Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Polar schreef:Het punt is dat door te zeggen dat door te zeggen of te denken dat een paard je uittest, je heel veel dingen mist.
Hoe vaak hoor je trainers en instructeurs zeggen:"Even aanpakken nou, hij neemt een loopje met je" of "Laat zien wie de baas is", terwijl dat paard op dat moment aangeeft dat hem iets dwars zit.
Hoevaal paarden worden er 'even doorheen geschopt/getikt', omdat men er vanuit gaat dat het paard hen uittest.
Terwijl paarden niet zo werken...
Dat komt overigens niet uit een boek, dat komt uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, o.a naar de neocortex van een paard.
Door het advies te geven dat anders is dan 'sluit eerst lichamelijk ongemak uit', hou je in stand dat paarden met pijn genegeerd worden en moeten blijven werken.
Dan hier mijn persoonlijke mening:
Ik denk dat we ons kapot zouden schrikken van de resultaten als we alle paarden die als lastig bestempeld worden of waarvan wordt gezegd dat ze uittesten, zouden röntgenen/scannen/scopen.
Gini schreef:Dat mensen paarden soms niet (willen) begrijpen klopt, maar dat vind ik onvoldoende reden om de innerlijke belevingswereld van een paard te reduceren tot "alles wat ze doen is ondoordacht en puur instinctief".
Hutcherson schreef:Gini schreef:Dat mensen paarden soms niet (willen) begrijpen klopt, maar dat vind ik onvoldoende reden om de innerlijke belevingswereld van een paard te reduceren tot "alles wat ze doen is ondoordacht en puur instinctief".
Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden. Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play. Dan kun je ervanuit gaan dat er iets mis is als je dier staakt ipv hij test je uit, pak hem door. Enige wat paard dan leert is een straf na bepaald gedrag. Gevolg: paard vertoont dat gedrag niet meer of het wordt steeds erger omdat ruiter niet luistert.
Hutcherson schreef:Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden.
Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play.
Shadow0 schreef:Hier heb je gelijk in, maar helaas gebeurt dit wel te vaak.(Overigens - als een paard staakt om een andere reden dan pijn hoef je dat niet hardhandig op te lossen, je kunt ook gewoon kijken of er kleinere stappen zijn waarbij je de medewerking wel krijgt en dan uiteindelijk in een situatie komt waarbij het paard het leuk genoeg vindt om ook de moeilijkere opdrachten toch aan te gaan. Maar dan nog heeft het heel veel zin om te weten dat het staakgedrag geen pijn is.)
Gini schreef:Hutcherson schreef:
Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden. Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play. Dan kun je ervanuit gaan dat er iets mis is als je dier staakt ipv hij test je uit, pak hem door. Enige wat paard dan leert is een straf na bepaald gedrag. Gevolg: paard vertoont dat gedrag niet meer of het wordt steeds erger omdat ruiter niet luistert.
Als ik deze redenering volg, kan in een context met een onzekere of passieve ruiter waarbij het paard voelt dat die onvoldoende 'aan gezet' wordt, er dus wel ruimte zijn voor seeking en play.
Shadow0 schreef:Hutcherson schreef:Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden.
Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play.
Nogal onlogisch hoor: paarden die spelen doen dat onder andere door achter elkaar aan te rennen. Beetje raar als er dan geen play meer kan zijn.
Celebi schreef:Beemsterkaas schreef:In de bak denk je dat ze ergens pijn hebben tot je ze mee op buitenrit neemt
Dit is helaas een gevaarlijke. Die heb ik zelf spijtig genoeg kunnen vaststellen dat het alsnog echt ongemak kan zijn. Buiten is leuk en lekker doorlopen en liep de mijne letterlijk door zijn klachten heen tot hij op een dag stokkreupel was halverwege de rit. Buiten niks aan te merken tot het echt niet meer ging. In de bak liet hij me toen wel wat merken maar we hadden nog niet uitgevogeld wat het probleem was. Leek eerst op de darmen en beweging leek verbetering te geven. Uiteindelijk bleek het gewoon toch echt pijn te zijn in de heup en (daardoor ook?) knie. Kan me wel voor mijn kop slaan dat ik dus doorgereden ben. Maar juist omdat hij buiten zo fit en vrolijk leek dacht ik dat het wel meeviel en bewegen hem hielp. Helaas..
prompter schreef:Mijn hengst kijkt elke dag heel subtiel wie van ons tweeën bovenaan de ladder staat, door bijvoorbeeld net even te dicht in mijn ruimte te komen. Dat is geen uittesten, dat is zijn natuurlijke aard, iets wat ze onderling ook doen. Ik vind de term "uittesten" ook verkeerd overkomen. Een paard reageert op (on)aangename prikkels, kijkt wat werkt en herhaalt dat als het een beloning heeft opgeleverd (aangeleerd gedrag) maar "plant" het niet van tevoren.
scrabbel schreef:prompter schreef:Mijn hengst kijkt elke dag heel subtiel wie van ons tweeën bovenaan de ladder staat, door bijvoorbeeld net even te dicht in mijn ruimte te komen. Dat is geen uittesten, dat is zijn natuurlijke aard, iets wat ze onderling ook doen. Ik vind de term "uittesten" ook verkeerd overkomen. Een paard reageert op (on)aangename prikkels, kijkt wat werkt en herhaalt dat als het een beloning heeft opgeleverd (aangeleerd gedrag) maar "plant" het niet van tevoren.
Zelf zie ik dit dus juist wel als uittesten. Als ik op dun ijs ga staan, kijk ik hoe het ijs reageert. Gaat het hard kraken ga ik snel weer na de kant. (Het ijs uittesten)
Paard komt dichter bij je staan, kijkt naar jouw reactie en reageert.
Nadeel is inderdaad dat paarden niet praten. Als er anderen rijden kijk eens mee, gebeurt dit dan ook? Dergelijke signalen kunnen alles betekenen.
Vandaag toevallig na lange tijd weer op die van mij gestapt. Ze wordt verder door bijrijder gereden. Zodra ik haar in draf zette was het ook oren in de nek, achter de loodlijn en te korte passen. Na 1 keer haar duidelijk maken dat dit niet acceptabel is liep ze prima. Neus weer voor de loodlijn en voorwaart en oortjes erop.