Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 20:44

CarolineCF schreef:
"We" doen alsof we van paarden houden maar "we" gaan er in de praktijk helaas niet altijd even vriendelijk mee om. Je ziet zo ellendig veel narigheid en dierenleed. En niet alleen in de topsport. Van de manegehouder die paarden in beslag neemt wegens niet betalen en ze dus maar nauwelijks meer te eten geeft en niet meer uit de box laat, tot mensen die hun paardje in de box zetten met 'hulpteugels' om hem aan de juiste houding te laten wennen, tot mannen en vrouwen die veel te zwaar zijn voor hun paard, dressuurpaarden met bloedende monden of kinderen die met 11 jaar al met sporen, zweep en martingaal op hun pony zitten terwijl ze nauwelijks kunnen rijden.

Ik weet niet waar jij je tijd doorbrengt maar dit zie ik gelukkig niet!
:)

Ik zie juist meer mensen die zich meer en meer verdiepen in het wezen paard.
Die gaan voor gezamenlijke plezier en hun paard zien als partner.

Er is echt wel een verandering gaande. Loop al een tijdje mee, het gaat echt wel anders.

Enige deel wat een beetje statisch blijft zijn de heilige buisjes van de topsport en de fokkerij, hengstenkeuring etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:49

CarolineCF schreef:
Ik maak me hier waarschijnlijk niet populair mee maar zeg het toch: 9 van de 10 ruiters zouden wat mij betreft niet met sporen, zweep, martingaal, bit etc etc mogen rijden.

"We" doen alsof we van paarden houden maar "we" gaan er in de praktijk helaas niet altijd even vriendelijk mee om. Je ziet zo ellendig veel narigheid en dierenleed. En niet alleen in de topsport. Van de manegehouder die paarden in beslag neemt wegens niet betalen en ze dus maar nauwelijks meer te eten geeft en niet meer uit de box laat, tot mensen die hun paardje in de box zetten met 'hulpteugels' om hem aan de juiste houding te laten wennen, tot mannen en vrouwen die veel te zwaar zijn voor hun paard, dressuurpaarden met bloedende monden of kinderen die met 11 jaar al met sporen, zweep en martingaal op hun pony zitten terwijl ze nauwelijks kunnen rijden.

Als 'we' elkaar niet gaan aanspreken en corrigeren op wat 'we' gewoon zijn gaan vinden maar echt niet ok is, dan hebben 'we'dit over onszelf afgeroepen en mag er wat mij betreft zelfs een verbod komen op om een paard te stappen.

Maar dat zou niet nodig moeten zijn als we laten zien dat we niet alleen van de sport maar ook echt oprecht van paarden houden.

Competentie krijg je niet in een wet gegoten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:51

Mijn zweep gebruik ik als aanwijsstok en hulpmiddel, niet als dwangmiddel. Ik gebruik het als begrenzing (op de schouder leggen), voor grondwerken en loswerken om aanwijzing mee te geven (als in wijzen) en op buitenrit als nood tegen honden die in z’n staart hangen dat ik die weg kan meppen als het moet. Ook om horzels van z’n reet te kunnen vegen als ik er niet bij kan. Zo kan je alles wel verbieden want als je wilt kan je overal kwaad mee doen. Ik vind een slecht passend zadel zorgelijker dan iemand die vriendelijk met een spoor, zweep of bit rijdt. Zo kan je ook bitloos genoeg schade maken, het is maar net hoe hard (of zacht) de ruiterhand is.

Er zijn natuurlijk ook ruiters die wel meppen met een zweep, sporen erin rammen etc maar dan zouden die personen zelf aangepakt moeten worden….
Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 01-02-25 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:52

CarolineCF schreef:
Ik maak me hier waarschijnlijk niet populair mee maar zeg het toch: 9 van de 10 ruiters zouden wat mij betreft niet met sporen, zweep, martingaal, bit etc etc mogen rijden.

Als 'we' elkaar niet gaan aanspreken en corrigeren op wat 'we' gewoon zijn gaan vinden maar echt niet ok is, dan hebben 'we'dit over onszelf afgeroepen en mag er wat mij betreft zelfs een verbod komen op om een paard te stappen.

Maar dat zou niet nodig moeten zijn als we laten zien dat we niet alleen van de sport maar ook echt oprecht van paarden houden.

Wat een martingaal in het rijtje doet is mij geheel onduidelijk?
En dan vraag ik me af of die manegepensionhouders die paarden in beslag nemen hun retentierecht uitoefenen en het paard vervolgens nauwlijks meer te eten geeft of buiten zet, of de mensen die hun paard met hulpteugels vastknopen en op stal zetten, of je dat met je eigen ogen hebt gezien én ze daar vragen over gesteld hebt of heb je het maar van horen zeggen?

Ik was namelijk ook zogenaamd die ruiter die het paard vastknoopte en op stal zette. Nu heb ik dat absoluut nooit gedaan, maar iemand vond het wel nodig dat gerucht de wereld in te helpen en vervolgens waren er 75 mensen heilig van overtuigd... Op zijn minst zou er een foto of video van gemaakt moeten zijn toch? Niemand had iets. Was de dierenbescherming gebeld? Nee ook niet. Sterker nog, de persoon die het wél gezien zou hebben was bij niemand bekend. En zo komen de verhalen de wereld in....

Als je als pensionhouder je retentierecht moet uitoefenen, wat je niet voor de lol doet, ga je niet een paard ondervoeden. Dan kun je namelijk dierenarts rekeningen krijgen en de waarde van het dier daalt en dan snij je jezelf behoorlijk in de vingers.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:55

Hoe stellen ze zich dat voor? Een politie agent bij iedere manege? Dan moet er ook eentje staan bij iedere hondenuitlaatplek en iedere veestal.
En laten we het nog eens hebben over kindermishandeling...
Misvatting:Een politiek systeem met een overdaad aan regels en wetten wordt niet veiliger...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:08

Geval klok en klepel? Men roept iets maar weet niet waar het voor gebruikt wordt?

Want als ze deze hulpmiddelen als dwangmiddel zien, wat is dan een halsband van een hond? >;)
Genoeg mensen die hun hond dwingen om mee te lopen, of om juist tegen te houden als ze weg willen.

Waar gaat het hier toch heen in dit land..?? |o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:22

Eigenlijk is dit allemaal zo schattig bedacht, door mensen achter een bureau die nog nooit naast een paard hebben gestaan laat staan met een paard gewerkt. :')
'wij zijn tegen gebruik van een bit' Ja, want bitloos is zo vriendelijk...jaren terug hebben hier foto's op Bokt gestaan van een vrouw die haar paard zowat wurgde met een neckrope. Maar hey, de mondhoeken zijn heel! *\o/* Hackamores staan er om bekend dat het risico van te laag hangen en teveel druk gebruiken de neus kan breken. Maar de tong blijft wel mooi roze. :j Touwhalsers....de plaatsing van die knopen komen overeen met hoe de hoofd zenuwen lopen. Maar er is geen druk op de lagers. 8-)

Druk is druk. Of het nu van een bit is of bitloze optoming. Alleen de plek waar de druk wordt uitgeoefend veranderd.

Die lange zweep die ik mee heb? Ja, gebruik ik om mijn pony op haar achterbeen te attenderen. Daar kom ik niet bij met een kort zweepje. Maar die lange zweep is ook superhandig om wielrenners en mountainbikers op gepaste afstand te laten passeren. Of de zoveelste opdringerige loslopende hond weg te slaan omdat de eigenaar de moeite niet neemt de hond terug te roepen.

Absoluut, er gebeuren ook dingen waar ik zeker niet achter kan staan. Soms uit onwetendheid, soms uit niet willen weten, soms uit persoonlijke belangen. Ik denk dat daarvoor de topsport eerst moet veranderen wil je die laatste 2 groepen mee krijgen. Voor die eerste groep komt steeds meer kennis beschikbaar, en die wordt ook heus wel gevonden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:30

Juut schreef:
Eigenlijk is dit allemaal zo schattig bedacht, door mensen achter een bureau die nog nooit naast een paard hebben gestaan laat staan met een paard gewerkt. :')
'wij zijn tegen gebruik van een bit' Ja, want bitloos is zo vriendelijk...jaren terug hebben hier foto's op Bokt gestaan van een vrouw die haar paard zowat wurgde met een neckrope. Maar hey, de mondhoeken zijn heel! *\o/* Hackamores staan er om bekend dat het risico van te laag hangen en teveel druk gebruiken de neus kan breken. Maar de tong blijft wel mooi roze. :j Touwhalsers....de plaatsing van die knopen komen overeen met hoe de hoofd zenuwen lopen. Maar er is geen druk op de lagers. 8-)

Druk is druk. Of het nu van een bit is of bitloze optoming. Alleen de plek waar de druk wordt uitgeoefend veranderd.

Die lange zweep die ik mee heb? Ja, gebruik ik om mijn pony op haar achterbeen te attenderen. Daar kom ik niet bij met een kort zweepje. Maar die lange zweep is ook superhandig om wielrenners en mountainbikers op gepaste afstand te laten passeren. Of de zoveelste opdringerige loslopende hond weg te slaan omdat de eigenaar de moeite niet neemt de hond terug te roepen.

Absoluut, er gebeuren ook dingen waar ik zeker niet achter kan staan. Soms uit onwetendheid, soms uit niet willen weten, soms uit persoonlijke belangen. Ik denk dat daarvoor de topsport eerst moet veranderen wil je die laatste 2 groepen mee krijgen. Voor die eerste groep komt steeds meer kennis beschikbaar, en die wordt ook heus wel gevonden.

Even debunken hier : 1. die hackamore zegt eerder krak dan neusbeen paard. Ja flink auw, en niet goed, maar breken? Nee.
2. knoopjes touwhalster en zenuwbanen? Die lopen niet precies op dezelfde plek bij elk dier en die afstelling van het halster zou dan veel nauwer luisteren dan de ruime marge van afstellen mogelijk maakt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:34

Casarell schreef:
Geval klok en klepel? Men roept iets maar weet niet waar het voor gebruikt wordt?

Want als ze deze hulpmiddelen als dwangmiddel zien, wat is dan een halsband van een hond? >;)
Genoeg mensen die hun hond dwingen om mee te lopen, of om juist tegen te houden als ze weg willen.

Waar gaat het hier toch heen in dit land..?? |o

Laat mij aub die halsband maar gebruiken...voorkomt grote ramp...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:43

ikke schreef:
De partij voor de dieren wil van alle huisdieren af!
Check even hun relatie met PETA en de doelstellingen van de PETA.

Dit doen ze heel sneaky door steeds weer de eisen een stapje aan te scherpen totdat het onmogelijk is om dieren te houden.

Klopt ! Ze willen dat we stoppen met het houden van dieren. Want dieren zijn van zichzelf en mogen alleen natuurlijk leven. Met de Oostvaardersplassen en het doodhongeren, of juist verscheurd worden door wolven, daar hebben ze geen problemen mee.

PVDD is een heel gevaarlijke partij, en misleidend ook nog. Jaren terug heb ik er op gestemd in de veronderstelling dat ze goed voor dieren zouden zijn,
,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:50

Heb gelukkig nooit op die partij gestemd.

Maar met al deze verzinsels komt er ook weinig goed uit.

Dat je sporen met scherpe wielen niet meer toestaat in de sport, ok. Ik heb er zelf vroeger gewoon mee gereden, toen het nog mocht. Ze liggen hier ook nog thuis, ik moet ze eigenlijk nog eens verkopen. Later had ik in de dressuur de goudkleurige 'Balkenhol' sporen, dus met een grof wiel. Niet omdat ze nodig waren, maar omdat ze mooi stonden. Zodra er spoorloos gestart mocht worden heb ik dat gedaan en dat resulteerde meteen in een discussie met een jurylid die nog niet op de hoogte was. Dus daarna gewoon weer met sporen gestart om me niet weer een winstpunt door de neus te laten boren.
Ik vind dat je op wedstrijden de keus bij de ruiter moet laten en als iets misbruikt wordt, dan kun je de ruiter uitsluiten.
Thuis zal er ongetwijfeld meer gebeuren dan waar wij weet van hebben en dat ga je niet voorkomen. En met te strikte regels vrees ik dat er meer achter gesloten deuren gaat plaatsvinden dan je wilt.
Als een bit niet mag, dan knoopt men wel een stuk touw in de mond ofzo, dan is het immers geen bit, een stuk onvriendelijker, maar he, het voldoet aan de zgn. eis. En ook niet alles bitloos is altijd vriendelijk. En een twijgje werkt ook als zweep, maar is geen zweep natuurlijk. En zo kun je altijd wel wat verzinnen om onder regels uit te komen.

Wat de partij voor de dieren vergeet is dat het paard al duizenden jaren samenwerkt voor de mens, maar dat volledig gelijkwaardig omgaan tussen mens en dier (geldt ook voor mens en hond) nooit gaat lukken, want dan zou het dier de leiding mogen nemen. En dan wordt het gevaarlijk. Als je de leider bent, maar je gaat eerlijk om met het dier, dan zal het dier de mens als leider accepteren en is er geen geweld nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:00

sterregoud schreef:
ikke schreef:
De partij voor de dieren wil van alle huisdieren af!
Check even hun relatie met PETA en de doelstellingen van de PETA.

Dit doen ze heel sneaky door steeds weer de eisen een stapje aan te scherpen totdat het onmogelijk is om dieren te houden.

Klopt ! Ze willen dat we stoppen met het houden van dieren. Want dieren zijn van zichzelf en mogen alleen natuurlijk leven. Met de Oostvaardersplassen en het doodhongeren, of juist verscheurd worden door wolven, daar hebben ze geen problemen mee.

PVDD is een heel gevaarlijke partij, en misleidend ook nog. Jaren terug heb ik er op gestemd in de veronderstelling dat ze goed voor dieren zouden zijn,
,

En voor wie daaraan twijfelt: lees dit eens: https://www.peta.nl/onze-missie/

Het staat er letterlijk.

Juut

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:06

Ik wil niet eens kijken...nooit op pvvd gestemd, juist omdat ik de misleidingen zag. Krijg daar spontane uitslag van {:)-:( Eigenlijk heel erg zonde, want zonder onwaarheden gaan verkondigen zouden ze zeker wel een aanwinst kunnen wezen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:20

Doen ze toch nog iets nuttigs daar

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 07:55

germie schreef:
Heb gelukkig nooit op die partij gestemd.

Maar met al deze verzinsels komt er ook weinig goed uit.

Dat je sporen met scherpe wielen niet meer toestaat in de sport, ok. Ik heb er zelf vroeger gewoon mee gereden, toen het nog mocht. Ze liggen hier ook nog thuis, ik moet ze eigenlijk nog eens verkopen. Later had ik in de dressuur de goudkleurige 'Balkenhol' sporen, dus met een grof wiel. Niet omdat ze nodig waren, maar omdat ze mooi stonden. Zodra er spoorloos gestart mocht worden heb ik dat gedaan en dat resulteerde meteen in een discussie met een jurylid die nog niet op de hoogte was. Dus daarna gewoon weer met sporen gestart om me niet weer een winstpunt door de neus te laten boren.
Ik vind dat je op wedstrijden de keus bij de ruiter moet laten en als iets misbruikt wordt, dan kun je de ruiter uitsluiten.
Thuis zal er ongetwijfeld meer gebeuren dan waar wij weet van hebben en dat ga je niet voorkomen. En met te strikte regels vrees ik dat er meer achter gesloten deuren gaat plaatsvinden dan je wilt.
Als een bit niet mag, dan knoopt men wel een stuk touw in de mond ofzo, dan is het immers geen bit, een stuk onvriendelijker, maar he, het voldoet aan de zgn. eis. En ook niet alles bitloos is altijd vriendelijk. En een twijgje werkt ook als zweep, maar is geen zweep natuurlijk. En zo kun je altijd wel wat verzinnen om onder regels uit te komen.

Wat de partij voor de dieren vergeet is dat het paard al duizenden jaren samenwerkt voor de mens, maar dat volledig gelijkwaardig omgaan tussen mens en dier (geldt ook voor mens en hond) nooit gaat lukken, want dan zou het dier de leiding mogen nemen. En dan wordt het gevaarlijk. Als je de leider bent, maar je gaat eerlijk om met het dier, dan zal het dier de mens als leider accepteren en is er geen geweld nodig.

Volledig mee eens! Ik zie hier nog mensen lopen met honden aan de verboden prikbanden. Natuurlijk hadden die mensen beter een hond kunnen aanschaffen die ze kunnen houden zonder die ondingen!! Echter ik zie ze liever met die band en wel (kilometers ) uitgelaten worden en dat veilig voor alles en iedereen die ze passeren dan dat betreffende honden oud worden in een gemiddelde achtertuin. Herplaatsen is natuurlijk ook een optie maarrrrr ze gebruiken de prikband netjes (voor zover ik mee krijg) en de hond krijgt ruim voldoende beweging en aandacht. Uiteindelijk kun je met een gewone halsband of een leren riem je hond ook mishandelen als je dat wil.

De koekjes en knuffel maatschappij ben ik soms een beetje beu. Teveel cursussen die leren dat je echt geen 'nee' mag zeggen. Foutief gedrag moet negeren (hond duikt in prullenbak zie je niet, gaat hij uur later op z'n kussen liggen dan dat wel belonen :D ) en verder maar koekjes er in stoppen. Natuurlijk werk ik ook enkel voor mijn werkgever omdat hij loon betaald dus dat krijgen mijn dieren ook in de vorm van eten en lekkers. Echter een 'braaf, goed zo' begrijpen ze ook prima en een 'nee' ook. Als ik vloek (ja ik ben gewoon een mens) dan weten ze ook dat ik kwader ben dan bij 'nee' :D en daar heb ik geen geweld voor nodig hoor maar wel mijn stem. Soms is zweep wel gewoon nodig en een correctie ook. Precies zoals Germie schrijft er kan er maar 1 de baas zijn. Mijn paard had kennelijk begrepen dat hij iedereen de weide uit mag schoppen als hij vind dat mensen er niet in horen. Zie die 800 kg geweld wat gericht trapt maar te negeren tot hij lief doet zodat je een koekje kan geven :+ :D zoiets moet je gewoon anders aanpakken en ruimte eisen. Geeft hij die ruimte op mijn eis dan raak ik hem niet eens aan. Er is altijd een keuze maar wil/moet jij leider zijn dan moet je soms niet aardig zijn en doorpakken

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:11

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:30

Deze stond een tijdje terug op de voorpagina..met zo'n onderzoek heb ik trouwens weinig moeite, al klopt niet alles wat er in staat en is ook duidelijk wel weer de hand van Pesie er in te lezen.

Germie, die laatste zin inderdaad..ze vergeten dat het kuddedieren zijn die een rangorde nodig hebben en een leider. Nu is een goede leider er natuurlijk een die geen geweld gebruikt, maar duidelijkheid, kaders en grenzen zijn voor zowel alle dieren als kinderen en soms zelfs volwassenen erg belangrijk.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:39

Wat mij betreft prima als dierenmishandeling eens kritisch bekeken wordt.
Alleen veiligheid boven alles natuurlijk.Het kan niet de bedoeling zijn dat paarden stuurloos de snelweg oprennen omdat een bit verboden is.
Maar daar is pvdd het vast mee eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:47

Zou je denken?

Dat vertrouwen heb ik er eerlijk gezegd niet in aangezien ze gehersenspoeld worden door Pesie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:21

Ik vraag het me af of ze zo extreem denken. Als ik zie welke sprekers uitgenodigd waren op dit symposium https://vimeo.com/showcase/9671272?share=copy en wat deze dan vertellen, hoop ik dat ze toch genuanceerd kunnen denken over het houden en trainen van paarde.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:53

Persoonlijk vind ik het zo bijzonder dat een forum van paardenliefhebbers (althans, zo schatte ik het best lang in) zich zo gigantisch verzet tegen verbetering van omstandigheden van hun lievelingsdier.

Even vooropgesteld: ik rijd met bit, sporen en zweep. Ik heb daar voor mezelf prima vrede mee en heb ook allerlei verzoenende en verzachtende verklaringen voor.

Ik ben dan wel weer zo realistisch dat ik begrijp dat andere mensen het wél tegen de borst stuit dat ik die dingen gebruik. Ook prima dat ze afgeschaft kunnen/moeten gaan worden. Dat zou me dwingen om beter en inventiever en misschien consequenter paard te gaan rijden. (Dat ik dat nu niet doe is pure luiheid want het ‘hoeft’ niet vanwege het bit, de sporen en het zweepje).

Was er niet zo’n paardenmensen spreekwoord: ‘waar de kundigheid van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpmiddelen’.
Steek hand in eigen boezem

De hele godganse tijd dat defensieve. Best een beetje triest voor mensen die pretenderen het beste met paarden voor te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:05

Wat kort door de bocht..

Geen bit en zweep zou voor mij betekenen niet meer mennen. Want daar kun je helaas niet zo inventief zijn als ohz.

Daarnaast denk ik niet dat bitloos perse een verbetering is..kijk eens hoeveel druk er dan op het neusbot komt bij verkeerd gebruik?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:12

Ik denk dat de PvdD de plank compleet misslaat en dit enkel doet om ophef te veroorzaken.

Het gaat imo niet om wat je gebruikt tijdens het rijden, maar hoe. Ik gebruik een zweep, maar enkel om afstand tussen mij en het verkeer af te dwingen.
Ik rijd met bit. Al 22 jaar, ik heb nog nooit wonden bij de mond van mijn paard gezien en ik ben me er zeker van bewust dat je zo zacht als mogelijk moet zijn.

Daarbij vind ik het heel vreemd dat er niet gekeken wordt naar de huisvesting. Waarom focust PvdD niet op paarden die nog altijd 24/7 op stal staan? Paarden die alleen staan? Zonder maatjes ook maar in de omgeving om te zien?

Om nog maar te zwijgen over alle andere punten waarop dieren (in mijn ogen) verwaarloosd of mishandeld worden, maar waar niet op gehandhaafd kan worden vanwege falende wetgeving.

Iets met prioriteiten?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:16

Nienkje_H schreef:
Persoonlijk vind ik het zo bijzonder dat een forum van paardenliefhebbers (althans, zo schatte ik het best lang in) zich zo gigantisch verzet tegen verbetering van omstandigheden van hun lievelingsdier.

Even vooropgesteld: ik rijd met bit, sporen en zweep. Ik heb daar voor mezelf prima vrede mee en heb ook allerlei verzoenende en verzachtende verklaringen voor.

Ik ben dan wel weer zo realistisch dat ik begrijp dat andere mensen het wél tegen de borst stuit dat ik die dingen gebruik. Ook prima dat ze afgeschaft kunnen/moeten gaan worden. Dat zou me dwingen om beter en inventiever en misschien consequenter paard te gaan rijden. (Dat ik dat nu niet doe is pure luiheid want het ‘hoeft’ niet vanwege het bit, de sporen en het zweepje).

Was er niet zo’n paardenmensen spreekwoord: ‘waar de kundigheid van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpmiddelen’.
Steek hand in eigen boezem

De hele godganse tijd dat defensieve. Best een beetje triest voor mensen die pretenderen het beste met paarden voor te hebben.

dat vraagt een verandering van cultuur, een omslag in denken en doen, dus ageren is makkelijker dan zelf het voortouw nemen............. tja, dat vraagt wat (de goede niet te na gesproken)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:23

Zonder (men) zweep is onmogelijk. Wel mogelijk is zonder slaan. Menzweep wordt gebruikt om omgekeerd te belonen (bij lekker lopen eventjes het driehoekje boven op de billen zachtjes kroelen) maar ook zachtjes tikkie als je ziet dat paard eventjes naar binnen wil komen (als er iets ligt of wil passeren).
Rijzweep, om vliegen weg te halen en dazen met rijden, om omhoog te houden als honden aankomen en zelfs om heel hard te slaan de honden te slaan die tanden in paard zetten (meegemaakt)? Zonder zweep buiten rijden vind ik levensgevaarlijk zowel met mennen als onder de man.