Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:01

Mag ik mij hier ook melden?

Na het verliezen van mijn pony vorige maand, kwam onverwachts maar zeer gewenst deze merrie op mijn pad.

Ik heb Reina rechtstreeks en volledig groen van de fokkers kunnen kopen.
Ze is nu 3,5 jaar en een maandje in bezit.
Ze is een spielberg x danser.

Ik dacht dat ik een paard had gekocht maar bij nameten thuis bleek ze maar 1.55. Inmiddels zit er gelukkig al een extra cm aan :=

Ze is enorm leergierig. Niet normaal en ook niet gewend omdat mijn pony bij aankoop al 6 was :+
Leg het vandaag uit en of ze het nou vandaag wel of niet al snapt. De volgende keer dat je het vraagt, geeft de direct het juiste antwoord.

We zijn nu bezig met grondwerken, longeren, werken aan de hand enz. Ze geeft geen kick.
Inparkeren bij het krukje is al de favoriete oefening.

We gaan 18 november naar de tandarts, want ze heeft wolfskiesjes.
22 november de chiropractor en 13 december naar de Country Mill om een zadel aan te meten. Daarna zal ze indien ik vind dat ze er klaar voor is thuis zadelmak gemaakt wordt. Cant wait. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:04

Saaams schreef:

Na het verliezen van mijn pony vorige maand, kwam onverwachts maar zeer gewenst deze merrie op mijn pad.

Ik dacht dat ik een paard had gekocht maar bij nameten thuis bleek ze maar 1.55. Inmiddels zit er gelukkig al een extra cm aan :=

Ze is enorm leergierig. Niet normaal en ook niet gewend omdat mijn pony bij aankoop al 6 was :+
Leg het vandaag uit en of ze het nou vandaag wel of niet al snapt. De volgende keer dat je het vraagt, geeft de direct het juiste antwoord.

We zijn nu bezig met grondwerken, longeren, werken aan de hand enz. Ze geeft geen kick.

22 november de chiropractor en 13 december naar de Country Mill om een zadel aan te meten. Daarna zal ze indien ik vind dat ze er klaar voor is thuis zadelmak gemaakt wordt. Cant wait. *\o/*

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat super leuk, nog een Spielberg! Heel mooi dier. Je mag wel wat centimeters van mijn Spielberg hebben, ik gok dat zij toch al wel richting de 1.70 zit :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:20

Haha ik ben zelf niet enorm, dus ik vind haar gelukkig perfect. Maar hoop dat ze toch wel eindigt straks op de +/- 1.60. :+
1.70 is al flink aan de maat en dus ook nog niet klaar met groeien?

Jouw spielberg ook zo braaf en nuchter? Begreep dat nakomelingen van hem bekend staan om hun fijne karakters!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:31

Leuk om al die verschillende type paarden te zien en ook leuk om te lezen dat er niet alleen onder het zadel beleerd gaat worden!
Heb al meerdere handige tips voorbij zien komen :D

Ik ben sinds een paar weken begonnen met grondwerken met mijn twee puppy’s van 2,5 jaar en dat pakken ze beide goed, maar op hun eigen manier op. Sundae is heel extravert en Primrose heel introvert.
Ik merk echter aan Sundae dat het allemaal te veel begint te worden. Ze is in 6 weken tijd haar twee rotsen in de branding verloren en sindsdien stond ze met een andere jonge merrie waar later Primrose voor in de plaats kwam. Kortom; heel veel veranderingen en dat begint even zijn tol te eisen. Ze wordt wat nukkig in gedrag en geeft daarmee haar grenzen aan.
Inmiddels kan ze keurig longeren (zonder toeters en bellen), trailer laden en grondwerken met afstand en nabijheid. Dat vind ik voor nu ook even prima.
Wandelen vindt ze heel leuk dus dat blijf ik sporadisch even doen maar voor nu wil ik haar ook niet nog meer in de weg zitten.

Ze hebben er beide volledig in gestaan, super trots! Sundae wilde er namelijk echt niet in. Grondwerk doet wonderen :D

Afbeelding

Waar ik wel benieuwd naar ben; Wat voeren jullie de jonkies die nog niet veel doen? Die van mij zijn momenteel mooi op gewicht, staan overdag op het land met hooi. In de avond op stal krijgen ze wat luzerne en suikerarme muesli en uiteraard en vol net met hooi.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:38

Saaams schreef:
Haha ik ben zelf niet enorm, dus ik vind haar gelukkig perfect. Maar hoop dat ze toch wel eindigt straks op de +/- 1.60. :+
1.70 is al flink aan de maat en dus ook nog niet klaar met groeien?

Jouw spielberg ook zo braaf en nuchter? Begreep dat nakomelingen van hem bekend staan om hun fijne karakters!

Snap ik! Ik had 1,60 ook wel prima gevonden, ik ben zelf 1,65 :D Maar ach, dit komt ook wel goed. Ze is inderdaad ook ontzettend nuchter maar ook echt ontzettend lief en mensgericht. Kon me niks beters wensen.

mirriejj

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:56

Ik voer die van mij momenteel enkel nog 500 gram balans+ van vitalbix met 200 gram sojaschroot.
Dat naast onbeperkt getest hooi.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:58

@Nibbitlotus: wat leuk en leerzaam dat je 2 verschillende gupjes hebt! Daar zal soms het ene werken, wat voor de ander wellicht een andere aanpak vereist? Of valt dat mee.
Hoe groot schat je ze?

Ik voer op advies nu de dodson & horrell ERS cubes en merk veel verschil en mix dat met wat hartog digest.
Verder op stal onbeperkt ruwvoer en voor nu nog weidegang van 8-17u. Maar dat zal denk ik binnen een week, max 2 helaas de paddock worden met ruwvoer mogelijkheid.

@Ketly; ah dan zijn we evengroot! Maar met nu 2,5.. zal ze de 1.73/1.75 wellicht nog halen. :+
Grappig, dat herken ik ook!
Ik vond het altijd enorm moeilijk want je vindt nooit meer dat wat je hebt en kent. Ik kon lezen en schrijven met mijn pony. Echt in alles.
Maar deze is oprecht alles wat ik had kunnen hopen.

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:42

Mijn 3,5 jarige ruin krijgt nu ‘s ochtends en ‘s avonds luzerne en brok. Daarnaast krijgt hij muesli als hij aan de longe gelopen heeft en natuurlijk hooi.

Mattice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:03

@Nibbitlotus: Super leuk dat je beide paarden op hun eigen manier volledig in de trailer gegaan zijn!

@Ketly: Gecondoleerd nog met het verlies van je pony en gefeliciteerd met Reina, wat een leukerd

mijn jonkie krijgt op het moment onbeperkt goed kwaliteit ruwvoer in de vorm van droog hooi.
Geen brokjes maar een poeder van Purism (30gr per dag) waar alle essentiële mineralen en vitamines in zitten gemixt met een mash anders eet ze het niet.
Ze heeft bij haar verhuizing naar hier een weerstandsdipje gekregen waardoor ze begonnen is met schuren/jeuken dus ben alles qua voeding gaan schrappen tot het uiterste minimum. Hopelijk staan we volgend jaar 1.0 voor op de jeuk.

Zodra ik merk dat ze gaat invallen zou ik eerder de myo protein flakes van agrobs gaan bij voeren dan iets anders maar ik verwacht het niet. Ze haalt het meeste uit het hooi.

Gisteren heb ik een parcourtje op gezet met tonnen en hindernissen en een boog voor alle mensen hier. Zelf natuurlijk hier gebruik van gemaakt met Aurora, ze ging mega braaf door de boog heen! De tonnen waren wel erg interessant.
Afbeelding
Tuurlijk was niemand aanwezig voor onze triomphen dus snel een screenshot van de camera gemaakt

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:32

@Saaams: Ja super leerzaam en toch ook heel lastig. Ondanks dat Sundae nu laat blijken dat het wat te veel wordt, laat ze dat buiten het werk om merken, tijdens het werken zelf zie je het bijna niet. Ze komt ook altijd naar je toe en vindt het heel leuk om clickertraining te doen.
Prim laat sneller zien dat ze iets spannend of moeilijk vindt, die slaat sneller dicht. Die blokkeert dan echt.
Zijn ook echt dag en nacht verschil hoor die twee, niet alleen qua uiterlijk :D

Sundae is al wel 1.70m met haar 2,5 jaar. Prim tikt denk ik nu de 1.58/1.59m aan. Zij is ook 2,5 jaar.
Dus voor Sun haar groei en ontwikkeling ook niet erg om even een stapje terug te doen.

Dank voor jullie reacties op het voeren.

@mirriejj: ik heb nog nooit van sojaschroot gehoord. Waar is dat goed voor?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 08:48

Shelby krijgt hier met 2 jaar onbeperkt (slechte kwaliteit -O-, maar dit is het enige wat beschikbaar is op 't moment. Er zijn grote tekorten) hooi op het land en op stal.
's Ochtends en 's avonds krijgt ze wat basisbrok met de rest van de stal + wat fibre beet. Shelby's maag is gevoelig voor de veranderingen van het seizoen (en bijbehorende grassen) waardoor ze vaak mestwater heeft. Dit is gelukkig mooi onder controle te houden door wat fibre beet toe te voegen :).

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:26

Valley voer ik Vitalbix en wat myo protein flakes agrobs, deze omdat hij nog wat schraal was dat hij bij me kwam en ook een beetje ingeleverd had van de veranderingen. Buiten dat onbeperkt goed hooi van eigen land.

@Ketly herkenbaar, ik kon ook lezen en schrijven met mijn merrie, wist precies hoe ze in de film zat door alleen al een tasthaar die anders stond bij wijze van spreken. Ook mijn kleine merrie ken ik door en door en zij mij. Is best wennen nu met mijn jonge mannetje, maar ben er van overtuigd dat dit ook gewoon tijd nodig heeft.
Merk ook dat de ene dag niet de andere dag is, de ene dag braaf luisteren naar me en de andere dag is het alsof er bananen in de oren zitten :D
We oefenen lekker in alle rust door.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:43

Leuke nieuwe paarden erbij gekomen!

Hier krijgen de paarden onbeperkt hooi en merriebrok omdat ze nog met veulens staan

Ik zeg inmiddels "ze" omdat de eigenaar van de bruine waar ik mee bezig ben nog een zwarte heeft staan en gevraagd heeft of ik die niet ook even wil beleren :') boy that escalated quickly...

Heb nog geen goede foto van de zwarte, komt nog, het is nogal een heks dus heb mijn handen vol aan haar... Ze is inmiddels door mij omgedoopt tot "Maleficent :+

Al 2 lessen geleerd van dr:
1. je moet er niet achter gaan staan :Y)
2. je moet er niet voor gaan staan :+

Bruine is erg lief en wil graag goed doen, van de week singeltje op gehad, geen pas verkeerd gezet, veulen er een keer af, en let gewoon netjes op mij zonder constant om veulen te roepen...
Zwarte heeft 0 respect voor wie er aan de andere kant van het touwtje staat dus daar ben ik nog niet zo ver mee, eerst maar eens zorgen dat ze dr benen aan de grond houdt :Y)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 14:28

Saaams schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hey wat leuk om jou tegen te komen op Bokt. Ik zag op insta dat je lekker bezig bent met haar. Echt een heel leuk dier en hoop dat je er heel veel plezier van mag hebben. Ze oogt trouwens groter vind ik, op foto's/filmpjes. Wat zijn je plannen met haar? :)

Ik voer mijn 2,5 jarige naast ruwvoer Vitalbix Grow & Breed.

Wij hebben zondag weer grondwerkles en afgelopen zondag voor het eerst losgesprongen in een lijntje. Op babyniveau, dat wel. Maar hij deed het braaf.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:16

Jeetje Spottedponie dat klinkt niet fijn die zwarte. Is die dan gewoon weinig in handen geweest dat die zo heftig reageert of?
Ik vind die van mij af en toe al een heks maar vooral omdat ze dan lelijk kijkt :')
Wel fijn dat je voor de balans een fijne brave erbij hebt haha.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:32

Nann__ schreef:
Saaams schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hey wat leuk om jou tegen te komen op Bokt. Ik zag op insta dat je lekker bezig bent met haar. Echt een heel leuk dier en hoop dat je er heel veel plezier van mag hebben. Ze oogt trouwens groter vind ik, op foto's/filmpjes. Wat zijn je plannen met haar? :)

Ik voer mijn 2,5 jarige naast ruwvoer Vitalbix Grow & Breed.

Wij hebben zondag weer grondwerkles en afgelopen zondag voor het eerst losgesprongen in een lijntje. Op babyniveau, dat wel. Maar hij deed het braaf.

Ik hoor dat echt vaak, ze toont ook groot maar het is echt een kleine baby. :+
Op de verkoopfoto leek het oprecht en heel paard met body.

Ik werd hierop verliefd; lijkt ze toch zeker wel paard..

Afbeelding

Maar ze is echt leuk! Bedoeling is dat ze allround wordt. Dus ze mag hopelijk ook in de toekomst mee springen en crossen bij Hanneke!
En over een paar jaar wellicht ook voor de wagen, ze staat tenslotte op een menstal :=

Super tof dat je al lekker aan het los springen bent! Ik vind hem wel heel knap dat vos met veel wit op zn hoofd!

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:22

Hoi Nann, en de rest. Ik wil m’n jonkie hier ook laten zien. Gaat om Reynita. Zelf gefokt. Vader is Komme Casall, uit mijn merrie Dernita (Vegas vdl x Indorado). Ze is nu 3,5 jaar, en ik heb haar 3 weken geleden opgehaald uit de opfok. Ze staat nu bij een kennis waar ze zadelmak gemaakt wordt.
Afbeelding
Afbeelding
Hier als veulen, en nu gewend aan een zadel op haar rug:
Afbeelding
Ben benieuwd hoe ze het uiteindelijk gaat doen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 12:10

Hé nog een bekende, wat leuk. Leuke merrie, fijn gefokt. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:26

@voet, prachtige merrie heb je daar. Wat is ze sportief gebouwd. Ze oogt op je foto nog “klein”? Hoe groot is ze?

Wij hebben deze week de apk gehad

Maandag de tandarts gehad, schade was 2 wolfskiesjes en 2 doppen.

Vrijdag de chiropractor, vond ik toch prettig voordat we zadelmak gaan maken en die was best heel tevreden! *\o/*
Na een pony met een zeer moeilijk lijf (slijtages) is dit een fijn bericht haha.

Vandaag kwam haar bitje binnen. Ik heb de Beris bustrens comfort ongebroken soft besteld, dus zo’n trust flexi look a like. Dus daar mag ze volgende week spelenderwijs mee gaan kennis maken.

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:14

Wat leuk om weer alle activiteit hier te lezen!

Wij zijn inmiddels ook aan het voorbereiden op het rijden in 2025. Hij wordt in maart 3 en het plan is ergens einde zomer hem op te pakken. Voor de liefhebbers hij is een Kjento x Lord Leatherdale.

Kwa grondwerk zijn we een aantal maanden terug begonnen met aan de hand werk/respect. Achterwaarts. Hoofd laag etc. Nu zijn we wat meer echt activiteit aan het trainen in het longeren en in het grondwerk. Ook het corrigeren van zijn houding als hij alleen op zijn voorhand wil leunen etc. Meneer vind niks indrukwekkend en sjokt liever dan dat hij actief iets doet. Dus nu focussen wij vooral op lessen samen om bij de kleinste hulpen op de grond reactie te krijgen. Daarnaast een beetje wennen aan een bitje etc.

@Saaama mooi paard heb je! En een ongebroken bitje is misschien ook slim. Ik vond de keuze voor een bitje best lastig. Zo veel opties! Voor nu een standaard dubbelgebroken D trensje om te beginnen maar ik ben benieuwd wat jullie allemaal kiezen!

Ik heb hem recent gemeten en hij is nu 1.70! Zal nog wel wat groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:52

Wij zijn vandaag voor het eerst met de trailer op stap gegaan (na haar verhuizing hierheen). Heenweg had ze wel echt stress, trillen en schrapen en dan de laatste 500meter ineens gaan eten.. zucht. Terugweg heel braaf (moe :=) en netjes gereisd

Richting de country mill voor een zadel.

Ze was daar wat gespannen, maar enorm braaf voor de eerste keer. Spiegels waren erg in trek :+
Deed braaf haar ding, had niet beter kunnen gaan.

We hebben een kentaur elektra zadeltje uit het jonge paarden service traject! Heel blij mee. *\o/*

Half januari starten we met zadelmak maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:07

Op de valreep kom ik mij ook nog aanmelden!

Dit is Novio, hij is van oktober 2021 en nu dus 3 jaar. Volgend jaar wil ik hem gaan oppakken onder het zadel. Hij heeft laatst voor het eerst een zadel op gehad, maar verder nog niks gedaan!
Hij is een kruising fries x haflinger
Afbeelding
Afbeelding

En dit is Beer, het paard van mijn moeder. Hij is van juni 2021 en dus een stukje ouder dan Novio. Beer moet nog veel groeien, dus het is even afwachten of we volgend jaar een goede start kunnen maken of nog een jaartje moeten wachten. Afbeelding

Met beiden heb ik totaal geen haast, we gaan zien wat 2025 ons brengt!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:31

Wat een gaaf dier is Novio!

Hier zijn M&M inmiddels aangekomen, nog even rustig wennen…

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:35

Hoi allemaal,

Ik wil me ook graag aansluiten bij dit topic. Speel een beetje vals, want mijn merrie is 2 weken onder het zadel geweest dit jaar. Na ellende met koliek op de beleerlocatie en daarna maagzweren in de ergste gradatie hebben we haar terug getrokken.

Ik ga haar nu weer oppakken met longeren en hoop er in februari onder begeleiding zelf weer op te stappen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:50

Oh wat enorm naar dat het zo gegaan is bij de beleerstal..

Was het managemeng niet goed of was het stress gerelateerd?

Hopelijk is ze gauw weer aan de betere hand.

Wat voor paard heb je?