Mijn paard, een ex-racer maar dan van de drafbaan, zag er precies zo uit toen ik haar kocht, incl de moeie blik en de grote kuilen boven de ogen. Mijn paard heeft ook zo'n rug, bij haar is het helaas erfelijk maar er is ontzettend veel aan te doen met goede voeding, training, en hulp van een fysio/osteo/etc etc. Het ziet er vnl uit alsof ze ontzettend strak op de spieren staat en zich daardoor wat krom heeft getrokken. Bij meer stress, onjuiste of verkeerde training wordt mijn paard ook meer bol in de rug, maar het trekt zich vaak weer recht met de juiste manier van trainen, zeker als op oudere foto's jouw paard wel een normale rug had.
Het duurde bij mijn paard ongeveer een jaar voordat ze weer een beetje op de rit kwam, het eerste jaar was ze ontzettend mager, hoe veel ik haar voerde, en kreeg ze ook nog eens twee keer koliek wat haar gewicht niet veel goeds deed. Mijn paard was ook pas drie toen ik haar kocht, dus nog echt een jonkie. Na een jaar begon ze langzaam bij te trekken, kwam ze op mooi gewicht, kwam er bespiering op maar kreeg ze ook vooral heel veel praatjes

Renpaarden hebben een ontzettend zwaar leven, vooral degene die niet zo veel talent hebben zoals de jouwe (en de mijne), oftewel de paarden die maar een paar races lopen en dan worden verkocht als rijpaard. De 'talentloze' paarden moeten vaak veel harder trainen dan de paarden die meer wil en talent hebben, om toch mee te hangen met de rest van de groep, wat ze vaak juist nog moeier maakt. Geef haar lekker goed te eten een vooral heeel veel tijd, en uiteindelijk zal heel veel op zijn plaats vallen met tijd. Ik heb bij mijn paard niks gehaast, het duurde ongeveer een jaar voordat ik een beetje een volte kon rijden bijvoorbeeld, maar het werpt vaak zijn vruchten af om je paard het allemaal te laten bezinken. Vaak zijn volbloeden/dravers van de baan wel bekend met rijden in het bos, maar dressuurmatig rijden bakken ze in het begin vaak niet zo veel van.
Over het algemeen hebben volbloeden veel pit en werklust, maar zijn het volgens mij wel hele eerlijke paarden. Maar uiteraard zitten er ook paarden bij die gewoon heel rustig en relaxed zijn! Hopelijk valt alles op z'n plek, en ik wens je veel succes!