Een veulen kopen, doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gab1999

Re: Een veulen kopen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 17:34

Echt mega interessant jullie verhalen. Zet me wel aan het denken. Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid om ze thuis te houden dus zou een veulen een opfok in moeten. Hierbij is het risico waarschijnlijk dus wel wat groter qua gezondheid en ontwikkeling.

Als ik kijk naar mijn doelen zou ik toch met het veulen dan de sport in willen. Ik denk dat ik voor nu inderdaad even ga sparen en dan eventueel kijken naar een iéts oudere over een tijdje. Dan kun je wel gerichter naar je doel kijken inderdaad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:50

Ik heb nu een 11 maand oud paardje en een 4 jarige die ik als bijna 2 jarige kocht.

Ik hoef geen topsport te doen dus als ze niet de gewenste grootte halen is dat nog geen ramp.

Maar had pas nog een paard te koop gezien als weidemaatje. Was kreupel uot de opfok, was daar bij een andere groep terecht gekomen en is dus toch iets gebeurd maar rx toont niks aan. Omdat die kreupel was mocht die heel goedkoop verhuizen en misschien kon die later alsnog onder zadel.
Opfok... Ik ben er nooit fan van geweest door alle verhalen die je hoort: Te mager, stuk, ineens verdwenen, dood.

M'n jaarling staat samen met mijn 4 jarige op een weide. Als ik zelf de ruimte niet had, zou ik er zelf niet aan beginnen eigenlijk. Toch zeker niet als je niet minstens 1x per week erheen kan gaan.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:12

Ik heb bewust 3 jaar geleden een veulen gekocht en haar bewust niet in een grootschalige groep gezet vanwege het risico. Het risico op ongelukken en gekkigheid in groepen heb ik verkleind door haar in een gemengde groep dichtbij huis te zetten waar ik veel zicht had. Daarnaast heb ik haar actief betrokken bij wandelingen en simpel grondwerk.

Het doel was een stoere menpony voor buitenritten en wedstrijden. Dit jaar wordt ze 3 en ik merk dat haar opvoeding en karakter ervoor heeft gezorgd dat ze nergens van opkijkt. Voor mij heeft het goed uitgepakt maar het had net zo goed geen match kunnen zijn of niet de 3 hoeven halen.

Wel heeft ze er zomereczeem bij gekregen. Dat wist ik niet van te voren. :+ Verder goede ervaring en mooi om de groei te zien. Ik doe het niet nog een keer want ook ik wordt ouder.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:38

Ik denk dat het belangrijkste al wel is gezegd: het risico van het opgroeien en doel aanpassen op het paard.

De 4 die nu hier staan zijn allemaal zelf gefokt of aangekocht als veulen.
Ook in gemengde groep of thuis heb ik echt wel meer schrammen bij het jonge grut, gewoon omdat ze soms wat ondoordachte dingen doen, grenzen testen of geen rekening houden met hun lijf wat is gegroeid. Dat komt dan wel bovenop de standaard pech dingen die je met elk paard kan hebben.
Hier is de eerste zelfgefokte te klein gebleven, daarna heeft ze zich op 6 jarige leeftijd door een ongelukje op de wei blijvend geblesseerd. Het is wel een hele leuke grasmaaier en mascotte. Zij is ook een type waar ik snel mee klik.
Het daarna aangekochte veulen is nu bijna 4, is vlak voor haar 3e bijna dood gegaan door complicatie na een routine onderzoek. Maar ze is er nog en ik beleef ontzettend veel plezier aan het kleine beetje werk wat we tot nu toe doen. Heeft echt wel werk ingezeten om de "klik" met elkaar te vinden, maar dat heeft ook z'n charme.
Mijn 2e zelfgefokte is nu net 3, echt een pony naar mijn hart (wel een aparte in de kop). Heeft tijdens het opgroeien wat last gehad van knietjes die op slot sprongen, maar dat is allemaal ok nu. Zij heeft wat langer nodig om sterk te worden, dus rustig aan.
Laatst aangekochte is nu 1, dus daar staan we echt aan het begin mee.

Ik vind het heerlijk om het hele leven mee te gaan maken, ik vind het hele opleiden ook erg leuk. Ze staan hier wel aan huis, wat het ook mogelijk maakt om er meerdere te hebben en ze dus dagelijks in de hand te hebben als ik dat wil.
Als ik 1 pony zou kunnen hebben en hij moest dan naar een opfok dan weet ik niet of ik het zou aanraden, denk het niet.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:09

Ik heb nooit de lol gezien in het hebben van een veulen. Tussen schattig veulen en fijn rijpaard zit een heleboel tijd, tijdsinvestering, geduld, hoop en kans op vervelende ongelukken bij alle eerste keren iets nieuws ontdekken of per ongeluk je paard vervelende dingen aanleren.

Ondanks dat heb ik een paar jaar geleden wel heel impulsief een veulen gekocht dat in theorie kon uitgroeien tot mijn perfecte paard. Gelukkig is hij goed door de opfokperiode heen gekomen en heb ik hem goed kunnen begeleiden in het worden van mijn perfecte paard in de omgang en onder het zadel. Dus ja, ook al had ik niet veel trek in het hebben van een veulen, ben ik wel heel blij dat ik hem niet heb laten staan op zijn leeftijd. Want hij is nog leuker en gaver opgegroeid dan ik had gehoopt.

Met de enorme hoeveelheid tijd, energie en geld die ik erin heb gestoken had ik met een beleerd paard overigens makkelijk dezelfde band kunnen opbouwen. Als de match er is, maakt de leeftijd niet zoveel uit. Als ik het vandaag overnieuw mocht doen en ik kon kiezen uit mijn paard als veulen of mijn paard als beleerd was ik wel voor al beleerd gegaan. Wat ik heel fijn vond aan het hebben vanaf veulen was dat ik een paar jaar de tijd had om alle spullen aan te schaffen die ik nodig had en dat ik rustig kon sparen voor een mooi opleidingsbudget.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:31

Heel eerlijk ik zou nog even geen veulen kopen. Zoals al vaker is gezegd weet je niet of het veulen over 2/3 jaar gezond genoeg (is gebleven) om überhaupt te rijden. Maar de kosten tikken in die 2/3 jaar ook aan. 2/3 jaar elke maand opfok, daarna misschien nog wat in laten rijden en andere stalling en gezondheidskosten. Mocht het paard tegen die tijd niet gezond genoeg zijn om te rijden is dat ook ‘weggegooid geld’ en zit je met een voor jou ‘onbruikbaar’ paard. Daarnaast weet je nooit vooraf of je een klik hebt onder het zadel.

Ik vind de prijzen wel weer dalen de laatste tijd. Ik zou het gewoon even aankijken. Misschien zet het wel door. En als je graag wel zelf zadelmak wil en kan maken dan kun je altijd nog hele leuke 3 jarigen onbeleerd kopen voor niet al te veel geld. En die kun je vooraf op de foto zetten. Ik denk dat die zeker niet meer kost dan een veulen waar je vervolgens maandelijks kosten aan hebt tegen die tijd dat hij/zij 3 is

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:14

Ik met jaren aan ervaring van zelf fokken en het kopen van jaarlingen zeg lekker niet doen!

Ja je komt voor de verassing te staan het paard geen talent heeft of niet willingly is. Dus dat het in het hoofd niet mee werkt en je ze uiteindelijk weg kunt schijten.

Komt bij, kun jij een jong paard opleiden tot dressuur topper? Of moet het in training?

Ik zeg, spaar verder en koop een paard die al laat zien wat voor potentie het heeft.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:24

Ik weet niet of ik zelf een veulen zou kopen. Ik heb nu 2x zelf een veulen gefokt. De eerste heb ik een veulen bij in opfok genomen thuis en bij de tweede heb ik er zelf 1 bij gekocht.
Ik vind het vooral heel erg mooi om van mijn eigen merrie dingen terug te zien en van de vader en hoe ze dan versmelten in een nieuw paard qua karakter en bouw etc.
Maar een veulen alleen vind ik geen optie, die moeten wel echt een speelmaatje hebben. Zeker de jongens nu spelen ontzettend veel met elkaar. Ik vind grote opfok groepen ook spannend.

Ik wou eigenlijk geen hengsten aan huis houden, maar nu met die wolf overal, durfde ik het niet aan. Dan staat hij of heel ver weg of midden in wolf gebied. Dus maar thuis gehouden.