Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:38

Ja, maar mijn leeftijd helpt daar ook een handje in mee :)
Het zou ook maar zo kunnen dat mijn nu nog rijdbare paard het langer vol houdt dan ik :o

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:38

Lieser schreef:
Vraagje voor de mensen die overwegen om geen (nieuw) paard te kopen: stoppen jullie dan ook helemaal met rijden?

Op dit moment denk ik van wel. Ik heb mijn pony nu al lange tijd. In al die tijd zelden met een ander paard gereden. Terug op de manege gaan rijden zie ik niet zitten, ik denk niet dat ik daar plezier uit ga halen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:42

Lieser schreef:
Vraagje voor de mensen die overwegen om geen (nieuw) paard te kopen: stoppen jullie dan ook helemaal met rijden?

Ik ben wel op zoek gegaan naar een bijrijdpaard en daarbij heb ik ook heel bewust gekeken naar hoe deze gehouden, gereden en verzorgd wordt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:44

Ik stel voor om zelf een huis met land te kopenn (of alleen land met paarden faciliteiten) en dan kun je alles precies naar wens doen :D
En anders is stoppen ook een goede optie. Niemand die iemand iets kwalijk neemt omdat iets niet meer past. Kan gebeuren.. met zoveel dingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:48

Zelfs aan huis kun je niet alles doen wat je zelf wilt.
Factor geld speelt ook mee

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:52

Lieser schreef:

Ja, tenzij ik een bijrijdpaard kan vinden die op een (voor mij) acceptabele manier wordt gehouden. Ik wil niet bijdragen aan het in stand houden van stallen waar paarden de hele winter in de box blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:55

Babootje schreef:
Rubs schreef:
Min 8 uur per dag buiten vind ik geen 'doorgeschoten eis'...

Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.

Plus het in de winter vaak zeiknat is, hard waait en hele dagen regent zoals vandaag of zoals afgelopen wintermaanden 8 maanden lang het geval was!
Dan hoeven mijn paarden iig geen 8 uur buiten te staan..

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:56

Hier in de buurt zie ik paarden, ponies buiten staan op een omheind stukje van schat 5x6. De dieren kunnen hooguit hun kont keren, maar daar houdt het wel mee op. Het land op, kan zeker niet gezien de klei grond.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:06

Mijn oudje staat nu met pensioen en ik zal hierna geen paard meer kopen om onder andere deze reden. Ik heb teveel stallen al met dit paard gezien en wat goed/naar mijn standaard is, kan ik inmiddels niet meer betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:07

Babootje schreef:
Onzin. De gids van goede praktijken van de sectorraad paarden (SRP) is samengesteld op basis van onderzoek.
En is dus niet zomaar een verzinsel. Doe zelf eens de welzijnscheck voor je paard. https://www.paardenwelzijnscheck.nl/ En vul de vragen eens eerlijk in.
Het gaat niet alleen maar om hoelang je paard buiten staat met soortgenoten. Maar ook om of je paard elke 4 uur een periode van rust kan pakken, heeft het paard een schone droge ligplek, heeft je paard vrije toegang tot (ruw)voer en water, heeft je paard 'snachts een aaneengesloten periode van 8 uur rust, hoe vaak gaat je paard naar de hoefsmid, veearts (ook preventief), tandarts, etc etc. Allemaal belangrijk voor het welzijn van je paard.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de checklist maar weer eens doorlopen (heb ik een paar jaar geleden ook al eens gedaan) maar het blijft een dingetje hoor. Samengesteld op basis van onderzoek gecombineerd met de belangen van de deelnemende partijen en een fijn stukje vermenselijking bedoel je.
Die passage over het belang van de erkende hoefsmid bijvoorbeeld, die komt niet uit de onderzoeksreferenties die ze noemen :n dat is gewoon hun eigen inbreng.
De jaarlijkse check van de dierenarts is ook zoiets.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend, dat niveau :j

Die 8 uur rust per nacht ben ik bijvoorbeeld helemaal niet tegengekomen trouwens, is ook een beetje bijzonder als je nagaat hoe het leefritme van een paard er uit ziet.

Maar goed, om terug te komen op de vraag van TS: ik vind het een heftige overweging, maar wel heel eerlijk en daar heb ik oprecht respect voor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:19

Lieser schreef:

Mijn laatste paard is 5 jaar geleden overleden.
Toen heb ik de keuze gemaakt, stoppen of een nieuw paard kopen.
En ik ben er toen mee gestopt, en daar prijs ik me nu heel gelukkig mee. :)
Ik rij nog een paard bij voor een vriendin, maar als ik hoor wat het paard haar in totaal kost. Dat is meer dan het dubbele wat ik toen betaalde.
Mijn vriendin kijkt ook al enige tijd rond voor een andere stalling, maar is niet te doen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:22

Ik sta nu heel fijn maar als zij stoppen is het voor mij klaar... Kan echt geen 550+ per maand aan stallig uitgeven. Na deze komt er ook zeker geen andere, niet meer te betalen, waar het eerder voor mij prima ging word het nu echt zoveel krapper...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:33

mika11 schreef:
Mijn laatste paard is 5 jaar geleden overleden.
Toen heb ik de keuze gemaakt, stoppen of een nieuw paard kopen.
En ik ben er toen mee gestopt, en daar prijs ik me nu heel gelukkig mee. :)
Ik rij nog een paard bij voor een vriendin, maar als ik hoor wat het paard haar in totaal kost. Dat is meer dan het dubbele wat ik toen betaalde.
Mijn vriendin kijkt ook al enige tijd rond voor een andere stalling, maar is niet te doen.

Maar ging het dan om de kosten of om de stalling? Want je bijrijdpaard staat blijkbaar op een plek die je voor je eigen paard niet zou uitkiezen, of begrijp ik dat verkeerd?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:37

Mijn vraag was trouwens niet bedoeld als strikvraag hoor. Het was iets wat ik me echt afvroeg. Zonder eigen paard zou ik aangewezen zijn op een manege of het paard van een ander, en hoe weeg je dan paardenwelzijn mee ...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:44

Dat is een flinke overgang in je leven..

Ik zou toch het verzorgen/bijrijden nog een kans geven en je verwachtingen wat lager leggen. Het moet niet je oude paard vervangen, maar zie het als een invulling voor een overgangsperiode.

Steeds meer stallen bieden meer naar buiten aan dus volgend jaar kunnen er al wel weer plekjes bijgekomen zijn.

Daarnaast vraag ik me toch een beetje af of je eisen niet té zijn. Ik heb op stallen in de randstad gestaan die hier aan voldoen, dan moet het in die regio toch ook wel te doen zijn? Of sla ik de plank nu zo mis?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:44

Lieser schreef:
Mijn vraag was trouwens niet bedoeld als strikvraag hoor. Het was iets wat ik me echt afvroeg. Zonder eigen paard zou ik aangewezen zijn op een manege of het paard van een ander, en hoe weeg je dan paardenwelzijn mee ...

Mooie vraag. Ik rijd zelf idd niet meer, maar zou het wel weer willen doen. Manege zou ik inderdaad niet zien zitten als ik geen eigen paard meer had. Verder is het niet alleen een kwestie van hoe het paard gestald is, maar ook hoe het paard wordt gemanaged. Ik vrees ook dat ik geen geschikte bijrijder zou zijn. Ik ben bang dat ik me ga bemoeien met beslag, het harnachement, dat het paard naar de veearts moet omdat ie onregelmatig is of zo. Het zou me vreselijk frustreren als ik voor een eigenaar zou rijden die daar slordig in is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:48

Hoe ver zit je vast aan je woonplaats? Verhuizen kan natuurlijk ook een optie zijn als je zonder paard echt ongelukkig wordt....

Het is vaak afwegen wat het belangrijkste voor je is, en wat je daar voor over hebt, waar een wil is, is vaak een weg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:50

Lieser schreef:
Maar ging het dan om de kosten of om de stalling? Want je bijrijdpaard staat blijkbaar op een plek die je voor je eigen paard niet zou uitkiezen, of begrijp ik dat verkeerd?

Toen ik stopte ging het al om de kosten, hoewel het toen nog niet eens zo veel kostte als nu.
Nu in deze tijd had ik een paard moeten verkopen, mocht ik een paard hebben.
De stalling van mijn bijrijd paard is prima en heeft goede faciliteiten voor paard en ruiter, het is bij particulieren.
Maar deze mensen worden een dagje ouder en de kans dat ze eens gaan stoppen is niet zo heel ver weg.
Daarom is mijn vriendin al aan het rondkijken, maar overal gaat ze er op achteruit. Sowieso qua verhouding prijs - welzijn paarden/wensen voerbeleid/faciliteiten/bereikbaarheid.
Zelfs een pensionstal bekeken van 475,00 per maand en dan staan de paarden overdag buiten op een postzegel stukje ter grootte van 10 vierkante meter. Of met 2 paarden samen op een iets groter stukje.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:53

Rubs schreef:
Min 8 uur per dag buiten vind ik geen 'doorgeschoten eis'...
Popstra schreef:
Babootje schreef:

Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.

Plus het in de winter vaak zeiknat is, hard waait en hele dagen regent zoals vandaag of zoals afgelopen wintermaanden 8 maanden lang het geval was!
Dan hoeven mijn paarden iig geen 8 uur buiten te staan..

Bij mij ook niet, maar ik ken wel mensen die heel graag hun paarden veel buiten hebben en dat ook met dit weer blijven willen. Ze zijn al een aantal weken druk met het bestrijden van mok en rotstraal en na een dag als vandaag zijn dekens doorgeslagen en die drogen natuurlijk ook voor geen meter. Naar mijn idee ruil je dan welzijnsaspecten uit tegen andere welzijnsaspecten en dan vraag ik me serieus af wat fijner is voor een paard: binnengehaald worden bij langdurige regen of pijn aan de poten en een natte deken op.
Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om naar de kosten te kijken, door veel buiten slijt je paddock sneller en ik weet niet wat duurder is, paddocks herstellen/ eb-vloed maken of een extra baaltje stro voor op stal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:58

Dekens zijn hier droog en nog nooit mok gehad.. Wat die ik toch fout zeg. Kan niet als ik de laatste berichten lees...

:')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:05

DuoPenotti schreef:
Dekens zijn hier droog en nog nooit mok gehad.. Wat die ik toch fout zeg. Kan niet als ik de laatste berichten lees...

:')

Nou, inderdaad :')
Oké, mijn oudje heeft weleens mok gehad, das waar. Maar gewoon netjes smeren, en geneest gewoon netjes. Pijn heeft ie er echt niet aan, gewoon op letten en zorgen dat je er op tijd bij bent.
Dit seizoen heeft hij het trouwens nog niet gehad, niet zo vreemd ook, het is de laatste week wel nat geweest, maar daarvoor viel het eigenlijk allemaal wel mee dit seizoen qua vocht.
En als je een fatsoenlijke deken koopt slaat ie echt niet door hoor :n

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:09

Ik denk ook dat ik geen paarden meer zou hebben als ze niet aan huis stonden. Ik vond het zeer lastig een fijne pensionplek te vinden (al was m'n laatste wel echt geweldig).

Ik vind het heel goed dat je zo nadenkt over welzijnseisen. Je houdt ook geen dolfijn in een opblaaszwembadje, ondanks dat het wel zou passen en je het zo'n leuk dier vindt.

Ik vind een aantal reacties in dit topic daarom niet echt eerlijk naar het wezen paard. Dat je iets niet kan vinden, wil niet zeggen dat je je eisen moet verlagen (of dat je buiten staan ineens moet gaan afzeiken :+ ).

Dat de sectorraad die 4 uur heeft genoemd, is i.m.o. juist een blamage. En in mijn herinnering is die 4 uur helemaal niet gebaseerd op onderzoek, maar een slechte compromis tussen de werkelijkheid (véél paarden die de 4 uur buiten niet eens halen) en het ideaal (continue beweging). Want dat paarden dat nodig hebben, dat blijkt wél uit legio onderzoeken. Daarmee is iedere periode in een afgesloten box per definitie niet ideaal. Dat het soms niet anders kan en dat je dan een compromis moet sluiten, dat snap ik. En ook dat er nog andere factoren meespelen. Maar vergeet niet wat voor dier je hebt en hoe zijn lichaam werkt.

(En 8 uur onafgebroken rust 's nachts, staat dat echt in die welzijnscheck of is dit een verzinsel van de poster? We hebben het hier over paarden, die hébben niet eens een nachtrust)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 25-11-24 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:10

DuoPenotti schreef:
Zelfs aan huis kun je niet alles doen wat je zelf wilt.
Factor geld speelt ook mee

Maar dan kun je een ander niet 'schuld' geven :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:11

Veronica2 schreef:
Bij mij ook niet, maar ik ken wel mensen die heel graag hun paarden veel buiten hebben en dat ook met dit weer blijven willen. Ze zijn al een aantal weken druk met het bestrijden van mok en rotstraal en na een dag als vandaag zijn dekens doorgeslagen en die drogen natuurlijk ook voor geen meter. Naar mijn idee ruil je dan welzijnsaspecten uit tegen andere welzijnsaspecten en dan vraag ik me serieus af wat fijner is voor een paard: binnengehaald worden bij langdurige regen of pijn aan de poten en een natte deken op.
Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om naar de kosten te kijken, door veel buiten slijt je paddock sneller en ik weet niet wat duurder is, paddocks herstellen/ eb-vloed maken of een extra baaltje stro voor op stal.

Ik ben zo'n mens die heel graag mijn paarden veel heeft. Blijkbaar een rare wens: bewegingsruimte, frisse lucht, kunnen rollen, vrij contact met soortgenoten, ipv meer dan 16 uur in een hokje staan.

En ondanks dat mijn paarden buiten staan (brrr, zelfs 24/7) is er totaal geen sprake van mok, rotstraal of doorgeslagen dekens. Dat blijkt gewoon te kunnen als je ze niet op een modderpaddockje hebt staan en goed waterdichte dekens gebruikt :)* :Y) .

Sjonge, 8 uur per dag buiten is doorgeschoten :x .

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:12

Gelukkig krijgen paarden op stal geen ongemakken zoals rotstraal, etc. haha. :+

Ik denk, dat het een utopie is om een stalling te vinden die aan iedere klant zijn/haar wensen voldoet. En wat DuoPenotti schreef: ook als je ze in eigen beheer hebt lukt het niet altijd zoals je wil, door bijv. financiën.