Pijn of uittesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:45

Er is altijd een reden

Ongemak
Spanning
Pijn

Kan van alles zijn, maar uittesten bestaat voor mij niet.

Mijn vorige paard had pijn ervaren en die moest ik opnieuw meegeven dat ik haar geen pijn deed en dat ze het allemaal kon.

Andere waren weer onzeker geworden en vertoonde tegendraads gedrag en die moest je daar weer mee helpen.

Veel negatief gedrag komt voort uit situaties die gevormd zijn en waarmee ze iets vergelijkrn. Bijv. Zadel en pijn, dan kan je uiteindelijk een goed zadel hebben, maar dan nog staat het zadel voor het paard gelijk aan pijn. Je kan dus nog steeds een negatieve reactie in een positieve situatie krijgen

Ik zou het uittesten dus al uitsluiten
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 24-11-24 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:46

Dat mensen paarden soms niet (willen) begrijpen klopt, maar dat vind ik onvoldoende reden om de innerlijke belevingswereld van een paard te reduceren tot "alles wat ze doen is ondoordacht en puur instinctief".

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:50

Er is hier niemand die dat zegt.
Paarden leren door ervaring, zijn prima in staat om bepaalde problemen op te lossen, leren door sociale interactie en aangeleerd gedrag.
Ze onthouden de ervaringen uit het verleden, dit is absoluut niet ondoordacht.

Maar ze voelen zich altijd zoals ze zich uiten/uiten zich altijd zoals ze zich voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:55

Polar schreef:
Het punt is dat door te zeggen dat door te zeggen of te denken dat een paard je uittest, je heel veel dingen mist.
Hoe vaak hoor je trainers en instructeurs zeggen:"Even aanpakken nou, hij neemt een loopje met je" of "Laat zien wie de baas is", terwijl dat paard op dat moment aangeeft dat hem iets dwars zit.
Hoevaal paarden worden er 'even doorheen geschopt/getikt', omdat men er vanuit gaat dat het paard hen uittest.
Terwijl paarden niet zo werken...
Dat komt overigens niet uit een boek, dat komt uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, o.a naar de neocortex van een paard.
Door het advies te geven dat anders is dan 'sluit eerst lichamelijk ongemak uit', hou je in stand dat paarden met pijn genegeerd worden en moeten blijven werken.

Dan hier mijn persoonlijke mening:
Ik denk dat we ons kapot zouden schrikken van de resultaten als we alle paarden die als lastig bestempeld worden of waarvan wordt gezegd dat ze uittesten, zouden röntgenen/scannen/scopen.

Maar lastig is niet direct hetzelfde als uittesten, uittesten versta ik gewoon ondeugend gedrag onder.

Laat zien wie de baas is vind ik ook een loze kreet, het paard spiegelt voornamelijk.

Er doorheen schoppen vind ik ook weer zoiets dat ik denk..het zal gebeuren, maar niet bij mij als ik denk dat een paard uittest. Er zit echt een verschil tussen gewoon ondeugendheid en paard die wat aangeeft en pijn heeft.

Ik snap jouw punt wel hoor, maar in deze denk ik dat we langs elkaar heen praten vanuit verschillende belevingspunten omdat er heel erg veel nuances bij komen kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:56

Polar schreef:
Het punt is dat door te zeggen dat door te zeggen of te denken dat een paard je uittest, je heel veel dingen mist.

Het punt is dat door te zeggen dat een paard nooit iets test of uitprobeert of een loopje met je neemt en dat ook helemaal niet kan, je ook veel dingen mist.

Polar

Re: Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:57

Ik denk dat er in dit geval een verschil is wat er onder uittesten wordt verstaan.
Dus dan wordt het inderdaad een cirkeltje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:01

Gini schreef:
Dat mensen paarden soms niet (willen) begrijpen klopt, maar dat vind ik onvoldoende reden om de innerlijke belevingswereld van een paard te reduceren tot "alles wat ze doen is ondoordacht en puur instinctief".

Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden. Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play. Dan kun je ervanuit gaan dat er iets mis is als je dier staakt ipv hij test je uit, pak hem door. Enige wat paard dan leert is een straf na bepaald gedrag. Gevolg: paard vertoont dat gedrag niet meer of het wordt steeds erger omdat ruiter niet luistert.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:01

Ja je hebt brutalere paarden, maar dat is puur karakter. Ik zeg ook daarover, Deze testen ook niet uit maar zijn gewoon een beetje meer hahaha.

Die zijn ook niet voor iedereen gemaakt natuurlijk want dan beland je ook in een neerwaartse spiraal met zo'n dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:09

Hutcherson schreef:
Gini schreef:

Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden. Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play. Dan kun je ervanuit gaan dat er iets mis is als je dier staakt ipv hij test je uit, pak hem door. Enige wat paard dan leert is een straf na bepaald gedrag. Gevolg: paard vertoont dat gedrag niet meer of het wordt steeds erger omdat ruiter niet luistert.

Als ik deze redenering volg, kan in een context met een onzekere of passieve ruiter waarbij het paard voelt dat die onvoldoende 'aan gezet' wordt, er dus wel ruimte zijn voor seeking en play.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:17

Hutcherson schreef:
Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden.
Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play.

Nogal onlogisch hoor: paarden die spelen doen dat onder andere door achter elkaar aan te rennen. Beetje raar als er dan geen play meer kan zijn.

Daarnaast zijn paarden sociale dieren, vluchtdieren, prooidieren, zoogdieren - er is geen simpele handleiding voor hoe een dier werkt want de natuur heeft ze uitgerust met een heleboel verschillende mogelijkheden. Instincten en kracht om snel weg te komen, maar ook nieuwsgierigheid, leervermogen, sociale orientatie, ruime mogelijkheden tot communiceren inclusief een boel manieren waarop ze aan kunnen geven niet zomaar zin te hebben in iets...

Als je dat probeert te reduceren tot iets plats en simpels doe je paarden tekort, en mis je een boel in de samenwerking.

(Overigens - als een paard staakt om een andere reden dan pijn hoef je dat niet hardhandig op te lossen, je kunt ook gewoon kijken of er kleinere stappen zijn waarbij je de medewerking wel krijgt en dan uiteindelijk in een situatie komt waarbij het paard het leuk genoeg vindt om ook de moeilijkere opdrachten toch aan te gaan. Maar dan nog heeft het heel veel zin om te weten dat het staakgedrag geen pijn is.)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:28

Shadow0 schreef:
(Overigens - als een paard staakt om een andere reden dan pijn hoef je dat niet hardhandig op te lossen, je kunt ook gewoon kijken of er kleinere stappen zijn waarbij je de medewerking wel krijgt en dan uiteindelijk in een situatie komt waarbij het paard het leuk genoeg vindt om ook de moeilijkere opdrachten toch aan te gaan. Maar dan nog heeft het heel veel zin om te weten dat het staakgedrag geen pijn is.)
Hier heb je gelijk in, maar helaas gebeurt dit wel te vaak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:36

Zoals ik eerder aangaf een paard zoekt zijn grenzen op en kijkt hoe ver hij daar in kan gaan.
En dat is heel normal paarden gedrag want dat doen ze onderling ook.

En daarmee is de term uittesten helemaal zo gek niet, alleen worden bij die term niet menselijk emoties bij gehaald.
En nee die kloppen niet.
Een paard staat vandaag niet op met de gedachte, zo die ruiter zal ik wel eens lekker dwars gaan zitten.
Nee dat gebeurt terwijl gaandeweg dat die ruiter aan het borstelen is en op staat te zadelen en later opstapt.

En het ene paard zal die grenzen met nog altijd veel respect opzoeken en bij wijze van hoogstens gras gaan staan eten en een ruiter/begeleider die niets meer kan. En daar wat staat te trekken.
En de ander bouwt zijn eigen feestje door los te trekken en weg te bokken, al dan niet onder het zadel.
En dat soort bokken zijn heel anders dan pijn bokken

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:29

Klopt en met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind.

Soms zie je gewoon dat een paard moedwillig wil uitbreken niet uit pijn maar gewoon weer naar de kudde willen bijvoorbeeld.

Bij de minste twijfel (voor je eigen gevoel) kies je voor een onderzoek. Maar als je zelf ziet dat er niks aan de hand is fysiek, is het zeker geen slecht idee om het leiderschap onder de loep te nemen.

Het enige moeilijke aan dit soort topics, is dat niemand zich ooit kan uitspreken op basis van een geschreven verhaal. De enige tip die gegeven kan worden is: haal er een dierenarts bij en/of een instructeur.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:34

Kan spierpijn zijn omdat jij misschien anders rijd. Kan zijn dat ze glijder heeft gemaakt in de paddock / wei .

Paar daagjes even longeren en niet rijden en dan weer erop en als ze het dan nog steeds doet even checken of ze hengstig is .

Als ze niet hengstig is . En na een paar dagen rust niet wilt meewerken. Kan het ook zijn dat ze gewoon een tikkeltje lui is. Uittesten nee. Maar onder het werk vandaan komen proberen ze echt wel hoor soms.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:26

Gini schreef:
Hutcherson schreef:

Als ik deze redenering volg, kan in een context met een onzekere of passieve ruiter waarbij het paard voelt dat die onvoldoende 'aan gezet' wordt, er dus wel ruimte zijn voor seeking en play.

Nee. Er is geen onvoldoende 'aan'. Als een paard gaat draven/galopperen of lekker doorstappen ipv hapje stapje schiet dat sympathische zenuwstelsel al aan.
Enkel als een dier goed gevoed is, geen dorst heeft of hengstig merries (voor een hengst dan) om zich heen heeft en niet in actie is (dus zowel stap/draf/galop ohz als op de vlucht voor een tijger) pas dan is er ruimte voor seeking en play. Dan wordt er ongein uitgehaald. Dan is er een behoefte vanuit het dier waarna het opzoek gaat naar hoe dat te bereiken. En zo wordt dus een deken of halster gesloopt, gaat een paard uitzoeken hoe hij zn stal open kan maken of gaat een dier aan een houten paal lopen knabbelen. Ook hierin moeten we oppassen om menselijke gevoelens te koppelen maar tijdens 'verveling' gaan paarden zoeken naar iets om te doen..mits dus geen activiteit, honger, dorst of hormonen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:32

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:
Zoals in mijn eerdere post over de emoties van het paard zijn er wel emotied als seeking en play die iets impliceren dat lijkt op uittesten of iets onderzoeken, bv dekens slopen, onhein uithalen op de wei of paddock. Maar zoals ik ook benoem kan dit niet als niet voldaan wordt aan de voorwaarden.
Die 'voorwaarden' zijn primair. Als een paard in actie is, dus sympathisch zenuwstelsel is 'aan' is er geen ruimte voor seeking en play.

Nogal onlogisch hoor: paarden die spelen doen dat onder andere door achter elkaar aan te rennen. Beetje raar als er dan geen play meer kan zijn.

Maar dit werkt dus anders. Het is dus niet zo dat een paard dat keihard achter een ander paard aan rent en samen ongein uithalen, niet aan het spelen is of bezig met 'seeking'. Echter, als dezelfde paard honger heeft. Gaat hij niet over tot die tertiaire emoties als seeking en play. Als hij dorst heeft, idem. Dan gaat hij drinken. Als er geen drinkgelegenheid aanwezig is of er is iets mis waardoor paard die behoefte niet kan voldoen zal het gaan seeking naar een manier om toch vocht te verkrijgen. Dan gaat hij niet spelen.
Wellicht is het interessant de stukken eens te lezen. Er zijn mooie Nederlandse artikelen gebaseerd op de kennis van Jaap Panksepp.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:45

Mijn hengst kijkt elke dag heel subtiel wie van ons tweeën bovenaan de ladder staat, door bijvoorbeeld net even te dicht in mijn ruimte te komen. Dat is geen uittesten, dat is zijn natuurlijke aard, iets wat ze onderling ook doen. Ik vind de term "uittesten" ook verkeerd overkomen. Een paard reageert op (on)aangename prikkels, kijkt wat werkt en herhaalt dat als het een beloning heeft opgeleverd (aangeleerd gedrag) maar "plant" het niet van tevoren.

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:09

Celebi schreef:
Beemsterkaas schreef:
In de bak denk je dat ze ergens pijn hebben tot je ze mee op buitenrit neemt :+

Dit is helaas een gevaarlijke. Die heb ik zelf spijtig genoeg kunnen vaststellen dat het alsnog echt ongemak kan zijn. Buiten is leuk en lekker doorlopen en liep de mijne letterlijk door zijn klachten heen tot hij op een dag stokkreupel was halverwege de rit. Buiten niks aan te merken tot het echt niet meer ging. In de bak liet hij me toen wel wat merken maar we hadden nog niet uitgevogeld wat het probleem was. Leek eerst op de darmen en beweging leek verbetering te geven. Uiteindelijk bleek het gewoon toch echt pijn te zijn in de heup en (daardoor ook?) knie. Kan me wel voor mijn kop slaan dat ik dus doorgereden ben. Maar juist omdat hij buiten zo fit en vrolijk leek dacht ik dat het wel meeviel en bewegen hem hielp. Helaas..

Eens, dit is vaak ook op adrenaline doorlopen. Heb het meerdere keren van dichtbij gezien waarbij de blessures uiteindelijk ernstig genoeg waren om de paarden in te laten slapen i.v.m. permanente schade.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:17

Voor mijn pony's geldt het niet, gelukkig heb ik genoeg ervaring om het verschil te zien en in te schatten.

Zie mijn bovenstaande post over mijn mening in geval van twijfel.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:14

prompter schreef:
Mijn hengst kijkt elke dag heel subtiel wie van ons tweeën bovenaan de ladder staat, door bijvoorbeeld net even te dicht in mijn ruimte te komen. Dat is geen uittesten, dat is zijn natuurlijke aard, iets wat ze onderling ook doen. Ik vind de term "uittesten" ook verkeerd overkomen. Een paard reageert op (on)aangename prikkels, kijkt wat werkt en herhaalt dat als het een beloning heeft opgeleverd (aangeleerd gedrag) maar "plant" het niet van tevoren.

Zelf zie ik dit dus juist wel als uittesten. Als ik op dun ijs ga staan, kijk ik hoe het ijs reageert. Gaat het hard kraken ga ik snel weer na de kant. (Het ijs uittesten)

Paard komt dichter bij je staan, kijkt naar jouw reactie en reageert.

Nadeel is inderdaad dat paarden niet praten. Als er anderen rijden kijk eens mee, gebeurt dit dan ook? Dergelijke signalen kunnen alles betekenen.

Vandaag toevallig na lange tijd weer op die van mij gestapt. Ze wordt verder door bijrijder gereden. Zodra ik haar in draf zette was het ook oren in de nek, achter de loodlijn en te korte passen. Na 1 keer haar duidelijk maken dat dit niet acceptabel is liep ze prima. Neus weer voor de loodlijn en voorwaart en oortjes erop.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:28

scrabbel schreef:
prompter schreef:

Zelf zie ik dit dus juist wel als uittesten. Als ik op dun ijs ga staan, kijk ik hoe het ijs reageert. Gaat het hard kraken ga ik snel weer na de kant. (Het ijs uittesten)

Paard komt dichter bij je staan, kijkt naar jouw reactie en reageert.

Nadeel is inderdaad dat paarden niet praten. Als er anderen rijden kijk eens mee, gebeurt dit dan ook? Dergelijke signalen kunnen alles betekenen.

Vandaag toevallig na lange tijd weer op die van mij gestapt. Ze wordt verder door bijrijder gereden. Zodra ik haar in draf zette was het ook oren in de nek, achter de loodlijn en te korte passen. Na 1 keer haar duidelijk maken dat dit niet acceptabel is liep ze prima. Neus weer voor de loodlijn en voorwaart en oortjes erop.

Je hebt dus eigenlijk haar alert eruit getrapt en overruled met jouw macht als mens. Niet klagen maar dragen.
En dat voorbeeld van ijs uittesten voor je erop gaat staan is echt appels met peren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:32

Zo wat een overtrokken doorgeslagen reactie met negatieve invulling. 8)7

Ik vind het voorbeeld van het ijs juist wel een goede.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:56

Zo denkt een paard niet. Wellicht als je mn vorige posts leest, met veel uitleg, snap je mn 'overtrokken, doorgeslagen reactie met megatieve invulling'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:23

Waarom denk je dat ik die niet gelezen zou hebben?

Ik vind het nogal wat om iedereen die het niet met je eens is gelijk te betichten van allerlei negatief gedrag wat je zelf in vult.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:44

Alleen de strekking van wat Hutcherson vertelt is niet zelf ingevuld.
Dat komt uit wetenschappelijk onderzoek.
Daarom is het zo jammer dat mensen hun paard blijven vermenselijken en soms daarin hun eigen gedrag goed blijven praten door te zeggen dat het paard ze uittest.

Bijvoorbeeld; iemand loopt met een paard aan de hand, het paard trekt zich los en rent weg, dat is geen uittesten.
Of iemand rijdt in een bak, het paard is niet vooruit te branden, terwijl het gisteren als een zonnetje liep; dat is niet 'expres'/uittesten/vervelend zijn.
Iemand maakt een bosritje, paard schrikt van elk blaadje; dit is geen uittesten, dit is hoe het paard zich op dat moment daadwerkelijk voelt.
Ook al liep het gisteren nog overal zonder op te kijken langs.

En het is aan ons mensen om uit te vinden waarom het paard zich zo voelt, niet om hem door die 'buien' heen te slaan/schoppen/schreeuwen.
Want nogmaals een paard reageert altijd op wat hij op dat moment daadwerkelijk voelt en ervaart, of dat voor ons nou logisch is of niet.