[VOLG] Van semi-wild naar …

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Re: [VOLG] Van semi-wild naar …

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 15:34

Ah nee dat had ik inderdaad gemist, dat ook daar geen beweging meer in kwam.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 08:05

Weer even een update. De afgelopen 2 weken zijn we helemaal terug naar het begin gegaan, niet vrijwillig vanaf mijn kant. Sinds zijn halster af is is het enorm lastig om bij hem in de buurt te komen.
Uiteindelijk heb ik een nieuw stuk afgezet in de kudde van onze andere paarden, zo heeft hij altijd vriendjes om zich heen en heb ik een meer praktische ruimte om in te werken met hem.

Hij laat mij moeilijk in zijn buurt komen, maar met heel veel tijd en geduld lukt dat wel. Ik ben nu begonnen met targettraining, kijken of dat wat uit gaat halen. Weinig nieuws verder te melden dus, maar we zetten door!

Afbeelding
Afbeelding

Het is moeilijk om ons niet te vergelijken met anderen die met een soortgelijk paard aan het werk zijn. Die zie ik om mij heen in hetzelfde tijdsbestek als ik Sam heb enorme stappen maken, sommigen die zelfs al bezig zijn met het opstapkrukje en been eroverheen leggen. Dan moet ik mezelf weer even terug roepen dat elk paard anders is en dat onze tijd wel komt :D

De uitdaging op dit moment zit hem in Sam die ineens de knop om zet en weer gaat rennen. Het ene moment zijn we al een paar minuten bezig met oefenen en ineens zet hij het weer op het rennen. Wanneer ik de video’s terug kijk zie ik geen signalen van hem die ik gemist heb op dat moment, dus dat moet ik nog wat verder uitpluizen om op te lossen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 12:50

Respect voor jou. Echt waar.
Ik snap dat je vergelijkt, probeer het toch niet te doen.

Progressie is altijd stappen vooruit en helaas ook weer terug uit.
Ik denk dat zijn karakter ook mee speelt in deze. Welsh cobs zijn sowieso al wat schrikkeriger dan veel andere pony rassen.

Wij gaan ook ontzettend langzaam. Maar beter te langzaam en wederzijds vertrouwen opbouwen dan geforceerd vooruit.

Je kunt het. Jullie komen er zeer zeker :j

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 15:08

Goed van je dat je je interactie met hem filmt, en terug zoekt naar wat triggers zouden kunnen zijn
Je had hem verplaatst, daar nog wijzer van geworden of iets uit kunnen halen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:39

Halster af geeft toch het vrijheidsgevoel he.
Ze weten gewoon dat ze minder makkelijk letterlijk vast te houden zijn.
Mijn huidige ‘verzorgpaard’ (kan je daarvan spreken als een paard alleen maar op afstand blijft telkens?) is ook niet te vangen. De oude boer hanteert de truc om het paard in de stal op te sluiten (waar het paardje dus natuurlijk niet meer in durft) en dan een touw om de hals te gooien. Schijnbaar is ze dan rustiger. Ik heb het nog niet gezien. De boer is veel te oud voor dat soort acties en ik durf zoiets niet. Mijn manier is het ook niet.
Het kost tijd maar meestal werkt het toch het best om veel in en om de wei te zijn, beetje prutsen aan de omheining of wat dan ook. Vanuit de sociale aard komt een paard dan meestal uiteindelijk wel een keer bij je en kan je het contact opbouwen met kroelen, tot het uiteindelijk lukt een halster om te doen.
Ik hoop dat je niet gefrustreerd raakt. Het kan soms veel tijd en geduld vragen.
Jou paard is vriendelijk en betrouwbaar, had je al gemerkt immers. Dat scheelt wel heel veel. Merrie waarmee ik te maken hebt kan ook best onbezonnen zijn, te dichtbij komen en willen bijten. Dus daar hang ik niet in die zin veel bij in de wei rond maar in jou geval zou ik dat wel zo doen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:10

Zo deed ik het ook met mijn slecht benaderbare pony. Touwtje om de hals was minder eng dan halster om..

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 05:20

Saul,
Dankjewel! Jullie gaan er ook zeker komen

Dedikley, op het stukje waar hij nu staat kan hij in ieder geval minder hard en ver rennen. Dat helpt al een hoop. Verder ziet hij nu dagelijks mensen langs lopen met en zonder paard, dus dat zal ook vast iets helpen.

Marigold, ja ze weten het echt wel hoor haha. En er zijn idd manieren om een halster om te krijgen, maar die hebben geen voorkeur bij mij. Sam is inderdaad heel vriendelijk, dat is wel een voordeel wat ik heb. Ik snap dat jij dat minder snel doet als ik je zo hoor :)

Touwtje om de hals is hier nog enger, baat het feit dat ik alleen maar voor hem mag staan op dit moment.

Goed, ik heb weer genoeg na kunnen denken afgelopen dagen. We gaan door met de targettraining, want dat pakt hij echt super snel op, maar wel in kleinere stapjes. Gezien ik iedere keer geen signalen terug kan vinden voor hij gaat rennen, kan ik beter maar voorkomen dat hij gaat rennen.

Zo heb ik gisteren in 2 uur tijd 3 kleine sessies van 5 minuten gedaan. Daar merkte ik bij de 3e keer al resultaat van, hij kwam gelijk (voorzichtig) naar mij toe gelopen!

Afbeelding
https://www.instagram.com/reel/DPiMtO4D ... I3ZXVweQ==

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 05:55

Ik zie dit topic nu pas, maar volg ook.

Hij is uiterlijk ook best al veranderd (in positieve zin).

Goed bezig. Doe zo rustig verder.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 14:39

Kleine update,

Ik heb vandaag een nieuwe paddock gebouwd. Dit geeft mij de mogelijkheid om goed met hem te kunnen werken zonder dat hij ver weg kan rennen. Hij is net iets groter dan een stal.
Afbeelding

Wanneer ik met hem bezig ga stuur ik hem daarin. Op de momenten dat ik er niet ben kan hij gewoon in zijn ruimere paddock chillen :)
Zo heb ik alsnog een beetje een stal idee, zonder hem daadwerkelijk in een stal op te hoeven sluiten.
Afbeelding

Mijn energie was na die 2 uurtjes bouwen wel op, ben ook niet helemaal fit. Dus na hem even te laten wennen en een paar aaitjes over zijn neus ben ik richting huis gegaan. Morgen een nieuwe dag :)

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:17

Mooi timmerwerk. Twee uurtjes vind ik best vlot gedaan.
Hij loopt er zo in? Al weer pogingen ondernomen met zijn halster, of daar even helemaal niet meer mee bezig?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:58

Wauw wat slim gedaan zo! en beterschap!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:40

Goed idee.
Ik weet niet of je hem bijvoert, maar misschien kan je hem daar - na het 'werk/trainen' - iets van eten geven, als beloning.
Dan gaat hij die plaats ook als leuk associëren.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 18:32

Ik span een draadje richting de ingang en dan loopt hij erin uiteindelijk. Gaat best makkelijk gelukkig.
Ik ben op dit moment helemaal niet bezig met het halster. In een eerder bericht benoemde ik het stukje dat hij ineens gaat rennen zonder signalen te laten zien, mijn conclusie daaruit is dus dat ik moet stoppen voor hij gaat rennen. Dat is natuurlijk lastig inschatten, maar gaat tot nu toe redelijk goed. Op dit moment is aaien al een probleem, zijn neusje wilt met wat geduld wel lukken. Dus als ik nu met het halster aan de gang ga maak ik hem over de zeik.
Mijn doel is eerst om hem normaal te kunnen aaien over zijn hoofd en hals, daarna komt het halster wel weer

Ik geef hem achteraf idd wat brokjes voor hij eruit mag :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:30

Wat slim zeg, een afgekaderde ruimte te creëren binnen zijn vertrouwde omgeving!
En knap dat je hem erin krijgt ook nog eens.
Ik blijf het volgen, omdat ik er wat van opsteek voor mijn eigen situatie met het verwilderde paard, en omdat ik het sowieso ook boeiend vind wanneer een paard nog zo dicht staat bij zijn echte aard: het dier dat het is, en vanuit dat zo puur reageert.

Ik hoop en verwacht dat het je lukt dit paard handzaam en ohz te krijgen en vind het echt een heel interessant proces.

Als ik rondfiets in de omgeving en langs pension stallen kom verbaas ik me steeds meer over de makheid en braafheid van die paarden. Dekentjes om, aan een touwtje meewandelen. Ieder een eigen stal.
Ik probeer het wel eens uit te leggen aan mijn ‘verzorg’paard. Vooralsnog geen succes :Y)

We zitten nu zo te zien op hetzelfde punt: aaien kan geeneens.
Verschil is dat die van jou van jezelf is, jong is, geen negatieve ervaring heeft gehad (toch?) en je er niet bang voor bent in die zin.
Het eerste wat ik denk bij de kraal is: kan je in 1 tel tussen de omheining door als dat een keer nodig is voor je veiligheid?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 18:38

Marigold, ja dat hij echt nog communiceert vanuit het paard vind ik ook heel mooi om te zien. Inderdaad puur paard, zonder menselijke inbreng in zijn mening. Dat maakt het ook lastig, want probeer maar eens je waarde aan een paard uit te leggen wat heel zijn leven voor zichzelf heeft gezorgd.

Het zorgt wel voor een extra stukje dankbaarheid richting mijn andere paarden, precies om de reden die je schrijft: zo mak, dekentje op, halstertje om etc. Allemaal vanzelfsprekend, maar eigenlijk heel bijzonder.

Of Sam 0 negatieve ervaringen heeft weet ik niet en betwijfel ik. Hij is toch op 1 of andere manier de vrachtwagen op geweest richting Nederland, hij is op een manier gecastreerd en gehalsterd. Hoe dat is gegaan wil ik niet teveel bij stil staan, maar kan me er wel wat bij voorstellen. Maar hij is geen ‘typisch’ trauma paard om het zo maar even te omschrijven. In vrijwel alles is hij nog blanco.

Ik ben absoluut niet bang voor hem, er is inmiddels geen haar aan mijn hoofd die nog denkt: straks haalt hij uit. Hij heeft de gekste dingen uitgehaald uit angst, maar lelijk doen is daar er niet 1 van.

Als het nodig is kan ik in 1 tel tussen de omheining door of er overheen, dus dat zit wel goed :D

Verder weinig te melden, behalve even een dikke mental breakdown vandaag :’) gisteren kon ik hem redelijk snel over zijn neusje heen aaien, vandaag kon ik niet in zijn buurt komen. Dat is heel eerlijk gewoon een verdrietig iets, vooral voor hem. Het is zo sneu om hem zo onzeker te zien, ik wil hem zo graag de ‘wereld’ laten zien. We moeten geduld hebben, verder vooral veel liefde. En beide heb ik in overvloed, dus ooit komen we er wel!

Kort filmpje over gisteren en vandaag
https://vm.tiktok.com/ZGdaCDJCc/
(Kunnen jullie dit zien als je geen tiktok hebt?)

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:03

Je schrijft je ervaringen heel mooi op, prachtige reportage dit, over een jou en je prachtige paard.

Om je vraag te beantwoorden - en niet om je mental breakdown nog een extra zetje te geven- je filmpje kan ik als nie- tiktokgebruiker niet afspelen. Iets met instellingen? Andere tiktokfilmpjes spelen soms wel af. Ik weet geen antwoord op hoe dat kan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 17:15

Hmm daar was ik al bang voor, dan upload ik ze vanaf nu ook weer op instagram :)

We maken weer progressie!
Afbeelding

Hij ziet het eindelijk weer als een spelletje ipv iets engs/een ‘moetje’. Aan zijn rechterkant kon ik hem al aardig goed aaien, vandaag zijn we gaan oefenen met de linkerkant en wat meer omhoog.

Erg blij met wat hij nu laat zien! We zijn in totaal nog geen 10 minuutjes bezig geweest, maar langer hoeft ook zeker niet. Hij laat het gewenste gedrag zien (lees: meedenkend/werkend) en staat open voor mijn input. Dat is voor nu meer dan genoeg

Hierbij dan een -wel te bekijken- filmpje van vandaag
https://www.instagram.com/reel/DQE8AWPD ... dhNGV0Zw==

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 08:52

Gisteren heb ik Sam weer ‘verhuisd’. Zijn oude stukje is na de regen van de afgelopen 2 dagen één grote blubberzooi geworden. Geen enkel plekje waar hij droog kon staan en liggen, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Dus ik ben gisteren heel wat uren bezig geweest voor een nieuw plekje in de paddock en Sam daarheen te krijgen. Nu heeft hij een plekje met afdak en daar ligt de grond ook een flink stuk hoger. Buiten het afdakje om ligt het wat lager, maar in ieder geval wel een droge plek voor hem :)
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag komt er een instructeur paard&gedrag met ons mee kijken hoe we verder vooruit komen. Ben heel benieuwd

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:43

Ziet er een mooi plaatsje uit
Heeft hij ook gezelschap?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 17:12

Om hem heen staat een hele kudde, daar heeft hij vandaag (ongepland) ook even in mogen staan haha
Verder heeft hij regelmatig een vriendje bij hem in de paddock staan, maar het is te klein om 24/7 samen te staan. Dat is helaas zo tot hij weer te pakken is.. heb zelf even een traan weg moeten vegen toen ik m dol gelukkig in de kudde zag staan vandaag. Maar hij kan daar echt niet blijven, dan kan hij honderden meters ver van me weg rennen en dat doet hij dan ook.

Volgende week ga ik proberen hem in een echte stal te krijgen en een halster om te doen. Een andere manier is er niet, hij rent overal dwars doorheen als het hem iets te spannend wordt.

Voor nu ben ik blij dat hij in ieder geval altijd een droge plek heeft om te eten, staan en liggen :)
Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:32

Echt vervelend, eenmaal het halster eraf en zie het dan maar weer om te krijgen.
Hij houdt het al weer een hele tijd vol he, dat niet laten vangen.
Wat zei de instructeur paard & gedrag?
Kwamen daar bruikbare tips uit?
Ben daar wel benieuwd naar als je het mag en wil delen.

Ik kan me voorstellen dat het stormachtig weer nu ook niet erg meewerkt.
Wat misschien wel kan helpen is op verschillende tijdstippen naar je paard te gaan, ze hebben ook momenten dat ze wat snoozerig zijn, beetje slaperig en lui en dus rustiger. Misschien is hij dan makkelijker te benaderen.
In een stal krijgen en dan het halster om schijnt wel een gangbare werkwijze te zijn. Zou met mijn vz paard ook de enige manier zijn maar die trapt er al lang niet meer in zich in de stal te laten lokken.
Die van jou is hopelijk nog een beetje naïef. Het zou alleen maar voor zijn eigen bestwil zijn als hij handmak zou zijn. Geldt voor mijn vz paard net zo.
Maar helaas snappen paarden dat niet. Die denken altijd: better safe than sorry!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 12:48

De instructrice is inderdaad langs geweest van het weekend. Maar op het moment dat we een kleiner stuk hadden afgezet (zodat hij niet de hele paddock door kan banjeren) rende hij al voor we iets deden er doorheen. Dat was ook het ongeplande uitje in de kudde :’)
Dus we zijn 1,5 uur lang bezig geweest om hem weer in zijn stekkie te krijgen. Conclusie: hij moest echt een stal in.

Dat was nog een hele logistieke puzzel, want dan moet hij een deel van het terrein over. Met heel wat afzet werk en 1 van mijn paarden aan het halster voorop, liep hij vanmorgen achter ons aan en heb ik hem in een stal gekregen *\o/*

Afbeelding

Vanmiddag om half 5 komt ze nog een keer om mij te helpen. Ik heb de hele ochtend op wat ideetjes zitten borrelen. Zo heb ik uiteindelijk met wat creativiteit een touwhalster om gekregen!
Afbeelding

De aanhouder wint zullen we maar zeggen. Nu wil ik niet gelijk de instructrice afzeggen, dus zij komt alsnog. Dan gaan we aan de slag met een ander halster om doen en deze eronderuit halen. Ik durf hem namelijk niet met een touwhalster in zijn paddock te laten staan. Maar ik ben op dit moment enorm opgelucht dat alles goed is gegaan en ik hem weer kan pakken.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 21:07

Helemaal blij

Afbeelding

Ik ben kapot na vandaag, dus zal later wat meer beschrijven van wat we gedaan hebben deze avond. Voor nu staat hij weer in zijn paddock mét halster om <3

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:41

Wauw!! Held!!!

Knap hoor! Wat fijn zeg, het maakt zoveel verschil mentaal voor het paard he.
Hoop dat ie nu gauw handmak wordt en blijft zodat hij mooi in de groep kan bij de rest. Goed bezig hoor!

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:35

Geweldig, wat een stap vooruit!