Ex renpaard (2 races gelopen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:44

Hoi TS, ik heb niet het hele topic gelezen maar er is al meer dan genoeg geschreven over de snelle aankoop van je paard.

Mijn paard, een ex-racer maar dan van de drafbaan, zag er precies zo uit toen ik haar kocht, incl de moeie blik en de grote kuilen boven de ogen. Mijn paard heeft ook zo'n rug, bij haar is het helaas erfelijk maar er is ontzettend veel aan te doen met goede voeding, training, en hulp van een fysio/osteo/etc etc. Het ziet er vnl uit alsof ze ontzettend strak op de spieren staat en zich daardoor wat krom heeft getrokken. Bij meer stress, onjuiste of verkeerde training wordt mijn paard ook meer bol in de rug, maar het trekt zich vaak weer recht met de juiste manier van trainen, zeker als op oudere foto's jouw paard wel een normale rug had.

Het duurde bij mijn paard ongeveer een jaar voordat ze weer een beetje op de rit kwam, het eerste jaar was ze ontzettend mager, hoe veel ik haar voerde, en kreeg ze ook nog eens twee keer koliek wat haar gewicht niet veel goeds deed. Mijn paard was ook pas drie toen ik haar kocht, dus nog echt een jonkie. Na een jaar begon ze langzaam bij te trekken, kwam ze op mooi gewicht, kwam er bespiering op maar kreeg ze ook vooral heel veel praatjes :)) Waar ze eerst heel timide en in zichzelf gekropen was staat ze nu aan het hek te hinniken zodra ze me hoort en heeft ze een gigantische persoonlijkheid ontwikkeld.

Renpaarden hebben een ontzettend zwaar leven, vooral degene die niet zo veel talent hebben zoals de jouwe (en de mijne), oftewel de paarden die maar een paar races lopen en dan worden verkocht als rijpaard. De 'talentloze' paarden moeten vaak veel harder trainen dan de paarden die meer wil en talent hebben, om toch mee te hangen met de rest van de groep, wat ze vaak juist nog moeier maakt. Geef haar lekker goed te eten een vooral heeel veel tijd, en uiteindelijk zal heel veel op zijn plaats vallen met tijd. Ik heb bij mijn paard niks gehaast, het duurde ongeveer een jaar voordat ik een beetje een volte kon rijden bijvoorbeeld, maar het werpt vaak zijn vruchten af om je paard het allemaal te laten bezinken. Vaak zijn volbloeden/dravers van de baan wel bekend met rijden in het bos, maar dressuurmatig rijden bakken ze in het begin vaak niet zo veel van.

Over het algemeen hebben volbloeden veel pit en werklust, maar zijn het volgens mij wel hele eerlijke paarden. Maar uiteraard zitten er ook paarden bij die gewoon heel rustig en relaxed zijn! Hopelijk valt alles op z'n plek, en ik wens je veel succes!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:06

Er is al veel gezegd en geschreven. Ik lees dat je ervaring hebt met volbloeden, dat is wel erg positief in dit verhaal. Erg verstandig dat jullie naar de kliniek gaan. Ik duim morgen mee !

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:10

Mywishmax, over het algemeen worden de paarden uitgezocht voor een omscholingstraject. Dat zijn paarden in de duurdere categorie. Een grote naam op dat gebied is Godolphin. Deze zoeken paarden van hun zelf uit voor omscholing. In veel gevallen zijn de kosten van omscholing hoger dan de waarde in het handelsverkeer. https://www.godolphinlifetimecare.com/g ... -programme

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:53

Nu doe je net alsof omscholing alleen door zulke namen wordt gedaan. Er zijn in Engeland zat mensen die gewoon een paard kopen die uitgeraced is. Helemaal niet alleen maar in de duurdere categorie. Juist ook de goedkope, voor zichzelf of een kleine naam en verkopen ze daarna weer door. Ook aan de amateurs daar die gewoon lekker hacken. Die leuke en redelijk gezonde dieren vinden daar gewoon huizen.

Ik snap dus niet zo goed wat je bedoeld met jouw reactie. Dat is 1 naam en niet elke volbloed die of alleen in training is geweest of ook geracet heeft wordt door zulke namen omgeschoold. Er zijn letterlijk duizenden voorbeelden van paarden die gewoon een leuke 2e carrière hebben. Dat uitzoeken is misschien bij die namen zo, anderen kopen er 1 gewoon 1 op een veiling die ze aanspreekt en die in het budget past. Of ze worden aangeboden aan ze door de trainer oid.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:44

MWM, wat ik probeer aan te geven is dat paarden, waarvoor geen interesse ter plekke is, in handen komen van de export handel. Dat zijn over het algemeen niet de beste.

cariena1

Re: Ex renpaard (2 races gelopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:04

Iknheb ook ooit een afgekeurde volbloed gehad, heb er 1.5 jaar over gedaan om haar weer goed te krijgen,had geen wedstrijdambities is gewoon 11 jaar een recreatie paardje geweest, en 2 veulens gehad.

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:09

Piekosjj schreef:
Hoi TS, ik heb niet het hele topic gelezen maar er is al meer dan genoeg geschreven over de snelle aankoop van je paard.

Mijn paard, een ex-racer maar dan van de drafbaan, zag er precies zo uit toen ik haar kocht, incl de moeie blik en de grote kuilen boven de ogen. Mijn paard heeft ook zo'n rug, bij haar is het helaas erfelijk maar er is ontzettend veel aan te doen met goede voeding, training, en hulp van een fysio/osteo/etc etc. Het ziet er vnl uit alsof ze ontzettend strak op de spieren staat en zich daardoor wat krom heeft getrokken. Bij meer stress, onjuiste of verkeerde training wordt mijn paard ook meer bol in de rug, maar het trekt zich vaak weer recht met de juiste manier van trainen, zeker als op oudere foto's jouw paard wel een normale rug had.

Het duurde bij mijn paard ongeveer een jaar voordat ze weer een beetje op de rit kwam, het eerste jaar was ze ontzettend mager, hoe veel ik haar voerde, en kreeg ze ook nog eens twee keer koliek wat haar gewicht niet veel goeds deed. Mijn paard was ook pas drie toen ik haar kocht, dus nog echt een jonkie. Na een jaar begon ze langzaam bij te trekken, kwam ze op mooi gewicht, kwam er bespiering op maar kreeg ze ook vooral heel veel praatjes :)) Waar ze eerst heel timide en in zichzelf gekropen was staat ze nu aan het hek te hinniken zodra ze me hoort en heeft ze een gigantische persoonlijkheid ontwikkeld.

Renpaarden hebben een ontzettend zwaar leven, vooral degene die niet zo veel talent hebben zoals de jouwe (en de mijne), oftewel de paarden die maar een paar races lopen en dan worden verkocht als rijpaard. De 'talentloze' paarden moeten vaak veel harder trainen dan de paarden die meer wil en talent hebben, om toch mee te hangen met de rest van de groep, wat ze vaak juist nog moeier maakt. Geef haar lekker goed te eten een vooral heeel veel tijd, en uiteindelijk zal heel veel op zijn plaats vallen met tijd. Ik heb bij mijn paard niks gehaast, het duurde ongeveer een jaar voordat ik een beetje een volte kon rijden bijvoorbeeld, maar het werpt vaak zijn vruchten af om je paard het allemaal te laten bezinken. Vaak zijn volbloeden/dravers van de baan wel bekend met rijden in het bos, maar dressuurmatig rijden bakken ze in het begin vaak niet zo veel van.

Over het algemeen hebben volbloeden veel pit en werklust, maar zijn het volgens mij wel hele eerlijke paarden. Maar uiteraard zitten er ook paarden bij die gewoon heel rustig en relaxed zijn! Hopelijk valt alles op z'n plek, en ik wens je veel succes!

Wat een fijn verhaal om te lezen! Bedankt! Jullie hebben dus ook een hele weg met vallen en opstaan afgelegd samen.
Hoe gaat het nu met jullie samen?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:27

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:31

Afbeelding

ik ben fan, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Ik heb inmiddels mijn 3e Engels Volbloed

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 23:38

Desi_2409 schreef:
Ik heb ook een ex racer en omgeschoold. je mag me altijd pb sturen voor vragen en advies.

Zie deze mp advertentie, is ook verkocht als braaf paard;

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... rd-te-koop

zo sneu.. voor paard en koper

Wat een lief aanbod! Zal ik vast en zeker nog gebruik van maken!
Zo sneu die advertentie. Hoop dat het bij ons anders zal verlopen. Waar komt zo’n dier dan terecht he!?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:40

Sterkte TS. Lief dat je je voor dit paard wil inzetten ondanks dat het zo anders is gelopen als je had verwacht. Hopelijk heeft de dierenarts morgen hoopvolle berichten en komt het helemaal goed met haar en jullie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:03

Volgens mij is dit paard gewoonn erg moe omdat ze veel heeft meegemaakt in de laatste paar maanden.
Goed voer, een goede bekapbeurt, de tandarts en rust en liefde zullen waarschijnlijk al heel veel doen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 00:31

Sjettaaa schreef:
Wat een fijn verhaal om te lezen! Bedankt! Jullie hebben dus ook een hele weg met vallen en opstaan afgelegd samen.
Hoe gaat het nu met jullie samen?

Ja we hebben wat hindernissen onderweg gehad maar het merendeel is uiteindelijk goed gekomen, ze is nu mooi op gewicht en bespiering en krijg veel complimenten over hoe goed ze er uit ziet :D Mentaal is ze ook niet meer te herkennen en daar ben ik nog het meest blij mee :j We hebben eerder dit jaar een heel mooi debuut gehad in de endurance, helaas is ze een paar maanden geleden als 5-jarige gediagnosticeerd met artrose dus dat is heel erg jammer. Als je het leuk vind kan je me opzoeken op insta @endurance.pro :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:26

Een ex draver of renpaard kun je PRIMA omscholen hoor. Maar er gaat wel tijd in zitten. Ze hebben op zich wel een voordeel dat ze meestal veel herrie gewend zijn en dat is een voordeel voor als je er mee over de weg wilt. Maar ze zijn vaak wel vrij pittig.
Ik vind niet dat je kunt stellen dat alleen bepaalde mensen een ex renpaard kunnen omscholen. Het maakt ook heel veel uit of je zelf niet te bang aangelegd bent. Het zijn vaak geen gemene paarden, maar wel paarden met looplust. Echter, die looplust kan ook in je voordeel werken.
Ik heb vroeger een aantal dravers gereden bij de fokker, gewoon als 12 jarig kind. Die dravers kwamen dan van de drafbaan omdat ze uitgekoerst waren en wij gingen er dan op rijden. Zo werden ze dus door kinderen omgeschoold. Werkte prima. We mochten er mee op buitenrit, een sprongetje maken, was echt heel leuk eigenlijk. Ik vond de karakters erg fijn. Absoluut niet gemeen, niet schrikkerig, maar wel met looplust.

Ik hoop dus voor jullie dat het meevalt bij de dierenarts en dat je er gewoon een fijn paard aan hebt. Als ik naar die advertentie op marktplaats kijk, dan is dat een paard wat mij wel zou passen zeg maar qua karakter. Als je dus de begeleiding kunt vinden, dan hoef je geen miskoop gedaan te hebben. Maar ik hoop echt dat paspoort e.d. gewoon allemaal klopt bij dit dier, dat het uiterlijk gewoon stress is en van de training en verhuizing. Dat je niet ineens een veel ouder paard blijkt te hebben.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:31

Vrienden van ons hebben een volbloed (frans renpaard) super lief paard, wel met looplust, maar wel heel erg vriendelijk.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:12

Ik doe alles met mijn EV, enige is inderdaad het enthousiasme, soms word ik er wel eens moe van (tijdens buitenrit) hij staat dan echt aan haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatste foto ben ik niet :o maar mijn dochter springt wel regelmatig met hem.
Mijne is trouwens ook een Frans gefokte

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:47

Sjettaaa schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb net iemand gesproken hierover en er is hoe dan ook nog een hele lange weg te gaan. Zoals de meesten van jullie ook aangeven. We gaan morgen afwachten en daarop beslissingen nemen.
Ondanks we misschien beter hadden moeten weten zijn we erg verdrietig.

Laat je niet afschrikken. Met elk paard ben je van de eerste tot laatste dag in een leerproces. Zelf heb ik meerder volbloeden gereden en omgeschoold tot fijn recreatie paard. Het zijn slimme en hard werkende dieren. Ze houden van werken en eten. Gewoon lekker een beetje gaan rijden dan zal je zien dat het allemaal best snel gaat.
Dit diertje heeft pas 2 keer gekoerst. Blijkbaar heeft het niet het talent of mentaliteit om daar goed in te worden. Dat betekend niet dat je als paard niet iets anders kan worden.
Hou het simpel. Niet te veel aan die mond willen zitten en lekker aan de basis gangen en overgangen werken.
Wel zou ik even de chip met het paspoort laten vergelijken.

SeaTheStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:42

Jennyj01 schreef:
Sjettaaa schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb net iemand gesproken hierover en er is hoe dan ook nog een hele lange weg te gaan. Zoals de meesten van jullie ook aangeven. We gaan morgen afwachten en daarop beslissingen nemen.
Ondanks we misschien beter hadden moeten weten zijn we erg verdrietig.

Laat je niet afschrikken. Met elk paard ben je van de eerste tot laatste dag in een leerproces. Zelf heb ik meerder volbloeden gereden en omgeschoold tot fijn recreatie paard. Het zijn slimme en hard werkende dieren. Ze houden van werken en eten. Gewoon lekker een beetje gaan rijden dan zal je zien dat het allemaal best snel gaat.
Dit diertje heeft pas 2 keer gekoerst. Blijkbaar heeft het niet het talent of mentaliteit om daar goed in te worden. Dat betekend niet dat je als paard niet iets anders kan worden.
Hou het simpel. Niet te veel aan die mond willen zitten en lekker aan de basis gangen en overgangen werken.
Wel zou ik even de chip met het paspoort laten vergelijken.
Er is al veel gezegd, maar dit is een van de meest belangrijke tips die hier gegeven zijn imo. Als er één ding is dat je goed moet onthouden, is dat bij een renpaard geldt meer contact = meer snelheid. Het zijn bijzonder goede paarden om mensen te leren niet teveel aan de mond te zitten, en hier kun je heel erg je voordeel mee doen in het omscholen: als je het goed doet, heb je uiteindelijk een paard met een boterzachte mond. :) Ik zou je dan ook aanraden, TS, om je een beetje in te lezen hoe renpaarden gereden worden. Jouw paard komt bij een grote Ierse trainer vandaan, als je op Youtube of andere socials zijn naam opzoekt, vind je genoeg beeldmateriaal om je een idee te geven van wat jouw paard gezien heeft daar en hoe haar dagelijks leven eruitzag.

Verder zijn er een aantal dingen voorbij gekomen die niet per se kloppen: het trainingsregime voor een minder goed paard verschilt in de regel helemaal niet zoveel van die van een goed paard. Wat je weleens ziet is dat ze vaker koersen, maar ze worden niet tot uitputting getraind. Dat zou immers ook een beetje contraproductief zijn, want een oververmoeid paard, wint überhaupt geen races en het verhoogt het risico op blessures.

Ik weet ook niet of je paard zo gewend is aan buitenritten. Cullentra House, waar ze getraind is, is echt een trainingsfaciliteit zonder bos o.i.d. vlakbij. Het ligt midden tussen de weilanden. Wellicht dat ze wat kilometers over de weg heeft afgelegd, want veel national hunttrainers doen veel werk over de weg om conditie op te bouwen voordat ze weer gaan galopperen, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, want ik ken haar trainer niet goed genoeg.

Ik zou je ook niet teveel focussen op het landensuffix van je paard. Er lijkt momenteel een beetje een sentiment te zijn in Nederland dat "Franse volbloeden" makkelijker zouden zijn dan "Engelse" of "Ierse." Het enige wat dat suffix aangeeft is waar het dier geboren is, verder niks. Het verschil zit hem meer in de tak (vlakkebaan of National Hunt) en bij de vlakkebaan, de afstand: veel sprinters zijn van nature wat scherper en highly strung dan paarden voor over de langere afstanden. Je wilt bij die laatste juist dat ze uit kunnen schakelen zodat ze niet al hun energie aan het begin van hun races verspillen. Jouw merrie is echt puur National Hunt gefokt, dus die zal van nature wat nuchterder zijn dan die van mij bijvoorbeeld. :)

Tot slot zou ik je aanraden om een goede fysio te zoeken. Je zult op filmpjes van achter de schermen zien dat renpaarden vooral hun eigen houding kiezen, wat inhoudt dat ze meestal kiezen voor de makkelijkste houding, en niet voor de houding die ze uiteindelijk heel houdt. Met gerichte oefeningen om het lichaam soepeler te maken icm fysio kan dat echter al heel snel verbeteren en de meeste zijn ook niet zo heel moeilijk nageeflijk te rijden: met een licht, ontspannen contact en handen laag (al dan niet gewoon op de schoft) zoeken de meeste al snel je hand op en voel je ze ook hun buikspieren aanspreken.

En heel veel succes bij de DA vandaag! Mocht je wat meer info willen, mag je altijd een PB sturen. :) Omscholen is geen hogere wiskunde, maar er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden en wat handigheden die je moet hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:52

Dat niet aan de mond zitten is inderdaad een hele goede. Ik heb in mijn jongere jaren veel renpaarden gereden, ook paarden die nog actief op de baan waren en meer druk op de teugels is meer snelheid.

Ik heb mensen weleens op topsnelheid voorbij zien komen omdat ze steeds hardere teugeldruk gaven en ook nog hun benen begonnen te knellen.

De meeste waren trouwens hele fijne paarden die niet snel ergens van onder de indruk waren.

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:56

Ik ga zo al jullie reacties lezen…. Maaaaar…. Ze is helemaal goed gekeurd! Moet wat spieren etc opbouwen. Maar voor de recreatie helemaal goed. Rug waren geen zorgen over. Van de benen voor de zekerheid foto’s laten maken en perfect.

We gaan samen kijken wat de toekomst ons brengt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:59

Sjettaaa schreef:
Ik ga zo al jullie reacties lezen…. Maaaaar…. Ze is helemaal goed gekeurd! Moet wat spieren etc opbouwen. Maar voor de recreatie helemaal goed. Rug waren geen zorgen over. Van de benen voor de zekerheid foto’s laten maken en perfect.

We gaan samen kijken wat de toekomst ons brengt

Wauw !!! *\o/* *\o/*

Wat fijn, wel geluk saampjes,

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:02

Top. Dus dat g aat helemaal goedkomen. Veel plezier met je paard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:07

Goed nieuws! Veel plezier met haar!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:10

Ahh wat fijn Sjettaaa... nu rustig aan beginnen en niet te vergeten te genieten van het proces

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:10

Wat een goed nieuws. Heel veel plezier met haar!