MarlindeRooz schreef:Nee dat is het niet, wolven doen dat niet zodat ze even een leuk dagje weg hebben. Zo kunnen ze niet nadenken. Ze handelen uit instinct. Het zijn geen grote boze monsters. Het zijn dieren die anders handelen en denken dan wij.
En ik zeg toch ook niet dat de wilde dieren daar niet meer lopen. Het is alleen niet meer natuur.
Ik ga ook liever een zak chips halen bij de appie dan urenlang werken en zelf chips maken. Als ik een wolf was pakte ik ook een schaap in een weiland. In plaats van uren jagen in het bos.
Het wordt nu gesteld dat zij in ONS gebied komen. Maar dat is niet zwart-wit zo. Wij mensen hebben alles geclaimd en worden nu boos als de natuur zich niks aantrekt van onze expansiedrift.
Maar nogmaals: de realiteit is nou eenmaal zo dat Nederland overbevolkt is met een enorme hoeveelheid mensen, schapen (en andere dieren). En het liefst zo min mogelijk natuur. Dus de wolf past hier niet. Alleen blijft de wolf leven want hier zijn geen andere vijanden dan de mens. Dus moeten we gaan beheren. Dat dit niet gebeurt is schandalig.
Trouwens, dat natuurbehoud wat nu gebeurt is pas heel recent begonnen historisch gezien. Misschien 50 jaar? De eeuwen daarvoor hebben we stelselmatig de natuur verwoest voor ons eigen gewin.
Denk je dat ik niet weet dat dieren zaken niet bewust doen? Wat ik er mee bedoel te zeggen, is dat ze veel dieren doden, soms hele kuddes voor niets. Daarom noem ik dat de wolvenvariant voor moorden voor de fun.
En waarom is de wolf beheren oneerlijk, doen we toch ook met ander wild?
Je moet voor de lol eens door de weilanden lopen en zien hoeveel natuur daar voor komt. Weidevogels, reeen, hazen, dassen, konijnen, ooievaars, insecten, slangen etc etc... hoezo geen natuur?
Ze komen in ons gebied, de wolf is al 150 jaar weg, dat is al een paar generaties geleden. Wij zijn ook onderdeel van die natuur en wij zijn nog weer wat slimmer dan de wolf en staan in de hiërarchie er boven. Dat de wolf besluit terug te komen, wil niet zeggen dat men overal maar plaats moet maken.
De natuurgebieden in Nederland zijn allemaal onderhevig aan beheer en aan menselijk ingrijpen, we noemen de natuur in Nederland daarom ook nationale parken.