Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:46

Ik kan prima accepteren dat ik een deel van de kosten er niet uit haal. Maar bij elk fokproduct minimaal €2000 toeleggen alleen al op de basiskosten dat slaat nergens op.

En dat is minimaal, ik reken nog niet eens alle kosten. We hebben zo ook afgelopen winter een drachtige merrie moeten laten opereren aan koliek waarbij we alleen voor die operatie en revalidatie erna al €7500 lichter waren, dan reken ik de overige €4000 nog niet eens mee.
Veulen verkocht voor €2500. Tel uit wat je dan al bij 1 veulen 'ff' erbij doet.

Maar goed, daarom was het ook voor ons de juiste beslissing om voor nu te stoppen met de fokkerij. Blijkbaar is het 'normaal' om de toekomstige toppers van de gebruiker te sponsoren :+

kiko

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:16

Ik geef je groot gelijk hoor Cheytjuh! En inderdaad loopt de merrie ook een groot risico. Als je ziet hoeveel merries en veulens het dit jaar niet gered hebben bij de bevalling. Dat is je grootste nachtmerrie.

Ik heb mijn merrie dit jaar ook niet laten dekken En grote kans dat volgend jaar ook niet doe. Vond de prijzen op de veulenveiling schrikbarend laag. Ik ga niet een paar duizend euro toeleggen zodat een ander voor weinig een veulen heeft. Ik hoop dat de markt straks weer aantrekt en dan hoop ik dat veel mensen weer durven te fokken want er zijn er veel nu die overslaan of veel minder merries gedekt hebben.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Het valt mij juist op dat de prijzen al weer een eind zijn gezakt. En veel paarden lang op internet staan, of steeds bij een andere aanbieder.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Even over het topic zelf: het is echt de markt die de prijs bepaald, maar de prijzen zijn in 25 jaar zeker gestegen. Deels zijn alle kosten natuurlijk gestegen die fokkers en handelaren wat kunnen doorrekenen. Maar de particulier die zijn paard verkoopt zal meestal niet de doorlopende kosten tot verkoop doorrekenen in de prijs. Die bepaalt de prijs op verschillende factoren, waaronder opleidingsniveau van het paard.

De meeste mensen willen toch een fijn rijpaard, dus voor een beleerd paard betaal je gewoon altijd het meest. Een bomproof recreatiepaard (kruising en/of zonder papier) in de leeftijd 5 tot 12 jaar is goud waard, die prijzen zijn echt wel 4 x zo hoog geworden als 25 jaar geleden.

Als ik TS was, zou ik de markt even een tijdje in de gaten houden en sites als Marktplaats onderzoeken. Zo kom je er wel achter wat er voor de verschillende type paarden wordt gevraagd.

Zo betaal je voor een braaf gereden recreatiepaard via een particulier vanaf 5500,- ofzo een leuk dier, bij een handelstal 4000/4500,-. Een handelsstal is wel een risico, daar zijn best veel nare/gekke/oneerlijke verhalen over. Ik koop dus liever particulier.

Ook voor een leuk kleurtje of zelfs leuke kruising betaal je gewoon flink. T is voor jou gewoon afstrepen waar je prioriteit ligt en wat je ervoor over hebt.

Wil je gewoon een leuk paardje om mee bezig te zijn en niet meer dan € 5.000,- aan een paard kwijt zijn? Dan kom je toch meer in de jonge (net zadelmak of nog niet eens) uit of oudere paarden vanaf 17 jaar ofzo. Buiten de dravers om dan, die ik zelf ook ontzettend leuk vind.

Als je wat langer de tijd neemt om te zoeken stuit je misschien ook op een particulier die lager in de prijs zit, omdat diegene gewoon echt een goed plekje wil voor zijn/haar paard ipv de hoofdprijs.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Ik denk dat ts een erg lage prijs voor het paard betaald heeft zoveel jaren geleden. De context ervan ontbreekt.
Wij hebben in 1984 3000 gulden (ong. 1400 euro) betaald voor een grote Hannoveraanse merrie van 9 jaar, L dressuur en M springen. In diezelfde tijd werd er een vergelijkbare spring merrie voor 27000 gulden aangeboden. Als wij het vrij nieuwe zadel ook wilden hebben moesten we 450 euro bij betalen.

Als je inflatie meeneemt dan is 10.000 euro nu denk ik redelijk in lijn met alle andere prijsstijgingen.

Los daarvan is het bij een paard altijd deels markt bepaald en voor een heel groot deel ook emotie. Oftewel: wat jij het paard waard vindt betaal je. Zoeken naar de juiste combi dus, óf de verkoopprijs van de aanbieder accepteren.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Ik heb mijn eerste paard 30 geleden ook gekocht voor 1500 gulden! Maar daar krijg je nu omgerekend in euro's nu denk ik misschien een schetje voor.
Wiij fokkken ook met de paarden en een goed hengst kost toch al 1000 euro. Wij hebben het geluk dat de paarden aan huis staan maar als je alle kosten weer wil hebben zit je toch al gauw op 1500 euro in het jaar.
Ook wij hebben een paard van twee en een half wat we niet hebben verkocht bloedmooie merrie kan goed lopen is een Mclaren maar niemand wil op moment een paard die je eerst nog een jaar in de dure opfok moet doen voor je wat mee kan doen. Dus ook maar uit de verkoop gehad en dan laten we haar eerst medich keuren en zadel mak maken maar dat moet dan ook wel terug verdient worden met de verkoop dan loopt de vraagprijs gauw op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Het is ook een kwestie van vraag en aanbod, als paarden houden steeds lastiger en duurder zal worden dan zullen er weer meer paarden aangeboden worden en de prijzen dalen. Maar als er om dezelfde reden nu minder gefokt wordt dan zullen de prijzen over een aantal jaar weer oplopen.

Daarnaast zijn papierloze importpaarden altijd alsnog goedkoper dan paarden met papier dus het is ook geheel afhankelijk van wat je zoekt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Cheytjuh schreef:
Ik kan prima accepteren dat ik een deel van de kosten er niet uit haal. Maar bij elk fokproduct minimaal €2000 toeleggen alleen al op de basiskosten dat slaat nergens op.

En dat is minimaal, ik reken nog niet eens alle kosten. We hebben zo ook afgelopen winter een drachtige merrie moeten laten opereren aan koliek waarbij we alleen voor die operatie en revalidatie erna al €7500 lichter waren, dan reken ik de overige €4000 nog niet eens mee.

Maar goed, daarom was het ook voor ons de juiste beslissing om voor nu te stoppen met de fokkerij. Blijkbaar is het 'normaal' om de toekomstige toppers van de gebruiker te sponsoren :+

Maar waarom zou jouw hobby wel geld moeten opleveren? :o?

Een hobbyruiter steekt jaarlijks duizenden euro's in zijn paard en haalt er financieel gezien helemaal niets uit (misschien €100 ofzo aan prijzengeld). Als iemand zijn hobby fokken is ipv meedoen aan de paardensport, waarom moet dat wel winst opleveren? En waarom ligt de verantwoordelijkheid voor andermans winst bij de gebruiker die per definitie geen incentives heeft om meer dan de marktprijs te betalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

kiko schreef:
20 jaar geleden kocht ik mijn stermerrie voor €9000 dus toen waren de prijzen al hoog.
Mijn huidige merrie was maar 1,61 waardoor ik mazzel had anders had ze het dubbele gekost van wat ik betaald heb maar de meeste stonden 4 jaar geleden al voor 15 of meer te koop. Dat is de reden dat ik zelf een veulen heb gefokt en dat red je niet voor €4000 hoor.
Dekgeld zit je al rond de €1500 en dan heb je nog de dierenartskosten voor het scannen en het inschrijven bij het kwpn en paspoort. En al het voer wat in de merrie gaat en daarna ook in het veulen. Tel daar nog maar 3 jaar stalling en hoefsmid en enten bij op dan kom je wel op 12-15 duizend.

Dit idd. Fokken kost gewoon geld.

En dan zie je soms dat mensen zoeken voor max 1500 omdat ze geen hoger budget hebben.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Fly_high schreef:
Cheytjuh schreef:

Maar waarom zou jouw hobby wel geld moeten opleveren? :o?

Een hobbyruiter steekt jaarlijks duizenden euro's in zijn paard en haalt er financieel gezien helemaal niets uit (misschien €100 ofzo aan prijzengeld). Als iemand zijn hobby fokken is ipv meedoen aan de paardensport, waarom moet dat wel winst opleveren? En waarom ligt de verantwoordelijkheid voor andermans winst bij de gebruiker die per definitie geen incentives heeft om meer dan de marktprijs te betalen.

Ik heb het niet over geld opleveren en al helemaal niet over winst, maar om tenminstewat uit de kosten te komen.

En sorry maar een hobbyruiter die een paard uitbrengt dan spreken we wel even over andere bedragen dan de fokkers erin steken, en daarbij hun merrie ook nog eens op het spel zetten.

Wij fokkers doen ook mee aan de wedstrijdsport, moeten vaak de dieren in training zetten om de predikaten erbij te rijden, enz om een goede lijn op te bouwen voor goed fotomateriaal, dus moeten ook gewoon participeren in de wedstrijdsport.

Maar goed, prima dat jullie van mening zijn dat het normaal is om nog niet eens uit een deel van de kosten te komen bij dergelijke risico’s en kosten die we nemen, succes met het vinden van die toekomstige topper over 10 jaar als er steeds meer fokkers er gelukkig een dikke middelvinger naar opsteken :o naar deze prijzen.

Verder is het bewust fokken en opzetten van een lijn meer dan een hobby, het vergt jarenlange inzet om een goede merrielijn op te bouwen, gaat onwijs veel research en tijd in zitten.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

In de basis zal het economische principe van vraag en aanbod en wat dit vervolgens met de prijs doet wel zijn werk gaan doen.

Het zullen golfbewegingen blijven verwacht ik. Nu de prijs voor veulens te laag dreigt te worden, stoppen aantal fokkers, waardoor vanzelf schaarste” ontstaat.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Wat ik om mij heen zie is juist andersom.. de prijzen zijn echt om te huilen.

Voor ieder die een leuk jong sportpaard zoekt, ik heb een knappe 3,5 jarige merrie te koop.
Sportieve merrie, moederlijn allen Z of hoger gelopen in de dressuur of springen.
Onbeleerd dat wel. Beweegt heel makkelijk, echt een paard voor in de sport.

Eerlijk geld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Als je een merrie wil huren voor 11 maand (voor bijvoorbeeld embryo transplantatie of een veulen van een bepaalde vader x moeder) betaal je al 4000 euro alleen voor gebruik van de merrie

Zoals cheytjuh al zegt moet je desbetreffende merrie ook naar training laten gaan voor de keuring (kost ook zomaar 1600+ voor 6 weken). Als je dan ook nog een Ibop wil, moet de merrie nog langer in training blijven. De keuring en Ibop zelf kosten ook nog geld. Sommige stamboeken hebben een PROK predikaat (röntgen). Kost je ook zomaar 800+. Als je ook nog een sport predikaat wil (bepaalde klasse Z of hoger) ben je nog meer kwijt.
Je kan uiteraard fokken met een merrie die niks kan of geen predikaten heeft. En dat zie je inderdaad vaak terug in de verkoop prijs.

Voor de Friezen ligt de prijs voor sperma inmiddels al snel op 1200 euro excl btw. Dan moet je de dierenarts nog betalen. Je kan vaak wel een pakket doen, iets van 300 euro. Dat is 1 a 2 cyclussen en dan moet verder alles mee zitten. Wordt je merrie ziek (placentitus, moet aan de regumate etc) komen er meer kosten bij. Je moet ze natuurlijk stallen, merriebrok voeren, je kan er een halfjaar niks mee wegens te dik. En na/tijdens de geboorte kan er ook van alles gebeuren. Mijn merrie had een gescheurde baarmoeder en is ingeslapen. Kan allemaal. Of ze blijven aan de nageboorte staan. Of het veulen heeft intensieve zorg nodig.
De meeste doen het met liefde. En als hobby inderdaad. Want verdienen doe je er niet aan. Helemaal niet als je de kleine voor 3000 verkoopt
Mensen denken altijd nog dat fokken op de roze wolk is en denken nooit aan de risico’s

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Ik vind het altijd leuk om te kijken naar paarden die te koop staan, maar ben zeker niet thuis in de handel of fok.

Ik heb ongeveer 15jr geleden mijn 10jarige M dressuur/L springen ruin gekocht voor ongeveer 3000 euro incl alle spullen. Een leuke warmbloed allrounder van ongeveer 1.64. Ik vind het dan altijd leuk om te kijken naar wat de prijzen doen t.o.v. paarden die op hem lijken in de markt. Een paar jaar terug zag ik nog vergelijkbare paarden voor 10-12k weggaan. Inmiddels is dat wel weer gezakt naar 6-8k. Ik ben uiteraard geen expert dus misschien kijk ik verkeerd of neem ik verkeerde vergelijkingen.

Mijn impressie is dat er veel groei zat in de markt die de laatste 2-3 jaar weer afneemt.

De markt is uiteindelijk bepalend door 'wat een gek er voor geeft' en ik denk dat (zoals al eerder genoemd) de paardensport steeds duurder wordt en dus minder vraag en dus dalende prijzen. Ik weet ook wel van meerdere hobbyfokkers die er mee gestopt zijn omdat het simpelweg te weinig opleverde om leuk te blijven.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Ik ontken de kosten en de risico's niet, maar als hobbyfokker kies je er uiteindelijk zelf voor omdat het jouw hobby is. Die verantwoordelijkheid kun je imo niet bij de koper neerleggen.

Veel toekomstige toppers komen ook bij beroepsfokkers vandaan die hun goede dieren wel nog steeds met flinke winst verkopen. De minder gelukte exemplaren komen dan voor een klein bedrag bij amateurs terecht.

Als er nu minder gefokt wordt gaan de prijzen over een tijdje vanzelf weer omhoog ook, her gaat altijd in golven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Cheytjuh schreef:
Ik heb het niet over geld opleveren en al helemaal niet over winst, maar om tenminstewat uit de kosten te komen.

En sorry maar een hobbyruiter die een paard uitbrengt dan spreken we wel even over andere bedragen dan de fokkers erin steken, en daarbij hun merrie ook nog eens op het spel zetten.

Wij fokkers doen ook mee aan de wedstrijdsport, moeten vaak de dieren in training zetten om de predikaten erbij te rijden, enz om een goede lijn op te bouwen voor goed fotomateriaal, dus moeten ook gewoon participeren in de wedstrijdsport.

Maar goed, prima dat jullie van mening zijn dat het normaal is om nog niet eens uit een deel van de kosten te komen bij dergelijke risico’s en kosten die we nemen, succes met het vinden van die toekomstige topper over 10 jaar als er steeds meer fokkers er gelukkig een dikke middelvinger naar opsteken :o naar deze prijzen.

Verder is het bewust fokken en opzetten van een lijn meer dan een hobby, het vergt jarenlange inzet om een goede merrielijn op te bouwen, gaat onwijs veel research en tijd in zitten.

Dat is toch een keuze? Niemand dwingt je om te fokken, laat staan 7 veulens in een jaar. Je kiest er zelf voor 18 paarden te houden. Paarden zijn absoluut geen zeldzame diersoort en de wereld blijft gewoon draaien wanneer er 10.000 veulens minder geboren worden.

Dit is echt puur economie, dus marktwerking. De vraag bepaalt de prijs. En die beweging houdt geen rekening met de kostbaarheid van jouw hobby. Ik snap best dat je je dieren niet voor een habbekrats weg wil doen. Dat betekent dus dat je andere keuzes moet maken.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Fly_high schreef:
Ik ontken de kosten en de risico's niet, maar als hobbyfokker kies je er uiteindelijk zelf voor omdat het jouw hobby is. Die verantwoordelijkheid kun je imo niet bij de koper neerleggen.

Veel toekomstige toppers komen ook bij beroepsfokkers vandaan die hun goede dieren wel nog steeds met flinke winst verkopen. De minder gelukte exemplaren komen dan voor een klein bedrag bij amateurs terecht.

Als er nu minder gefokt wordt gaan de prijzen over een tijdje vanzelf weer omhoog ook, her gaat altijd in golven
Het zijn, valt mij op, ook altijd de hobbyfokkers die klagen over de prijzen. Beroepsfokkers weten dat fokken weinig oplevert en ook grote risico's met zich meedraagt, dus die doen er altijd nog wat anders naast. Eén keer een kliniekopname, grote operatie, een veulen dat langdurige zorg nodig heeft en daar gaan al je verdiensten aan je veulens.

En ook hier komt het neer op marktwerking. Naar de echt toekomstige toppers is altijd wel vraag, maar die komen uit lijnen die de meeste hobbyfokkers nooit in handen zullen krijgen.

Kabayo

Zonder fokkers die dat doen omdat ze het leuk vinden zijn er bijzonder weinig paarden :+
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Gisteren, 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Volgens mij moet de prijs van een veulen gewoon bepaald worden door de kwaliteit van het veulen, niet of jij je merrie aan huis hebt vs in een dure stalling, niet of je pech hebt gehad met koliek of andere DA kosten. Af en toe excessieve DA kosten horen nou eenmaal bij de hobby paardenhouden, of je nou hobby-fokker, hobby-sportruiter of hobby-boshobbelaar bent.

Eerlijk gezegd zou voor mij, als ik weet dat de merrie tijdens de dracht een koliekoperatie heeft gehad, de waarde van een veulen dalen. Je weet toch nooit zeker of het veulen daar ook niet een tikkie van mee heeft gekregen in de ontwikkeling, wat zich pas op latere leeftijd manifesteert.

Dus ja, dat je er in zo'n geval veel geld op toelegt is het risico van de hobby. Net zoals een glijertje in de weide van mijn jonge hobby-sportpaard mij 10k aan operatie en revalidatie kosten heeft gekost. Stel ik zou dit paard verkopen (wat nooit gaat gebeuren), is de verkoopprijs ook niet 10k hoger omdat ik die kosten aan het dier heb gehad, maar eerder flink in waarde gedaald omdat het nu een bemerking heeft. That's all in the game. En ja ieder zijn goed recht om dan als hobby fokker niet meer te fokken, maar daarom is het een hobby toch. Je kunt die keuze maken, het is niet je boterham.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

al veel reacties hier..

mijn ervaring is dat je 21 jaar geleden ook nog wel eens een gelukje kon hebben of goedkoop een paard bij een boertje kon kopen omdat hij niet wist wat hij in handen had. zonder internet wist je niet wat er te koop stond en wat de marktwerking doet.

ik weet dat we volgens mij in de 2008 -2010 een algemene financiele crisis hebben gehad waardoor veel fokkers zijn gestopt. er veel minder werd gefokt. dat was eerst prima, maar later gaat dat natuurlijk mega knellen. eerst veel minder 3 jarigen en later goed doorgereden 10 jarigen etc.

Het hebben van een paard was vroeger zeer luxe en is meer normaal geworden.
er is daarna weer veel gefokt.

nu is er dus een groot aanbod aan paarden. stalling is moeilijk te vinden, stro en alle andere kosten schieten de pan uit. de vraag is dus minder. ik heb dus het idee ook dat de prijzen weer dalen.

wat ik ook zie is dat er voor 2,5 / 3 / 4 jarigen met goed KWPN papier heel veel geld wordt gevraagd. in verhouding met 10-12 jarigen die zijn bevestigd en hun rondes al hebben gelopen. ze zijn dan bijvoorbeeld M geworden. is dat super goed, nee, als jij elke week op wedstrijd gaat, en dan van 5 jaar van de b in de M komt is niet fantastisch. maar voor het gros van de ruiters is dat helemaal prima. waarom moet je een wereld beweger hebben terwijl je zelf basis wedstrijden wilt rijden.

maat heeft ook invloed. alles onder de 1.65 is al minder interessant. alles boven de 1.75/1.80 ook.

de onderbouwing is voor mijn gevoel dus:
- kosten die de eigenaar heeft gemaakt
- marktwerking van de paarden
- wat de gek er voor geeft (of de gek er voor denkt te kunnen vragen)

mensen die zeggen "lagere/normale/hogere prijsklasse. daar kan ik ook niks mee.
bij de laatste haak ik sowieso af. maar die andere 2? zeg t maar.

zelf heb ik het idee:
- lagere is tot 5-6k
- normaal 6-16 k
- hogere 20k+

maar ja dat is ook weer anders bij een 2 jarige dan een 8 jarige zz-zwaar

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

Kabayo schreef:
Zonder fokkers die dat doen omdat ze het leuk vinden zijn er bijzonder weinig paarden :+
Dan stijgen de prijzen ook fors voor die paar fokkers die nog wel fokken, dus win-win! *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:10

Starspangled schreef:
Kabayo schreef:
Dan stijgen de prijzen ook fors voor die paar fokkers die nog wel fokken, dus win-win! *\o/*

Maar geen win win voor de mensen die een goedkoop paard willen kopen haha

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.

Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!

Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.

Wil men geen kwaliteit??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Kabayo schreef:
Starspangled schreef:

Maar geen win win voor de mensen die een goedkoop paard willen kopen haha

Sja, dat is dan net zo hard pech voor die mensen, als dat het nu is voor fokkers die denken dat hun standaard veulen uit predicaatloze stam wel lekker oplevert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Popstra schreef:
Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.

Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!

Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.

Wil men geen kwaliteit??

Tuurlijk wel. Maar waarom 15k betalen als je diezelfde kwaliteit ook voor 5k kunt krijgen?

Even gechargeerd he.