Hoe achterbaks kan je zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:02

Ik denk vooral dat er niet te moeilijk gedaan moet worden.

Is het volgens de dierenpolitie sprake van verwaarlozing?
Zo ja, doe er wat aan en zorg dat je paard weer voor zo ver het kan gezond wordt.

Zo niet,

Adem in en adem uit en loslaten.

Ik zou mij er niet zo druk om maken. Zeker niet als er volgens de dierenpolitie / bescherming geen sprake is van verwaarlozing. Je kan er wel een heel punt van maken in de omgeving, maar bedenkt dat diegene die de melding heeft gedaan zich zorgen maakte. Hou er rekening mee dat een vreemde voorbijganger met weinig kennis van paarden kan schrikken van de conditie van je paard. Niet eens met slechte bedoelingen, maar omdat ze niet bekend zijn met de ziekte van het paard.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:10

marleen_usar schreef:
Nou dat gaan ze nooit toe geven dat weet ik al, maar je kan iemand toch aanspreken daar val ik nog het meeste over.

Jij gaat er vanuit dat zij het nooit toe zullen geven........... Hoe denk je dat zij over jou dachten? Als er geen vertrouwensbasis is gaan ze jou niet aanspreken verwacht ik.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:52

Zo'n situatie zou echt niemand leuk vinden TS. Daar bestaat geen discussie over.

De enige vraag die telt in deze hele kwestie: wat geef je dit paard te eten? Of niet? Misschien is er daar toch nog ruimte voor iets anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 20:58

Iedereen vertrouwd elkaar daar en alles wordt ook altijd uitgesproken. Dus waarom niet gewoon mij aan spreken, zecweten dat de veearts toen ook is geweest dus wat willen ze dan nog meer. Ik ben nu vandaag bij hem geweest maar ik mag nog niks doen maar hij is echt weer iets bij gekomen en ik heb hem geborsteld dat mag ik wel doen. Ik dacht dat ze na de melding in september waren wezen kijken maar hij is daar vandaag pas voor het eerst geweest. En aan het einde van het gesprek gaf hij aan het af te sluiten omdat hij er goed uit zag.
Wat hij krijgt is onbeperkt hooi en 3 keer per dag krijgt hij voer, o.a senioren slobber. Bij oudere paarden komt het er niet zo snel meer aan.

purny

Re: Hoe achterbaks kan je zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:20

Het wordt steeds vager. Veel succes met het gesprek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:20

marleen_usar schreef:
Iedereen vertrouwd elkaar daar en alles wordt ook altijd uitgesproken. Dus waarom niet gewoon mij aan spreken, zecweten dat de veearts toen ook is geweest dus wat willen ze dan nog meer. Ik ben nu vandaag bij hem geweest maar ik mag nog niks doen maar hij is echt weer iets bij gekomen en ik heb hem geborsteld dat mag ik wel doen. Ik dacht dat ze na de melding in september waren wezen kijken maar hij is daar vandaag pas voor het eerst geweest. En aan het einde van het gesprek gaf hij aan het af te sluiten omdat hij er goed uit zag.
Wat hij krijgt is onbeperkt hooi en 3 keer per dag krijgt hij voer, o.a senioren slobber. Bij oudere paarden komt het er niet zo snel meer aan.

Blijkbaar niet. Jij vertrouwt hen in elk geval niet en of iemand anders jou niet vertrouwt/niet alles naar je uitspreekt weet je helemaal niet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:21

Ts, zonder verwijten maar heb je zelf nog wel een goed beeld van tijd en tijdlijn? Want je was nog niet op stal geweest maar toch wel? Als er iemand mee is geweest naar 1 van je buur paarden en die jouw ingevallen pompende paardje zag staan en een paar dagen later weer, dan kan diegene toch een melding hebben gemaakt? En dat lijkt me dan prima. niet iedereen durft op een eigenaar af te stappen en als je het goed voor elkaar hebt is het toch allemaal goed afgelopen? Ik zie het probleem niet

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:44

Laat het los. Je hebt niet onder controle wat anderen doen. Probeer het positief te bekijken dat die persoon idd met het welzijn van dat paard begaan is.

Het is niet fijn dat het zo gelopen is, dat snap ik wel, maar allicht vond die persoon het om de één of andere reden geen optie om jou aan te spreken. Kritisch naar jezelf kijken wat jouw eventueel aandeel daarin is, is nooit verkeerd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:28

Ik kan me echt ontzettend goed voorstellen dat zoiets heel rauw op je dak valt, juist omdat je alles doet qua zorg en alle liefde erin stopt en direct geeft wat het dier nodig heeft en dan krijg je nog een trap na, zo lijkt het.

Uiteraard is het fijner als iemand naar je toekomt en vraagt hoe en wat maar mensen zijn vaak ook conflictvemijdend. Het was fijn geweest als je alles had kunnen uitleggen en dan was de melding onnodig. Maar helaas heeft die persoon anders gekozen.
Ik neem aan dat je weide/paard ook te zien is vanaf de openbare weg?
Of met een verrekijker ofzo? Kan zomaar dat een voorbijganger gemeld heeft. En vaak zijn mensen die melden niet echt paardenmensen maar dierenmensen die op tilt slaan als ze een rib zien. En zelf van die bijzettafels aan honden hebben.
Ik snap je echt heel goed, maar probeer het positief te zien. Iemand, die jou niet kent, met een groot hart voor dieren, heeft een paard gezien dat erg dun was/werd. Heeft niet nagedacht dat het ziek kan zijn en melding gemaakt onder het mom van: liever een keer teveel gebeld dan te weinig want dierenwelzijn gaat voor het ego van de eigenaar.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:06

Ik snap dat je het niet fijn vindt dat er melding gemaakt wordt en mensen het niet rechtstreeks tegen je zeggen. Anderzijds denk ik dat het ook wel kan zijn dat mensen het misschien anders zouden aanpakken en van daaruit mogelijk een melding maken. Wij hebben ook een aantal keer de eigenaar van een paard bij ons op stal aangesproken omdat het niet goed ging met paard. Daar werd echter niks mee gedaan; we zagen het paard achteruitgaan. In sommige gevallen heeft aanspreken van de eigenaar weinig zin, plus het is natuurlijk ook wel een delicaat onderwerp hè : iemand zeggen dat hij/ zij volgens jou niet goed voor zijn / haar paard zorgt…. Dat is als eigenaar ook geen leuke boodschap om te krijgen hè, dat je volgens anderen niet goed voor je paard zorgt. Als je iemand al wel die boodschap geeft, dan krijg je vaak een boze of verontwaardigde reactie. Niet iedereen durft zoiets rechtstreeks tegen de eigenaar te zeggen; velen vermijden liever conflicten.
Ik heb ook wel een paar mensen gehad die naar mij kwamen om te zeggen dat het niet goed ging met een paard bij ons op stal en wat ik vond van de manier van handelen van de eigenaar. Ik denk dat ze het niet aandurfden om het rechtstreeks met eigenaar te bespreken terwijl ze wel erg begaan waren met het paard. Mensen maakten zich zorgen om het paard. Mogelijk was dat bij jou ook het geval.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:24

Hoe rijk is je hooi, hoeveel kg voer en welk voer?

Ook oude paarden kunnen op mooi gewicht gehouden worden maar het vergt soms een hele hoop voer.

Zal me er verder niet over uitspreken maar ik zou niet zomaar opgeven :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 06:50

marleen_usar schreef:
Nou dat gaan ze nooit toe geven dat weet ik al, maar je kan iemand toch aanspreken daar val ik nog het meeste over.

Dat kun jij ook doen in plaats van het op Bokt te zetten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:59

Ik zou zeggen.... spreek hun aan ipv het "achterbaks" op bokt te flikkeren. Misschien is het heel iemand anders geweest, zit jij je voor niks op te vreten en kwaad te spreken over mensen die niks hebben gedaan. Je doet allemaal aannames die totaal niet met elkaar stroken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:06

Ik zou als je goed contact hebt met de mensen zoals je zegt gewoon hun aanspreken en zeggen dat je contact hebt gehad met de dierenpolitie. Dat iemand een melding heeft gemaakt en dat het vervelend voelt dat ze je niet persoonlijk aangesproken hebben. Dat je niet weet wie het is, maar dat je hoopt dat die persoon je de volgende keer persoonlijk aanspreekt. En het daarbij laten, niemand beschuldigen..alleen een balletje opgooien en het verder loslaten.

Bedenk maar zo, ze hebben het beste met je dier voor en sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo communicatief vaardig of bang voor confrontaties.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:10

Elisa2 schreef:
Ik zou als je goed contact hebt met de mensen zoals je zegt gewoon hun aanspreken en zeggen dat je contact hebt gehad met de dierenpolitie. Dat iemand een melding heeft gemaakt en dat het vervelend voelt dat ze je niet persoonlijk aangesproken hebben. Dat je niet weet wie het is, maar dat je hoopt dat die persoon je de volgende keer persoonlijk aanspreekt. En het daarbij laten, niemand beschuldigen..alleen een balletje opgooien en het verder loslaten.

Bedenk maar zo, ze hebben het beste met je dier voor en sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo communicatief vaardig of bang voor confrontaties.

Dit zou ik ook doen. :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:10

Ik bedenk mij even... wat als jou buren (of wie ever de melding gemaakt heeft) op bokt zitten...en lezen "achterbaks" en jouw antwoorden hier op berichten...
Zullen die zich dan herkennen in "goed contact " met jouw?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:52

Ondertussen ben ik benieuwd hoe je paard eruitziet.
Ik vind het alleen maar goed als mensen een beetje opletten op andermans paarden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:27

Afbeelding
Dit is hoe hij er nu uit ziet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:33

Dan is die klacht echt onterecht hoor, misschien omdat het nu herfst is geworden dat hij wat is terug gevallen maar zo groot kan dat verschil niet zijn?

Heeft hij een deken om?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:37

Zat huizen met uitzicht erop.
Die kunnen toch ook een melding gemaakt hebben?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:38

Nyaleti schreef:

Precies dat dacht ik net ook ...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:39

Nyaleti schreef:

Dit was het eerste wat ik dacht.
Hij staat niet bepaald afgelegen.

Verder ziet hij er nu idd prima uit

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:39

Maar echt he...
Dit paard staat gewoon openbaar in het zicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:45

Of iemand neemt een keer vrienden mee naar hun paard. Je bent er zelf niet 24/7 dus er zijn echt wel situaties te bedenken waarbij er andere mensen je paard gezien kunnen hebben.

Je komt in dit topic ook wel warrig en een tikkie emotioneel over. Het kan ook prima dat mensen daarom terughoudend zijn met jou rechtstreeks aanspreken.

Of mss hebben ze het idee dat je weinig met advies doet en willen ze niet steeds de betweter uithangen. Ik heb ook weleens mensen aangesproken op veel te lange hoeven van hun shetlander. Als ik daar weer een, in mijn ogen, misstand zie gebeuren zou ik ook liever een instantie inschakelen dan weer die betweter te zijn.

Is het vervelend dat er gebeld is? Zeker. Mijn ego zou ook gekrenkt zijn. En je mag ook best even pissig zijn. Maar mensen hebben wel gehandeld met het belang van je paard voorop. Als er jaren ergens dieren verwaarloost worden zijn we allemaal boos omdat mensen hebben weggekeken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:47

marleen_usar schreef:
[ Afbeelding ]
Dit is hoe hij er nu uit ziet.

Weet je zeker dat dit een "nu" foto is? Alles is nog zo groen daar, geen enkel herfsttintje te zien