pasgeboren shetlandveulen gestolen uit weiland bij Amsterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: pasgeboren shetlandveulen gestolen uit weiland bij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:44

Nou makkelijk... dat vind ik nog tegenvallen hoor!

Heb er ooit eentje van die maat gehad die ook graag zonder zn moeder op avontuur ging en die weleens opgetilt om terug te zetten, maar makkelijk is anders.

Y0ellaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:56

ik hoop heel erg dat het Joënna terug komt ik vezorg de pony´s en had me heel erg verheugd deze vakantie veulenntje knuffelen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:58

Y0ellaatje schreef:
ik hoop heel erg dat het Joënna terug komt ik vezorg de pony´s en had me heel erg verheugd deze vakantie veulenntje knuffelen

:knuffel:

Ja logisch.
Wat naar voor jullie.

Kun je misschien aan de eigenaren vragen toch de sloten nog eens langs te gaan?
Ook al denken ze van niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:33

fohadie schreef:
BRINTEMEID schreef:
Men kan ook te goedgelovig zijn en denken dat het veulentje in de sloot ligt. Ik ben eerder wantrouwig naar bepaalde mensen en zelfs kinderen toe. In de vakantieperiode wordt hier bij ons ook meer vandalisme verricht, zoals in het schooltje uit Nederland en ik vind dat dit van kwaad naar erger gaat.
Ik geloof niet dat een pasgeboren veulentje die eventjes alleen werd gelaten zomaar van haar moeder zou weg trekken. Het veulen en de moeder blijven dicht bij elkaar.
Wel jammer van het gegeven. Ze is een heel mooi veulentje en ik geloof best dat dit enorm pijn doet bij de eigenaars, in het bijzonder de Opa, dat het veulentje gestolen werd.
Ik hoop zelf dat de dader, doordat hij misschien op de voet gevolgd wordt, het veulentje niet naar een sloot brengt.
Maar ik heb geen vertrouwen in bepaalde mensen en zeker als dit in verstedelijkt gebied gebeurt.
Hopelijk doet de politie hun werk en wordt het veulentje in goede gezondheid terug gevonden waarbij de moeder haar jong nog terug herkent.

Maar waarom zou je dan alleen een veulen jatten en moeder achter laten?

Misschien iemand waarvan een veulen overleden is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:41

Op Facebook staat dat het veulen van uit de stal is mee genomen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:49

Ik ben vrijwilliger bij Thon en mensen uit ons team hebben enkele weken geleden ook een shet veulentje uit het water "gevist"
Afbeelding

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:00

Waarom alleen het veulentje?
In de eerste plaats vanwege haar kleine grootte. De eigenaars vertelden zelfs dat het veulentje heel klein van gestalte en gemakkelijk op schoot in een auto mee te nemen is.
Maar de tweede reden is misschien nog de belangrijkste. Elk jong van een paard, hond of kat… is schattig en vooral kinderen laten zich leiden door hun schattigheid zonder verder aan de gevolgen te denken.
Het veulentje is enorm prachtig.

Ik heb 30 jaar geleden eens gehoord hoe kinderen een huilend kitten uit een tuin, dat grensde aan de fietsenstalling van een school, meenamen. Ik kon zelf niets doen. Ik woonde er enkele tuinen vandaan maar grensde niet aan die speelplaats en was al dagen gewoon het huilend kitten in die tuin in de verte te zien wandelen. De kinderen zelf kon ik niet zien.
Ik heb er achteraf nog van wakker gelegen of het kitten goed terecht gekomen is en hoopte dat die kinderen de volgende dag het diertje terug zouden brengen omdat hun ouders er misschien niet mee gediend waren.
Het kitten leefde in een tuin waar de eigenaar veel katten hield.

In België werd 2 jaar geleden uit een zorgboerderij en paardenmelkerij in Boutersem ook een (mini)paardje van een week oud gestolen. De eigenaars loofden een beloning van €400 uit.
Ik dacht dat dit paardje levend terug gevonden werd maar vind er de nieuwsberichten niet meer van terug.
Maar de afgelopen jaren werden er nog minipaardjes gestolen, ook een paardje van enkele jaren oud en de reden is toch omdat het gemakkelijk mee te nemen is door hun grootte.
Aan een reactie van iemand hier op Bokt, die de pony’s verzorgt, te lezen ga ik ervan uit dat het veulentje tot op de dag van vandaag nog niet gevonden is. Spijtig, we zijn al enkele dagen verder. Ik hoop alsnog dat ze in leven terug gevonden wordt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 00:10

Ik denk ook dat het veulen in de sloot beland is. Een pasgeboren veulen zonder moeder opvoeden is bijna niet te doen, dus waarom zou iemand dat willen? Ik geloof ook nooit zo in diefstallen van veulens 9 van de 10 keer liggen ze in de sloot. Dat ze makkelijk mee te nemen zijn, wil niet zeggen dat het ook makkelijk is om ze op te voeden zonder mama. Ik hoop dat het veulen gezond en wel terug gevonden gaat worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:55

In de sloot kan niet want het veulen stond op stal.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:56

De één zegt op stal, de ander zegt in de wei...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:03

marleen_usar schreef:
In de sloot kan niet want het veulen stond op stal.

als je het topic doorleest zie je dat er 2 varianten van het verhaal zijn.
Op de site van de politie staat wei.
En dat getuige het veulen nog hebben zien staan.

Dat is wel de grote vraag, waarom 2 verhalen?

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:13

De Opa weet waar het veulentje stond, het kan ook een inloopstal geweest zijn aan de foto’s te zien. Dan staan de paarden zowel in de stal als op de weide.
Maar dit is een verhaal elk afzonderlijk gebracht door de zoon en kleindochter.
Ik zou eerder de persoon het dichtst bij de Opa volgen, de zoon dus (waarvan ook een videofragment aan de nieuwszender is uitgebracht) waarbij de Opa op de achtergrond stond en te zwaar aangeslagen was.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:22

Jet schreef:
Ik vermoed toch ook dat het in het water is geraakt. Je leest het wel vaker en dat het dier dan pas na dagen gevonden wordt. Volgens mij was het in het filmpje dat ik op NHNieuws zag, dat gezegd werd dat de sloten al nagekeken waren, dus dat dat niet kon, maar ik zou die slootkanten en dan ook tot een stuk verderop dagelijks nalopen. Zeker ook nog met al dat riet kan een veulentje zomaar heel lang onzichtbaar blijven.
In dat bericht kwam naar voren dat de oudere eigenaar om 10 uur 's ochtends weg was gegaan en om 12 uur weer terug en dat het in dei tijd zoek is geraakt.
En ja, omgeving Amsterdam is niet altijd een fijne plek voor dieren, dus het zou inderdaad ook nog meegenomen kunnen zijn.
Dit is een bericht van gisteren, dat schijnt op een binnenplaats van een school gebeurd te zijn, vossen lijken het me dan ook niet... https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347960/a ... gse-school . Ook een heel heftig bericht vind ik.

Vreselijk he, en het is door kinderen in de basisschoolleeftijd gedaan, en dat vind ik helemaal te ziek dit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:34

Echt ziek dat!! Niet normaal

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:01

Is het geweten wie die dieren in het schooltje mishandeld en gedood heeft? Zijn het kinderen in de basisschoolleeftijd, van datzelfde schooltje?

Mij zou het niet verbazen. Ik zie rondom mij hoe kinderen niet meer door hun ouders opgevoed worden en vernielingen e.d. aanrichten, zeker tijdens schoolvakanties.
En men mag er zelf niet op reageren want dan komen plots de ouders tevoorschijn en is het mijn kind, schoon kind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:08

Ja daar hebben zich minderjarige kinderen gemeld.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/348013/z ... ood-dieren

Maar is het niet juist ook aannemelijk omdat ze dat daar nu net meemaken bij die school dat ze er daarom te makkelijk vanuit gaan dat dit ook is met de pony?

Zover ik begrepen had zijn er bij die school ook spullen vernield.
Bij de pony is niets vernield.
Niet echt vergelijkbaar dan.

Gestoorde lui bestaan er helaas.
Maar hoeveel echt gestolen paarden heeft bokt gekend? De meeste die uiteindelijk toch in de sloot lagen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-04-25 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:08

BRINTEMEID schreef:
Is het geweten wie die dieren in het schooltje mishandeld en gedood heeft? Zijn het kinderen in de basisschoolleeftijd, van datzelfde schooltje?

Mij zou het niet verbazen. Ik zie rondom mij hoe kinderen niet meer door hun ouders opgevoed worden en vernielingen e.d. aanrichten, zeker tijdens schoolvakanties.
En men mag er zelf niet op reageren want dan komen plots de ouders tevoorschijn en is het mijn kind, schoon kind.

Als die binnentuin enkel via een huis te bereiken is, kan mens (of kat of hond) zeker oorzaak zijn. Maar bij toegang zo via de straat, kan je een vos niet uitsluiten, daarvan leven er inmiddels meer van in de stad dan daar buiten.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:12

Ik ken de afstand van de locatie van het schooltje t.o.v. de locatie van het verblijf van het veulentje niet? Indien dit maar over enkele meters gaat, kan het vermoeden bestaan.

Ik heb net het artikel gelezen.
Het zijn zieke kinderen die hun frustraties botvierden op die weerloze dieren. De kippen en het konijntje moesten het spijtig genoeg ontgelden. Indien die kinderen op diezelfde school zitten hoop ik dat die school de kinderen weigert om nog bij hen naar school te gaan.
Heb als ouder maar zo’n kind? En het gaat hier over meerdere kinderen… maar dergelijke kinderen hebben totaal geen liefde voor dieren en kunnen dus evengoed gewetenloos een veulentje iets aandoen.
Ik heb het eerder al vermeld in dit topic: Ik vertrouw bepaalde mensen, zelfs kinderen, niet.
Laatst bijgewerkt door BRINTEMEID op 26-04-25 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:23

4/ 4,5 km. Aldus google, ken daar de weg ook niet.
Dus ja alles kan.
Maar die zijn nu net in het nieuws, of ze het dan alweer doen?
Daarnaast was dit een dinsdag ochtend. Hadden ze in die regio al vakantie?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:25

Iets heel anders, maar zouden er wolven ergens kunnen zitten daar? Heb niet heel uitgebreid gevolgd

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:26

Daar nog niet gemeld.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:32

Hmm oké ja zo’n klein veulentje is natuurlijk denk ik makkelijk mee te nemen. Maar goed misschien wel heel extreme gedachte

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:34

Zo extreem is dat niet. In wolvengebied zou het mijn eerste gedachte zijn, helaas.
Maar daar zijn ze zover ik weet niet waargenomen.
Wat niet is kan nog komen natuurlijk....

Ik hoop dat de eigenaren en de verzorgster snel duidelijkheid hebben.
Ook al is het niet een fijn bericht, beter iets weten dan niets weten.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:39

Ik geloof niet in een wolf.
Een wolf eet een stuk van de prooi en laat de rest liggen en gaat ook niet specifiek een veulentje uitkiezen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:41

BRINTEMEID schreef:
Ik geloof niet in een wolf.
Een wolf eet een stuk van de prooi en laat de rest liggen en gaat ook niet specifiek een veulentje uitkiezen.

Veulen is wel een makkelijke prooi, er is wel vaker alleen een veulenhoefje terug gevonden . De rest was opgegeten…

Maar fijn, de wolf is daar helemaal niet.
Hopelijk vinden ze het kleintje snel… maar ben bang dat ze niet meer leeft :(