superpony schreef:@Bielsje, maar zachte heel meesters maken stinkende wonen geldt echt niet voor iedereen en overal die een zachte aanpak kiest.
Je moet het nooit over 1 kam scheren. Er zijn heel veel manieren om zonder agressie, geweld of onnodige/extra dwang te werken die wel heel effectief zijn.
En jouw voorbeeld van trailerladen zijn eigenlijk uitersten en dan mist er basis informatie.
Wat was de basis van het paard waar iemand mee kwam werken? Als een paard nog niks begrijpt of kent van horsemanship is en en en erg veel als je het dan ook op de trailer wil zetten. Heeft een paard al basis en dus ook vertrouwen, kan je sneller naar die trailer toe.
Quick fix werkt soms, maar echt niet altijd. Het geeft geen garanties voor de langere termijn en ik zie vaak dan iets terug bij het trainen van de rest.
Maar alles valt en staat met HOE je het doet. Is iemand van het aaien en afwachten, leest iemand de paarden niet goed, krijg je teveel twijfel en krijg je ook niet voldoende vertrouwen en dus geen noodzaak van het paard om je te volgen.
En je ziet ook niet de houding van de leider hier. Ik kan wel zeggen dat ik aardig handig ben en wel wat voor elkaar krijgen met paarden. Maar..........Ik ben zelf dus heel bang met trailerladen en zelfs om met een trailer te rijden. Ik weet dat ik daaraan moet werken en nu zelf geen paard er zo op ga krijgen. Dat mag dus mijn man doen en dan ga ik ook echt uit beeld.
@denisesilver. Het kan ook moeilijk zijn om niet terug te vallen. Maar als ik voor mezelf spreek heb ik steeds meer gezien wat het effect is van goed samenwerken in rust, vertrouwen en zoeken naar ontspanning.
Een tijd terug raakte ik wel gefrustreerd en had ik zoiets van; dit moet toch gebeuren. Paard mankeerde iets, dus ik had al wat frustratie. Ik zag hoe de uitdrukking, de ogen en houding veranderde. Het deed me oprecht pijn dat dit de reactie was. En dan had ik echt geen zweep gebruikt of iets dergelijks.
Daar wilde ik iig niet meer naartoe of terug. En als ik nu zie wat ik voor elkaar krijg omdat er wel altijd wederzijds vertrouwen en respect is, heb ik onwijs veel winst behaald.
Dan kijk ik nog steeds wel per paard.
En wij zijn mensen, wij denken en hebben iets in ons hoofd wat misschien moet. Maar soms moet je echt loslaten en morgen opnieuw beginnen.
Daarom was dit mijn tekst;
Citaat:
Ik weet uit ervaring helaas dat zachte heelmeesters echt hele stinkende wonden kunnen maken
En wat betreft dat je zegt dat er informatie mist ben ik helemaal met je eens! Dat is natuurlijk ook in dit artikel een beetje het geval, ik denk niet dat we aan de hand hiervan een compleet beeld kunnen hebben en al helemaal niet zonder het sausje van de schrijver erover.