En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:31

Hoe vaak doe je nu iets per week met je pony’s? Misschien dat minderen wel werkt? Ik merk het aan mijn oudste die wil in de zomer altijd mee en zonder morren maar in de winter zie ik aan haar dat ze er geen zin in heeft, vaak net als ik en dan laat ik het maar, al die regen etc werkt ook niet mee vind ik.

Verder lees ik veel op bokt over hoe lastig de combi kinderen/partner en paarden is. Zeker als ze er thuis niks mee hebben, dan voel je je soms roepende in de woestijn. Maakt het in mijn optiek niet makkelijker.

Ik reflecteerde vaak mijn eigen gevoelens (als het is koud geen zin in dit takkeweer) op m’n pony en heb haar toen een tijdje helemaal stil gezet, ik voelde dat we er allebei niet blij van werden, na een pauze van 1,5 jaar zie ik nu pas hoe mis ik het had. Ja ze loopt weg als met een halster aan kom. Ja aansingelen vind ze niet leuk etc maar werken, ja dat doet ze altijd maarrrr ik zie daarna ook in haar de voldoening (en mezelf ook) als we bezweet en gewerkt hebben, maar ik las het eerder verkeerd omdat ik in de winter ook niet zo lekker in m’n vel zit als in de zomer.

Iemand zei me ooit dat paarden van nature een zelfbehoud hebben. Ze verkwisten geen energie omdat ze die elk moment nodig hebben als er een roofdier tevoorschijn komt. Daar denk ik dan aan als ik met het halster loop en negeer dan mijn eigen emoties. Wetende dat ze aan het einde net zo blij is als ik.

Dus ja, we doen wat minder in de winter dan in de zomer, stilzetten werkt niet voor ons, en over 10 weken is het alweer voorjaar denk ik maar.

Niemand hier kan die keuze voor je maken, alleen jij.

Heb je in het verleden eerder 1 van je pony’s verkocht en zo ja hoe voelde dat?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:35

pol013 schreef:
Je geeft aan dat de praktische problemen niet op te lossen zijn. En daar zit hem (een deel) van je probleem denk ik.

Ik heb nog gruwelijk veel plezier in de paarden én paardensport. Maar als er zo veel factoren waren die het steeds moeilijk maken (tijd, gelegenheid, materiaal, omgeving) om te doen wat ik leuk vind zou het mij waarschijnlijk óók tegen gaan staat. En dat tegen staan werkt gegarandeerd door op je paarden.
Ik word al moedeloos als ik je lijstje lees eerlijk gezegd. Als ik de helft van het jaar zo weinig mogelijkheden had.

Zegt overigens niets over andere mensen hé. Zo te lezen zijn er genoeg mensen die er geen moeite mee hebben om een paar maanden minder te kunnen. Maar ik zou er mijn energie ook niet uit halen.
Daar staat dan weer tegenover dat ik altijd heel creatief ben geweest in de problemen op te lossen. Geen rijbaan om in te werken? Ik vond altijd wel paadjes, bermen en grasveldjes waar ik wél kon werken. Koud? Goede kleren aan en gaan? Een paar dagen alles bevroren? Aan de hand fietsen en grondwerkoefeningen.

Dus ik denk dat je je moet afvragen of je daar écht niets aan kunt veranderen. En anders klinkt een keuze maken voor verkoop helemaal niet verkeerd.

Zoolgangster: hier niet hoor. Hier rennen ze juist zelf veel meer in de rondte in de winter. In de zomer gaan ze in relatieve spaarstand. Ze worden zomer in winter exacte hetzelfde gehouden en getraind.

Dat rondrennen herken ik zelf ook, plus de rodeo als je erop zit als het vriest, maar evengoed zijn er ook paarden die het liever kalm aan doen. :')

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:40

Alles vraagt nu zorg van je , en soms is je eigen potje om voor alles te zorgen op .
Alleen jij kan de beslissing maken of je door wilt gaan met je hobby of niet. Sterkte

xTammyy

Re: En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:04

Ik heb het idee dat sommigen hier best makkelijk zeggen dat TS de pony's moet verkopen. Wellicht is dit voor TS de juiste keuze gezien ze veel negatieve aspecten noemt van haar hobby.
Zelf herken ik veel punten en zit ik al een paar jaar met het feit dat ik minder plezier uit mijn paard haal. Dit is nu nog meer, gezien we sinds iets meer dan een jaar de verzorging (stal verkocht en van full pension naar doe het zelf stal) helemaal zelf moeten doen.
Ook al heb ik maar 1 dag per week een beurt, ik zie er elke keer weer tegen op.

Maar, verkoop ik hem dan maar? Hij wordt dit jaar 22 en ik kan het idee van hem verkopen niet over mijn hart verkrijgen.. Een enorm moeilijke innerlijke strijd. Enerzijds ben ik blij met elke dag extra die hem gegund is en anderzijds zou ik het niet erg vinden als hij vandaag zijn laatste adem uitblaast.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:13

Ik denk dat het in jouw situatie anders is Tammy. TS geeft aan dat de pony's een goede leeftijd hebben en goed verkoopbaar zijn. Ik denk dat ze met dat gegeven ook prima overgenomen kunnen worden en het ook goed zullen hebben bij iemand anders. Het zou natuurlijk een ander verhaal zijn als ze oud zijn of dat ze medisch niet in orde zijn.

Veel succes met de beslissing TS, het zal natuurlijk niet makkelijk zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:37

@tammy, dat vind ik ook wel een heel andere situatie.
Als ik er echt de brui aan zou geven zou ik blijven zitten met 1 paard.
Ik heb er één die ik 6 keer kan verkopen voor een top bedrag en dan nog kieskeurig kan zijn aan wie ik verkoop. Ik heb er één die ik met de juiste omschrijving prima kan verkopen.
En ik heb een onverkoopbare van 29. Tsja, die gaat natuurlijk gewoon nergens meer heen. Ook niet als ik er mee wil stoppen. Die hoort gewoon nooit meer in andere handen over te gaan. (al zou ik die zelfs kwijt kunnen bij mijn bijrijder vermoed ik)

Maar goed, leuke theorie. In praktijk doe ik niks weg.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:57

Dat is uiteraard wel een verschil ja. Maar ondanks dat, kan ik me voorstellen dat TS moeite heeft met het daadwerkelijk wegdoen van de pony's?
Je bent X jaar geleden een commitment aangegaan en dan kan het best lastig zijn om te accepteren dat je jezelf niet aan de 'afspraak' houdt of dat het voelt als falen als je je pony verkoopt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:06

Maar nu zijn die pony's nog fijn te verkopen.

Maar als er een ziek word?
Zoiets wat je niet ziet maar wel als je ermee aan de slag gaat.
Met wat pech gaat die van handelaar naar handelaar.
Dus wil je dat niet moet je hem houden.
Leuk als dat nog 15 jaar is zeg maar. En je nu al twijfelt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:09

Ik zou zeggen, zet voor jezelf op een rijtje wat je zo leuk vind aan je pony's en wat voor geluksgevoel zij jou geven.
Want als dat minimaal is, dan zou ik ze toch gaan verkopen.

Paarden hebben is een hobby en je moet er blij van worden. Als je er niet happy van wordt is het dus een last en geen hobby meer.

Wat betreft verhuizen, het is maar wat je het liefste wil. Of dit gevoel houden en minimaal met je dieren bezig zijn, of je investeert in wat meer reistijd, naar een plek waar je je geluksgevoel echt een boost kunt geven.
Want ik denk persoonlijk dat je huidige stalling ervoor zorgt dat jij niet een happy gevoel hebt en niet je pony's zelf.

Ik doe ook mennen, op een prachtige locatie waar ik het hele jaar door binnen en buiten kan mennen en onder zadel kan rijden. Al was deze stal verder dan die 15 min die ik nu rijd, had ik het er nog voor over gehad.
Plezier hebben staat no matter what op nummer 1

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:34

Er is niks mis met het hebben van deze gedachten. Het is ook lastig om alles goed te willen managen.
Los van de twijfel over stoppen, is er ook nog twijfel over verkopen? Want dat is wel heel definitief? Als je daar nog niet over uit bent, houd ze dan. Verzorg ze gewoon maar verder niks doen. Als ze lekker buiten staan, dan hoef je ook niks met ze te doen, behalve zorg dragen voor de basale behoeften. Kijk het even een paar weken aan. Nu verkopen is misschien gezien het weer ook niet ideaal.

Waar heb je wel zin in?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:49

Tja ik lees best bijzondere dingen hier of ik ben bijzonder haha. Binnenbak niet aanwezig, buitenbak ook niet en kwakkel al maanden met mijn gezondheid. Vanaf november gezien heb ik eerste kerstdag 2span gement en verder heel weinig gedaan dan aantal keren lange lijnen. Dat lukt ook al weken niet. Het plezier blijft echter en ga liefst dagelijks alsnog naar de paarden die we in eigen beheer hebben. We hebben 2 paarden en 2 bijrijdsters. Regelmatig staan de paarden al gepoetst voor hun gereed en is het voor hun opzadelen en gaan. Bij terugkomst zijn de inloopstallen schoon en opgestrooid en paddock ook schoon. Dan nog enkel voeren. Velen zeggen dan dat ik de vervelende klusjes doe maar vind het heerlijk zo bezig te zijn en het weer schoon en opgeruimd is. Hun nemen die extra tijd die ze dan hebben voor een langere rit en iedereen tevreden zo. Ik hoop eind februari/maart het mennen weer wekelijks op te kunnen pakken maar voor nu dikke prima zo. Ik vind ook niet dat ik nu kosten maak om een ander z'n hobby te bekostigen. Uiteindelijk heb ik alle keuze en het laatste woord. Momenteel is dat in hun voordeel maar mijn paarden zijn gelukkig wat goed is voor mijn herstel.
Als ik er zo in zou staan als TS zou ik verkopen. Dat zou het mij niet waard zijn idd maar ik ga er erg goed op dat er betere tijden zullen komen en geniet van alles wat bij de paarden behoort

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:58

Hoe zie jij het leven voor je zonder paarden? Zou je een andere hobby zoeken, vaker met vriendinnen afspreken,...?
Blijf alert dat je leven straks niet bestaat uit de druk van gezin en de druk van werk. Je mag jezelf ook quality time gunnen. Of dat met of zonder pony's is, kunnen wij niet voor jou beslissen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:08

Ik heb na 43 jaar paarden hebben, de ponys nog geen dag gemist. Ze zijn super terecht gekomen waar ze veel meer aandacht krijgen.

Het elke dag naar buiten gaan en buiten rommelen mis ik wel. Maar misschien is dat ook de gewenning.

Wn mensen die doen alsof het een zonde is dat een paard verkoopt. Wat een onzin. Een ander kan er ook goed voor zorgen en misschien wel beter.

Ik heb er heel lang mee geworsteld en nagedacht maar je weet het pas als ze een half jaar weg zijn of het de juiste keuze is. Je moet echt ontwennen.

Het moeten is eraf.
Het altijd in de kou regen en hitte klooien.
Altijd elke dag moeten plannen hoe ga ik het doen.
Geen tijd om te rijden, niet meer alleen willen en durven.
Pony nr 3 was kreupel dus de stress als ze wat mankeren en die in moeten laten slapen.
Geen tijd voor andere normale dingen want je MOET altijd nog stal ze binnen of buiten zetten.
Stress stress en moeten veeel moeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:14

Zonnetje81 schreef:
Ik heb na 43 jaar paarden hebben, de ponys nog geen dag gemist. Ze zijn super terecht gekomen waar ze veel meer aandacht krijgen.

Het elke dag naar buiten gaan en buiten rommelen mis ik wel. Maar misschien is dat ook de gewenning.

Wn mensen die doen alsof het een zonde is dat een paard verkoopt. Wat een onzin. Een ander kan er ook goed voor zorgen en misschien wel beter.

Ik heb er heel lang mee geworsteld en nagedacht maar je weet het pas als ze een half jaar weg zijn of het de juiste keuze is. Je moet echt ontwennen.

Het moeten is eraf.
Pony nr 3 was kreupel dus de stress als ze wat mankeren en die in moeten laten slapen.
Geen tijd voor andere normale dingen want je MOET altijd nog stal ze binnen of buiten zetten.

Precies dit. Ik vind het heerlijk zo. Niet meer de kou in, door weer en wind. Bevroren waterbakken, alles zeiknat. De zorgen, het verdriet, de kosten.
En natuurlijk denk ik op een zomerse dag weleens terug aan leuke momenten. Maar de rust en de financiële ruimte die ik nu heb zijn me heel kostbaar.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 20:26

Wat mij tegenhoudt: in het voorjaar/ zomer wanneer ik dressuurmatig kan mennen heb ik er echt plezier in. Hoewel, tuurlijk ook dan merk je wat een grote invloed paarden op je leven hebben. ‘Niet te lang op vakantie hoor, want dan kan ik zo lang niet mennen/trainen.’ Terwijl de rest van het gezin liefst nog wel een weekje langer in Italië blijft. :o

En bovendien ik heb ze al van jongs af aan, alles zelf beleerd etc. dus ben gek op ze net als op huisdieren. Dat ‘spiegelen’ omdat ik er negatief in sta vind ik pure onzin. Mijn pony’s vinden werken op de grond gewoon oprecht niet leuk en zijn daar heel duidelijk in. Zet ze voor de kar en ze vinden het prima. Dat heeft niks met mij te maken en ik loop ook niet negatief rond bij ze. :+ Ik twijfel alleen of ik dit nog wel wil. Pony’s hebben voor een half jaar lol en daarna telkens weer een half jaar niet. En dus ook vanwege het motivatie stukje. De grootste beloning voor een vluchtdier is rust. Daarom wijken ze ook voor druk. Heel anders dan een roofdier. Voelt dat voor mij nog fijn om op zo’n manier met een dier te werken, of is dan bij wijze van spreken die hond die al staat te kwispelen bij de deur om samen iets te ondernemen, echt intrinsiek gemotiveerd is, iets wat veel meer voldoening geeft.

Veel mensen noemen toch het verplaatsen, maar echt dat is géén optie. Logistiek binnen mijn gezin is dat niet mogelijk. Er is (en blijft) maar één auto die een ieder moet vervoeren. Op tijden wanneer ik weg kan is er geen auto. Dus die korte reisafstand per fiets is echt cruciaal (nogmaals, naast het feit: er ís hier echt geen andere stallingsoptie! Er is een ontzettend tekort aan stallen). Een trailer kopen is dus ook geen optie, want daar heb ik niks aan wanneer ik hem alsnog met de fiets moet trekken. :+

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 20:28

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Het moeten is eraf.

Precies dit. Ik vind het heerlijk zo. Niet meer de kou in, door weer en wind. Bevroren waterbakken, alles zeiknat. De zorgen, het verdriet, de kosten.
En natuurlijk denk ik op een zomerse dag weleens terug aan leuke momenten. Maar de rust en de financiële ruimte die ik nu heb zijn me heel kostbaar.

Ja dit snap ik inderdaad heel goed. Al blijft toch dat stemmetje in mijn achterhoofd ‘maar wat nou als je het straks onwijs mist?’

Ik heb écht hele gave pony’s, houd van ze dus verkopen en evt later iets anders terug kopen is geen optie. Het zijn déze, of niks.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:35

Ja en verleasen of ik bruikleen doen dan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:00

Misschien hoef het vandaag niet te beslissen, in de 3e week van januari is het meestal niet de leukste tijd. Over een week of 7 gaat de zomertijd weer in en is de kou allang voorbij, dan maar weer eens kijken hoe je erin staat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:31

Zonnetje81 schreef:

Het moeten is eraf.

Nou ja, Ik vind het dus ondanks deze dingen gewoon heerlijk. Ik vind het echt heerlijk dat ik gedwongen naar buiten moet die hele winter. Ja, die eerste paar passen tot aan de achterdeur zijn zwaar. Maar daarna geniet ik van de frisse lucht en het buiten zijn en blijkt het veel vaker lekker te zijn buiten dan je binnen denkt. Die tevreden koppies van de paarden als ze weer lekker hun maaltje hebben. Van die lekkere strostaartjes als ze lekker hebben liggen slapen. Genieten van de interacties die ze samen hebben. Die stapjes vooruit die je toch steeds weer ergens weet te vinden. Hoe erg ik ieder stapje meer na de revalidatie weer waardeer.
En ik heb inderdaad minder tijd voor andere dingen. Maar dat is omdat ik mag doen wat ik het allerleukste vind <3 Het tevreden gevoel als je alles weer in elkaar gepast hebt op een dag.
Het is echt niet alleen kommer en kwel he ;)

Maar nogmaals TS. Als ik een half jaar lang niet kan doen waar ik blij van wordt én mijn paard niet blij van wordt. Dan zou ik er ook helemaal anders tegenaan kijken. Mijn oudje deed het super op veel afwisseling (discipline en locatie). Als ik die bij wijze van spreken een half jaar alleen dressuur mocht laten lopen in een 20x40 bakje zou bij ons beide de lol er echt vanaf gaan. Dan zou hij ook veranderen in een ongemotiveerde trapzak. En ik zou waarschijnlijk (mede door zijn mood) onvoldoende motivatie en drive overhouden om hem dan te motiveren en scherp aan de hulpen te maken/houden. (of je nu gelooft in spiegel of niet, het heeft invloed op elkaar).
Tenzij je met creatieve dingen wél weer ergens motivatie bij beide kunt vinden.

Dus je hebt óf nu niet de juiste paarden, of niet de juiste stalling voor je omstandigheden. En als je aan die dingen niets kunt veranderen en niet ergens andere gemotiveerd door kunt raken. En dat jaar na jaar..... Ja hmmmmmm

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:41

Pol,
Dat heb ik ook.
Maar ik weet niet of ik dat ook zou hebben met de hele winter een slechte bak. Of geen rondje buiten het erf kan doen.

Ik rij niet vaak. Maar kan het wel wanneer ik wil.

En omdat ze hier aan huis staan vind ik het sowieso meer genieten. Van de kleine dingen die je op pension niet hebt.

En mijn paarden komen altijd als ze me zien.
De ruin komt kijken voor wat lekkers :P
Maar de merrie voor knuffels.

Als de paarden dat ook niet doen zoals bij ts...

Ik begrijp wel dat de lol er met zulke opstapeling vanaf gaat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:44

Ik denk dat mijn aanvulling en jouw post elkaar gekruist hebben DP. We zijn het helemaal met elkaar eens denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:46

Dat had ik niet gezien inderdaad.
Maar idd helemaal eens :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:46

AnnoNiemand schreef:
Wat mij tegenhoudt: in het voorjaar/ zomer wanneer ik dressuurmatig kan mennen heb ik er echt plezier in. Hoewel, tuurlijk ook dan merk je wat een grote invloed paarden op je leven hebben. ‘Niet te lang op vakantie hoor, want dan kan ik zo lang niet mennen/trainen.’ Terwijl de rest van het gezin liefst nog wel een weekje langer in Italië blijft. :o

Je hebt de helft van de tijd heel veel plezier met de pony's. De andere helft van de tijd niet (of minder) maar de pony's staan er dan prima bij. Waarom dan niet gewoon accepteren dat je in de winter niks doet met ze en in de zomer lekker plezier maakt met ze? Tuurlijk is het qua bespiering en conditie misschien niet ideaal maar kun je je daar niet bij neerleggen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:56

Hmm, ik ben ook niet zo van het wegzetten in de winter. Maar wellicht een tussenweg?

Als je verantwoord op pad wil tegen april zou je bijvoorbeeld pas half februari weer aan de slag hoeven. Als je dan in het najaar doorgaat zolang het gaat. Er een paar weken 'af trainen' achteraan bouwt. En jezelf dus een paar weken/ maanden per jaar vrijaf geeft? Wellicht is 6 weken (of willekeurig ander aantal weken) vakantie al genoeg voor jullie beide? En heb je er dan ook wel weer zin in.

Anders probeer je dat nu toch gewoon eens uit? Als je je pony's nu eens gewoon 2 á 3 weken vakantie geeft (en jezelf dus ook relatieve paardenvakantie). Even de druk er af. Je gaat per slot van rekening ook wel eens op vakantie. Gewoon een ervaren: Hoe voel je je daar dan bij? Heb je daarna weer meer zin om aan de slag te gaan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:05

pol013 schreef:
Hmm, ik ben ook niet zo van het wegzetten in de winter. Maar wellicht een tussenweg?

Als je verantwoord op pad wil tegen april zou je bijvoorbeeld pas half februari weer aan de slag hoeven. Als je dan in het najaar doorgaat zolang het gaat. Er een paar weken 'af trainen' achteraan bouwt. En jezelf dus een paar weken/ maanden per jaar vrijaf geeft? Wellicht is 6 weken (of willekeurig ander aantal weken) vakantie al genoeg voor jullie beide? En heb je er dan ook wel weer zin in.

Anders probeer je dat nu toch gewoon eens uit? Als je je pony's nu eens gewoon 2 á 3 weken vakantie geeft (en jezelf dus ook relatieve paardenvakantie). Even de druk er af. Je gaat per slot van rekening ook wel eens op vakantie. Gewoon een ervaren: Hoe voel je je daar dan bij? Heb je daarna weer meer zin om aan de slag te gaan?

Nee, ideaal is het niet maar TS is ook niet gelukkig met hoe het nu is.

Ik zou zeggen: afbouwen in t najaar. 2-3 mnd niks doen en weer opbouwen zodat je in april weer lekker aan de gang kunt. Dan zit er een kop en een staart aan en hoef je jezelf niet de hele winter gek te maken met de vraag of je moet stoppen of niet.