Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Re: Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 01:52

Ik zou kijken of er nog andere stallen zijn die aan je wensen voldoen. Ik heb mijn paard in een onstabiele kudde gehad en dat wil ik nooit meer. Hij is er enorm door veranderd.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:35

Koper schreef:
Noukie123 schreef:
Ik zit momenteel in exact dezelfde situatie. Paard staat al vier jaar op een voor hem fijne paddock paradise. Ik moet er wel alles zelf doen, mest scheppen van eigenaresse haar drie paarden, water geven, bijvoeren en nog eens een flinke som geld betalen elke maand. Ook zijn de faciliteiten er barslecht inclusief piste die al jaren niet onderhouden is.

Was dat vanaf het begin al zo of is het in de loop der jaren zo gekomen dat jij al het werk moet doen?

In het begin enkel 1 maal per week mestruimen maar door de komst van kindjes bij de eigenaars en geen interesse meer in hun paarden zo geëvolueerd...
Naar verloop van tijd werd er gewoon niks meer gedaan en ga je zelf meer doen omdat je het niet kan aanzien maar dan blijft het natuurlijk ook zo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:51

Is het een optie om naar een geheel andere plek te gaan zoeken, misschien wat iets verder rijden is?

Het is echt moeilijk om een goede plek te vinden voor zowel jezelf als je paarden. Ik zou zelf niet kiezen voor de onrustige kudde. Ik had er zelf best veel kopzorgen om, toen mijn paard nog in een gemengde kudde stond. Beetwondjes, blessures, paarden die niet gaan rusten of te weinig ruwvoer binnen kregen is even de samenvatting.
Ik heb aparte merrie -en ruinenkuddes in elk geval echt wel als het meest prettig en rustigst ervaren.

Ik zou in jouw geval eerst verder gaan zoeken naar wat voor andere opties er zijn. Waarin je paarden niet inleveren en jij wellicht iets, maar niet zoveel als je nu doet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:29

TS, los van je keuze hoe is de situatie ivm de wolf nu geregeld, zou een item kunnen zijn mbt je keuze

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:43

Holis18 schreef:
Ik zit echt met een probleem.

Ik sta nu op een super fijne stal voor mijn paarden. Een paddock paradise, lekker rustig, onbeperkt goede kwaliteit los hooi. Weidegang op basis van de suikers in het gras, etc. Heel kleinschalig.

Helaas is het voor mij minder fijn. Ik doe uit verhouding veel, en als ik het niet doe, gebeurt er niks. Ik doe dingen waarvan de stal eigenaar het zou moeten doen, zoals bijvoorbeeld (heel veel) hekwerk maken.

Ik wil nu graag van stal veranderen. Er is een andere paddock paradise in de buurt waar de prijs iets hoger is, maar alles wordt geregeld en ik zou maar 1 beurt per week krijgen. Er is een bak, longeercirkel, gezellige stalgenoten. Er is dagelijkse weidegang, ‘s nachts krijgen ze voordroog in netten.
De kudde is groter (15 paarden) en kan best wel onrustig zijn. Ze hebben overigens wel heel veel ruimte en hooiplekken.

Ik weet echt niet meer wat ik moet. Mijn paarden staan zo fijn maar dit is voor mij echt geen realistische manier om door te gaan. Op de andere stal zou ik veel meer tijd overhouden voor mijn studie en mijn paarden echt trainen, maar zouden ze terecht komen in een kudde waar ze veel minder tot rust kunnen komen.

Wat zouden jullie doen?

Wat ik zou doen is eerst zelf stoppen met dingen doen die niet bij jou horen, dan gebeurd er maar niks. Dat laatste zou ik dan gaan bespreken met de eigenaar en kijken of er iets veranderd.

Veranderd het allemaal niet en blijft het een vervelende situatie, dan zou ik naar een andere stal gaan kijken. Maar wel in het achterhoofd houdend dat het belangrijk is dat de paarden goed staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:46

En als aanvulling op Elisa, dat ook daar dingen zullen zijn die je jezelf anders zou doen.
Echt daar loop je overal tegen aan.
Kijk als iets gevaarlijk is is het anders, maar als het dat niet is, laat gaan laat gaan... Zonde ven je energie :j

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:35

mce schreef:
TS, los van je keuze hoe is de situatie ivm de wolf nu geregeld, zou een item kunnen zijn mbt je keuze

Ik snap niet waarom je hier op komt? Hier zijn geen wolven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:41

Holis18 schreef:
mce schreef:

Best een valide opmerking.
Waar ze nu niet zitten kunnen ze bij wijze van morgen wel zitten.
Of heb je het wolvenprobleem niet gevolgd, zoals helaas nog veel mensen die er verder vanaf wonen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:46

Holis18 schreef:
mce schreef:

gelukkig.....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:59

Ik zou in gesprek gaan met de staleigenaar. En duidelijke afspraken maken wie wat doet . Ik weet niet in hoeverre je eerder afgesproken hebt wat je zou doen.

Indien die (eerder) gemaakte afspraken niet nagekomen zijn/worden elkaar hierop aanspreken, of anders andere afspraken over maken.

Ik zou ervoor kiezen dat je paarden goed staan. Alhoewel jouw voordelen bij de andere stal ook zeker belangrijk zijn en mee tellen. Echter verhuizen naar een andere stal kan slecht uitpakken voor je paarden en gezondheidsproblemen opleveren, waardoor je plezier in de hobby kan veranderen.

Succes met je keuze.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:51

Zou wat Ibbel al voorstelde echt een paar weken gaan kijken op verschillende momenten. Gewoon vanaf een (verrekijker) afstand dan zie je snel genoeg hoe de sfeer nu is in het koppel.
Groter koppen kan ook rust geven (mits genoeg ruimte en overplakken).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 13:24

Noukie123 schreef:
Koper schreef:

Was dat vanaf het begin al zo of is het in de loop der jaren zo gekomen dat jij al het werk moet doen?

In het begin enkel 1 maal per week mestruimen maar door de komst van kindjes bij de eigenaars en geen interesse meer in hun paarden zo geëvolueerd...
Naar verloop van tijd werd er gewoon niks meer gedaan en ga je zelf meer doen omdat je het niet kan aanzien maar dan blijft het natuurlijk ook zo.

Ik weet natuurlijk niet of het voor TS ook zo gegaan is. Maar mocht ze nog lezen en zich herkennen dan lijkt mij de oplossing niet een andere stalling. Maar leren om grenzen te stellen en die te bewaken. Het is namelijk niet jouw probleem als je stalhouder kinderen krijgt of geen interesse meer in haar paarden heeft. Als zij haar deel niet meer kan nakomen is het aan haar om een oplossing te vinden, bij voorbeeld iemand in te huren om uit te mesten, of verzorgers zoeken of whatever. Maar niet jou er mee opzadelen.

Niet om onaardig te doen overigens. Maar om maar aan te geven dat een andere stalling niet de oplossing gaat zijn als je de oorzaak in jezelf waar het fout gaat niet aanpakt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:09

Koper schreef:
Ik weet natuurlijk niet of het voor TS ook zo gegaan is. Maar mocht ze nog lezen en zich herkennen dan lijkt mij de oplossing niet een andere stalling. Maar leren om grenzen te stellen en die te bewaken. Het is namelijk niet jouw probleem als je stalhouder kinderen krijgt of geen interesse meer in haar paarden heeft. Als zij haar deel niet meer kan nakomen is het aan haar om een oplossing te vinden, bij voorbeeld iemand in te huren om uit te mesten, of verzorgers zoeken of whatever. Maar niet jou er mee opzadelen.

Niet om onaardig te doen overigens. Maar om maar aan te geven dat een andere stalling niet de oplossing gaat zijn als je de oorzaak in jezelf waar het fout gaat niet aanpakt.

Tja je kan wel grenzen stellen wat je wil maar als de eigenaars echt niets meer doen en jouw paard staat daar ook, dan moet je toch echt wel wat wil je zorgen dat jouw paard ook nog goed gezond blijft en veilig natuurlijk.

Dat heeft dan niks met grenzen te maken maar met zorgen voor je dier (omdat een ander de verplichtingen dus niet meer nakomt, ook niet na gesprek en aandringen want als die het gewoon niet meer doet, dan kan je niets anders dan het zelf doen, immers anders gebeurt er niets meer).

Terwijl je dat doet, dan uiteraard wel rondzoeken voor alternatieven en zo gauw mogelijk verhuizen mits je een alternatief vindt die beter is en dat lijkt me uit deze twee huidige opties van ts dan weer niet zo te zijn.
Dus blijven verder zoeken en voor nu even doorbijten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:39

Dat is ook wat ik ongeveer bedoelde: het is niet de bedoeling dat je paard er hinder van heeft. Maar bij "kindjes" denk ik aan meervoud en niet direct in de zin van een meerling, en dan ben je toch wel jaren bezig, aannemende dat je die kindjes niet in serie maakt en ook niet metéén als je ze hebt je paarden niet meer leuk vindt.

En ik heb ook jarenlang voor andere mensen hun paarden gezorgd omdat die mensen dat wel goed uitkwam. Maar op een gegeven moment kom je toch wel tot de conclusie dat niet alleen die mensen maar ook jijzelf ernstig over je grenzen heen zijn gegaan. En wat een energie dat kost.

Datzelfde vermoed ik dat TS ook op die andere stalling te wachten staat. Want wat als haar paarden de dupe zijn van de onrust? Staat ze dan wel haar mannetje? Krijgt ze het dan wel opgelost?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:12

Weet de stalhouder wel dat je het moeilijk hebt met de klussen? Hebben jullie het er eens over gehad?

Ik weet ook niet of wat je betaald een beetje in verhouding is met deze klussen? Rekenen ze bijvoorbeeld eigenlijk al maanden veel minder omdat jij hun taken overgenomen hebt?

Zou in ieder geval echt eens tegen de staleigenaar zeggen als je haar ziet dat het je eigenlijk best zwaar begint te vallen de taken voor alle paarden. Wellicht opent zich een mogelijkheid..

Mochten ze echt op zoek zijn naar iemand die dat wil doen dan zit er weinig anders op dan het doen of verhuizen. Maar ik zou dan wel nog een keer of 2 nadenken of je echt wel terug wil naar een stal waar je met een reden weg gegaan bent. :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:42

Meerdere keren kijken hoe de kudde is? De kudde kan zo veranderen.
Ik zet mijn ponies niet in een grote kudde. Dan nog liever meer zelf doen. Er zijn ook altijd eigenaren die nooit komen, die paarden worden echt ongedurig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:17

Paarden die niet goed staan en/ of stress ervaren in een instabiele groep, vragen uiteindelijk meer tijd en energie van je.

Een paar draden repareren kost uiteindelijk minder energie dan je zorgen moeten maken om je dieren.

Ik zou zoals Ibbel voorstelt wat vaker op die andere plek kijken. Kijken of het werkelijk zo ideaal is als het lijkt.

En tot slot: hoe ervaren andere pensionklanten je huidige plek? Doen die ook veel extra werk en ergeren zij zich daar ook aan?
De prijs van je stalling is natuurlijk ook van invloed. Wanneer je hoge pensionkosten betaalt mag je uiteraard best wat verwachten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:34

Ach, soms is een nieuw begin juist fijner als je je grenzen moet bewaken. Niemand die weet (en er op rekent) dat jij draden repareert en stallen uitmest, gewoon vanaf de start andere verwachtingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:50

Tja, het is heel lastig om fijne stalling te vinden. Maar ik zou ze nooit ergens zetten waar ik van tevoren al weet dat de paarden er niet happy worden.
Natuurlijk weet je dat nu nog niet zeker en het kan alle kanten op, Je kan ergens komen te staan waar het minder lijkt en wat prime bevalt en je kan op een mooie plek terecht komen waar het ontzettend vies tegenvalt.
Maar de ervaring leert dat als de paarden ergens niet happy staan, je daar als eigenaar echt niet vrolijker van wordt.

Als waar je nu staat kleinschalig is, kan je misschien toch wat meer onderling regelen. Soms heeft iedereen daar baadt bij. Als je er negatief of defensief in gaat bij een gesprek, gaat het niks worden. Soms moet je even eerst de situatie van een afstand bekijken, je verplaatsen in de ander en dan op een redelijke manier samen het gesprek aan gaan.

Een grote kudde kan voor-en nadelen hebben. Ik heb er ooit 4 van ons in een natuurgebied gezet voor een zomer periode en die bleven altijd samen lopen. 2 probeerden aan te sluiten, maar verder waren het meerdere groepen.
Pas toen het gras op raakte en men niet bijvoerde zoals beloofd, begonnen de problemen onderling. Het is echt heel belangrijk dat er voldoende ruimte en voerplekken zijn.

We kunnen aan de hand van je post niet echt zien hoe de situatie nu is en waarom je zoveel extra werk hebt aan bijv reparaties. Wij hebben ook weleens iets kapot of wat we anders willen, maar zeker niet dagelijks. Uitmesten op de track voor 5 en in de schuilstal hangt ook een beetje af van het weer, maar kan wel in een half uur rond zijn.
5 Netten en 4 bakken vullen is ook ongeveer klein half uurtje.

Wel dingen die je redelijkerwijs kan verdelen over het aantal paarden en eigenaren.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:56

Als jij op je huidige stal absoluut niet gelukkig bent, snap ik dat je daar niet wilt blijven.

Maar ik snap ook: het is niet jouw eigen plekje, niet jouw eigendom. Als de eigenaar de mest wilt laten liggen, dan zou jij dat moeten kunnen loslaten. Gewoon voor jezelf. Sommige dingen kan je niet veranderen.

Ik zou zelf liever zelf wat minder gelukkig zijn, dan mijn paard(en) verhuizen naar een plek waarbij ik op voorhand al vraagtekens zet bij de kudde. Je spreekt van "onrust", je legt ook uit wat je bedoelt - ik persoonlijk zou daarvoor bedanken. Mijn merrie is overleden, maar ik heb zelf jarenlang op een stal gestaan waar de verhoudingen ook niet eerlijk verdeeld waren. Het was sowieso een DHZ-stal, dus ik wist wel op voorhand dat ik 2x per dag zou moeten gaan (buiten & binnen zetten), zelf de stal moest uitmesten, ... Wat ik niét wist, wat dat het hekwerk en de stroom ook mijn werk zouden worden. Eigenaar haalde zijn schouders op. Ik wilde veilige omheining en werkende stroom. Ik wist ook niet dat het hooi en stro kwalitatief zo slecht zouden zijn (of af en toe gewoon niet geleverd werd) waardoor ik extra kosten zou moeten maken om dat zelf aan te kopen.

Maaaaaaar. Mijn paard was daar gelukkig. Dus ik heb 100en meters draad opnieuw getrokken, een eigen batterij aangeschaft en kocht regelmatig zelf stro en hooi.

Was niet helemaal zoals het hoorde imo, maar ik vond het altijd het allerbelangrijkste dat mijn paard daar goed stond - en dat was zo. Ongeacht het extra werk en de extra kosten voor mij.
Ik heb bepaalde zaken daar ook moeten loslaten. En de dingen die ik niet kon loslaten, die loste ik op.

Natuurlijk, als het voor jou echt niet doenbaar blijft (en dat kan, dat mag!) dan is verhuizen inderdaad zowat het enige wat je nog kan doen.
Maar ik zou dan, als ik jou was, nog even doorbijten en op zoek gaan naar een plek met een fijnere kudde. Hoewel die natuurlijk ook altijd kunnen veranderen.

Wat ik bedoel is: ik koos altijd voor mijn paard.
Want ik heb ook letterlijk voor hààr gekozen, ik wilde haar - niet andersom. Dus ik vond het ook altijd mijn verantwoordelijkheid om haar belangen voor de mijne te plaatsen, òf een compromis te vinden waar zij het ook goed mee had. En "een onrustige kudde" paste voor mij niet in dat plaatje..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 02:02

Daarom zeggen we altijd; een paard woont er 24/7 en de eigenaar komt alleen maar langs. Heel veel stallen zijn op de eigenaren gericht helaas.....

En vergis je niet in stallen die van alles beloven, maar in werkelijkheid zich nergens aan houden.

Heb meer dan eens volpension gestaan waar ik alsnog 2x daags bezig was. En dan ga je naast werk en gezin echt flinke dagen maken, maar je hebt ook niet altijd 1,2,3 wat anders.

En er zijn vast mensen die het los kunnen laten en vinden dat ze prima staan als ze lekker kunnen rijden en wat sociaal contact hebben. Veel zien niet eens of hun paard gelukkig is en ze zijn er ook niet echt bij, in 1-2 uurtjes mis je veel. Zeker als ze dan gepoetst en gereden worden en je ze niet uren in de kudde ziet lopen.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 15:22

Voor de mensen die het interessant vonden, ik heb de keuze gemaakt om toch te verhuizen. We gaan het maar aankijken hoe ze het doen in de kudde.

Vandaag heb ik het verteld aan de eigenaar van mijn huidige stal, die heel vervelend reageerde. Dus dat bevestigde toch wel mijn gevoel dat het niet meer goed ging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:50

Jammer dat de eigenaar zo vervelend reageerde.

Heel veel succes en hopelijk gaat het op de nieuwe stal een stuk beter!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:01

Hopelijk binnenkort de update dat het toch goed gaat in de kudde

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 16:56

laura1987 schreef:
Hopelijk binnenkort de update dat het toch goed gaat in de kudde

Ik hoop het!