Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IndianSu schreef:Hoe gaan jullie om met oordelen van andere mensen? Ik heb wat mensen in mijn omgeving die vinden dat ik mij er gewoon over heen moet zetten en niet moet aanstellen. Het logische antwoord is natuurlijk dat ik mij daar niks van aan moet trekken, maar ik merk dat dat nog lastig gaat. Ik leg mezelf hierdoor toch weer meer druk op om dingen te doen en te vinden dat ik het gelijk goed moet doen.
IndianSu schreef:Hoe gaan jullie om met oordelen van andere mensen? Ik heb wat mensen in mijn omgeving die vinden dat ik mij er gewoon over heen moet zetten en niet moet aanstellen. Het logische antwoord is natuurlijk dat ik mij daar niks van aan moet trekken, maar ik merk dat dat nog lastig gaat. Ik leg mezelf hierdoor toch weer meer druk op om dingen te doen en te vinden dat ik het gelijk goed moet doen.
Century schreef:Oh ik snap je zo Puppetje, wat balen is dat zeg.
Weet je, het is zo makkelijk om de handdoek in de ring te gooien. Maar dat doen wij niet. Wij gaan toch door, we stappen weer op. Je angsten overwinnen is jezelf overwinnen, en dat is misschien het moeilijkste wat je kan doen.
Ik zei wel laatst tegen mijn man, dat dit één van de moeilijkste dingen is die ik ooit gedaan heb. En dan niet zozeer op het paard met angst kruipen, maar alles rondom het hebben van een eigen paard en ook alle dingen waar ik op het moment mee worstel. Ik ben echt met karakterontwikkeling bezig en dat is gewoon ontzettend zwaar. Daar mogen we trots op zijn!
Wat andere mensen betreft, hoewel ik daar ook erg gevoelig voor ben, heb ik zo langzamerhand geleerd dat als je zelf dingen niet ervaren hebt, het heel moeilijk is om het je goed voor te stellen hoe iets is voor iemand. Daarom zijn meningen van mensen over onderwerpen die ze zelf niet op dezelfde manier hebben ervaren al snel niet zo relevant. Je kan het ook zo zien, het is mooi voor hen dat ze je niet snappen. Dan hebben ze niet zelf zo'n lastige situatie gehad. Fijn voor hen! Maar het zegt niets over jou.
Melzazu schreef:Ik heb daar gelukkig niet zo’n last meer van. Sowieso heb ik van alles in het verleden gedaan (toen ik nog wel alles durfde) waar sommigen niets van weten maar dat hoeft ook niet, ik heb niets meer te bewijzen.
Ik kom er gewoon voor uit dat ik dingen niet meer altijd durf. En daarnaast heb ik ook heel veel zelfspot. Het is hobby hè. Dat betekent dat het leuk moet zijn en als dat voor jou bij wijze van spreke betekent dat je er alleen een keer op zit terwijl je paard stil staat dan heeft een ander daar helemaal niks van te vinden.
Deze quote van Loesje vind ik ook een mooie:
Van denken worden we moe, dus oordelen we maar wat.
Je zal je eens in iemand verdiepen hè? Dat kost wel erg veel moeite.
Kop op hoor!! Laat je niet kisten. Superknap wat je allemaal durft!! Zelfde geldt voor puppetje en alle anderen die de moed hebben bang te zijn en het toch te doen!
IndianSu schreef:Ik had nooit gedacht dat ik zo'n topic zou plaatsen. De afgelopen jaren heb ik redelijk wat meegemaakt met rijden: veel gevallen, botbreuken en nare ervaringen. Dit was allemaal met mijn vorige paard. Nu heb ik een nieuw paard dat heel braaf is. Ik had de hoop dat mijn angst weg zou gaan met mijn nieuwe paard. Helaas kom ik er meer en meer achter dat dat niet het geval is. Gisteren werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik niet eens normaal door de bak kon rijden. Een ander reed vervolgens zo weg met mijn paard.
Ik ben van plan hulp te gaan zoeken om hiermee aan de slag te gaan zodat ik het plezier in het rijden weer terug kan gaan vinden. Maar ergens in mijn hoofd zegt een stemmetje wat anders. Zoals we hier allemaal weten, kost een paard ontzettend veel tijd en geld. Ik moet er veel dingen voor laten. Als ik het zo eng vind, waarom stop ik er niet gewoon mee?
Ik zit nu dus ontzettend in tweestrijd. Stoppen betekent paard verkopen, wat natuurlijk heel moeilijk is. Of kan ik het rijden weer leuk gaan vinden met de juiste hulp?
Ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn die voor deze keuze hebben gestaan, of misschien hun angst overwonnen hebben en nu weer alles doen met hun paard. Of zijn er mensen die op dit punt juist hebben besloten te stoppen?
Esther28 schreef:Anne200 schreef:Er bestaat EMDR speciaal voor ruiters! Dat helpt echt.
Oh daar ben ik wel benieuwd naar. Heb je meer info?
jetm schreef:Er bestaat EMDR speciaal voor ruiters! Dat helpt echt.
Tallie1979 schreef:Ik heb in 2019 een ongeluk gehad waarbij ik hersenletsel heb opgelopen. Ik had daarnaast ook kenmerken van PTSS door dit ongeluk. Ik ben 4 uur van die dag kwijt en het zal altijd een gat blijven.
Ik was als de dood voor rijden. Ik bleef ook het liefst weg van stal. Ik ben destijds echt door een vriendin erdoor gesleept omdat ik erge vermijdingsdrang had.
Ik heb hier Imaginary Exposure gehad. Wel heftiger dan EMDR, maar het heeft mij wel geholpen.
Ik ben nu ruim 5 jaar verder en heb het paard nog steeds. Ik heb soms ook nog wel hele doom scenarios in mijn hoofd voor ik ga rijden hoor. Maar ik ken mijn paard door en door en vertrouw hem. En wat je geeft, krijg je terug.
Wat ik je zou aanraden, is om geen overhaaste beslissingen te maken. Probeer wat anders te doen met je paard tot je hulp kunt krijgen. Ga naar de huisarts voor een verwijzing. GGZ kent wel wachtlijsten, hou daar rekening mee.
Leg jezelf niks anders op dan naar stal gaan voor de verzorging. Want eerlijk is eerlijk, helemaal van stal weg blijven, is oneerlijk voor je paard en niet wenselijk, omdat dan je probleem alleen maar groter wordt.
Zoek goede instructie. Desnoods alleen grondwerk. Zo bouw je ook een band op met je paard en zal de stap straks minder groot zijn als je vertrouwen met hem opbouwt.
Het is een heel verhaal, maar ik snap heel goed hoe je je voelt. Sterkte!!