Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:52

Ik weet ook niet wat daar gebeurt is. Het is een heel raar verhaal. Maar reageer op wat je zegt en wat je dan evt doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:58

pmarena schreef:
Aan de andere kant zullen er ook heel wat goedwillende verkopers zijn die de kriebels krijgen van een al te zakelijk iemand, omdat ze wel degelijk iemand voor hun paard zoeken die er gek mee is.

Hier 1 keer een ander baasje gezocht voor een paardje dat wat meer aandacht / activiteit nodig had dan we konden bieden op dat moment, en als er dan iemand komt die er omheen loopt alsof het een auto is, vanalles afzeikt, en het beestje rondrijdt en uitprobeert alsof het een ding is.... zonder de tijd te nemen om eens even te kroelen, enige verbinding met het dier te maken.... dan lijk je ook net 1 of andere harteloze handelaar ofzo.

Zij hadden haar ook niet meer mogen kopen nadat ik dit zo gadegeslagen had.

Een zakelijke houding is niet hetzelfde als een kille houding ontdaan van iedere emotie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:01

Het is wel iets om op te letten dat je het daar niet in door laat slaan :)
Want ook dat kan er weer voor zorgen dat er een paard aan je neus voorbij gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:02

pmarena schreef:
Aan de andere kant zullen er ook heel wat goedwillende verkopers zijn die de kriebels krijgen van een al te zakelijk iemand, omdat ze wel degelijk iemand voor hun paard zoeken die er gek mee is.

Hier 1 keer een ander baasje gezocht voor een paardje dat wat meer aandacht / activiteit nodig had dan we konden bieden op dat moment, en als er dan iemand komt die er omheen loopt alsof het een auto is, vanalles afzeikt, en het beestje rondrijdt en uitprobeert alsof het een ding is.... zonder de tijd te nemen om eens even te kroelen, enige verbinding met het dier te maken.... dan lijk je ook net 1 of andere harteloze handelaar ofzo.

Zij hadden haar ook niet meer mogen kopen nadat ik dit zo gadegeslagen had.

Zakelijk is iets anders dan kil !! Met zakelijk bedoel ik duidelijk zijn, van beide kanten.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:42

fohadie schreef:
Ik vind dit maar een vreemd verhaal aan beide kanten. Dat er zomaar €2000 bovenop de vraagprijs komt en jij daar akkoord mee lijkt te gaan. Maar ik dat je zegt dat hij nog niet eens belleerd is en dat voor dat geld wel te verwachten. Ik mag toch hopen dat je iets langer wacht en een paard van 2,5 jaar niet al gaat beleren?!

Verder, waarom zou je een hengst willen. Mag die ook op stal staan waar je hem wilt stallen?

Ook ik vermoed dat we het een en ander mankeerde aan dit paard, ze hebben duidelijk wat te verbergen.

Bij een aankoop van een huis nemen mensen vaak een aankoopmakelaar mee, bij het kopen van een paard is het ook zeker verstandig om iemand zonder roze bril en met verstand van paarden mee te nemen.

Succes met je verdere zoektocht.

Hengst merrie ruin is voor mij eigenlijk niet heel
Belangrijk. Een hengst is zo een ruin natuurlijk.. natuurlijk rijd je een paard niet in op 2.5 , moet ik er wel bij zeggen dat dit paard bijna 3 was en verder ook niet super veel kon dus dat ik juist daarom schrok van de 2000 extra. Dat het voor mij geen probleem is is omdat mijn budget oorspronkelijk al 10 duizend is; ( maar dan wel voor een paard dat enigszins al wel wat kan en wat ouder is) Dus het nogsteeds er onder zit. Maar het inderdaad wel een rot streek is om dat daarom in eens de volgende dag 2000 euro duurder te maken via telefoon. En mocht ik niet akkoord daar mee gaan dat ze dan verder ging met de andere geïnteresseerde, wat mij dus ook fomo gaf. Dit manipuleerde ze expres zo.
Echter staat het paard nogsteeds te koop, dus ik denk dat mijn enthousiasme de prijs zo duur heeft gemaakt en ze verder niemand vind die zo gek is als ik haha.. of ze hebben toevallig ook een edelstenen winkel

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:43

Lieser schreef:
Spullen kopen voordat het paard gekeurd en gekocht is, vind ik ook erg voorbarig. Maar ik snap dat je teleurgesteld bent dat de koop niet door is gegaan.

Ja met spullen is het meer gewoon touwhalsters etc dus niet super veel kwijt aan kosten daar. Meer het enthousiasme wat dat deed.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:45

Melzazu schreef:
Ik begrijp dat het heel naar voor je was maar als er inderdaad van dat ras paarden van 4 zijn met stamboom en ingereden ook voor rond de 6000.- zou ik toch echt daarvoor gaan hoor. Je weet van deze vrijwel niets, geen keuring gedaan dus daarover weet je niets. Geen idee hoe hij onder het zadel is en of hij dat wel braaf doet. En waarom zou je überhaupt een hengst willen is ook nog iets wat ik me afvraag maar misschien heb jij een prima reden.

Al met al zou ik maar blij zijn dat dit zo is afgeketst. Voor dat bedrag kun je echt wel iets leuks kopen waarbij de verkoop ook normaal verloopt zonder telefoontjes waarbij er ineens 2000.- bij op komt.

Heb toevallig vandaag een met stamboek gekocht voor 6000! Ik was echt klaar met paarden kopen en ik post gisteren mijn “ rant “ en vandaag krijg ik een hele leuke advertentie toegestuurd precies wat ik zocht. Het had zo moeten zijn. In ieder geval fijn dat ik het even van me af kon schrijven want dat hield me ook zeker tegen om verder te zoeken.. deze teleurstelling deed me zo’n zeer!

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 16:47

Koper schreef:
marleen_88 schreef:
Ik denk dat je achteraf heel blij moet zijn dat het zo loopt. Ik denk dat deze oplichterspraktijken je nog veel meer ellende had bezorgd dan het verdriet dat het je nu doet.

Dat denk ik ook. Het suggestieve "nachtmerrie" in de titel is voorkomen. Ik verwachtte bij die titel minstens dat het paard op de tweede dag dood neerviel of dat er een verkoper met een hellebaard in de aanslag bij TS op de stoep zou staan.

Ja, het is een tegenvaller. Maar ik denk wel dat het erger had kunnen aflopen als de koop wel was doorgegaan.

Woow nee gelukkig niet. Wat voor mij de nachtmerrie was is dat de verkoper eerst SUPER aardig was en daarna helemaal omsloeg en me daarna uit heeft gescholden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:51

Wat leuk dat je nu toch ineens een paard hebt gevonden! Dat is heel snel gegaan dan...?
Hopelijk gaan jullie jarenlang plezier van elkaar hebben :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:02

Had zo moeten zijn! Gefeliciteerd met je aankoop.

Ja als iemand bij mij e2000,- bij de prijs zou doen dan haak ik gelijk af. Klinkt echt gewoon als ervaren oplichters haha.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:03

Je hele relaas schreeuwt handelaar versus over-excited particulier.

Sorry maar wie gaat er 6 uur lang bezichtigen?! :wow:
Dat zou ik als koper al uit mijn hoofd laten, en als verkoper had ik je sowieso de laan uitgestuurd na max 2 uur.
Deze mensen wisten mede daardoor gelijk wat ze aan jou hadden en hebben het gewoon slim gespeeld; Ze wisten dat jij voor 2 ruggen extra ook akkoord zou gaan.
Waarschijnlijk was het een afgekeurde bok en dan draaien ze 180 graden zodra jij met papierwerk aankomt.
Pure manipulatie, maar super doorzichtig.
Heb je ze wel gescreend voor je erheen ging?

Ik zou mijn les er uit trekken als ik jou was:
Wees niet over enthousiast, blijf nuchter, objectief en ga nooit mee in gekke capriolen van een verkoper.
De koop van een paard is misschien een emotionele koop, dat maakt niet dat je minder zakelijk moet zijn. :)

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:10

pmarena schreef:
Wat leuk dat je nu toch ineens een paard hebt gevonden! Dat is heel snel gegaan dan...?
Hopelijk gaan jullie jarenlang plezier van elkaar hebben :j

Jaaa echt super onverwachts. Ik had natuurlijk al weken de hoop een beetje opgegeven omdat ik zo werd behandeld heeft me dat echt geraakt. Maar nu vandaag ( dus echt een dag nadat ik mijn hart heb kunnen luchten hier ) stuurt mijn moeder in eens een advertentie door die er echt pas net op stond. Dus we hadden meteen een afspraak gemaakt en hij is echt super lief. én goedgekeurd recent dus dat is helemaal goed. We laten hem alleen nog daar staan om te laten ruinen en het herstel uiteraard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:11

Ik ben benieuwd naar je nieuwe paard. Neem aan dat hij nog gekeurd moet worden.
Succes, hopelijk een fijn nieuw paard.

Edit tegelijk met je bericht.

En ja laat hem niet keuren door je eigen DA?

Oke..

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:14

DuoPenotti schreef:
Ik ben benieuwd naar je nieuwe paard. Neem aan dat hij nog gekeurd moet worden.
Succes, hopelijk een fijn nieuw paard.

Edit tegelijk met je bericht.

En ja laat hem niet keuren door je eigen DA?

Oke..

Hij is recent gekeurd. Maar hem nog overkeuren kan uiteraard nog. Ik zie in ieder geval geen red flags en mijn moeder ook niet; heeft paarden aan huis) Ik heb ook een koop contract met garantie dus kan hem sowieso binnen 6 maand terug brengen dus dat voelt al wat fijner.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:20

Ik zou hem nog eens door een onafhankelijke dierenarts laten keuren. En niet zo maar een recent keuringsrapport geloven. Je hoort te vaak dat die dingen vervalst worden.
En zeker na je beginpost. Liever alles dubbel checken dan dadelijk toch met verborgen gebreken te komen zitten.

En ik zou ook zeker meerdere keren gaan kijken met verschillende mensen elke keer.

Het is niet vakantie toch? Dit topic voelt heel erg penny aan en het is voor veel mensen een lang weekend.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:30

friezenfan2 schreef:
Ik zou hem nog eens door een onafhankelijke dierenarts laten keuren. En niet zo maar een recent keuringsrapport geloven. Je hoort te vaak dat die dingen vervalst worden.
En zeker na je beginpost. Liever alles dubbel checken dan dadelijk toch met verborgen gebreken te komen zitten.

En ik zou ook zeker meerdere keren gaan kijken met verschillende mensen elke keer.

Het is niet vakantie toch? Dit topic voelt heel erg penny aan en het is voor veel mensen een lang weekend.

Jaa precies het overkeuren kan nog; en hij staat sowieso nog een poos daar op stal ivm dat hij nog geruind moet worden. En ik heb nu een contract met 6 maand garantie omdat het van een echte stal komt en niet van een particulier.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:30

Mag ik vragen of je dit paard bij een particulier of stal koopt? Als het bij een stal is, misschien even goed googlen op ervaringen van anderen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:32

“Echte stallen “ gaan net zo vaak mis.
En beter nu kopen nu halen. Nu is hij heel. Misschien straks voor of na het ruinen niet meer.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:35

Zucht en echte stallen zijn altijd veel betrouwbaarder dan die particulieren... wat een bijzondere gedachtengang heb je toch TS.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:36

Hannanas schreef:
“Echte stallen “ gaan net zo vaak mis.
En beter nu kopen nu halen. Nu is hij heel. Misschien straks voor of na het ruinen niet meer.

Met echte stallen bedoel ik meer zakelijk ingeschreven als stal en niet iemand die een paard zomaar kan verkopen zonder contract en garantie. Iets wat een verkoper wel moet doen wettelijk gezien

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:38

Oh TS,TS.
Kijk alsjeblieft uit.
Je bent volgens mij veeeeel te goed van vertrouwen.
Als ik hoor 6 maand garantie en reeds gekeurd dan heb ik al een vermoeden van bij welke stallen je gekocht kan hebben.

Ik hoop echt dat het niet zo is en je nog geen stuiver betaald hebt, maar eerst gedegen onderzoek doet naar de stal EN HET PAARD ZELF LAAT KEUREN DOOR EEN ZELFGEKOZEN DIERENARTS (iig niet door de dierenarts van de verkoper!!), voor je ook maar een stuiver betaald.

Echt, wees voorzichtig en zakelijk.
Mensen zoals jij worden zo eenvoudig opgelicht..Wees gewaarschuwd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:39

TheoLeo schreef:
Met echte stallen bedoel ik meer zakelijk ingeschreven als stal en niet iemand die een paard zomaar kan verkopen zonder contract en garantie. Iets wat een verkoper wel moet doen wettelijk gezien

Nee hoor. Als particulier heb je die plicht niet.

Daarnaast hoeft een onderneming, zoals een handelsstal, een paard ook alleen terug te nemen als jij kunt AANTONEN dat het probleem al bestond toen je het paard kocht. Wat nog best wel eens lastig zou kunnen gaan worden, want hij staat niet bij jou dus je hebt er maar beperkt zicht op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:40

BarbaLala schreef:
Je hele relaas schreeuwt handelaar versus over-excited particulier.

Ik vind het juist heel erg particulier versus particulier klinken. Een echte handelaar verkoopt, die valt dan echt niet over wat spiritueel geneuzel over edelsteentjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:41

BarbaLala schreef:
Oh TS,TS.
Kijk alsjeblieft uit.
Je bent volgens mij veeeeel te goed van vertrouwen.
Als ik hoor 6 maand garantie en reeds gekeurd dan heb ik al een vermoeden van bij welke stallen je gekocht kan hebben.

Ik hoop echt dat het niet zo is en je nog geen stuiver betaald hebt, maar eerst gedegen onderzoek doet naar de stal EN HET PAARD ZELF LAAT KEUREN DOOR EEN ZELFGEKOZEN DIERENARTS (iig niet door de dierenarts van de verkoper!!), voor je ook maar een stuiver betaald.

Echt, wees voorzichtig en zakelijk.
Mensen zoals jij worden zo eenvoudig opgelicht..Wees gewaarschuwd!

+:)+

Teveel stallen met zogenaamde contracten en garantie. Maar uiteindelijk is dan je recht krijgen heel wat anders.

Gooi de stalnaam ook een door de zoekfunctie..

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:43

Koper schreef:
TheoLeo schreef:

Nee hoor. Als particulier heb je die plicht niet.

Daarnaast hoeft een onderneming, zoals een handelsstal, een paard ook alleen terug te nemen als jij kunt AANTONEN dat het probleem al bestond toen je het paard kocht. Wat nog best wel eens lastig zou kunnen gaan worden, want hij staat niet bij jou dus je hebt er maar beperkt zicht op.

Nee haha dat bedoel ik een particulier hoeft geen contract te maken, een ( zakelijk ingeschreven ) stal wel. Aanhalingstekens lol.