Welk ras voor welke ruiter ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Welk ras voor welke ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:20

Doorzetten en een goede match vinden.
Kennis van mij is ook erg angstig, maar zocht wel een paard met extra beweging... heeft lang geduurd, maar uiteindelijk via een fijn adres een top braaf paard gekocht. Mocht hem ook een maand op proef. Inmiddels heeft ze hem nu 2 jaar en hij heeft echt nooit een stap verkeerd gezet.
Dus soms duurt de zoektocht gewoon lang, en dan is alleen betrouwbare adressen afgaan denk ik het belangrijkste, die het paard ook echt goed kennen. Ook wat hij/zij doet met een wat meer angstige ruiter er op.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 15:21

dit is m, echt een schat.

Afbeelding

Afbeelding

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 15:21

c_alsemgeest schreef:
Kennis van mij is ook erg angstig, maar zocht wel een paard met extra beweging... heeft lang geduurd, maar uiteindelijk via een fijn adres een top braaf paard gekocht. Mocht hem ook een maand op proef. Inmiddels heeft ze hem nu 2 jaar en hij heeft echt nooit een stap verkeerd gezet.
Dus soms duurt de zoektocht gewoon lang, en dan is alleen betrouwbare adressen afgaan denk ik het belangrijkste, die het paard ook echt goed kennen. Ook wat hij/zij doet met een wat meer angstige ruiter er op.

heb je advies voor adresjes?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 15:52

Nou dat bevestigd toch wel dat een Fries karakter bij je zou kunnen passen. O:)

Uiteraard wel kritisch zijn qua bloedlijnen en inderdaad iemand meenemen die kan helpen met zoeken en voorrijden.

En natuurlijk zijn er van ieder rassen brave exemplaren en minder brave exemplaren, maar KWPNers over het algemeen zijn wel wat heftiger met schrikken dan sommige andere rassen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:24

Ik heb een Spanjaard x arabier, het liefste paard ever. Mijn dochter van net 11 rijdt er nu na de boxrust zo mee weg. Maar wel super sensibel, ben je onzeker, dan leg je het af... Aan de hand respect voor mij, maar staat regelmatig te bokken naast me, nu ze haar energie niet anders kwijt kan.
Dus geen paard voor een onzeker iemand, maar voor ons het meest fantastische paard (pony) ever.
Komt van een handelaar, pas een maand in NL toen we haar kochten, maar ook toen gelijk de klik en het vertrouwen.

Dus nee, niet op zoek gaan naar een ras, maar naar een match.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:37

Elisa2 schreef:
Nou dat bevestigd toch wel dat een Fries karakter bij je zou kunnen passen. O:)

Uiteraard wel kritisch zijn qua bloedlijnen en inderdaad iemand meenemen die kan helpen met zoeken en voorrijden.

En natuurlijk zijn er van ieder rassen brave exemplaren en minder brave exemplaren, maar KWPNers over het algemeen zijn wel wat heftiger met schrikken dan sommige andere rassen.

Ik heb altijd zat kwpners kunnen vinden die geschikt waren voor onzekere ruiter. En dus helemaal niet heftiger schrikken. Want het wegrennen of omdraaien zie ik dus ook bij best aantal Spanjaarden en Friezen. Het ontploffen/bokken enzo misschien niet, maar er zijn ook hele groepen kwpners die dat niet doen. Het is zo zonde om een heel type paarden uit te sluiten waarvan er ook zeker een aantal goed kunnen passen. Helemaal omdat een gezonde brave Fries of pre ook wel een prijskaartje heeft. De Spanjaarden niet altijd, maar meestal heeft dat een reden en zijn dat niet degene die dus geschikt zijn in dit geval.

Want budget speelt ook nog mee in hoe makkelijk iets te vinden is met bepaalde eisen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:54

shaniasofia schreef:
c_alsemgeest schreef:

heb je advies voor adresjes?

Ligt aan het budget, heb een lijstje met betrouwbare adressen maar die moeten wel bij het budget passen. Kan ook per pb

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:08

shaniasofia schreef:
windsor14 schreef:
Dit heeft niets met ras te maken.
Je moet je zelf fijn voelen op het paard.
In het geval Kwpn ér dit zou even goed een Fjord, of bv Haflinger kunnen zijn.
Probeer paarden uit waarbij je zelf het vertrouwen hebt, en zeker geen jong paard.
Koop eerder een van 17 jaar die super braaf is, daar kan je nog veel plezier van hebben.

van afgelopen zat was ook 15 met alle knopjes erop, jong was ik zeker niet nr opzoek. meer paard die al veel gezien heeft.

Meschien leg ik het verkeerd uit, maar ga proberen niet 1 x maar meerdere keren, meschien een al wat oudere. Jij moet je veilig erop voelen, en het ras maakt totaal niet uit.

sharet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 04:15

Het leukste is dat ts het beste weg rijd op kwpn met veel bloed!
Paarden waar niemand op wil stappen rijd zij zo mee weg , ondanks ze in t begin erg onzeker is .
We hebben een jaar gezocht en de pittigste kon ze t beste mee overweg .
Alleen ik als haar moeder wil ook rijden en ze gingen er bij mij vandoor terwijl ik geheel niet onzeker ben .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:43

Zulke paarden heb je ook, kuikenmak met beginners of onzekere ruiters maar als je er echt aan gaat rijden gaat de trukendoos open. Zo een hadden we op de manege vroeger ook. Toch denk ik erop terugkijkend dat het iets lichamelijks was bij hem. Want als je ging doorvragen ging hij bijvoorbeeld bokken met aangalopperen.

Ons vorige paard was wel heel fijn, Zangersheide dus springgefokt. Gaf altijd een safe gevoel. Ik durfde daar zelfs een BB cross mee te rijden. Terwijl ik doodsbang ben met springen. Maar hij gaf zoveel vertrouwen altijd. En als mijn dochter van 5 erop mocht kon ze hem ook zo rondsturen, dan werd hij heel voorzichtig. Zo'n fijn karakter had die. Is helaas maar 13 geworden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:25

Veel bloed betekend ook niet altijd niet braaf.

Mijn Don Tango was heel heet, maar doodbraaf. Daar kon ik echt vanaf dat hij 3 was iedereen op zetten. Paard deed nooit een stap verkeerd maar werkte wel heel graag en was vlug en heet in het rijden, maar altijd onvoorwaardelijk luisteren. In de baan, vreemd terrein, bos en strand.
Al ging de hele groep aan de kletter, hij hield zijn focus op jou en liet de rest gewoon weg rennen... zonder enig dribbeltje oid. In zijn eerste wedstrijden was hij soms wat jolig, maar 1x met je vingers wiebelen en hij was weer terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:36

Het ligt er ook sterk aan hoe je ermee omgaat. Als paarden een beetje paarden mogen zijn, kan je er vaak heel fijn mee werken.
En vaak wordt er ook geïnvesteerd in de paarden met karakter. Waar bij de goedzak al snel wordt aangenomen dat die nooit iets zal doen, maar vaak wat onverwacht uit de hoek kan komen.

En management speelt een grote rol. Het moet echt bij het paard passen. Mijn 3jr bijv had ik van voer verandert en die reageerde daar echt op. Niet eens zozeer naar mij, maar vooral naar de rest. En juist bij en met de rest kunnen ze zo goed hun ei kwijt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:49

Ja mijn huidige heb ik een aantal maanden per ongeluk power booster gegeven ipv een hoef supplement, waren navul zakken en zag er verder hetzelfde uit, alleen de tekst niet en had dus niet door dat het verkeerd geleverd was.

Tot ik me na een dag of 4 begon af te vragen waarom hij opeens extra explosief was, ook buiten in de paddock... bleek dat ik hem dus 3x de hoeveelheid powerbooster aan het geven was terwijl hij al bijna geen krachtvoer krijgt ivm te veel aan energie en te dik _O- na het stoppen was hij na een weekje weer normaal :+