Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:26

germie schreef:
Ik zou overigens ook niet direct bij die Anne Muller willen lessen hoor. Daar lees ik ook dingen waarvan ik denk 'je wilt gewoon nu alleen maar je straatje schoonpraten en zegt dus wat mensen graag willen horen'.
Je leest niet Alberts visie op die dag. En een verhaal heeft altijd 2 kanten. De kant die je leest is erg gekleurd de andere kant op en past precies in het straatje van de huidige tijd dat je vooral nooit mag zeggen 'foei je bent stout'. Terwijl iedereen weet dat je een soort middenweg moet vinden. Het paard moet je wel zien als leider en niet als lijder. Want geheel gelijkwaardig kan natuurlijk niet, want je wilt wel dat het paard doet wat jij wilt. Maar het kan natuurlijk wel zo vriendelijk mogelijk. Echter, niet iedereen heeft een natuurlijk overwicht op dieren. En tja, daarin heeft Voorn wel weer gelijk. Hoe ga je die mensen dat leren zonder dat je een dier te kort doet?

Mwuah, als ik op Facebook Voorn's reacties ziet na afloop, hij graaft z'n eigen graf. En zo te lezen hebben veel mensen dezelfde ervaring met Voorn. Generatie kloof denk ik zo, sommige mensen kunnen het niet bijbenen.

Overigens vind ik wel dat Anne Muller hele interessante discussies voert en het ook graag in praktijk wil brengen. Dat kan ik ontzettend waarderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:30

Vraag me af of het een generatiekloof is. Zie het aantal mensen maar die hier reageren en hem van vroeger kenden en toen al zijn manier van doen niet oké vonden.

Zeker hier in de omgeving Brabant, daar stonden paarden overdag buiten. Ook sportpaarden.

Dat binnenhouden was en is een Randstad-ding, niet hier.

Daarnaast heb je hier zeker bij de springruiters de Brabantse gezelligheid... daar hoorde hij niet bij.

En duidelijk rijden was er toen misschien meer dan nu. Dat zal nu al snel gezien worden als te streng.

Maar zoals hij dat deed, waren velen ook toen niet te spreken.

Velen hebben vaak genoeg afgevraagd waar hij zijn toko van betaalde...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-06-25 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:37

Duidelijk rijden hoeft niet grof te zijn. De enige reden om grof in te grijpen is imo wanneer je denkt dat iemand anders, jij zelf, het paard of jullie beide in gevaar komen door de acties die ie onderneemt.

Voor alle andere situaties houd je je rustig of ga fietsen.

Ben je als ruiter met rust en vertrouwen iets aan het oplossen stapt zo’n omhoog gevallen clown op om je even 10 stappen achteruit te zetten. Er over slaan lukt vast een tijd maar op een keer hebben ze er genoeg van en dat moet je 1. Sowieso maar willen elke keer en 2. Hoe ver wil je blijven gaan? Pijn went.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:49

Duidelijk en grof zijn zeker niet hetzelfde, bij lange na niet.

Al denk ik wel dat in de wereld waar we nu leven duidelijk wel eens verward wordt met grof. Want een keer groter inkomen is al snel oooh aaah, kijk de mond gaat open, is de sport nog wel van nu?! Terwijl je gewoon een blij paard ziet dat door zijn enthousiasme en adrenaline even vergeet dat een kleine hulp ook aangenomen moet worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:51

Mensen zijn vaak ook overdonderd als er zo een pro op je paard gaat zitten tijdens een clinic. Je durft dan niet echt wat te zeggen als je het niet zo leuk uit vind zien want je denkt ,hij zal het wel weten, anders ga je er ook geen clinic bij doen.

DuoPenotti

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:07

Dat is zeker waar :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:11

DuoPenotti schreef:
Duidelijk en grof zijn zeker niet hetzelfde, bij lange na niet.

Al denk ik wel dat in de wereld waar we nu leven duidelijk wel eens verward wordt met grof. Want een keer groter inkomen is al snel oooh aaah, kijk de mond gaat open, is de sport nog wel van nu?! Terwijl je gewoon een blij paard ziet dat door zijn enthousiasme en adrenaline even vergeet dat een kleine hulp ook aangenomen moet worden.

Absoluut. De dame van het gezelschap heeft heus wel eens een fikse tik gehad omdat ik been gaf en madam daarop gewoon halt hield, toen ik tikte keek ze gewoon om. >;) nee mop. Dat doen we niet. Daarop heeft ze meteen een toch wel wat hardere gehad dan mijn voorkeur heeft maar op deze manier halthouden wordt achteruit gaan en achteruit wordt omhoog. Ik heb echt geen probleem met duidelijkheid maar een paard over de rooie jagen zoals beschreven wordt is geen duidelijkheid. Mijn dame ging met een zucht voorwaarts. Die was niet opgenaaid daarna. :=

In zo’n clinic hoort zo’n prof díe verantwoordelijkheid te dragen imo, dat had van hem uit gewoon niet mogen gebeuren, arme ruiter staat er mooi met een groot deel van het werk naar de vaantjes door zo’n uil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:15

Hoe weet je dat het werk naar de vaantjes is? Dat staat nergens, dat is alleen een vermoeden. Ik heb nergens gelezen dat het zo is namelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:08

Interessante discussie is het geworden, ook met de reactie van Anne Muller er bij.

Consequent en duidelijk zijn is enorm belangrijk, maar wanneer gaat het over de grens? Ik ben zelf ook vrij consequent en duidelijk (al blijft dat een werkpunt) maar niet op een manier dat dit stress of angst oplevert voor het paard. Juist niet.. vanwege de duidelijkheid.

Qua rijden/ trainen is het denk ik heel belangrijk om kritisch te blijven kijken..waarbij volgens mij vooral ook de communicatie met het paard belangrijk blijft. Die geeft iets aan, in dit geval ook..er is iets waardoor het dier niet wil springen. Wat is de reden?
Is het niet belangrijker om die reden te vinden en op te lossen?
Of moet het 'ergens doorheen' om weer vertrouwen op te bouwen?
Wellicht kunnen de springruiters hier hun licht op werpen hoe zij dit soort problemen oplossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:12

germie schreef:
Hoe weet je dat het werk naar de vaantjes is? Dat staat nergens, dat is alleen een vermoeden. Ik heb nergens gelezen dat het zo is namelijk.

Een vermoeden gebaseerd op;
Citaat:
De ruiter die vaker op het weigerachtige paard rijdt, is kwaad over de strenge aanpak. Ze waren juist samen bezig met het terugvinden van vertrouwen en plezier.

Klinkt niet als: ‘paard gaat morgen weer fijn verder zoals ze bezig waren.’

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:13

Tja, het is en blijft lastig. Ik ben iets jonger, maar zag hem altijd overal rijden en hij was toch een van de bekende namen waar je ook tegenop keek. Hij was qua rijstijl niet mijn held, maar ik was ook wel naïef. Heel veel is ons ook zo aangeleerd en als ik dan nu naar onze manier van houden, trainen en rijden kijk, kan ik echt wel huilen wat ik in mn jeugd en jaren daarna heb gedaan.

Ik lees ook weleens een stukje van hem waar hij wel punten heeft waar ik het mee eens ben, maar dan vaak gelijk in combi met iets waar ik zo niet achter kan staan.

Hij had het ooit over de ontwikkeling van ruiters en paardenhouders. imo had hij daar echt wel een sterk punt. Maar hij kan blijkbaar zelf ook niet ontwikkelen of nieuwe dingen leren.

Als we het over problemen of probleempaarden hebben en de juiste aanpak, is er nog heel veel tussen aaien of grof aanpakken.
Je zou ook denken dat als je veel met paarden werkt, ook van de paarden bent gaan leren. Maar ja, eigenlijk zou je daarvoor naar paarden moeten kijken in kuddeverband. Tijd hebben om met paarden te werken en niet alleen volgens tijdschema en voor geld.

Wij hebben weleens paarden (gehad) die wat moeilijker zijn of simpel het vertrouwen niet hebben. Ik vind ook echt dat mensen doorslaan met allerlei trainingen of het volgen van allerlei goeroes. Maar door ervaring, kijken wat wel of niet werkt en ook doseren, heb ik gelukkig al lange tijd geen grof geweld hoeven te gebruiken.
En als ik terugkijk op dat wel gebruiken, was het soms een quickfix, maar werkte het ook niet altijd voor de lange termijn. Vaak loopt je er ergens anders weer tegenaan of je krijgt afgestompte paarden. Zulke hebben we ook ( gehad). Die lijken braaf en goed getraind, maar zit niks meer in en zijn net robots. Ergens snap ik dat mensen dat wel makkelijk vinden, maar ik vind het triest.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:35

BigOne schreef:
Tja, mensen zoals Gert v/d Hof wordt/werd ook jarenlang opgehemeld. Alleen omdat hij de sjiem in het gareel kreeg al.
Nou, imo precies hetzelfde verhaal als Voorn, pak ze aan, overdonder ze en hoppa naar eigenaar.

als fluisteren niet helpt, prima, alleen "horsemanship" kent dat

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:39

germie schreef:
De kant die je leest is erg gekleurd de andere kant op en past precies in het straatje van de huidige tijd dat je vooral nooit mag zeggen 'foei je bent stout'.

Leuk he, dat voortschrijdend inzicht zodat we geen paarden meer moeten afkloppen om over gekleurde balkjes te springen. Laat mij maar in dit straatje blijven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:42

In het artikel stond dat mensen op de tribune zaten te billenschuiven en er ook mensen weg gegaan zijn, toen voorn het paard met het probleem van weigeren voor de sprong over nam. De ruiter was ook kwaad dat er met haar paard zo was omgegaan.

Echter Anne muller lijkt wel blij met voorn.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:52

Ik vraag me af in hoeverre hier iets over te zeggen valt... Een paar jaar geleden werd ik geïnterviewd, de journalist kwam bij mij thuis. Ik had 3 honden die heel netjes op hun plek bleven maar bijna uit hun vel barsten uit enthousiasme dat er visite was en dus wat vreemde geluiden maakten. Staat er in dat artikel dat ze verwelkomd werd door 3 agressief grommende honden die mij zouden willen beschermen :'). Perceptie van de journalist is dus een ding.

Laat ik voorop stellen dat ik nooit fan ben geweest van Voorn, niet omdat ik persoonlijk slechte dingen van hem heb gezien maar omdat zijn persoonlijkheid en de manier waarop hij dingen brengt, me wat tegen de borst stuit... Maar, hoe graag ik ook zou willen zeggen dat dit écht niet kan, ik kan dat niet zonder beeldmateriaal én te weten hoe het nu met dat paard gaat (een reactie van de ruiter direct na de clinic zegt daar niets over).

Waar ik me in kan vinden is de uitgeklede boodschap van Voorn dat duidelijkheid noodzaak is. Ik weet uit ervaring helaas dat zachte heelmeesters echt hele stinkende wonden kunnen maken want ik ben die persoon geweest, en dat de weg terug niet altijd even leuk is. Maar heel eerlijk, ik heb liever 1 uur wat meer stress dan weken of maanden lang matige stress... De exacte aanpak laat ik er dan buiten.

Het is wat off topic maar ik las ergens op Bokt een reactie van iemand die zo blij was dat ze met haar trailerlaad probleem geen quick fix had gedaan maar meerdere sessies. Ik heb wel die "quick fix" gedaan en na 1,5 uur was het probleem in de kern opgelost. Echt opgelost, het was geen pleister plakken. 100% duidelijkheid en een perfecte timing, en die timing bezit Voorn ook als ik Muller moet geloven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:59

Superpony, je slaat de spijker op de kop met die eerste alinea. Ik ben nog steeds bezig met jaren aan gewoontes als “pak hem maar even door”, “hij moet niet zeuren, hij moet het gewoon doen” af te leren. Vorig jaar had ik achteraf naar mijn paard moeten luisteren in plaats van een zweep in de hand erbij te pakken. Achteraf bleek ze blokkades in de SI te hebben. Vorige week woensdag, stapte ik weer zonder nadenken in dezelfde valkuil, en heb ik mijn paard lopen opjutten om door te draven. Maandag komt de osteopaat, want ze zit niet lekker in haar vel, en ik sluit niet uit dat we weer tegen hetzelfde aanlopen. Dan kan ik me oprecht schuldig voelen over hoe ik die woensdag heb gereden.

Wat Gini zegt; laat mij maar in dit straatje blijven. Mits niet gevaarlijk in de spur of the moment, hoef je niet grof te zijn. Het siert iedereen om eerst even na te denken over hoe iets op te lossen met respect naar het paard. Dat lijkt bij meneer Voorn te ontbreken, want ja, we hebben paarden voor ons eigen plezier, maar daarin zijn we verplicht naar het paard om diens welzijn zo goed mogelijk te overzien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:15

mce schreef:
BigOne schreef:
Tja, mensen zoals Gert v/d Hof wordt/werd ook jarenlang opgehemeld. Alleen omdat hij de sjiem in het gareel kreeg al.
Nou, imo precies hetzelfde verhaal als Voorn, pak ze aan, overdonder ze en hoppa naar eigenaar.

als fluisteren niet helpt, prima, alleen "horsemanship" kent dat

Interessant boek om te lezen. :j

Gisteren kwam mijn man thuis van het kappen. Een van de klanten had staan huilen. Een vier jarige hengst die zijn hele leven al klappen krijgt van de smid omdat hij achteraan even het been omhoog trekt voor hij het geeft.

Mevrouw waarschuwt dat het dier durft trappen. Wil de voet op pakken met een touw. Mijn man en zijn collega willen het eerst zo proberen. Paard geeft de voet maar trekt hem onder zich in in een snelle beweging. Ze laten hem doen en het paard laat de voet weer zakken tot waar ze ‘m kunnen pakken.

Ze herkennen het probleem als een spiertje dat verkrampt. Collega gaat een steun halen waar de voet op kan liggen, legt het been op de steun en het dier staat ontspannen stil. Mijn man legt uit dat hij niet wil trappen maar even verkrampt in de spieren en instinctief die kramp er uit trekt met die beweging waarop de eigenares begint te huilen.
Mijn man vraagt wat er scheelt en ze antwoordt: ‘ik voel me zo schuldig, als je wist hoeveel klappen dit dier al gehad heeft en al die tijd was dit mogelijk….. ‘

Vier jaar lang is dat dier dus ‘er even door gemept’ want ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’ Dit dier heeft een leven lang flink klappen gehad voor iets dat fysiek onmogelijk was voor hem. IMO zou dat niet zo vaak mogen voorkomen als het doet.

Ik denk dat veel meer ruiters en paardenmensen moeten leren dat ‘kordaat’ niet gelijk staat aan er op slaan dan dat er ruiters zijn die moeten leren harder te zijn eerlijk gezegd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:18

eigenaar van dit paard is boos, wist zij dat het paard fysiek niet oke is/was?? en heeft ze dat gemeld??

en dan de perceptie van de schrijver, er staats niets over het programma onderdeel waarin dit zou hebben plaatsgevonden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:19

@Bielsje, maar zachte heel meesters maken stinkende wonen geldt echt niet voor iedereen en overal die een zachte aanpak kiest.

Je moet het nooit over 1 kam scheren. Er zijn heel veel manieren om zonder agressie, geweld of onnodige/extra dwang te werken die wel heel effectief zijn.

En jouw voorbeeld van trailerladen zijn eigenlijk uitersten en dan mist er basis informatie.
Wat was de basis van het paard waar iemand mee kwam werken? Als een paard nog niks begrijpt of kent van horsemanship is en en en erg veel als je het dan ook op de trailer wil zetten. Heeft een paard al basis en dus ook vertrouwen, kan je sneller naar die trailer toe.

Quick fix werkt soms, maar echt niet altijd. Het geeft geen garanties voor de langere termijn en ik zie vaak dan iets terug bij het trainen van de rest.

Maar alles valt en staat met HOE je het doet. Is iemand van het aaien en afwachten, leest iemand de paarden niet goed, krijg je teveel twijfel en krijg je ook niet voldoende vertrouwen en dus geen noodzaak van het paard om je te volgen.

En je ziet ook niet de houding van de leider hier. Ik kan wel zeggen dat ik aardig handig ben en wel wat voor elkaar krijgen met paarden. Maar..........Ik ben zelf dus heel bang met trailerladen en zelfs om met een trailer te rijden. Ik weet dat ik daaraan moet werken en nu zelf geen paard er zo op ga krijgen. Dat mag dus mijn man doen en dan ga ik ook echt uit beeld.

@denisesilver. Het kan ook moeilijk zijn om niet terug te vallen. Maar als ik voor mezelf spreek heb ik steeds meer gezien wat het effect is van goed samenwerken in rust, vertrouwen en zoeken naar ontspanning.
Een tijd terug raakte ik wel gefrustreerd en had ik zoiets van; dit moet toch gebeuren. Paard mankeerde iets, dus ik had al wat frustratie. Ik zag hoe de uitdrukking, de ogen en houding veranderde. Het deed me oprecht pijn dat dit de reactie was. En dan had ik echt geen zweep gebruikt of iets dergelijks.

Daar wilde ik iig niet meer naartoe of terug. En als ik nu zie wat ik voor elkaar krijg omdat er wel altijd wederzijds vertrouwen en respect is, heb ik onwijs veel winst behaald.
Dan kijk ik nog steeds wel per paard.

En wij zijn mensen, wij denken en hebben iets in ons hoofd wat misschien moet. Maar soms moet je echt loslaten en morgen opnieuw beginnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:23

mce schreef:
eigenaar van dit paard is boos, wist zij dat het paard fysiek niet oke is/was?? en heeft ze dat gemeld??

en dan de perceptie van de schrijver, er staats niets over het programma onderdeel waarin dit zou hebben plaatsgevonden.

Is dat tegen mij? De eigenaar was nl niet boos in mijn verhaal maar juist verdrietig en voelde zich schuldig dat ze het probleem aan gepakt had als ‘protest’ ipv na te gaan of hij niet ergens last van had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:25

Ayasha schreef:
Gisteren kwam mijn man thuis van het kappen. Een van de klanten had staan huilen. Een vier jarige hengst die zijn hele leven al klappen krijgt van de smid omdat hij achteraan even het been omhoog trekt voor hij het geeft.

Mevrouw waarschuwt dat het dier durft trappen. Wil de voet op pakken met een touw. Mijn man en zijn collega willen het eerst zo proberen. Paard geeft de voet maar trekt hem onder zich in in een snelle beweging. Ze laten hem doen en het paard laat de voet weer zakken tot waar ze ‘m kunnen pakken.

Ze herkennen het probleem als een spiertje dat verkrampt. Collega gaat een steun halen waar de voet op kan liggen, legt het been op de steun en het dier staat ontspannen stil. Mijn man legt uit dat hij niet wil trappen maar even verkrampt in de spieren en instinctief die kramp er uit trekt met die beweging waarop de eigenares begint te huilen.
Mijn man vraagt wat er scheelt en ze antwoordt: ‘ik voel me zo schuldig, als je wist hoeveel klappen dit dier al gehad heeft en al die tijd was dit mogelijk….. ‘

Vier jaar lang is dat dier dus ‘er even door gemept’ want ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’ Dit dier heeft een leven lang flink klappen gehad voor iets dat fysiek onmogelijk was voor hem. IMO zou dat niet zo vaak mogen voorkomen als het doet.

Ik denk dat veel meer ruiters en paardenmensen moeten leren dat ‘kordaat’ niet gelijk staat aan er op slaan dan dat er ruiters zijn die moeten leren harder te zijn eerlijk gezegd.

Wat een mooi verhaal en zo herkenbaar!!

Ik ken ook paarden die terugtrekken en waar men denkt dat ze gaan trappen. De reactie daarop komt vaak uit angst.

Ik heb ook geleerd mee te bewegen of weer neer te laten zetten en nog eens op te pakken.

Maar had een paard die terugtrok en dan al opzij sprong omdat het wist dat er klappen gingen komen. Dan bewoog ik ook weer mee, aaide over de billen en pakte het weer in alle rust op.

En soms lijkt het ( maar dat durf ik niet hard te maken ) dat ze herkennen met welk gereedschap je bezig bent en wat ze ooit pijn heeft gedaan of waarmee ze pijn is gedaan.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:26

superpony schreef:
@Bielsje, maar zachte heel meesters maken stinkende wonen geldt echt niet voor iedereen en overal die een zachte aanpak kiest.

Je moet het nooit over 1 kam scheren. Er zijn heel veel manieren om zonder agressie, geweld of onnodige/extra dwang te werken die wel heel effectief zijn.

En jouw voorbeeld van trailerladen zijn eigenlijk uitersten en dan mist er basis informatie.
Wat was de basis van het paard waar iemand mee kwam werken? Als een paard nog niks begrijpt of kent van horsemanship is en en en erg veel als je het dan ook op de trailer wil zetten. Heeft een paard al basis en dus ook vertrouwen, kan je sneller naar die trailer toe.

Quick fix werkt soms, maar echt niet altijd. Het geeft geen garanties voor de langere termijn en ik zie vaak dan iets terug bij het trainen van de rest.

Maar alles valt en staat met HOE je het doet. Is iemand van het aaien en afwachten, leest iemand de paarden niet goed, krijg je teveel twijfel en krijg je ook niet voldoende vertrouwen en dus geen noodzaak van het paard om je te volgen.

En je ziet ook niet de houding van de leider hier. Ik kan wel zeggen dat ik aardig handig ben en wel wat voor elkaar krijgen met paarden. Maar..........Ik ben zelf dus heel bang met trailerladen en zelfs om met een trailer te rijden. Ik weet dat ik daaraan moet werken en nu zelf geen paard er zo op ga krijgen. Dat mag dus mijn man doen en dan ga ik ook echt uit beeld.

@denisesilver. Het kan ook moeilijk zijn om niet terug te vallen. Maar als ik voor mezelf spreek heb ik steeds meer gezien wat het effect is van goed samenwerken in rust, vertrouwen en zoeken naar ontspanning.
Een tijd terug raakte ik wel gefrustreerd en had ik zoiets van; dit moet toch gebeuren. Paard mankeerde iets, dus ik had al wat frustratie. Ik zag hoe de uitdrukking, de ogen en houding veranderde. Het deed me oprecht pijn dat dit de reactie was. En dan had ik echt geen zweep gebruikt of iets dergelijks.

Daar wilde ik iig niet meer naartoe of terug. En als ik nu zie wat ik voor elkaar krijg omdat er wel altijd wederzijds vertrouwen en respect is, heb ik onwijs veel winst behaald.
Dan kijk ik nog steeds wel per paard.

En wij zijn mensen, wij denken en hebben iets in ons hoofd wat misschien moet. Maar soms moet je echt loslaten en morgen opnieuw beginnen.

Daarom was dit mijn tekst;
Citaat:
Ik weet uit ervaring helaas dat zachte heelmeesters echt hele stinkende wonden kunnen maken

En wat betreft dat je zegt dat er informatie mist ben ik helemaal met je eens! Dat is natuurlijk ook in dit artikel een beetje het geval, ik denk niet dat we aan de hand hiervan een compleet beeld kunnen hebben en al helemaal niet zonder het sausje van de schrijver erover.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:27

Ja, sorry. Daar iets overheen gelezen.

Daarom is basis info en eigenlijk beeld en verhaal van 2 kanten altijd belangrijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:30

Bij huisdieren komt dat trouwens ook nog heel veel voor, wat ayasha beschrijft. Dwang, eigenaren uit beeld, klemmen, zijkant leggen etc.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:58

Ayasha schreef:
mce schreef:

Is dat tegen mij? De eigenaar was nl niet boos in mijn verhaal maar juist verdrietig en voelde zich schuldig dat ze het probleem aan gepakt had als ‘protest’ ipv na te gaan of hij niet ergens last van had.

helemaal niet, was de eigenaar van het paard in de OP

maar je hebt helemaal gelijk een paard goed kunnen "lezen" is niet ieder gegeven,
paard is per definitie voor de meeste: lastig, slaat ect.
waar het uit voortkomt is bijzaak, heel jammer,

compliment aan uw man en zijn collega.