[VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gloriosa

Re: [VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:56

Relp heeft wel echt een mooie kleur <3
Hoewel zo'n felrode vos ook wel wat heeft <3

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:48

Ik vind ze prachtig geworden, die foto's <3

Dat Relpda zo gaat lopen jagen joh.
Dat had je van tevoren ook niet verwacht

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 09:22

Dankjewel voor de lieve berichtjes weer :D

Ik vind wildkleur vos ook echt super tof, maar wat je zegt zo'n dieprode vos is ook weer hardstikke mooi.

Phoe nee, deze had ik even verkeerd ingeschat. Nu moet ik zeggen dat mijn onderbuik gevoel al niet helemaal goed was, aangezien ze sinds ze terug is van de kliniek echt behoorlijk feller was geworden naar Nim. Ik heb dat alleen gewijd aan het nog moeten herstellen en het nare gedrag naar Nim is nu zo goed als weg. Maar dat was wel een voorspeller denk ik.
Ik kan er mijn vinger niet zo goed op leggen waar de oorsprong van het gedrag nu zit. Of het is ontstaan door het maand geisoleerd staan en daarna naast de groep ipv erin, of dat het een vorm van voernijd is die ze tijdens haar bezoek heeft ontwikkeld of dat het toch iets fysieks is (of een ontwikkeling door ouder worden die toevallig tegelijk heeft plaatsgevonden).
Ze heeft op de kliniek altijd maagbeschermers gehad, maar zuur gedrag zou ik toch als eerste terugleiden naar de maag. Dus voor de zekerheid ga ik haar even een kuurtje maagondersteuning geven, wie weet helpt het. Mocht ze nog erg bijdraaien kunnen we de duo's natuurlijk altijd nog omdraaien, al wordt het wel lastig om Nim en Swift weer uit elkaar te halen, want dat is zo'n poppig setje (Nim zou het niet erg vinden hoor, die is super goed met zus Vu).

Afbeelding

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:29

Tja, je zult weten dat je drakenpony's hebt := Hopelijk helpt het kuurtje, zou toch sneu zijn als ze met maagpijn rondloopt en daarom zo uitvalt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:43

prachtige foto's weer!! ze zijn alle 4 zo knap :)

Ze hebben natuurlijk ook wel tijd nodig om elkaar te leren kennen en een nieuwe groepsdynamiek te vormen. Komt vast wel goed!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 22:07

Nog bedankt voor de leuke reacties. Nim en Swift gaan heel goed, ik heb ze momenteel in tweetallen lopen en dat werkt prima. Soms even balen dat Vu Relp buiten de schuilstal zet, maar je kan niet alles hebben. Als ze echt naar binnen wil lukt het meestal wel.

We hadden tot vandaag ontzettend veel geluk met het weer, dus ze hebben overdag lekker op de wei gelopen en 's nachts gaan ze op de paddock zodat Swift ook genoeg slaapt. Op werkdagen gaan ze dan net in het donker naar buiten, maar in het weekend kom ik net iets later mijn nest uit dus dan heb je een clubje ongeduldige pony's bij de opening staan :')
Afbeelding

Gisteren heb ik nog even de wilgen en inheemse rozen winterklaar gemaakt, kon nog een paar wilgentakjes snoeien dus die zijn lekker opgegeten door het publiek.
Afbeelding

Vandaag hebben ze gelukkig nog een paar uur lekker kunnen grazen voor het weer omsloeg en ik ze naar de paddock heb gewieberd.
Afbeelding

Ik vind het in de wintertijd altijd wat lastig om mijn draai te vinden, ik ga vaak in het donker naar werk en kom dan ook weer in schemer of donker thuis. Dus als ik dan mijn rondje voeren, honden lopen en met mijn koplampje mest zoeken en scheppen heb gehad, heb ik vaak vooral zin om niets te doen en binnen te zitten :+ aan de andere kant baal ik dan ook weer dat ik weinig met de pony's heb gedaan.
Echt effectief wat doen is wat lastig, ik heb nog geen goede verlichting buiten de schuilstal. Maar een beetje prutsen met de pony's kan natuurlijk wel.
Nim heeft weer even last gehad van haar maag, die is super gevoelig voor stressmomenten die dan op de maag lijken te slaan. Dan wil ze vooral niet worden aangeraakt, dus ik had afgelopen weken wel weer een mooi doel om daar even rustig mee aan de slag te gaan. Ondertussen is ze met een beetje ondersteuning van de maag en wat rustige sessies weer goed bij aan het trekken. Swift vond het allemaal wel gezellig en interessant dat ik er was, die is heel vriendelijk en komt graag even kroelen. Tot nu toe super blij met hem, hij is een tikje rustiger dan onze heethoofd dametjes en heel goed bij te sturen. Heb eigenlijk helemaal nooit behoefte gehad aan wat chillers, maar nu hij er is, is het wel fijn om zo'n typetje erbij te hebben.
Afbeelding

Ons zachte eitje Swift moet soms nog wel een beetje wennen aan het heethoofdenvolk :Y) Nim probeert hem heel leuk tegemoed te komen met wat stoeien, maar op een beetje hoofdhappen na snapt hij er niet bijster veel van.

Gisteren waren Relp en Nim nog even aan het maf doen, dan hobbelt hij er ook een beetje achteraan als spuit 11 :') Vu vindt het allemaal wel best, zo lang haar mond maar vol is.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:27

Fijn dat steeds beter gaat! Het is op zich toch niet zo erg om in de winter minder te doen. Sowieso moet je misschien nog je draai vinden met winter en nieuw paard en paarden aan huis? Het zijn jonge dieren en Vu is ook niet helemaal heel, dus ik denk dat je vooral jezelf in de weg zit maar je ponies er weinig last van hebben :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 22:35

Oh de pony's vinden het prima hoor :D vorige winter ook weinig gedaan en zo lang ze lekker in de groep lopen en hun ding kunnen doen missen ze inderdaad niets.

Ik vind het alleen voor mezelf wel leuk om ook wat anders gedaan te hebben dan poep scheppen en voeren haha. Ik kan mijn ei heel lekker kwijt in een beetje grondwerken of hobbelen, maar ik vergeet soms om daar even tijd voor te maken. Dus het is inderdaad meer iets waar ik zelf last van heb dan iets waar de pony's mee zitten.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:39

Jaaaa dat kan ik me ook wel voorstellen. Het is dan idd een ontzettende drempel om dan wat te gaan ondernemen en dan achteraf denk je had je het maar meer gedaan

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 00:41

Nou we hadden opeens een dik pak sneeuw in november. Het was donderdag toen het viel even flink vloeken, want ik was er niet op bedacht dus dat was na een lange dag werken nog 3 uur in de sneeuw ploeteren om alles naar wens klaar te hebben voor de nacht.
Ik had tot nu toe alles zonder deken staan, maar die moest ik toch maar weer even tevoorschijn trekken met deze omstandigheden. Was nog even een puzzel wat ik Swift op moest gooien, maar die zit nu ideaal tussen de maat van Vu en Kirs in, dus ik had nu profijt van het houden van de dekens van Kirs.

Nu was het zo'n laag (denk rond de 20 cm) dat het er vandaag nog steeds lag. Dus toen heb ik er tenminste nog een paar leuke foto's aan over gehouden.

Vu wilde in eerste instantie maar 1 ding en dat was heel veel rollen in de verse sneeuw
Afbeelding

Relp was vooral van het departement: proefondervindelijk uitvinden hoe wild je kan doen voor je op je snufferd gaat
Afbeelding
Afbeelding

Vu liet zich ook even verleiden met haar slechte pootje mee te doen
Afbeelding

Daarna nog even lekker stretchen
Afbeelding
Afbeelding

Nim was ondertussen ook even een weekje op de paddock staan eruit aan het bokken :+
Afbeelding

Daarna lekker in een vaartje naar het achterste weiland
Afbeelding
Afbeelding

Dan moet je gaan bedenken waar het gras is gebleven..
Afbeelding
Afbeelding

In geval van twijfel kan je natuurlijk ook altijd even checken of Mens geen eten mee heeft
Afbeelding

De hondjes kunnen we natuurlijk ook niet vergeten
Afbeelding
Afbeelding

Heel veel plekken zijn een grote drap bende, dus eigenlijk is het niet zo ydilisch als op de foto. Maar we onthouden gewoon de foto's en hopen snel op een paar weekjes droger weer :')

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:49

Gave foto's!
En Swift is knap <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 18:33

Ik ben ook super wijs met Swift, hij heeft echt een leuke kop en hij is ook nog eens heel gezellig

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 00:11

Geen hele chique update, maar wel eentje waar ik blij van word.. clubje heeft gisteren samen op de wei gehobbeld en vandaag ook overdag samen op de paddock zonder problemen.
Ze blijven een deel in tweetallen staan ivm verschil in eten. Maar heel fijn dat samen nu goed gaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En duo Juut en Juul
Afbeelding

Swift heeft ook mogen ontdekken dat je geen krappe bochtjes moet rennen op een ietswat natte wei... gelukkig was alleen z'n ego gekrenkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:09

wat fijn dat er weer rust is in de kudde. Heerlijk om ze zo samen te zien.

je sneeuwfoto's waren ook prachtig!

Hoe is het met het been van Vu?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:58

Wat fijn zeg!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 22:01

Het been van Vu is erg wisselend, de ene dag zie je er amper wat aan en de andere dag is ze stokkreupel. Zo lang er meer goede en neutrale dagen zijn dan slechte is het voor mij prima, ze crosst nog zonder dat het nodig is overal heen dus dat vind ik ook wel positief. Als ze op slechte dagen langs komt rennen moet ik wel even struisvogelpolitiek doen, want dat is echt niet fraai.

Swift burgert echt al goed in, hij groeit ook als een malle (Vu staat verstopt achter de berk :') )
Afbeelding

Verder wordt er s avonds ook heerlijk geslapen
Afbeelding

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:06

Wat naar dat het been van Vu zo wisselend is. Maar idd goed teken dat ze regelmatig rond crosst om het rond crossen. En wat fijn dat Swift inmiddels aardig zijn plekje in de groep heeft gevonden!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 11:55

Ach, het had ook stabiel slecht kunnen zijn dus wat dat betreft kan het dan maar beter wisselvallig zijn, in stap is ze gelukkig altijd wel goed, ze kan alleen niet altijd de kracht op het been zetten om rad te draven. Weer een stabiele groep hebben is echt heerlijk,momenteel staan ze helemaal samen. Swift gaat lekker in de hele kudde en Relp gaat ook goed op deels voordroog en deels hooi dus dat is een onverwachte meevaller zo. Kunnen ze nu in ieder geval even lekker in de grote club, als ze van het voorjaar hengstig worden en Swift er al wat mee doet moeten ze natuurlijk weer uit elkaar, maar tot die tijd is dit wel heel fijn.

Verder wil ik jullie alvast fijne feestdagen wensen!
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:04

Jij ook fijne feestdagen!
Die manen van Nim <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 16:44

Blij dat het niet opvalt dat ik de schaar er een beetje in had gezet :') Ik was zo klaar met de klitten, maar heb het wel lang gelaten (alleen punten eruit).

Voorproefje voor de volgende update... denk dat ze niet goed in elkaar is gezet
Afbeelding

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:21

IKEA pony. Dan denk je all stappen gevolgd te hebben :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 10:16

Ja toch ergens een schroefje verkeerd gedaan :+

Dan ook nog de rest. Gisteren even een skippybal geïntroduceerd om te kijken wat Swift daarvan vond.

In eerste instantie vond Relp dat het HAAR speelgoed was. Nim heeft bij iedereen een uitzonderingspositie dus die mocht wel meekijken
Afbeelding

Swift werd eraan herinnerd dat hij die uitzonderingspositie niet heeft
Afbeelding

Vervolgens ging Relp de Shetlanders van de buren weer staan observeren
Afbeelding
Afbeelding

Dus toen kon Swift even uitvogelen hoe dat ding werkt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vu vond het allemaal wel prima en was meer bezig met de boel observeren
Afbeelding

En als afsluiter nog een Nim portret

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:34

heel mooie foto's weer. Mooie reclame voor de 538 ochtendshow, die kan je wel doorsturen haha.. misschien willen ze je sponsoren.

Hebben jullie geen last van vuurwerk in de buurt?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 14:41

Haha ik zal ze erin taggen.

Op dit moment hebben we weinig overlast, er is wat vuurwerk maar niet extreem (scheelt ook nog dat we in het buitengebied zitten). We hebben jaarrond wel af en toe wat geknal, op gewone knallen doen ze gelukkig vrij weinig. Ze hebben alleen echt een hekel aan dat knettervuurwerk.

Morgen instaleer ik het laatste hek nog in de schuilstal, dan zijn beide kanten afsluitbaar en kunnen ze dus in koppels op stal als het nodig is. Vorig jaar heb ik ze met oud en nieuw tussen 12 en 1 even binnen gehad, omdat ze van het grote vuurwerk wel gingen rennen. Na een uurtje was er toen al wel weer genoeg gewenning dat ze weer los konden. Ik hoop dat het dit jaar ook weer zo gaat, dan is het goed te managen.

Het was een aantal maanden wachten op het hekwerk, maar ik ben wel heel blij ermee. Fijn om de schuilstal zo flexibel in te kunnen delen. Dit is de huidige stand van zaken:
Afbeelding

Afbeelding
Als ik klaar ben kan ik dus 2 boxen van 4x5,5 maken, daar kunnen ze heel comfortabel staan met z'n 2en in 1 box (of liggen zoals Nim en Swift laten zien :') ). Ik heb altijd de helft van elke kant met een lekker dik bed en de andere helft is gewoon steen zodat ze het gehakselde stro niet door de paddock lopen.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:42

Ziet eruit alsof dat een mooie stal wordt.
Fijn ook dat je het flexibel in kan delen lijkt mij :j