Uitspraken en acties en dromen uit de Penny-tijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Uitspraken en acties en dromen uit de Penny-tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:54

Een vriendinnetje van mijn vriendin had twee shetlanders van een boer die ze mocht verzorgen aan de rand van de stad waar ik toen woonde. Ze vroeg of we gezellig mee gingen naar de pony's. Werd een heel ding en we waren er regelmatig met z'n drieën. Beetje poetsen in hun weitje enzo, niks geks gelukkig. Er kwamen alleen steeds meer kinderen op af en op een gegeven moment gingen ze ook allemaal op die pony's zitten en galopperen door dat weitje. Dat voelde voor mij toen toch niet goed en ben er niet meer terug geweest.

Achteraf bleek dat dat meisje helemaal geen toestemming van de boer had gekregen om die pony's te verzorgen en zeker niet om erop te rijden. Pfoe wat was ik naïef. Ze zijn ook meteen verplaatst toen die boer erachter kwam.

Was wel echt heel penny van dat meisje om dit soort dingen te bedenken en iedereen er in mee te laten gaan waardoor ze heel populair werd natuurlijk.

Gelukkig heb ik van mijzelf ook nog een mooi penny verhaal. 10 jaar lang kwam ik in de zomervakanties op dezelfde camping in Frankrijk waar ik veel buitenritten deed. Ik had daar één favoriet en dat werd in de loop der jaren alleen maar sterker (we reden de ritten de laatste jaren ook op kop als soort begeleiding, heel gaaf). Ik grapte wel eens dat ik hem mee naar huis zou nemen, niet serieus natuurlijk. En toen ik hier thuis begon na te denken over een eigen paard grapte ik weer dat het dan wel hem moest zijn. Ook niet serieus. Tot de camping plots verkocht bleek en hij na veel onderhandelen met de nieuwe eigenaren opeens toch bij mij thuis stond in NL. Iedereen die ik dit verhaal (in de uitgebreidere variant) vertel zegt altijd dat dit zo in de Penny kan. <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:59

Oh ja dat doet me denken aan een weiland vol Shetlanders in Nieuwegein/Utrecht vroeger. Volgens mij waar nu Papendorp is gebouwd. Met Mer1980 ging ik daarheen en gingen we ze ‘zadelmak’ maken. Halster om, touwtje aan beide zijkanten en dan erop gaan zitten. Als je dan naar de achterkant van het weiland (was een heeeeel lang weiland) en terug was dan was hij zadelmak. Ongelooflijk. Maar wat een lol hebben we gehad.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:12

Op de manege was mijn lievelings pony een appaloosa. Mijn droom was dan ook om ooit een appaloosa als eigen paard te hebben want die waren mooier / beter als andere paarden.

Ondertussen paarden bedrijf met 20 paarden maar prive nog nooit een appaloosa gehad hahah

En de droom om een ophol geslagen paard in het bos te vangen. Maar die is uit gekomen. Een van mijn vriendinnen viel van paard en haar paard ging er vandoor richting een drukke weg ( wel heel lang pad ) de rest is bij vriendin gebleven en ik heb het " wilde " paard gevangen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:39

Ik speelde altijd met mijn zusje of vriendin paardje. Of op de fiets knoop ik een touwtje aan het stuur ( maar ik had wel een cap op haha).

Toen ik 11 was mocht ik de Friezen van iemand verzorgen. Ik mocht steeds meer en uit eindelijk beleerde ik ze met 16 jaar. Toen durfde ik het nog. Eigenaar vond alles goed en hielp wel. Ouders vonden het prima, geen verstand van. Ik ben echt een watje geworden. Ik kom nog wel bij de eigenaar. Maar als ik mijn kinderen mee neem de wei in ben ik echt niet relaxt. Hart in de keel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:40

soesita schreef:
Tijdens lange autoritten fantaseerde ik altijd dat ik eigenlijk in rengalop op het groen naast de snelweg galoppeerde. Bruggen, sloten en andere hindernissen gingen we in een reusachtige sprong overheen.

Ik ook!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:48

Het hobbyhorse van nu deed ik in de jaren ‘90 al.
Wat waren we er druk mee. En mijn moeder die paarden maar maken :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:04

Jolliegirl schreef:
Jaa de kermispony's, gouden tijd was dat!

Dit idd

Mijn zussen en ik mochten ze 's avonds mee naar de camion brengen terwijl ons ma in het lunapark stond :D

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:09

Ik heb vroeger een werkstuk over paarden gemaakt, en daarnaast moest ik van mijn moeder ook een dagboek bijhouden van de paardrijlessen. Een heus paardrijlesdagboek :))
Geweldig om dat terug te lezen, zo schattig :D

Afbeelding

Afbeelding
Ondertussen heb ik een lief knuffelbeest met stippels <3

Ik was hier helemaal in de war hoe een volte werkt _O-
Afbeelding

Afbeelding

En nog wat stukjes uit mijn dagboek :D
Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:16

Wat schreef jij mooi al zo jong. Ik had echt geen mooi geschrift :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:48

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Toen zeiden mensen dat ik talent had voor dressuur rijden en veranderde de droom in naar de OS gaan als dressuur ruiter. :+ Lekker ambitieus. :D
Overigens was dat dressuur rijden met de Fjord dan een stuk lastiger haha.
Daarom ben ik als 14 jarige al gaan sparen/ werken en kocht ik met een lening op mijn 16e mijn eerste eigen dressuur paard.

De dromen hebben in mijn geval wel geleid tot actie ondernemen.

Ja precies als je ambities hebt kom je er wel. Ik weet nog dat ik op Jumping Amsterdam (niet die met hamsters :P ) bij de losrijring langs de kant stond en dan Anky en Isabelle en Marlies enz voorbij zag rijden, pirouettes en series rijden enz, en dan dacht ik, ach met het juiste paard kan ik dat heus ook wel, zo vreselijk moeilijk kan het niet zijn. Mn vriendinnen verklaarden me voor gek, maar ik heb dit altijd volgehouden.
Vanaf 14 jaar keihard gewerkt en altijd elke cent omgedraaid. Ik was super gierig, er mocht niks uitgegeven worden want ik ging een paard kopen.

Maargoed, zo gek ver zat ik er niet eens naast.
Toen ik 18 was kocht ik een auto en een trailer, ging ik op wedstrijd met bijrijdpaarden. Oa die fjord, die deed het ook prima want een paard is een paard. En toen ik die allemaal naar de Z/ZZ had gereden kocht ik zelf een paard. En inderdaad, zo moeilijk was het nou ook weer niet. Toch tot de zware tour gekomen. Mn vriendinnen van toen gaven wel toe dat ik het al gezegd had 8-) Ben die mentaliteit van toen eigenlijk nooit kwijtgeraakt. Alles kan behalve omhoog vallen is het motto nog steeds. Een goede basis die je dan toch overhoudt aan je paardenhobby

Respect! _/-\o_

Al het geld sparen voor het paard dat herken ik, anderen gaven het uit aan kleding, cd's, sigaretten, drank etc. maar ik niet.

Ik had dat niet hoor dat ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn.. :o heb veel moeten leren door mijn werk in de paarden. Mijn eerste dressuurpaard reed ik gewoon kreupel omdat ik nog niks wist en kon. :o (ik reed haar scheef)
Heb gewoon geluk gehad dat ik op een gegeven moment bij een hele goede amazone terecht kwam.

Kwam er ook later achter toen ik paarden uitbracht voor oa werk dat ik niet een goede sportmentaliteit heb/ had want ik was altijd veel te neurotisch en faalangstig.

Paarden opleiden, trainen en problemen oplossen is/ was meer mijn ding.
Maar dat wist ik nog niet toen ik droomde in de Penny tijd van de Olympische Spelen. :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:56

soesita schreef:
Tijdens lange autoritten fantaseerde ik altijd dat ik eigenlijk in rengalop op het groen naast de snelweg galoppeerde. Bruggen, sloten en andere hindernissen gingen we in een reusachtige sprong overheen.

Hahaha, dat deed ik ook, precies hetzelfde. Dacht altijd dat ik raar was, maar zie dat meer mensen dat hier deden en het dus eigenlijk heel gewoon is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:30

Toen ik als klein meisje op de manege reed stond daar een tijdje een hengst. Onzettend lief en makkelijk dier, maar ik vond dat super stoer. Al helemaal toen ik eens mocht "helpen" zijn deken op te doen en de persoon zei "nu sta je bij een echte hengst in de stal!"
Mijn denkbeeldige paard op het schoolplein zag er hetzelfde uit met dezelfde naam. Later als ik groot was zou ik ook zo'n mooi, groot springpaard kopen. :j Dat is (nog }> ) niet gebeurt.

Ik had een uitgebreid dagboek gemaakt waar ik elke week de hele les in beschreef. Wat voor weer het was, welke pony ik op mocht rijden en het "karakter" (wat echt niet zo moeilijk was als ik er van maakte), wie er allemaal in de les reden en wat we gedaan hadden.
Toen ik wat ouder was en meer ballen kreeg (die ik ondertussen weer ben kwijtgeraakt) mocht ik ook op de pony's die er stonden om beleerd te worden. In de basis uiteraard allemaal brave dieren en allang zadelmak met een gas en een rem door een ander, maar ik voelde me een topruiter want de andere kids uit mijn les mochten het niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:40

Ik ben wel eens boos van de manege weggefietst omdat ik niet op mijn favoriete pony mocht, maar op een pony moest die ik eigenlijk een beetje eng vond omdat daar vaak kinderen vanaf vielen.

Uiteindelijk wel teruggegaan uiteraard, en toch op de 'enge' pony gereden. Niet gevallen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:51

Art_Ificious schreef:
@ Daphne__

Dat vind ik wel een vuile streek van die man.

Ja, echt netjes was het niet. Hij wist ook echt wel dat die pony er niet ging komen :=

Maargoed, hebben wel heel veel lol gehad toen. En m'n zus en ik kunnen er nu wel om lachen. Die man was echt stinkend rijk, eigenaar van een groot restaurant, echt een mega huis en tuin.. En dan goedgelovige kinderen gratis aan het werk zetten in je achtertuin _O-

Joeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:53

Mijn meest Penny verhaal was toen ik eind basisschool beginnen was. Ik had toen les van een oude man die een paar paarden had en hiermee ook les gaf en ook buitenritten mee deden

We redenen met 4 ruiters door het bos. Een van de paarden wilde om wat voor een rede niet verder toen we door een droge sloot gingen (dit was de vaste route en het was het achtste paard). De ruiter die er op zat raakte gefundeerd een ging meppen met de zweep in de hoop hem naar voren te slaan. Het paard raakte hierdoor alleen nog meer van slaag en wilde toen echt niet meer verder. Toen moesten we midden in het bos van paard ruilen. Ik gaf hem een paar vriendelijke klopjes en woorden. Zonder problemen hebben we toen de rit afgemaakt.

De andere ruiter was een volwassen vrouw, ik merkte wel dat ze erg gefundeerd was dat het ee jonge tiener wel lukte wat haar niet gelukt was. Ze zei dat hij bij mij wel luisteren was omdat zei zoveel geslaagd had. }:0
Ik wist toen al dat het kwam omdat ik omdat moment rust uitstaalde.

Dat was de eerste keer dat ik op dat paard zat :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:07

[quote="Bloodymary"]
Je had toen ook hele leuke tv-series met pony's en paarden. Polly over een pony die zelf op avontuur ging en van alles meemaakte, en Follyfoot, Engels over een rusthuis voor paarden. En daarna natuurlijk Black Beauty.

Polly!! https://www.google.com/search?q=polly+i ... vz29k,st:0
Heerlijke serie als uk gezien. En Black Beauty!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:32

Oh mijn ‘penny droom’ verhaal was dat ik écht (niet dus) wel een verzorgponny had. En zwarte die heeeel stout was en alleen ík wist zijn streken en kon er mee omgaan :+

Toen ik 12 was kwam wel een penny droom uit. Een jonge merrie (niet van de Manege, maar stalde we wel daar) die niet door water wilde moest ik ‘temmen ~~}> ‘ lees, veel mee nemen op de bosritten van de manege en verder wat in de bak rijden. Was wel een leuk zomer projectje en ze ging inderdaad einde zomer door alle plassen heen!

Daarna mocht ik een eigen paard van mijn ouders want ik had mij bewezen verantwoordelijk te zijn :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:45

paars schreef:
Bloodymary schreef:
Je had toen ook hele leuke tv-series met pony's en paarden. Polly over een pony die zelf op avontuur ging en van alles meemaakte, en Follyfoot, Engels over een rusthuis voor paarden. En daarna natuurlijk Black Beauty.

Polly!! https://www.google.com/search?q=polly+i ... vz29k,st:0
Heerlijke serie als uk gezien. En Black Beauty!

Ja geweldig! Ik herken dat liedje meteen. En weet nog hoe die er uit zag. Donkerbruin met lichte manen. Volgens mij was het eigenlijk een Spaanse serie. Ga ook eens zoeken.

Oh, hier is ie al! Zie hem gaan!

https://www.youtube.com/watch?v=MQ7-LqJ_6ss

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:52

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 03:05

Ik zit terug te denken, maar ik was eigenlijk niet zo heel erg Penny geloof ik.

Mijn ouders hebben elkaar op een manege ontmoet en zo ben ik altijd op paarden gezet. Toen ik 4 was huurden ze een pony dat ik aan de hand mee kon door het bos of naast een ander paard.
Vanaf mijn 5e mocht ik in de manege op les. Ik moest dan het verschil weten tussen links en rechts en dat wist ik toen heel snel.

Ik was eerst lid van de Ponyclub en later van de Penny. Nog iets later de Hoefslag. Ik had wel boekjes over paarden zoals Jackie en Bianca. Dat vond ik wel leuk, maar vond toen de verhalen al niet heel realistisch of ver van mn bed.
Maar we woonden ook in een stad en dan is het misschien toch anders.

Vanaf mijn 8e mocht ik mee op ponykamp en begon ik ook met wedstrijden. Er waren eigenlijk weinig dressuur helden. Toen had je Annemarie Sanders Keijzer en verder vooral bekende springruiters. Ook de evenementen waren vooral op springen gericht vaak.

Wij gingen altijd naar Jumping en keek daar wel mn ogen uit, maar had niet de ambitie om daar ooit zelf te rijden. Terwijl ik wel serieus was met rijden en ook de wedstrijden eerst wel heel leuk vond.

Ik droomde altijd van een eigen pony, maar mijn ouders vonden dat lastig, ook qua afstand, stallen etc. Maar ik was pony ruiter en ze dachten vooral dat ik eruit zou groeien, dus ik moest wachten tot ik op een paard ging.
Nou, dat liep anders. Op mijn 12e had ik een vriendinnetje in een andere omgeving die wel verzorg pony's had en daar mn 1e pony "gered". En toen was er geen weg meer terug.

Mijn Pennydroom was wel met paarden werken. Dat vonden veel mensen niet echt ene realistische droom, zeker niet in zo een omgeving, maar daar toch mn eigen weg wil in gevolgd en gevonden.

Later kon ik genieten van samen met mijn man rijden en ook jaren met onze zoon. Dat is toch wel het mooiste voor mij. Ondanks al het andere wat ik heb beleefd.

Snap ook nooit dat wedstrijden me te weinig boeien. Zoveel zelf gereden, zo vaak mee geweest, klanten geholpen etc etc. Het doet me niks en ik mis het nu ook niet. Mocht vroeger wel ook opblijven als paardensport op tv kwam bijv.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 03:55

Jep, ook hier wel veel "penny" dingen meegemaakt :=

Op de manege was er een veulen geboren. Toen ze 4 was, werd ze zadelmak gemaakt, maar ze wilde niet lopen met die ruiter. Ze was ook wat groter. En ik, als 11 jarige, reed alles wat los en vast zat, was klein, licht en niet bang.. Dus in overleg met mijn moeder, hebben we het geprobeerd en dat klikte enorm. Een tijd later is de manege van eigenaren gewisseld, waardoor het totaal niet klikte met deze nieuwe eigenaar. Uiteindelijk ben ik daar gestopt en hebben we nog wel geprobeerd om de pony te kopen, maar dat mocht niet van hun... Nog geen maand nadat ik daar weg was, hebben ze de pony verkocht aan een handelaar en aan niemand hebben ze verteld waar ze heen was gegaan. 2 jaar later heb ik wederom een gezocht advertentie op mp geplaatst en binnen 24 uur heb ik daar een reactie op gekregen van iemand die wist waar ze was. Contact opgenomen met die manege en een paar weken later zijn mijn moeder en ik daarheen gereden. En het mooie was, dat ze mij nog herkende. Toen ik haar voor de 3e keer riep, gingen haar ogen open, hief ze haar hoofd en keek mij zo doordringend aan.. Heb zelfs nog even met haar gereden en na dat weekend, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik de manege gebeld met de vraag of ik haar mocht kopen. Ze hadden die vraag al verwacht en we hebben een heel redelijk bedrag genoemd en na de zomervakantie hebben we haar opgehaald. Zo'n 14 jaar heb ik van haar mogen genieten. Inmiddels is ze nu 3,5 jaar geleden ingeslapen.

Afbeelding

Ook droomde ik van een mooie zwarte hengst en inmiddels heb ik die alweer 10 jaar geleden gevonden en is hij nog steeds mijn grote zwarte vriendje <3

Afbeelding

Ook een paar verzorgshetten gehad, waar we met geïmproviseerde hoofdstellen door de wei hebben gecrost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:38

Ah wat een mooi Penny verhaal!

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:58

Wij gingen een paar jaar naar Ede op vakantie. Lekker wandelen in het bos. Maar natuurlijk droomde ik ervan om daar te rijden met een eigen paard.
Jaren later een aantal keer de vierdaagse gereden. Deze liep ook langs de camping waar wij als kind op vakantie gingen.
Was mijn droom toch nog uitgekomen :)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 16:04

Op iedereen los reageren is een beetje veel, maar echt super leuk alle verhalen hier te lezen jongens <3 .

Ik voelde me gister weer ff Penny. Ik ben bijna 30 dus eigenlijk wel te oud voor Penny-gedrag, maar op de manege is er 1 paard waar ik de eerste keer dat ik er kwam opslag verliefd op was: Arrow. Echter mocht ik daar als beginner niet op. Nu, 3 jaar aan meerdere keren per week les (waarvan min 1 privé en de rest in kleine groepen) mag het wel echter wordt hij geleast op de momenten dat ik les heb en heb ik nu niet vaak de kans daardoor. Eerste keer dat ik erop mocht stond ik letterlijk te springen als de kinder als ze op hun favoriete pony mogen :+ . De keren dat het nu kan voel ik me super Penny. Heb alleen nu nooit de kans om fotos te maken en normaal doen instructeurs dat bij groepsles niet want dan blijven ze bezig. Maar gister bij uitstappen heeft de instructeur toch ff fotos voor me gemaakt. Het was donker dus niet de beste fotos, maar toch ff heel blij dat ik nu een vereeuwiging samen met mijn Penny-paard heb.
Afbeelding

Hier kun je de knappert iets beter zien. Toen was het nog niet zo donker.
Afbeelding

De droom van een eigen paard blijft wel. Maar voorlopig maar meer leren voordat ik daaraan begin.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 23-04-25 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:29

Leuke verhalen inderdaad! Die spreekbeurt ook :+

Ik sliep vroeger op zolder en daar zat een hokje voor de cv-ketel en nog wat rotzooi. In gedachten zat daar een lift die gelijk als stal diende voor een shetlander, met zo'n typische staldeur die aan de bovenkant open stond.

Mijn knuffel heette malle, kennen jullie die nog?
Afbeelding

En ik herinner me ook nog de tuigjes die we op school hadden om paardje te spelen :P