En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:00

Heb je het idee dat ze wel happy is met haar leventje buiten het rijden en mennen om? Want als ze gezelschap, eten, drinken en voldoende vrije beweging heeft dan is de rest maar bijzaak.

Ik heb je andere topics niet gelezen dus ik weet niet wat er verder speelt of speelde. Als ze gezond is en je hebt zelf nog zin om wat te ondernemen zou je ook kunnen kijken naar iets wat ze wel leuk vindt om te doen. Werken aan de hand, vrijheidsdressuur, maar misschien ook gewoon echt spelen. Mijn paarden spelen graag met een grote bal bijvoorbeeld.

Ik heb jonge, gezonde paarden maar rijd bijna nooit omdat ik daar fysiek bijna niet meer toe in staat ben. Maar ik heb nou nog nooit aan ze gemerkt dat ze balen aan het eind van de dag omdat ze het rijden zo missen. Ze hebben gewoon wel een heel leuk, vrij leven, goede zorg en genoeg aandacht op allerlei andere manieren van mij. Ik heb zelf ook nog heel veel plezier van ze. En ja, ik krijg ook wel eens commentaar. Het is toch zonde dat ze daar zo staan te verpieteren. Maar goed, dat gaat bij mij het ene oor in en het andere oor uit.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:02

Mijn hele leven ligt in puin

Ik zou dromen van zo'n lieve pony als ik het zo hoor

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:04

Ik heb 3 pony's en eerlijk geen een werkt er echt.

Een erg fitte Haflinger van 26 maar ik ben zelf minder van het rijden geworden.
Als we al wat doen zitten er kinderen op en loop ik er lekker naast

Een op dit moment fitte 4,5 jarige Welsh a. Van het voorjaar hoefbevangen geweest. Bedoeling was voor de sulky maar ach dat kan ook wel van het voorjaar. :o

En een grote shetlander van nu 1,5

Met alle 3 wandel ik gewoon en heel af en toe pak ik de longe.
Heb dus 3 dure grasmaaiers.
Maar zolang ik die zelf betaal heeft de rest daar niks over te zeggen *\o/*

Ik zou gewoon de hoeveelheid keren dat je nu wat doet halvere en na de winter weer verder zien .

ruitje

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:10

Wij hebben een pensionstal met 100 paarden waarvan 25 tot 50% misschien 1 keer per week gereden word ofzo. Ik merk dat mensen soms juist naar onze stal komen omdat je op andere stallen weggekeken word en omdat de faciliteiten er niet naar zijn.

Is er geen stal die beter aansluit bij wat jij zoekt? Er zijn nu bijvoorbeeld wat mensen met hersenwerk bezig geweest op stal, super leuk om iets te doen wat niet 'moet' en daar dan met stalgenoten enthousiast over te raken.

Het 2e: wij trainen onze Dravers meestal niet van oktober tot en met februari. En dan doen we niks met ze. Lopen alleen maar buiten. Zo'n 'mensloze' vakantie houd ze veel fitter mentaal dan het hele jaar moeten.

Geef haar eens gewoon 2 maanden compleet vrij. Misschien heeft ze dat wel nodig :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:17

Wat ik me wel afvraag.

Vind je haar echt leuk?
Of is het meer, ik heb haar nu dus moet er maar het beste van maken.

Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen.

Maar is zij echt het paardje voor jou.

Bij een volmondig ja zou ik de druk van moeten weg laten. En lekker gaan genieten met minder doen.

Maar stel je zegt. Ik heb eigenlijk nooit echt een band voor haar gehad. Maar dacht dat groeit wel met de tijd. Maar dat is nooit gebeurd.
Dan is de uitspraak: was ze er maar niet, ineens heel anders.
Dan komt die niet vanuit je omgeving maar vanuit jezelf.

En dan is verkoop ook een eerlijke gedachte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:21

Gewoon lekker buiten laten paar maanden en dan eens verder zien. Paardje met de paardjes zijn. Mijn instructrice zei altijd :" het is een fabeltje dat paarden slechter van de wei worden". Dus ook eens met ruitje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:24

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor maar ik merk gewoon veel druk om iets te 'moeten'.

Ik zou ook zeggen een tandje minder gaan doen en vooral veel gaan afwisselen. Aan de DL kun je zo ook goed trainen. Wandelen naast je paard is ook leuk. Bij het mennen kun je uitdagingen zoeken waar zij meer gemotiveerd door raakt.

Ik heb het idee dat door het moeten en het eentonige werk de energie niet meer stroomt zeg maar. En dat kan weleens voor beide zo zijn. En dan is de lol er af.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:31

Heel erg herkenbaar.

Ik ben door een hele poedersuiker periode geweest en begin nu het licht aan het einde van de tunnel te zien gelukkig. Ik heb er ook heel erg mee gezeten dat ik de motivatie niet had om naar mijn paard te gaan en het schuildgevoel dat ik had als ik er 1 of 2 keer in de week kwam (vooral als het mooi weer was) was enorm!

Ik heb mezelf er echt aan moeten herinneren dat:
1. Mijn paard een hobby is en dus leuk moet blijven. Geen zin hebben mag!
2. Mijn paard op een fantastische plek staat waar hij geen seconde aan mij denkt, totdat ik aan kom rijden in de auto.
3. Mijn paard misschien af en toe ook een periode kan hebben waarin de wil om te werken minder is.

Ik zou je paard lekker een poosje vrij gunnen en jezelf ook. Het kan heel goed zijn dat je paard ook in een dipje zit en die tijd gewoon even nodig heeft. Het kan ook nog zijn dat je paard heel goed voelt dat jij niet lekker in je vel zit en daardoor niet wil.

Lang verhaal kort: geef jezelf en je paard de tijd en wees niet zo streng voor jezelf.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 16:41

DuoPenotti schreef:
Wat ik me wel afvraag.

Vind je haar echt leuk?
Of is het meer, ik heb haar nu dus moet er maar het beste van maken.

Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen.

Maar is zij echt het paardje voor jou.

Bij een volmondig ja zou ik de druk van moeten weg laten. En lekker gaan genieten met minder doen.

Maar stel je zegt. Ik heb eigenlijk nooit echt een band voor haar gehad. Maar dacht dat groeit wel met de tijd. Maar dat is nooit gebeurd.
Dan is de uitspraak: was ze er maar niet, ineens heel anders.
Dan komt die niet vanuit je omgeving maar vanuit jezelf.

En dan is verkoop ook een eerlijke gedachte.

Ze is in de omgang, vooral in de buurt van andere paarden, altijd al wat narrig geweest. Dus de band voelt wel een beetje verwaterd sinds we minder “harmonie” / “energie” hebben met het werken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:10

Voor jezelf de druk eraf halen zal al goed doen, vermoed ik. Niks moet. Misschien lijken jij en zij in die zin wel op elkaar, dat het werken voor geen van beide echt leuk of motiverend is.

Als je haar heel graag toch wilt houden, zou ik een bijrijdster (bijmenner?) zoeken, als dat een optie zou zijn. Zo kan ze misschien met een andere benadering en invulling aan het "werk", met frisse energie, zonder dat jij het nu moet blijven opbrengen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:19

Als het paard alles aangrijpt om te mogen stoppen of stil te mogen staan, dan is dat echt niet zomaar...
Dan is het moeten of bijrijder of extra werk enz, echt niet aan te raden.

Eerst weten waarom ze alles aangrijpt om te kunnen stilstaan want een paard negeert je echt niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:22

Als je zegt dat je op de heenweg 'strijd' hebt en ze niet vooruit te branden is en in het bos pas 'aan' gaat denk ik nog aan twee dingen:

Misschien hebben haar spieren meer opwarm tijd nodig voordat de kar erachter kan? Of is het misschien dat je het eerste stuk verhard moet rijden en later pas onverhard terecht komt en dat dat eerste stuk minder prettig loopt?

Als ik iets geleerd heb het afgelopen jaar is dat werklust die achteruit gaat en je paard ongeveer vooruit moeten duwen echt wijst op een vorm van ongemak. Zou zo lekker zijn voor jullie als je erachter komt waarom ze niet wil en wat je kunt doen om haar daarmee te helpen. Zo kom je samen terug in een plezierige samenwerking.

En ik denk als je die puzzel niet in elkaar krijgt dat het inderdaad een kwestie is van loslaten en gewoon samenzijn. Doen wat voor beide goed voelt en verder geen druk ergens achter zetten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:25

Klopt LG, daar heb je gelijk in. Maar misschien is er wel iemand al graag gewoon wat mee bezig in de zin van poetsen en zo. In de tussentijd kan TS verder kijken wat er nodig is maar zijn de "taken" wat minder. Het kan misschien wat ademruimte geven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:28

Klopt ook hoor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:33

Jammer dat je zover weg woont. Nala was misschien wel een leuk span maatje voor mijn fjord geweest. Mijn fjord heeft een beetje hetzelfde karakter maar krijgt wel energie van met zijn 2en rijden.

Helaas gaat er zelden iemand mee en heb ik nu even geen mogelijkheid voor een 2e. Terwijl wij wel een plekje vrij hebben nu.

Heb je niet iemand die ook ment en eens 2 span kan proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:36

Cowgirl schreef:
Jammer dat je zover weg woont. Nala was misschien wel een leuk span maatje voor mijn fjord geweest. Mijn fjord heeft een beetje hetzelfde karakter maar krijgt wel energie van met zijn 2en rijden.

Helaas gaat er zelden iemand mee en heb ik nu even geen mogelijkheid voor een 2e. Terwijl wij wel een plekje vrij hebben nu.

Heb je niet iemand die ook ment en eens 2 span kan proberen.

Leuk idee! Helaas is Nala niet gediend van paarden in haar “bubbel” dus denk ik niet dat tweespan goed zou gaan :o

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:38

pinto_1 schreef:
Maar waarom "moet" ze 5 tot 6 keer per week werken? Is het geen optie om die frequentie wat omlaag te brengen? Misschien wordt zij dan wat vlotter, en voel jij minder druk om met haar aan het werk te moeten.

Dit beschrijft precies wat ik in gedachten had met je topic. :) En vooral niet aantrekken wat een ander vindt. Heel eerlijk, ik denk als je pony lekker met een maatje op de weide staat, die jou niet eens zoveel mist.

Probeer anders misschien gewoon eens wat minder te doen met haar. Ik ken zelfs mensen die een pony hebben, maar eigenlijk nooit op stal komen. Is all inclusief en ze komen misschien 1x per 3 maanden. Dat is misschien wel erg weinig, maar maak je niet druk. :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:39

Celebi schreef:
Als je zegt dat je op de heenweg 'strijd' hebt en ze niet vooruit te branden is en in het bos pas 'aan' gaat denk ik nog aan twee dingen:

Misschien hebben haar spieren meer opwarm tijd nodig voordat de kar erachter kan? Of is het misschien dat je het eerste stuk verhard moet rijden en later pas onverhard terecht komt en dat dat eerste stuk minder prettig loopt?

Als ik iets geleerd heb het afgelopen jaar is dat werklust die achteruit gaat en je paard ongeveer vooruit moeten duwen echt wijst op een vorm van ongemak. Zou zo lekker zijn voor jullie als je erachter komt waarom ze niet wil en wat je kunt doen om haar daarmee te helpen. Zo kom je samen terug in een plezierige samenwerking.

En ik denk als je die puzzel niet in elkaar krijgt dat het inderdaad een kwestie is van loslaten en gewoon samenzijn. Doen wat voor beide goed voelt en verder geen druk ergens achter zetten.

Het is inderdaad wel een andere ondergrond en andere type paadjes in het bos, maar echt een touw vastknopen aan waarom dit paadje juist wel en andere juist niet kan ik niet. Het is niet zo dat asfalt/hard altijd minder leuk is dan zacht/zand bijvoorbeeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:46

joh, een mening is als een kont, iedereen heeft er 1
Als je je wat moet aantrekken van wat anderen zeggen dan krijg je het druk. En stoppen ze met zeuren over iets, dan is er daarna wel weer iets anders waar over gezeurd wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:49

Kan het niet zo zijn dat je haar niet langer aanvoelt door welke reden dan ook. Als ik vroeger na een uitputtende werkdag, naar mijn paard ging dan had mijn paard al snel door dat ik niet goed meer in mijn vel zat. Gevolg: een strijd. Als ik haar (merrie) gewoon met rust liet en haar verzorgde was de dag erna geen strijd na een normale werkdag. Niets moet, het is tenslotte voor de meeste een hobby.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:53

Ik heb niet alles gelezen, maar ik snap je situatie, omdat ik in diezelfde zit/zat.
7 jaar heb ik letterlijk bloed zweet en tranen in mijn paard gestopt. Hij was toen 11. Opgeven was er niet, want het moet toch op de een of andere manier lukken. Iedereen gaat met plezier naar zijn paard, waarom voelt het voor mij als gevecht?
Nu heb ik voor mij de knoop doorgehakt en gaat hij nu met 18 met pensioen.
Ik merk dat hij zo ontzettend veel geniet onder zijn paardenvriendjes als ik niks van hem vraag.
Dus nu moet hij niks meer en dat geeft voor ons allebei rust. Heel veel rust.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:00

Mijn vorige paard was, zeker toen hij wat ouder was, juist actiever als ik niet 4-5x in de week reed. Tijdens mijn studie reed ik hooguit eens per week. Als ik in het weekend thuiskwam, ging ik weer een mooie buitenrit maken, korter of langer. Zeker als de basisconditie op orde is, is daar niks mis mee.
Sommige paarden zijn meer van de recreatie dan van de sport. :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:27

Ik vind het overkomen alsof je vooral heel erg met jezelf in de knoop zit, denk dat je daar de focus meer op moet leggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:28

GDG schreef:
Ik vind het overkomen alsof je vooral heel erg met jezelf in de knoop zit, denk dat je daar de focus meer op moet leggen.

Ik dacht hetzelfde.
TS, heb je niet al vaker dit soort topics geopend en liepen die niet altijd op hetzelfde uit?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:41

Goof schreef:
GDG schreef:

Ik dacht hetzelfde.
TS, heb je niet al vaker dit soort topics geopend en liepen die niet altijd op hetzelfde uit?

Ik vond het in het andere topic ook ja, dat het meer een mentaal probleem lijkt (waarschijnlijk breder ook dan alleen rond het paard).