fokt, of ik gezonde paarden heb. Of er later iets naar boven komt wat er nooit heeft gezeten. En ze zo goed mogelijk ervaring mee te geven voor ze een zadel, bit etc erin krijgen.
Buiten dat je er waarschijnlijk veel geld in gaat stoppen kan het ook zijn dat er iets zit wat niet goed is en dan wil je dat een paard ook niet aandoen of er in igg een goede beslissing over maken.
mavantos schreef:Ik zou áltijd volledig keuren inclusief hals en rug voordat je een paard gaat belasten. Naar mijn mening ben je je paard verplicht om te weten of een paard het verlangde werk lichamelijk aan kan en daarvoor is het maken van röntgenfotos een must. Immers kunnen ze niet praten om te zeggen dat ongewenst gedrag uit spanning of ongemak voort komt. Je hebt nog helemaal geen kader om van zo'n jonkie te zeggen dat het gedrag dat ze laten zien normaal is voor hen, of toch voort komt uit ongemak. Dat heb je met een paard wat al gereden is wel. Als die altijd braaf is onder het zadel en ineens niet meer weet je dat er iets mis is, maar die kennis heb je nog niet bij een driejarige. Erop zitten is altijd anders dan ernaast.
Het is ook niet alleen om te weten of er iets mis is, maar ook dat je je management erop kan aanpassen. Dan gaat het er niet eens over of je het paard ooit wilt verkopen dat die röntgenfotos handig zijn, maar puur welzijn van je paard. Een paard met lichte kissing spines hoeft echt niet afgeschreven te zijn, maar je kunt zo eentje wel iets frequenter naar de osteopaat/fysio doen om te blijven controleren of de bewegelijkheid goed blijft. Of bij eentje met mindere straalbenen er nog net even extra voor zorgen dat ze echt goed op hun voeten blijven staan. Of OCD laten verwijderen voordat er problemen ontstaan, hoeft echt niet bij elke chip alleen sommige geven wel een verhoogd risico.
Ik begrijp sommige reacties ook niet. Als iemand een paard koopt wordt altijd geadviseerd zo uitgebreid mogelijk te keuren, ook als een paard in een lage prijsklasse valt aangezien de dierenarts bij ieder paard net zo duur is. Dan wil je dat toch ook weten bij een paard wat je al hebt alleen eerder niet kon keuren? Zoals al gezegd vind ik dit echt een stukje welzijn voor je paard om te weten of van binnen alles goed genoeg eruit ziet om te gaan belasten.
Kabayo schreef:Interessant. Is zo’n sport keuring dan ook volledig op röntgen?
En wbt honden, worden die ook helemaal gerontgend voor ze aan het werk gaan? Nooit van gehoord eigenlijk
Kendra schreef:Ik vind wel dat je het belang van foto's niet moet overschatten.
Het ontwikkelen van je eigen gevoel op basis van kennis en ervaring is minstens zo belangrijk.
Kendra schreef:Ik vind wel dat je het belang van foto's niet moet overschatten.
Het ontwikkelen van je eigen gevoel op basis van kennis en ervaring is minstens zo belangrijk.