Het zou ook maar zo kunnen dat mijn nu nog rijdbare paard het langer vol houdt dan ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Vraagje voor de mensen die overwegen om geen (nieuw) paard te kopen: stoppen jullie dan ook helemaal met rijden?
Lieser schreef:Vraagje voor de mensen die overwegen om geen (nieuw) paard te kopen: stoppen jullie dan ook helemaal met rijden?
Babootje schreef:Rubs schreef:Min 8 uur per dag buiten vind ik geen 'doorgeschoten eis'...
Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.
Babootje schreef:Onzin. De gids van goede praktijken van de sectorraad paarden (SRP) is samengesteld op basis van onderzoek.
En is dus niet zomaar een verzinsel. Doe zelf eens de welzijnscheck voor je paard. https://www.paardenwelzijnscheck.nl/ En vul de vragen eens eerlijk in.
Het gaat niet alleen maar om hoelang je paard buiten staat met soortgenoten. Maar ook om of je paard elke 4 uur een periode van rust kan pakken, heeft het paard een schone droge ligplek, heeft je paard vrije toegang tot (ruw)voer en water, heeft je paard 'snachts een aaneengesloten periode van 8 uur rust, hoe vaak gaat je paard naar de hoefsmid, veearts (ook preventief), tandarts, etc etc. Allemaal belangrijk voor het welzijn van je paard.
mika11 schreef:Mijn laatste paard is 5 jaar geleden overleden.
Toen heb ik de keuze gemaakt, stoppen of een nieuw paard kopen.
En ik ben er toen mee gestopt, en daar prijs ik me nu heel gelukkig mee.![]()
Ik rij nog een paard bij voor een vriendin, maar als ik hoor wat het paard haar in totaal kost. Dat is meer dan het dubbele wat ik toen betaalde.
Mijn vriendin kijkt ook al enige tijd rond voor een andere stalling, maar is niet te doen.
Lieser schreef:Mijn vraag was trouwens niet bedoeld als strikvraag hoor. Het was iets wat ik me echt afvroeg. Zonder eigen paard zou ik aangewezen zijn op een manege of het paard van een ander, en hoe weeg je dan paardenwelzijn mee ...
Lieser schreef:Maar ging het dan om de kosten of om de stalling? Want je bijrijdpaard staat blijkbaar op een plek die je voor je eigen paard niet zou uitkiezen, of begrijp ik dat verkeerd?
Rubs schreef:Min 8 uur per dag buiten vind ik geen 'doorgeschoten eis'...
Popstra schreef:Babootje schreef:
Dat is niet wat paarden per se nodig hebben volgens de sectorraad paarden. Dus daarin zou je kunnen bijstellen.
Plus het in de winter vaak zeiknat is, hard waait en hele dagen regent zoals vandaag of zoals afgelopen wintermaanden 8 maanden lang het geval was!
Dan hoeven mijn paarden iig geen 8 uur buiten te staan..
DuoPenotti schreef:Dekens zijn hier droog en nog nooit mok gehad.. Wat die ik toch fout zeg. Kan niet als ik de laatste berichten lees...
Veronica2 schreef:Bij mij ook niet, maar ik ken wel mensen die heel graag hun paarden veel buiten hebben en dat ook met dit weer blijven willen. Ze zijn al een aantal weken druk met het bestrijden van mok en rotstraal en na een dag als vandaag zijn dekens doorgeslagen en die drogen natuurlijk ook voor geen meter. Naar mijn idee ruil je dan welzijnsaspecten uit tegen andere welzijnsaspecten en dan vraag ik me serieus af wat fijner is voor een paard: binnengehaald worden bij langdurige regen of pijn aan de poten en een natte deken op.
Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om naar de kosten te kijken, door veel buiten slijt je paddock sneller en ik weet niet wat duurder is, paddocks herstellen/ eb-vloed maken of een extra baaltje stro voor op stal.