[VOLG]Tommy, een moederloos veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 07:18

Tommy krijgt al een lekker buikje <3
Hij is ook steeds vaker uit 'zijn' paddock
Hierdoor staat hij steeds vaker bij een andere bak te eten. Gister stond Maan (de enige volwassen merrie hier) strak naast hem te eten zonder problemen. Hier werdt ik echt blij van! Ik hoop zo dat Maan de moederrol op haar neemt voor Tommy

Maan en Tommy
Afbeelding

Samen met bas eten, beetje hoogte verschil :=
Afbeelding

Met Teuntje (ondertussen zijn beste vriendin) en Pluto
Afbeelding

Tijn8

Re: [VOLG]Tommy, een moederloos veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:26

Wat fijn!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:44

Och wat een schatje <3 Leuke kudde heb je zeg.

Super dat ie zo opknapt bij jou. Luis Bob en zijn familie zullen snel genoeg weer vertrokken zijn als Tommy lekker is aangesterkt

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 09:15

Weer eens een Tommy update

De luizen zijn nu echt helemaal weg en blijven ook weg *\o/*
Maan is nu officieel pleegmama voor Tommy. Als iets eng is vlucht die naar Maan en gaat strak naast haar staan. Dus nu staat Maan vaak met 2 kinderen.

Afbeelding

Helaas heeft Tommy door het veel te vroeg afspenen behoorlijke te korte opgebouwd wat nu terug te zien is in slappe banden. Er is overleg geweest met de dierenarts en meer dan goed voer, veel beweging en een goede hoefsmid is er nu niks aan te doen. Spalken zou hem juist zwakker maken in de spieren en banden. Maakt niet dat toen ik zag dat zijn been een andere kant op kan buigen echt even het hart in de keel had. Schrok mij rot.
Afbeelding

Ik heb wel het idee dat Tommy iets meer in zijn dekentje groeit :D en het is verder een wakker en brutaal aapje. Hij liep vrijdag al bijna bij de grote paarden van de buurvrouw :') (vanwege de storm en de hoefsmid kwam stonden we even in de schuur van de buurvrouw, droog en uit de wind)

Afbeelding

Afbeelding

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:44

Wat fijn dat hij het goed doet!!!
Logisch dat je erg schrok maar hij krijgt de beste zorg.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:15

Ik vind zijn rug ook wel wat zorgelijk. Zo bol. Ik ben benieuwd of dat nog goed trekt. Ik weet dat een andere verwaarloosde pony op bokt dat ook had, Daantje. Die rug is wel wat bijgetrokken toen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:17

Hij staat inderdaad een beetje erg typisch.
Wat voor brok voer je hem momenteel en hoeveel?
Hopelijk trekt het met de juiste mineralen/vitamines een beetje goed recht

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 21:43

hagelslag schreef:
Hij staat inderdaad een beetje erg typisch.
Wat voor brok voer je hem momenteel en hoeveel?
Hopelijk trekt het met de juiste mineralen/vitamines een beetje goed recht

Hij krijgt nu veulenbrok van pavo, de hoeveelheid zoals de zak adviseert en beetje hp23? Van metazoa. En hooi natuurlijk. Heb hem ook maar een vitamine spuit gegeven. Of het werkt weet ik niet maar kwaad kan het ook niet :o

Earth schreef:
Ik vind zijn rug ook wel wat zorgelijk. Zo bol. Ik ben benieuwd of dat nog goed trekt. Ik weet dat een andere verwaarloosde pony op bokt dat ook had, Daantje. Die rug is wel wat bijgetrokken toen.

Ik hoop wel dat zijn rug weer bijtrekt, tijd zal het leren

Tijn8 schreef:
Wat fijn dat hij het goed doet!!!
Logisch dat je erg schrok maar hij krijgt de beste zorg.

Dacht eerst die heeft zijn been gebroken -O- gelukkig was dat niet het geval, zou ook gek zijn dat het spontaan breekt. Was al 2 uur rond de paarden bezig en Tommy was steeds in de buurt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:45

Veulenbrok pavo is naar mijn mening wel een goede keuze.
Laten we hopen dat hij vlot een beetje bij trekt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:16

Popstra schreef:
hiphorse schreef:
Dank jullie voor de reacties, ik hoop ook dat Tommy nu gauw de goede kant op gaat

Hij krijgt nu nog de veulen brok van zijn oud eigenaar 3x per dag. Zelf heb ik de veulenbrok van pavo gehaald. Ik merk dat hij nog wat moeite heeft met hooi dus wil vandaag kijken of ik iets kan vinden wat ik kan weken

Ik kan mijn merrie met veulen melken, helaas had gisteren haar eigen veulen de melkbar al opgemaakt vlak voordat ik wou melken.

Evengoed ook hooi blijven aan bieden want dat moet hij wel leren eten en dan gewoon los, dus niet uit een net

Dat hoeft hij helemaal niet te leren. Veulens worden geboren met kiezen en eten binnen een paar dagen al mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:32

janderegelaa schreef:
Dat hoeft hij helemaal niet te leren. Veulens worden geboren met kiezen en eten binnen een paar dagen al mee.

Normaal doen jonge dieren hun moeder na, maakt nog niet dat ze werkelijk eten. Ik heb naast een aantal jonge lammeren gestaan die met de biksjes speelden, ene mondhoek in en andere uit, maar doorslikken? Nee, daar moeten ze wat ouder voor zijn. Verkennen van de wereld is dat, voeding komt zo jong nog van mama's uier, niet de voerbak die de mens vult.
Extra voeding gaan zoeken is meer iets voor als mama's melk niet meer genoeg is en dan zit je al richting de 1-2 maanden, niet de eerste week.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:46

tamary schreef:
janderegelaa schreef:

Normaal doen jonge dieren hun moeder na, maakt nog niet dat ze werkelijk eten. Ik heb naast een aantal jonge lammeren gestaan die met de biksjes speelden, ene mondhoek in en andere uit, maar doorslikken? Nee, daar moeten ze wat ouder voor zijn. Verkennen van de wereld is dat, voeding komt zo jong nog van mama's uier, niet de voerbak die de mens vult.
Extra voeding gaan zoeken is meer iets voor als mama's melk niet meer genoeg is en dan zit je al richting de 1-2 maanden, niet de eerste week.

Veulens van een week oud eten echt gewoon hooi en proberen al biks.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:47

tamary schreef:
janderegelaa schreef:

Hij was 3 maanden toen hij zonder moeder kwam. Dan eten ze al lang ruwvoer.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:54

Wat een droppie, mocht je vragen hebben, stuur mij rustig een berichtje. Ik was de eigenaresse van Daantje. Het zwaar verwaarloosde shetlander veulentje. Hij is 4 jaar oud geworden. Heb hem helaas in 2021 moeten laten inslapen door onherstelbare onverklaarbare kreupelheden.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:01

Tommy eet prima hooi, deed eerst los hooi in de bak en heb het rustig over laten gaan naar eten uit een net. Al krijgt Tommy nog genoeg los hooi als hij Bas in de buurt eet, die smeert enorm met hooi en gooit vanalles uit de bak en netten als hij de kans heeft :')

othelloster schreef:
Wat een droppie, mocht je vragen hebben, stuur mij rustig een berichtje. Ik was de eigenaresse van Daantje. Het zwaar verwaarloosde shetlander veulentje. Hij is 4 jaar oud geworden. Heb hem helaas in 2021 moeten laten inslapen door onherstelbare onverklaarbare kreupelheden.

Dank je, ik hou ook in mijn achterhoofd dat Tommy misschien niet heel oud gaat worden. Tommy wordt sowieso geen gebruiks pony, hij loopt er gewoon tussen en is gezellig.
Ik heb even in je posts gekeken over Daantje, hij was wel erg knap geworden! Zo op de fotos leken zijn benen wat beter dan die van Tommy.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:55

Ik verzorg een pony van 36, hij heet ook Tommy. Zn baasje is 1,5 jaar geleden gestorven en ik heb met de dochter afgesproken dat ik hem zal verzorgen. Hij is naar wat mij verteld is, geboren met beenstandafwijkingen en zn rugje is net zoals jouw Tommy. Vorig jaar toen ik begon hem te verzorgen dacht ik niet dat hij de winter nog door zou komen. Hij was mager, liep heel slecht maar hij at altijd goed. In zn stal vond ik een grote plastic zak met lege Metacam flessen hij stond daar blijkbaar permanent op. Omdat hij bevangen was geweest heb ik het voer veranderd naar granenvrij maar wel energierijk, de Metacam heb ik vervangen door Boswellia en sinds een paar maanden geef ik hem nu ook silicium bij. Heb dit besproken met de DA en zij zegt ook dat je erg voorzichtig moet zijn met pijnstillers en nooit langer dan 2 weken. Alleen als hij echt moeilijk loop geef ik 2-3 dagen een pijnstiller maar dat is nu al lang geleden. Hij is nu veel beter dan 1,5 jaar geleden. Boswellia tegen de pijn, silicium voor collageenvorming. Ik denk dat het werkt maar je moet het tijd geven, natuurlijke producten werken veel trager. Ik merk ook dat er verschil in kwaliteit is, sinds ik de humane producten van Vitals voor hem koop is hij veel opgeknapt. Je weet het nooit, als mijn Tommietje zo oud kan worden, kan die van jou het misschien ook. Btw ik heb nog een nieuw dekentje dat voor hem te klein is, ruglengte= 85 cm. Als Tommy wat gegroeid is past het mss voor hem, geef maar een seintje als je het wilt hebben.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:05

Sorry voor het me too verhaal, eigenlijk alleen maar om je een hart onder riem te steken. Tommy is zo cute en hij is al zo snel in je kudde geïntegreerd. het komt vast helemaal goed ik hoop het voor jou en voor hem.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 08:53

Madiba schreef:
Ik verzorg een pony van 36, hij heet ook Tommy. Zn baasje is 1,5 jaar geleden gestorven en ik heb met de dochter afgesproken dat ik hem zal verzorgen. Hij is naar wat mij verteld is, geboren met beenstandafwijkingen en zn rugje is net zoals jouw Tommy. Vorig jaar toen ik begon hem te verzorgen dacht ik niet dat hij de winter nog door zou komen. Hij was mager, liep heel slecht maar hij at altijd goed. In zn stal vond ik een grote plastic zak met lege Metacam flessen hij stond daar blijkbaar permanent op. Omdat hij bevangen was geweest heb ik het voer veranderd naar granenvrij maar wel energierijk, de Metacam heb ik vervangen door Boswellia en sinds een paar maanden geef ik hem nu ook silicium bij. Heb dit besproken met de DA en zij zegt ook dat je erg voorzichtig moet zijn met pijnstillers en nooit langer dan 2 weken. Alleen als hij echt moeilijk loop geef ik 2-3 dagen een pijnstiller maar dat is nu al lang geleden. Hij is nu veel beter dan 1,5 jaar geleden. Boswellia tegen de pijn, silicium voor collageenvorming. Ik denk dat het werkt maar je moet het tijd geven, natuurlijke producten werken veel trager. Ik merk ook dat er verschil in kwaliteit is, sinds ik de humane producten van Vitals voor hem koop is hij veel opgeknapt. Je weet het nooit, als mijn Tommietje zo oud kan worden, kan die van jou het misschien ook. Btw ik heb nog een nieuw dekentje dat voor hem te klein is, ruglengte= 85 cm. Als Tommy wat gegroeid is past het mss voor hem, geef maar een seintje als je het wilt hebben.

Dat geeft wel hoop :D zou mooi zijn als Tommy zo oud mag worden
Dekens in kleine maatjes zijn altijd welkom, ze zijn lastig te vinden.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 08:58

Tommy was een boefje gisteren avond.
Ik dacht rustig Maan te longeren en toen galopeerde Tommy voorbij, hij was onder het draadje door gegaan. Na zijn rondje gallop kwam hij bij mij staan 'helpen'. Hij liep vooral in de weg :+

https://youtu.be/9mvxfi0w2Kw?si=ArzwmOPo4CCgC2eU

Uiteindelijk ging Pluto ook nog onder het draad door, toen werdt het longeren helemaal niks meer _O- Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:23

hiphorse schreef:
Tommy eet prima hooi, deed eerst los hooi in de bak en heb het rustig over laten gaan naar eten uit een net. Al krijgt Tommy nog genoeg los hooi als hij Bas in de buurt eet, die smeert enorm met hooi en gooit vanalles uit de bak en netten als hij de kans heeft :')

othelloster schreef:

Dank je, ik hou ook in mijn achterhoofd dat Tommy misschien niet heel oud gaat worden. Tommy wordt sowieso geen gebruiks pony, hij loopt er gewoon tussen en is gezellig.
Ik heb even in je posts gekeken over Daantje, hij was wel erg knap geworden! Zo op de fotos leken zijn benen wat beter dan die van Tommy.

Er is geen enkele reden waarom hij niet oud zou worden. Hooguit warmtebevanging door die deken ;) Shetjes hoeven geen deken, die kunnen prima tegen kou en deze temperaturen zijn nog geeneens kou voor ze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:40

Oud worden of niet oud worden, daar heb je gewoon niet altijd invloed op.
Vergeet niet dat geluk hebben ook mee speelt. Waarom zijn er mensen die roken en ongezond eten en veel te dik zijn die gewoon zonder issues oud worden en mensen die gezond zijn, veel sporten, niet roken en drinken en het pensioen niet halen wegens kanker of een hartaanval?

Maar voor nu doet Tommy het goed, en lijkt het net een minishetje, terwijl het toch een welshje is?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 09:44

germie schreef:
Vergeet niet dat geluk hebben ook mee speelt. Waarom zijn er mensen die roken en ongezond eten en veel te dik zijn die gewoon zonder issues oud worden en mensen die gezond zijn, veel sporten, niet roken en drinken en het pensioen niet halen wegens kanker of een hartaanval?

Maar voor nu doet Tommy het goed, en lijkt het net een minishetje, terwijl het toch een welshje is?

Het is inderdaad ook beetje geluk. En natuurlijk of we zijn beenstand goed krijgen, anders krijgt hij waarschijnlijk op jonge leeftijd al atrose

Tommy is een mini shetje, zijn moeder was stamboek shet van 80 cm, vader was kleiner dan 80 cm wat ik begreep

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 09:47

janderegelaa schreef:

othelloster schreef:

Er is geen enkele reden waarom hij niet oud zou worden. Hooguit warmtebevanging door die deken ;) Shetjes hoeven geen deken, die kunnen prima tegen kou en deze temperaturen zijn nog geeneens kou voor ze.[/quote]

Waarom Tommy nu wel een dekentje heeft is al eerder besproken in dit topic ;)
Ik hou goed in de gaten dat hij het niet te warm of koud heeft

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:56

hiphorse schreef:
germie schreef:

Het is inderdaad ook beetje geluk. En natuurlijk of we zijn beenstand goed krijgen, anders krijgt hij waarschijnlijk op jonge leeftijd al atrose

Tommy is een mini shetje, zijn moeder was stamboek shet van 80 cm, vader was kleiner dan 80 cm wat ik begreep

AH ok, mijn fout.

Maar zelfs een afwijkende beenstand zegt niet alles. Er zijn immers paarden goed op de foto's die toch kreupel worden en paarden met 3tjes of zelfs 4tjes die de internationale sport gehaald hebben. Meer dan afwachten kun je toch niet doen. En gelukkig leeft een paard met de dag, die maken zich geen zorgen over 15 jaar. Nu gelukkig=gelukkig moet je maar denken voor het dier. En zo te zien vermaakt hij zich wel.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 08:25