Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
troi schreef:Grappig,niemand heeft een paat of peut met een flut-opleiding terwijl we weten dat daar zat van rondlopen en due kunnen er goed van leven.
Maarre, wie controleert dan de opleidingen van hun paat/peut? Vragen jullie register info? Is er een register? Niemand toch? En das juist het probleem, er wordt veel beweerd en we hebben geen flauw idee of er ook maar iets van waar is.
Ik ben groot voorstander van meer duidelijkheid in dit woud..
DuoPenotti schreef:troi schreef:Grappig,niemand heeft een paat of peut met een flut-opleiding terwijl we weten dat daar zat van rondlopen en due kunnen er goed van leven.
Maarre, wie controleert dan de opleidingen van hun paat/peut? Vragen jullie register info? Is er een register? Niemand toch? En das juist het probleem, er wordt veel beweerd en we hebben geen flauw idee of er ook maar iets van waar is.
maar je kunt wel kijken waar ze bij aangesloten zijn.
Bijvoorbeeld hierbij
https://www.icreo.com/nederlands/behand ... nederland/
al lijkt die lijst ook niet up-to date
of hier
https://nvdierosteopathie.nl/overons/
Juut schreef:Hoeveel dierenartsen of dierfysio's met osteo/ chiro/ en of cranio in hun toolbox kennen jullie?
Ipsilonka schreef:Maar ook dat je alleen een fysio erbij mag halen op doorverwijzing van een dierenarts. Ik zie echt niet in hoe dat in de praktijk moet gaan. Daar hebben dierenartsen toch helemaal geen tijd voor?
Lieser schreef:Ipsilonka schreef:Maar ook dat je alleen een fysio erbij mag halen op doorverwijzing van een dierenarts. Ik zie echt niet in hoe dat in de praktijk moet gaan. Daar hebben dierenartsen toch helemaal geen tijd voor?
Dat staat er niet. Er staat dat voordat een dier fysiotherapie krijgt, vaak eerst een diagnose wordt gesteld. De diagnose mag alleen door een dierenarts gedaan worden. Die kan daarna doorverwijzen naar een dierenfysiotherapeut.
Er staat nergens dat een dierenfysiotherapeut alleen na een diagnose en doorverwijzing mag komen.
Madiba schreef:Ik heb ook al dierenartsen die ook osteopaat zijn aan het werk gezien die gewoon prutsers zijn, het diploma is echt geen garantie. Zo heb ik er eentje eens laten kijken naar mijn paard toen die ineens wat minder lekker begon te lopen, niet kreupel maar er scheelde iets. Hij vond dat het paard kerngezond was en dat ik een hypochonder was. Ik ben ermee naar Tom Marien gereden die een spierscheur vaststelde. Er gaat over deze DA ook het verhaal rond dat hij ineens vond dat alle merries die hij onderzocht last van de eierstokken hadden. Tot hij dat vaststelde bij een ruin... De man behandelt alleen paarden, ook van Grand Prix ruiters en sommige ruiters zweren bij hem.
Dedikley schreef:Helemaal eens, maar om even advocaat van de duivel te zijn, het kan ook zijn, dat je paard een beetje vast lijkt te voelen zitten op een kant met het buigen. Zeker niet kreupel, maar ook niet helemaal soepel, onduidelijk waar het vandaan komt, en de afspraak met de osteo toch al in de planning zat. Wat doe jij? Die eerst laten komen, of meteen de dierenarts en scan laten maken. Ik snap zo'n dilemma voor een eigenaar soms wel eens.
Even lekker snel oordelend vanaf de zijlijn.
lexa schreef:Die fysiotherapeuten verkeren gewoon in zwaar weer. En proberen daarom anderen kapot te maken . Zonde want je kan juist zo mooi samen werken… lasertherapie mag overigens ook worden toegepast door een paraveterinair. Onder begeleiding van een dierenarts
troi schreef:Grappig,niemand heeft een paat of peut met een flut-opleiding terwijl we weten dat daar zat van rondlopen en due kunnen er goed van leven.
janderegelaa schreef:Het is natuurlijk van de gekke dat we humaan 80.000 verschillende therapiën kunnen doen, die de (aanvullende) verzekeringen ook nog eens vergoeden, terwijl je voor een dier feitelijk alleen maar fysiotherapie hebt. Het wordt hoog tijd dat er erkende opleidingen komen voor andere vormen van therapie en dat de wet aangepast wordt zodat deze therapeuten ook onder het tuchtrecht vallen. Maar dat is wel aan hun eigen beroepsverenigingen, en die doen precies helemaal niets.
SjonnieZ schreef:Mijn osteopaat is humaan fysio en de enige die dit bij mijn paard mag doen. Ze is aangesloten bij het ireo register.
Als ik soms zie welke kwakzalvers die na een cursusje zich bij ons op stal aanbieden als als peut of paat dan snap ik wel dat er iets moet gebeuren.
Een verplichte diplomering behaald bij een erkend instituut en verplichte registratie is het minste dat je mag verwachten in deze sector.
Babootje schreef:Ik vind het wel een goede zaak. En natuurlijk ook niet elke dierenarts is goed, maar er zitten onder osteopaten echt wel veel koekenbakkers die met een cursus van een paar maanden zich osteopaat noemen.
Een dierfysio heeft een vrijwel net zo lange opleiding doorlopen als een dierenarts dus een heel goede basis.
Juut schreef:troi schreef:Grappig,niemand heeft een paat of peut met een flut-opleiding terwijl we weten dat daar zat van rondlopen en due kunnen er goed van leven.
Ik ben dus zo'n eigenaar die het cv controleert, en het liefst de persoon in kwestie eerst bij een ander aan het werk ziet.Ik heb ook zeker een zwarte lijst van mensen die populair zijn op onze stal, maar die niet bij mijn pony gaan komen.
Meer duidelijkheid ben ik ook absoluut voorstander van. Zeer zeker ook op selecteren van kwalitatief goede opleidingen.
Ik ben er echter absoluut geen voorstander van om mensen met veel kennis en kunde nu buiten spel te zetten op basis van een aantal idioten, en osteo, chiro en cranio onder diergeneeskundigen te schuiven. Langere wachttijden, minder keuzevrijheid voor jou als eigenaar. Nee, dit is een schoolvoorbeeld van 'met botte bijl er door heen gaan'...
janderegelaa schreef:lexa schreef:Die fysiotherapeuten verkeren gewoon in zwaar weer. En proberen daarom anderen kapot te maken . Zonde want je kan juist zo mooi samen werken… lasertherapie mag overigens ook worden toegepast door een paraveterinair. Onder begeleiding van een dierenarts
Je eigen dieren mag ook. Het gaat om de beroepsmatige handeling. Dat kan ook niet anders want de wet spreekt over ultraviolet licht, lasertherapie en roodlichttherapie. Dat zou betekenen dat je je paard niet meer zelf onder een solarium mag zetten.
Hutcherson schreef:Babootje schreef:Ik vind het wel een goede zaak. En natuurlijk ook niet elke dierenarts is goed, maar er zitten onder osteopaten echt wel veel koekenbakkers die met een cursus van een paar maanden zich osteopaat noemen.
Een dierfysio heeft een vrijwel net zo lange opleiding doorlopen als een dierenarts dus een heel goede basis.
Een dierosteopaat van gedegen opleiding (erkend als bijscholing voor dierenartsen en daardoor dus geaccrediteerd) heeft minimaal 7 jaar studie erop zitten. Dat is bare minimum.
Hutcherson schreef:SjonnieZ schreef:Mijn osteopaat is humaan fysio en de enige die dit bij mijn paard mag doen. Ze is aangesloten bij het ireo register.
Als ik soms zie welke kwakzalvers die na een cursusje zich bij ons op stal aanbieden als als peut of paat dan snap ik wel dat er iets moet gebeuren.
Een verplichte diplomering behaald bij een erkend instituut en verplichte registratie is het minste dat je mag verwachten in deze sector.
Jouw osteo mag dus niet meer legaal behandelen.
Overigens bij acute kreupelheid, tumorgroei, wonden, dracht etc behandelen goede osteopaten sowieso niet en verwijzen naar DA.