paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 12:40

Ik heb een kleine update voor jullie *\o/*
Ik stelde deze vraag voor binnen enkele jaren maar alles is even in een stroomversnelling terechtgekomen waardoor we nu dus serieus op zoek zijn naar een paard. Ik heb dan ook mijn murgesedroom nog even geparkeerd.
Aangezien onze situatie zich perfect leent om een jong paard lekker te laten opgroeien zijn we aan het kijken naar een 2,5 jarige. Deze kan lekker bij onze ruin opgroeien op de wei en paddock, we gaan eerst een jaar grondwerk doen en daarna heel rustig erop. Of ik het uiteindelijk zelf ga doen of door een kennis die heel veel ervaring heeft met paarden zadelmak maken ga ik dan wel zien. Wie weet voelt het erg veilig! We zijn al bij een bevriende fokker geweest die er 4 heeft staan. En hem vertrouw ik 100% als het op paarden aan komt. Alleen staan ze nu nog op een groot land en komen ze pas binnen als het slechter weer is. Maar dus binnenkort kunnen we ze gaan bezichtigen. Hij zal me ook helpen bij het opleiden.
Voorlopig heel erg spannend dus!

Elisa2

Re: paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:30

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:11

Oeh spannend!
Krijgen we een update als je een paardje gevonden hebt? Ben zo benieuwd

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 12:14

Tabbladen schreef:
Oeh spannend!
Krijgen we een update als je een paardje gevonden hebt? Ben zo benieuwd

jaaa zeker! komt een mooie foto van in dit topic!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:01

Niet alles bijgelezen (wel dat je nu toch voor een echt jonkie lijkt te gaan! Leuk!), maar dan in verband daarmee hier even een hart onder de riem voor wat betreft nu een niet-zadelmak paard kopen.

Ik ben geen prof en toen ik mijn eerste paardje kocht, enkel nog manegeruiter geweest (wel intensief, inclusief zelf kinderlessen geven en buitenritten begeleiden, dat kon 30 - 35 jaar geleden nog ;-)). Maar ik had wel een duidelijke gedachte over hoe een paard voorbereid moest worden op het rijden en ik wilde alles volstrekt zonder spanning doen. Ik kocht een groene 6-jarige (tja...., stond als decoratie in de wei bij een oudere heer en daarvoor fokmerrie geweest) en echt met de gedachte "al kost het me een jaar, zij gaat zó lang bij me blijven!". Dus alles in heel kleine stapjes gedaan en altijd positief. En zodra rem, gaspedaal en stuur er in de basis op zaten (op een halstertje), ook les genomen om correct verder op te bouwen.

In dat eerste jaar is ze misschien 3 x aan de kletter gegaan, maar altijd vanuit angst voor een vermeende woezel of bakkabouter, iets wat ze zelfs toen ze 26 was nog wel eens kon doen. Held op sokken :') . Nooit gebokt, nooit iets wat gericht was tegen mij, het rijden of het zadel.

Later stalgenootjes op dezelfde manier geholpen, een 2de eigen paard op dezelfde manier opgepakt en nu ben ik met eigen paardje nummer 3 bezig. Allemaal totaal verschillende types paarden (volboeld, warmbloed, koudbloed) en bij geen van allen noemenswaardige problemen, te koppelen aan het rijden.

Rust en vertrouwen, geen haast hebben, niet van alles tegelijk willen. Ga wandelen, anti-schrikparcoursjes doen aan de hand, stap tijdens het poetsen eens op een blok, spring met je handen op de rug een paar keer op en neer, zorg dat alle stemhulpen goed bevestigd zijn enzovoort. En dat alles niet 1 keer natuurlijk. Herhalen, herhalen! Maak van het hele proces een leuk, interessant en afwisselend spel. En wees ook niet bang voor een foutje. Paarden zijn over het algemeen behoorlijk vergevingsgezind.
En vind je zelf de eerste, tweede of derde keer opstappen toch nog spannend? Dan vraag je iemand die je 1000% vertrouwt en die jouw aanwijzingen opvolgt zonder nodeloos eigen initiatief. Ik ben inmiddels bijna 50 en heb ook wat meer meegemaakt zeg maar := , dus vraag nu voor die eerste keren erop mijn dochter. Ik sta ernaast en bepaal alles, ze doet geen grammetje meer dan wat ik vraag. Zodat alles net zo rustig, vriendelijk en vooral traag verloopt als ik nodig acht. Werkt als een tierelier +:)+

Heel veel plezier en succes, maak er een mooi avontuur van!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 13:06

mandymonica schreef:
Niet alles bijgelezen (wel dat je nu toch voor een echt jonkie lijkt te gaan! Leuk!), maar dan in verband daarmee hier even een hart onder de riem voor wat betreft nu een niet-zadelmak paard kopen.

Ik ben geen prof en toen ik mijn eerste paardje kocht, enkel nog manegeruiter geweest (wel intensief, inclusief zelf kinderlessen geven en buitenritten begeleiden, dat kon 30 - 35 jaar geleden nog ;-)). Maar ik had wel een duidelijke gedachte over hoe een paard voorbereid moest worden op het rijden en ik wilde alles volstrekt zonder spanning doen. Ik kocht een groene 6-jarige (tja...., stond als decoratie in de wei bij een oudere heer en daarvoor fokmerrie geweest) en echt met de gedachte "al kost het me een jaar, zij gaat zó lang bij me blijven!". Dus alles in heel kleine stapjes gedaan en altijd positief. En zodra rem, gaspedaal en stuur er in de basis op zaten (op een halstertje), ook les genomen om correct verder op te bouwen.

In dat eerste jaar is ze misschien 3 x aan de kletter gegaan, maar altijd vanuit angst voor een vermeende woezel of bakkabouter, iets wat ze zelfs toen ze 26 was nog wel eens kon doen. Held op sokken :') . Nooit gebokt, nooit iets wat gericht was tegen mij, het rijden of het zadel.

Later stalgenootjes op dezelfde manier geholpen, een 2de eigen paard op dezelfde manier opgepakt en nu ben ik met eigen paardje nummer 3 bezig. Allemaal totaal verschillende types paarden (volboeld, warmbloed, koudbloed) en bij geen van allen noemenswaardige problemen, te koppelen aan het rijden.

Rust en vertrouwen, geen haast hebben, niet van alles tegelijk willen. Ga wandelen, anti-schrikparcoursjes doen aan de hand, stap tijdens het poetsen eens op een blok, spring met je handen op de rug een paar keer op en neer, zorg dat alle stemhulpen goed bevestigd zijn enzovoort. En dat alles niet 1 keer natuurlijk. Herhalen, herhalen! Maak van het hele proces een leuk, interessant en afwisselend spel. En wees ook niet bang voor een foutje. Paarden zijn over het algemeen behoorlijk vergevingsgezind.
En vind je zelf de eerste, tweede of derde keer opstappen toch nog spannend? Dan vraag je iemand die je 1000% vertrouwt en die jouw aanwijzingen opvolgt zonder nodeloos eigen initiatief. Ik ben inmiddels bijna 50 en heb ook wat meer meegemaakt zeg maar := , dus vraag nu voor die eerste keren erop mijn dochter. Ik sta ernaast en bepaal alles, ze doet geen grammetje meer dan wat ik vraag. Zodat alles net zo rustig, vriendelijk en vooral traag verloopt als ik nodig acht. Werkt als een tierelier +:)+

Heel veel plezier en succes, maak er een mooi avontuur van!

Erg leuk te lezen dat je dezelfde ideeën hebt als ik! Daarom wilde ik voor echt jong gaan, nog niemand aan gezeten en gewoon een jaar grondwerk, half jaar beginnen met oefenen voor erop en pas daarna doorrijden als hij vier is. Ik kijk er echt heel erg naar uit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:41

IK wil je roze wolk niet aan flarden schieten..... maaaaar

Juist om de redenen die jij noemt zou ik NIET voor een onbeleerde gaan. Hoe een paard gaat reageren op situaties als gereden paard, weet je pas als je er echt op zit.

Zadelmak maken zélf vond ik heel leuk en eigenlijk bijna simpel om te doen. Daar heb ik geen spijt van. Maar dat een paard zo anders uit de verf kan komen tegen de tijd dat je ze als rijpaard echt inzet. Dat heeft me (negatief) verrast.

Ik kocht een stoere 2,5 jarige (dachten we) en dat blijkt echt een enorm mietje te zijn waar ik vervolgens niet mee kon doen wat ik graag wilde. Heerlijk paard in de omgang, best stoer aan de hand. Is zowel aan de hand, zadel mak maken en doorrijden nooit moeilijk geweest. Géén klachten op dat front. Maar verder :x Precies wat je omschrijft: koop je aan paard, kun je er niet mee wat je wil.

Daarna kocht ik een 6 jarige die ik ook echt even kon bekijken in de situatie die ik voor ogen had en daar kon testen en ik heb nooit een betere match gehad dan dat.

Juist als je zo zeker wil weten dat het werkt zou ik gaan voor een paard wat beleerd is. En dan gewoon echt fatsoenlijk proefrijden. Ik wilde een eventer, dus ben ik er mee gaan springen én is ze mee geweest naar een cross terrein. Dan kom je daarna echt niet meer voor essentiële verassingen te staan hoor.

Mijn eerste paard heb ik ook zadelmak en niet doorgereden gekocht en dat is ook prima uitgepakt. Máár, toen had ik ook nog niet zo'n scherp omlijnd doel van wat ik wilde en waar ik naar toe wilde. Ik was gewoon blij een paard te hebben. Maar dat is niet de uitgangspositie die jij nu omschrijft. Je wil nu eindelijk (fijn) kunnen doen waar je nu tegenaan loopt. En die zekerheid is gewoon lager bij een jong paard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 19-11-24 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 13:45

pol013 schreef:
IK wil je roze wolk niet aan flarden schieten..... maaaaar

Juist om de redenen die jij noemt zou ik NIET voor een onbeleerde gaan. Hoe een paard gaat reageren op situaties als gereden paard, weet je pas als je er echt op zit.

Zadelmak maken zélf vond ik heel leuk en eigenlijk bijna simpel om te doen. Daar heb ik geen spijt van. Maar dat een paard zo anders uit de verf kan komen tegen de tijd dat je ze als rijpaard echt inzet. Dat heeft me (negatief) verrast.

Ik kocht een stoere 2,5 jarige (dachten we) en dat blijkt echt een enorm mietje te zijn waar ik vervolgens niet mee kon doen wat ik graag wilde. Hij is super braaf, prima te rijden. Géén klachten op dat front. Maar verder :x Precies wat je omschrijft: koop je aan paard, kun je er niet mee wat je wil.

Daarna kocht ik een 6 jarige die ik ook echt even kon bekijken in de situatie die ik voor ogen had en daar kon testen en ik heb nooit een betere match gehad dan dat.

Juist als je zo zeker wil weten dat het werkt zou ik gaan voor een paard wat beleerd is. En dan gewoon echt fatsoenlijk proefrijden. Ik wilde een eventer, dus ben ik er mee gaan springen én is ze mee geweest naar een cross terrein. Dan kom je daarna echt niet meer voor essentiële verassingen te staan hoor.

Nee ik begrijp wel dat het anders kan uitdraaien. Maar ik heb net bij vorige paarden gehad dat ze me bedrogen hebben en we dus wel voor verassingen komen te staan. Maar goed ik kijk er erg naar uit maar besef zeker dat het niet alleen rozengeur en maneschijn zal zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:39

gefeliciteerd, gewoon lekker genieten van wat er op je pad komt.

Als je er nuchter in blijft staan komt het vast goed. Zelf doe ik altijd tot het opstappen. Dus je kan zitten maar het wegstappen laat ik even aan iemand anders over. Al heeft er nog nooit 1 moeilijk gedaan.

Wel kan ik de tip geven als ze eenmaal goed door jou te rijden zijn laat er af en toe ook een ander op rijden. Die van mij vond het in het begin zo vreemd dat er iemand anders opstapte dat ze wel weer net beleerd leek.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 16:03

butengeweun schreef:
gefeliciteerd, gewoon lekker genieten van wat er op je pad komt.

Als je er nuchter in blijft staan komt het vast goed. Zelf doe ik altijd tot het opstappen. Dus je kan zitten maar het wegstappen laat ik even aan iemand anders over. Al heeft er nog nooit 1 moeilijk gedaan.

Wel kan ik de tip geven als ze eenmaal goed door jou te rijden zijn laat er af en toe ook een ander op rijden. Die van mij vond het in het begin zo vreemd dat er iemand anders opstapte dat ze wel weer net beleerd leek.

Goede tip! Ja ik heb met mezelf afgesproken dat als ik het iets spannend vind, dan laat ik het over aan een ander

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:52

Als ik dit zou overwegen, zou ik er eentje kopen recht van de merrie af. Of maximaal een maand of 9 oud. Dan loop je de minste kans dat ze ergens al een negatieve ervaring opgelopen hebben (trailer, halster, dierenarts, hoefsmid, etc). En zeker op die echt jonge leeftijd leren en vertrouwen ze makkelijk. Tegen de tijd dat hij dan rijp is om er langzaam eens op te gaan zitten, kun je ook lezen en schrijven met hem.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 16:55

Jasmijn159 schreef:
Als ik dit zou overwegen, zou ik er eentje kopen recht van de merrie af. Of maximaal een maand of 9 oud. Dan loop je de minste kans dat ze ergens al een negatieve ervaring opgelopen hebben (trailer, halster, dierenarts, hoefsmid, etc). En zeker op die echt jonge leeftijd leren en vertrouwen ze makkelijk. Tegen de tijd dat hij dan rijp is om er langzaam eens op te gaan zitten, kun je ook lezen en schrijven met hem.

Klopt, daarom geef ik ook de voorkeur aan de fokker waar we hem waarschijnlijk gaan halen. Die kennen nog niks en staan gewoon tot hun 3 jaar op het land en in de winter in een loopstal. Dat brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee maar het is wel echt een onbeschreven blaadje. Als ze inderdaad al zodanig beleerd zijn dat je er bijna op kan zit je met hetzelfde probleem.
Wij hebben met mijn moeder haar paard gemerkt dat dit echt heel goed is voor hun hoofd om lekker paard te kunnen zijn.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:35

butengeweun schreef:

Dit is zeker een top tip. Heb dit ook altijd heel bewust gedaan. Voor het paardje én voor mezelf. Dat ik er niet wat "merkwaardige" knoppen op zou hebben gezet, waardoor paard en andere ruiter elkaar niet meer goed zouden begrijpen. Maar ook zeker om het paard te laten weten, dat er wel eens iemand anders op zijn of haar rug stapt.

Al is het ook wel moeilijk om de eerste keer uit handen te geven... :=

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:41

Zeker een goede tip van een andere ruiter afentoe eens laten rijden. Ik heb mijne met 1,5 jaar gekocht, hij is nu 4,5 en ik kan inderdaad met hem lezen en schrijven. Maaar hij is ook een klein beetje eenkennig := Nu rijd er wel afentoe iemand anders op en dat is zeker goed voor hem en voor mij ook leuk om hem eens vanaf de grond te zien en ondanks dat hij het soms niet helemaal begrijpt doet het wel braaf gelukkig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:46

Hier beide paarden gekocht met 1 jaar oud dus alles zelf gedaan met ze. Eerste zelf ingereden en altijd keibraaf en stoer geweest. Echter kan hij eigenlijk niks, vind weinig leuk (behalve eten) en is voor alles bang buitennterrein.
Mijn tweede jonkie is een warmbloed en kocht hem 'voor erbij' en die biedt alles zelf aan en durft en kan vanalles. Zo gek kan het lopen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 01:11

Eindelijk, daar is ie dan! Vanavond mee naar huis genomen, we twijfelden eerst door de sneeuw hem nog een nachtje te laten staan maar toen we klaar waren met keuren was het goed te doen. Deze jongen kwam trouwens volledig vlekkeloos door de keuring, op naar vele jaren plezier samen!

Ik stel jullie voor aan Wizzard!

Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 07:45

Wat leuk! Gefeliciteerd met je aanwinst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:19

Gefeliciteerd! wat is het er voor een? (afstamming?)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 11:02

Het is een bwp, chastain MS×Gribaldi dus lekker allround

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:17

Leuk, heel veel plezier en succes met het "opvoeden" "leren van de huisregels" en "beleren" en dan veel rijplezier.
Fijn dan je de fokker je kan/wil helpen/

Tip: laat vanaf begin voelen dat je een "correcte" leider bent, Gribaldi's kunnen nog wel eens overheersend zijn

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:10

Ik ga gewoon even van uit mijn ervaring gaan. Het is echt persoonlijk. En als je mama en papa kent van dat jong dier dan is het ook makkelijker inschatten hoe en wat. Hoe ze gaam doen onder het zadel en omvang. Natuurlijk is elk paardje anders maar dan heb je toch al iets of wat van een idee.

Zelf beleren is natuurlijk gaaf maar gaat niet zonder gevaren. Persoonlijk ga ik dit doen met mensen die ik ken en deze ervaring zelf al hebben opgedaan.

Maar eentje kopen die al wat kent onder het zadel is altijd makkelijker. Het bespaart je geld en letsels, en je weet wat je koopt!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:07

Oeh wat een knapperd! <3
Heel veel plezier!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:14

Waidida schreef:
Het is een bwp, chastain MS×Gribaldi dus lekker allround

Ah mooie vaderlijn, holsteiner C bloed..geeft over het algemeen fijne karakters. :) Leuk, ben benieuwd naar meer beeldmateriaal en jullie vorderingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:22

Wat leuk, gefeliciteerd en veel plezier samen