Mars schreef:Deze stal verdient wel heel slim dubbel aan je. Als jij je paard van €4000 in 10 maanden afbetaald en dus ook 10 maanden €350 stalgeld moet betalen hebben ze €7500 in hun zak ipv €4000.
Je rekensommetje is niet helemaal correct: van dat stalgeld hebben ze ook hun accomodatie moeten afbetalen of huren, paard moeten voederen, buitenzetten..., en de eigenaar was dit bedrag op een andere stalling misschien ook kwijt.
Misschien is het geen onverstandige constructie als de stal je bevalt (qua voeding, huisvesting, weidegang...) en je het juist wel kan betalen. Dan ben je het geld niet ineens kwijt en heb je nog een grotere spaarpot in noodgevallen, en je moet toch geen intrest betalen (al zou ik in dat geval eerder onderhandelen over de prijs, onder het mom van "ik betaal ineens, je hebt je geld sneller").
Wat ik me ook afvraag: wat zou er in zo'n geval gebeuren als een paard op afbetaling bijv. een levensreddende operatie nodig heeft en de afbetalende eigenaar kan dit niet betalen? Zou Stal Doorstap het paard de nodige zorgen geven of wordt het dan einde verhaal? Mochten zij het paard dan wel kunnen/willen redden (en hier natuurlijk eerlijk over zijn naar potentiële klanten), dan kan het wel in het voordeel van het paard zijn, dat bij een onvermogende eigenaar dan ten dode zou opgeschreven zijn (in het beste geval, als ze het niet laten afzien).