VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:12

Ach, die arme paarden.. Wat een geluk voor ze dat ze bij jou terecht zijn gekomen. Ik ben heel benieuwd hoe het met ze zal gaan, lichamelijk en geestelijk.
Nouri is een mooie naam! Met hem komt het wel goed denk ik.
De andere 2 hopelijk ook, maar zal een lange weg worden..

Jolliegirl

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:15

Wat een geluk!
Namen ben ik niet zo goed in.

Geef jij ze ook seniores om op te knappen of heb jij daar beter/ander voer voor?

En dit moet zeker geleidelijk aangepakt worden? Ivm de lege darmen die het misschien niet goed aankunnen?

Nogmaals alle respect voor jou!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:21

Jeetje wat is de magere mager. Die is wel heel sneu hoor. Ik snap dat je daarvan schrok. Ik snap ook dat ze kapot was van de reis. Ze heeft echt geen reserves.

De andere merrie is wel een plaatje hoor. Wat een mooie kleur. Hoop dat je snel haar vertrouwen kan winnen. Als veulen al 7 maanden is, gaat ie hopelijk snel voldoende eten krijgen van jou zodat ie z'n moeder niet meer leeg hoeft te drinken. Ze heeft niet veel meer te geven denk ik...

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:35

Och arme beestjes.
Denk wel dat er hele mooie paardjes tevoorschijn komen als ze eenmaal zijn aangesterkt.
Mooie naam voor het veulen. :j

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:07

Eet schatjes, eet maar lekker. Het grijpt me extra aan omdat mijn paard er ook zo bij stond toen ik hem kocht. En ik weet daardoor ook dat foto’s heel mild kunnen zijn. Ze kijken helder en wakker, goed teken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:20

Oh ik schrik echt van die 5 jarige! Wat ziet die er slecht uit! Dat mestwater klinkt ook echt als wormen of zand. Wat een arm paard zeg.

Die merrie met veulen is een knap ding, denk dat als die opgeknapt is dat het echt een bloedmooi paard wordt. Het mak maken gaat nog wel een uitdaging worden denk ik. Het veulen ziet er het beste uit en is ook een knap ding.

Qua nemen, geen idee..ben altijd ze geneigd naar de omstandigheden te vernoemen. In dit geval zouden dat stumpertje en beauty zijn ofzo..maar dat zijn niet echt leuke blijvende namen. :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:29

Ik snap dat je ervan geschrokken bent, wat zijn ze mager. Zeker de 5 jarige.

Maar wel leuke nieuwsgierige hoofdjes.
Hopelijk komt het allemaal goed

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:30

Och arme paardjes. En wat ben jij een fantastisch mens dat jij ze deze kans geeft. Succes!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:32

Over een jaar weet je niet wat je ziet! Triest zoiets he.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:55

Ach ach ach, wat een zielige diertjes..echt ontzettend sneu. Gelukkig nu in goede handen en fijn dat ze goed zijn aangekomen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:19

Is voor de merrie met veulen Sunshine geen mooie naam? Vanwege de strepen in haar manen en dat het zonnetje maar weer mag gaan schijnen voor haar. Past ook mooi bij de betekenis van Nouri.

Bella voor de 5 jarige? Misschien zullen mensen denken dat ze er gek uitziet, moet je haar juist een mooie naam geven.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:33

zo, dat valt idd jammer genoeg niet mee.....
fijn dat ze nu veilig zijn met eten. Het worden spannende eerste dagen/weken.
ik dacht voor een van de merries misschien Reina (koningin)

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:35

Fantastisch dat de paarden eindelijk thuis zijn , het gaat een lange weg zijn om ze weer op te knappen maar weet zeker dat dit jou gaat lukken ..ik vind je een kanjer _/-\o_

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:35

Ach, die zijn er inderdaad niet heel goed aan toe. Maar ze hebben echt geluk gehad dat jij ze naar Zweden hebt laten halen.
Qua namen, nomen est omen, dus ik zou voor namen gaan die staan voor wat je ze toewenst. Dus Bella (zoals Tilmar schrijft) of Felicità (geluk), Dulce (lief)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:47

Wat super goed en mooi dat je dit doet voor deze paarden. Ze hebben nu een kans op een geweldig leven met jouw hulp!
Ik gun deze paarden veel kracht en dapperheid om zich hier doorheen te knokken, onderstaande namen passen daar mooi bij!

Valeria
Deze Spaanse meisjesnaam betekent ‘kracht’ en ‘dapperheid'.

Nyna
Deze Spaanse meisjesnaam betekent ‘meisje, dapper’. 

Nuela
De Spaanse meisjesnaam Nuela betekent ‘ambitieus’ en ‘sterk’.

Evita
De Spaanse meisjesnaam Evita betekent ‘adem van leven’.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:49

Holy kak zeg! Wat zijn ze mager! En wat hebben ze een geluk dat ze nu bij jou zijn.
Tikvah en Nadia vind ik mooie namen. Beide betekenen hoop/hoopvol.
En Nouri heb je prachtig uitgekozen.
Succes met dit 3tal.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:20

Even benieuwd. Zo’n dier van 9 jaar die echt niks gewend is, komt dat dan nog wel goed? Kun je daar ooit een veilig rijpaard van maken of zal ze altijd angstig blijven?

Het lijkt me een behoorlijke uitdaging, maar wel super dat je dat doet!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:44

Ach die vijfjarige. Wat heeft die al te lijden gehad zeg. Zo lang tekort aan voeding.
Dat ze ondanks deze conditie nog karakter laat zien zegt wel iets over wat je kan verwachten als ze (hopelijk, als het kan) in betere conditie komt.
Het is dus een wry nose. Kan me voorstellen dat het nu niet lukt om de stand van kaken en tanden en kiezen nu goed te bekijken. Maar bijv wel dikke kans dat ze scheef afslijt en nu veel last heeft van haken. Het arme schepseltje. Ik hoop van harte dat het je lukt haar goed te laten eten zodat ze in elk geval mag meemaken wat het is om gewoon zorgeloos paard te kunnen zijn ipv altijd maar net te overleven.
De merrie met het veulen vind ik prachtig, wat een krachtig koppie zit daarop! Veulen zal idd de beste kansen hebben van het stel, om als fijne alrounder herplaatst te worden op termijn
Ik ben heel benieuwd naar het verdere verloop, voor nu fijn dat de reis voorbij is! En ze veilig zijn bij jullie. Hup paardjes! :(:)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:00

wauw wat ziet de magere er extreem slecht uit.. heel zielig. wat fijn dat ze bij jou is ts, ik ben heel benieuwd hoe ze gaat opknappen. de eerstkomende dagen zullen wel cruciaal worden denk ik
Top dat je dit doet!! ik volg mee

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:31

Houdt er wel rekening mee dat het soms niet goedkomt.
Ik heb ooit een ondervoede connemara willen oplappen.
Die had allemaal rare bultjes op dr lijf en werd erna kreupel.
Volgens de DA op 4 benen en was dat een gevolg vd ondervoeding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:52

Wat in en in triest dit. Je begrijpt niet waarom zo iemand dat zelf niet heeft gezien of dit acceptabel vindt. Er staan er daar dus nog meer in deze staat? Paard in nood spanje weet wel de weg naar instanties daar. Die ontvangen zoals ik weleens lees wel steeds vaker medewerking.

Met die merrie met veulen komt ook vast goed als ze je gaat vertrouwen. Ze heeft nu slechte ervaringen, is niks gewend en is moeder.
Ze leren best snel als ze goede dingen meemaken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:54

Hebben deze paarden slechte ervaringen met mensen of geen ervaring. Bij dat laatste is het niet anders dan met ieder ander paard, dan leren de meeste vrij snel want er is geen negatieve associatie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:13

OMG, wat zien ze er idd slecht uit! Die beesten gaan niet weten wat hen overkomt bij jou.

Namen? Evita (leven) en Esperanza (hoop) ?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:14

Oef ze zien er echt heel slecht uit maar dat gaat gauw verbeteren, dat moet een machtig mooi iets zijn om van dichtbij mee te mogen maken en wij dus ook omdat we het hele proces kunnen gaan volgen!

Sunshine zoals eerder genoemd vind ik ook mooi voor de merrie met veulen omdat de zon voor haar weer gaat schijnen, afgekort naar Sunny en voor de 5 jarige Grey Empress, een keizerlijke naam voor het mooie paard wat er straks naar voren komt!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 14:28

Dank jullie wel allemaal voor de superlieve en zo betrokken reacties <3
Zo lief!

Ik ben uit de naam van de 9 jarige, zij mag Aurora heten (of in het kort Rory) wat 'zonsopgang' 'nieuw licht' en 'nieuw begin' betekend.

Alleen voor de 5 jarige ben ik er nog niet helemaal uit, ik heb wel wat opties en ook wat namen waar jullie mee kwamen opgeschreven.

Zij begint ook het snelste te wennen. Ze komt vrij relaxed over, ligt wel veel. Ze eet, ik voer haar heel beperkt wat hooi en een mini handje brokjes. Net kwam er wat uit wat leek op mest ipv water, dus er zit nu wat in haar buikje :D

Aurora is echt wild. Als je in de buurt probeert te komen vliegt ze de hoek in om daar snuivend met haar voorbeen hard op de grond te stampen en in de lucht behoorlijk te bijten en trappen. Ze is erg schuw en duidelijk niet vaak mensen van dichtbij gezien.

Ik ben met haar rustig begonnen met laten wennen aan mensen en met een lange longeerzweep voor mijnn veiligheid oefenen met dingen die in haar buurt komen. Ze heeft heel voorzichtig aan de zweep geroken en liet zich uiteindelijk een heel klein beetje aanraken op die manier.
Maar dit is wel een projectje ja :=

Hoe sneller ze (wel stressvrij) leert dat mensen oke zijn hoe beter, als ze nu iets krijgt en ze heeft zorg nodig kan ik niet binnen de 3 meter komen... Dat schiet niet echt op.

Over een uurtje komt de dierenarts om te kijken of de 5 jarige anti-biotica nodig heeft of iets anders. Ze ademt nogsteeds zwaar, het klinkt alsof ze heel hard snurkt...

En zo mogen Aurora en Nouri even naar buiten voor wat beweging en zodat ze weer een schoon stalletje hebben.

Beert, over jou vraag, ja dit kan zeker goedkomen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Amerikaanse Mustang Makeover, daar zijn het vaak ook paarden van 8 of 9 die in 100 dagen tijd van net zo wild als Aurora naar volledig ingereden gaan. Dat is wel wat extreem natuurlijk, maar in princiepe kunnen wilde paarden alles leren. Ze kan zeker uiteindelijk een veilig rijpaard worden, mits ik haar goed train. No pressure :')

Superpony, ja echt, en gewoon weer laten dekken ook he. Hij zei 'ja ze is niet zo mooi en wat dun' maar verder deed hij er niets mee. De 5 jarige is de ergste uit de groep. De andere zijn vergelijkbaar qua staat met Aurora ongeveer. Ik zal PiN Spanje dit wel melden ja.

Zonnetje81, dat weet ik. Hoe moeilijk ook, het is de realiteit, soms redden ze het niet. En deze merrie is best ver heen fysiek.
Ik had vanochtend toen ik ze zag wel even wat paniek van waar ben ik aan begonnen. Kan ik dit wel. Pfff ze ziet er echt niet uit... Ik zal alles doen wat ik kan om haar te geven wat ze nodig heeft, misschien heeft ze nog een paar laatste dagen/weken met liefde en voeding, misschien komt ze er perfect overheen...

Gitana, ja in het echt is het nog veel erger dan op de fotos. De komende tijd blijft spanennd!

Marigold, ik heb haar kaaklijn kunnen voelen, haar gebit lijkt gek genoeg vrij recht, ook haar voortanden zijn redelijk op elkaar. Voor wat ik kon zien, ik heb niet in haar mond kunnen kijken nog :=

Prachtig is Aurora he, echt een power merrie. Nouri zal een heel leuk paardje worden later, issie al :j En laat ook een fijn karakter zien tot nu toe.

Ijslandfan, prachtige namen, ik heb ze opgeschreven!

Swift, dank je wel voor de lieve complimenten <3
En hele mooie namen, helemaal wat ik zoek voor haar.

la lune, dank je wel!!

N4N4, dank je wel, echt superlief <3 <3

Tijn, mooie naam! Ja de eerste tijd wordt/is spannend. Ik heb wel hoop dat ze het gaat halen, Aurora en Nouri denk ik sowieso.

Tilmar, prachtig ja, zeker de betekenis! Sommige zullen de 5 jarige niet zo mooi vinden of raar, ik vind om heel eerlijk te zijn haar koppie heel lief. Dat scheve neusje waar ze dan heel fanatiek mee brokjes zoekt, die glinsterende oogjes.. Ik ben verliefd <3

Lui, ja echt heel sneu...

Emori, dank je wel, echt superlief!!!

Kiki, ze kijken alle drie heel wakker en alert, dat is en goed teken. Zeker de 5 jarige is nieuwsgierig, Aurora en Nouri voornamelijk nog angstig

Elisa, ja ik schrok ook flink.... In het echt is ze nog veel erger zelfs...
Wormen en zand zou niet raar zijn nee. Maar ik denk dat vooral haar darmen letterlijk leeg waren, de transporteur heeft haar uit angst voor koliek bijna niets gevoerd. Ze heeft nu wat binnen gekregen en er kwam net wat meer mest uit, wat er ook bijna uitzag als mest. Wel heel dun nog.

Aurora is echt heel gaaf he, dat was een positieve verrassing!
Stumpertje :') Geniaal....

Zam cas, oh jij ook een paard gehad wat er zo bij stond, wat goed dat je die dan ook hebt gekocht! Ja de fotos komen niet echt in de buurt bij hoe ze live eruit ziet en voelt...

Tabbladen, het zullen denk ik over een paar maanden al hele andere paarden zijn. Hoop ik dan :=

Muga, ze is goed moe ja, niet heel raar. Ze lijkt wel ietsje bij te komen al gelukkig.
Nouri laat ik voor nu nog wel bij Aurora, die ga ik nu echt nog niet afspenen. Hij eet wel hooi al mee, straks krijgt hij ook veulenbrokjes en heeft hij de moedermelk minder nodig ja. Aurora is echt een plaatje he <3

Jolliegirl, ik ga het voer heel langzaam opbouwen ja, daar ben ik heel voorzichtig mee. Ik zal ze dan als ze gewend zijn merriebrok en pavo weight lift geven, met ook lijnzaad olie, dat werkt top bij mijn andere paarden.