Paard op financiering kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:00

Mars schreef:
Deze stal verdient wel heel slim dubbel aan je. Als jij je paard van €4000 in 10 maanden afbetaald en dus ook 10 maanden €350 stalgeld moet betalen hebben ze €7500 in hun zak ipv €4000.

Je rekensommetje is niet helemaal correct: van dat stalgeld hebben ze ook hun accomodatie moeten afbetalen of huren, paard moeten voederen, buitenzetten..., en de eigenaar was dit bedrag op een andere stalling misschien ook kwijt.

Misschien is het geen onverstandige constructie als de stal je bevalt (qua voeding, huisvesting, weidegang...) en je het juist wel kan betalen. Dan ben je het geld niet ineens kwijt en heb je nog een grotere spaarpot in noodgevallen, en je moet toch geen intrest betalen (al zou ik in dat geval eerder onderhandelen over de prijs, onder het mom van "ik betaal ineens, je hebt je geld sneller").

Wat ik me ook afvraag: wat zou er in zo'n geval gebeuren als een paard op afbetaling bijv. een levensreddende operatie nodig heeft en de afbetalende eigenaar kan dit niet betalen? Zou Stal Doorstap het paard de nodige zorgen geven of wordt het dan einde verhaal? Mochten zij het paard dan wel kunnen/willen redden (en hier natuurlijk eerlijk over zijn naar potentiële klanten), dan kan het wel in het voordeel van het paard zijn, dat bij een onvermogende eigenaar dan ten dode zou opgeschreven zijn (in het beste geval, als ze het niet laten afzien).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:02

Ik begrijp tita wel. Ik ben ook nog opgevoed van er zit geen bank in de auto behalve de achterbank.

Uiteraard bij een levend dier helemaal van de zotte.
Maar voor alle andere luxe producten net zo goed.

Maar het begint bij de jeugd al met de telefoon.
Geen los sim abonnement van 10 euro in de maand en dan de telefoon kopen die je hebt gespaard.
Nee een abonnement van 50 euro want daar zit die geweldige telefoon bij.

Daar begint al dat je niet hoeft te sparen maar al direct kan hebben

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:02

Mars schreef:
Lening voor een auto zou ik ook nooit doen, lease ook niet. Ik werd idd apart aangekeken door een collega toen wij vorig jaar een auto van anderhalf kochten.
‘Hoe betaal je die dan?’
- Uhm, gewoon door een bankoverboeking
‘Hoe kom je dan aan dat bedrag?’
- Door te sparen

Zelf kwam hij in een leasebak aan scheuren, moet ie zelf weten maar ik vind dat zo bizar duur elke maand.

Deze stal verdient wel heel slim dubbel aan je. Als jij je paard van €4000 in 10 maanden afbetaald en dus ook 10 maanden €350 stalgeld moet betalen hebben ze €7500 in hun zak ipv €4000.

Wat betreft lease wil ik wel verschil tussen private lease en zakelijk lease maken. Bij private lease krijg je een BKR registratie ‘cadeau’ erbij en een probleem als je om wat voor reden tussentijds van het contract af wil. Die heb je bij zakelijke leasen niet, wel bijtelling als je ook privé met de auto rijdt.
Maar ik zou inderdaad ook geen lening afsluiten voor de aanschaf van een auto. Ook niet voor een paard. Buiten dat het een luxe product is, is een paard kwetsbaar. Als je al niet genoeg geld hebt voor de aanschaf dan vrees ik dat dat er ook niet is als het paard iets mankeert en de d.a. moet komen.
Dan kan je beter de termijnen die je moet betalen en het stalgeld een periode lang sparen zodat je een mooi bedrag hebt voor een paard en wat reserve voor het geval er iets mee aan de hand is.

verootjoo

Re: Paard op financiering kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:40

Ik vind een auto of telefoon ook weer heel iets anders dan een paard. :=
Niet dat wij lenen voor een auto of telefoon op afbetaling doen maar dat zijn nog een soort van noodzakelijke producten.
Lenen voor een huis vind ik geen probleem want wonen moet je toch en dat is een investering die je terugverdient. Of iig is die kans heel groot. Bij een auto of vakantie weet je zeker dat je het niet terugverdient.

Lenen voor een luxeproduct als vakantie of een paard is gewoon absurd…

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:43

Mars schreef:

En als je dit dan 10 maanden kan betalen kun je toch ook 10 maanden sparen en dan voor €7500 een leuk paard kopen :?

Of wat doet een paard tegenwoordig :?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:03

Stel dat het paard terwijl het nog niet is afbetaald een hele dure veeartsbehandeling nodig krijgt, of zelfs arbeidsongeschikt raakt, of sterft! Wie betaalt dat alles dan, de koper die nog niet heeft afbetaald, of Stal Doorstap? Daar zou ik dan wel hele goede afspraken over maken voordat je eraan begint.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:05

anjali schreef:
Stel dat het paard terwijl het nog niet is afbetaald een hele dure veeartsbehandeling nodig krijgt, of zelfs arbeidsongeschikt raakt, of sterft! Wie betaalt dat alles dan, de koper die nog niet heeft afbetaald, of Stal Doorstap? Daar zou ik dan wel hele goede afspraken over maken voordat je eraan begint.

Ook dat.
Dus hoe dan ook gewoon nooit aan beginnen!
Is van de zotte!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:08

tita schreef:
Hier vallen jullie over een paard

Maar hebben jullie enig idee hoeveel er wordt geleend in Nederland.
PL’tjes voor vakanties, echt heel normaal, auto’s bijna iedereen ken wel iemand met een gefinancierde auto of via private lease

Studenten die beleggen met DUO, of er flink op los leven zojuist documentaire gezien dat ze schandalig vinden dat je op je 19e 95000€ schuld hebben … ze kunnen de gevolgen niet overzien is hun verweer
Telefoons, iPad iMac er wordt zoveel gekocht op de pof.

Paard of auto ik zie geen verschil, kom dan niet met verhaal over dierenarts het gaat om lenen
Kan best zijn dat je potje hebt voor de dierenarts

Maar tegenwoordig gaan sommige mensen ook te ver, nemen ze hun verantwoording niet.

Sorry maar ik vind dat echt niet normaal hoor :x Voor vakanties spaar ik, of het gaat gewoon niet.

Als je voor dat soort zaken gaat lenen, leef je m.i. gewoon boven je stand. Het resultaat zie je vaak terug in programma's als Een dubbeltje op zijn kant.

Daarbij zal je als je geen geld hebt om een paard in één keer te kopen waarschijnlijk ook geen geld om de dierenarts te betalen. Als je pech hebt ben je in een keer dan ook een paar duizend euro kwijt. Maar dan zijn de dierenartsen de geldwolven natuurlijk...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:26

Nou mensen studieschuld is toch wel even wat anders dan een paard of afbetaling sjongejonge zeg _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:28

Nou ik ken iemand die leende maximaal bij zodat ze een paard kon betalen. Zit er niet heel ver vanaf dan. :+

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:49

Ibbel schreef:
Kousen schreef:
Telt dit ook als ze het zouden vastleggen als een leasecontract inclusief stalling, waarbij het paard na x tijd en bijhorende betalingen van de leaser wordt?

Als ik de vergelijking met autoleasen nog eens maak: lease is echt anders dan kopen op afbetaling.

Bij autolease komen ook de onderhoudskosten voor de leasemaatschappij - ik geloof niet dat dat ooit anders is. Je hebt dan als leaser idd vaak beperkte keuze waar je heen mag voor je onderhoud, maar je betaalt er níet voor.

Bij kopen op afbetaling komen alle kosten voor jou als eigenaar, ook onderhoud. Zoals bij dit voorstel ook.

Volgens mij valt het niet onder koppelverkoop als je het product ook los kunt kopen, wat in dit geval kan. Je kunt het paard los aankopen, maar je kunt het dier ook inclusief stalling aanschaffen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:59

Volgens mij wel als je de “lening” ziet als los product. Je kan alleen de lening “kopen” als je ook stalling koopt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:01

Zal het niet gewoon een (hele slechte) 1 april grap zijn…..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:03

Ik mag hopen dat iedereen toch begrijpt dat dit een heel slecht idee is. 8)7

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:09

BrankaZ schreef:
Mars schreef:
Lening voor een auto zou ik ook nooit doen, lease ook niet. Ik werd idd apart aangekeken door een collega toen wij vorig jaar een auto van anderhalf kochten.
‘Hoe betaal je die dan?’
- Uhm, gewoon door een bankoverboeking
‘Hoe kom je dan aan dat bedrag?’
- Door te sparen

Zelf kwam hij in een leasebak aan scheuren, moet ie zelf weten maar ik vind dat zo bizar duur elke maand.

Wat betreft lease wil ik wel verschil tussen private lease en zakelijk lease maken. Bij private lease krijg je een BKR registratie ‘cadeau’ erbij en een probleem als je om wat voor reden tussentijds van het contract af wil. Die heb je bij zakelijke leasen niet, wel bijtelling als je ook privé met de auto rijdt.
Maar ik zou inderdaad ook geen lening afsluiten voor de aanschaf van een auto. Ook niet voor een paard. Buiten dat het een luxe product is, is een paard kwetsbaar. Als je al niet genoeg geld hebt voor de aanschaf dan vrees ik dat dat er ook niet is als het paard iets mankeert en de d.a. moet komen.
Dan kan je beter de termijnen die je moet betalen en het stalgeld een periode lang sparen zodat je een mooi bedrag hebt voor een paard en wat reserve voor het geval er iets mee aan de hand is.

Ik heb wel eens een auto deels op lening aangeschaft. Vorig jaar nog. Maar vroegtijdig aflossen zonder boete kon bij elke aanbieder die de meeste garages aanbieden (wat ik ook altijd gedaan heb).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:16

Autumnn schreef:
Zal het niet gewoon een (hele slechte) 1 april grap zijn…..

Ze maken er al een aantal maanden reclame mee, dus helaas niet...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:17

Ach wie weet gaat t partijen bevallen en gaat het door. Alles kan tegenwoordig op achteraf betalen. Of met lening. Eerder een discussie in het algemeen.

Of het bevalt niet en stopt. Kom die stalnaam vaak tegen trouwens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:23

Cioccolato schreef:
Ach wie weet gaat t partijen bevallen en gaat het door. Alles kan tegenwoordig op achteraf betalen. Of met lening. Eerder een discussie in het algemeen.

Iemand gaf in de comments al aan dat ze dit 3 jaar geleden al bij hun gedaan had. Dus echt nieuw is het niet denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:28

MarlindeRooz schreef:
Cioccolato schreef:

Iemand gaf in de comments al aan dat ze dit 3 jaar geleden al bij hun gedaan had. Dus echt nieuw is het niet denk ik.

Ooooh.. dat had ik niet verwacht :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:28

Stel je kan paard gewoon betalen en je ziet een leuke, en ja sorry ik zie toch echt wel leuke paarden daar.
En ik ben geen penny heb al 32 jaar eigen paarden en kan ook nog rondje sturen door de bak. Zie er wel eens tussen staan waarvan ik denk die kan wel eens mooi opdrogen.

Maar hè ik zie leuk paard heb 5000€ en spaar elke maand meer dan genoeg….. paard kost 5000€ dan kan ik me juist wel voorstellen dat je dat zo doet dan blijft potje DA mooi in tact ondertussen heb jij je paard ongeacht wel gen je bent ;)

Ansicht vind ik het een slimme zet van doorstap zo kun je ook kijken of je wel een juiste match bent na paar maanden of weken.
Zij zien er op toe dat paard niet misbruikt wordt, of ineens vals wordt, of ineens vaag kreupel.
Houden management in stand en met beetje geluk wordt paard er nog beter van ook.

Dat levend dier is staat er los van…. Genoeg mensen die geen dier kunnen betalen of er geld aan uit willen geven….de lening dat mensen blijven lenen daar vind ik wat van

Oja een auto achter de poort kost nog steeds geld ook rij je er niet mee
Als niet de lease is, is het wel de verzekering en je wegenbelasting

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:10

Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:27

Marigo schreef:
Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.

Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen :=

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:36

Een paard kopen op lening vind ik echt een bijzonder slecht idee.

Maar Stal Doorstap. Is dat niet het vroegere BM stables?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:15

Ik kan deze constructie zo uittikken weet precies hoe die werkt en geloof me, voor stal doorstap geen risico

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:25

verootjoo schreef:
Marigo schreef:

Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen :=

Wanneer heb je dan wel spek op je spaarrekening?

We beginnen er toch wel erg goed in te worden hier om elkaar kosten aan te praten die werkelijk kan noch wal raken, simpelweg omdat we blijkbaar de kennis niet meer hebben om de kaf van het koren te scheiden.