Oefening luchtmacht met heli’s op diverse plekken in Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:51

Oscar schreef:
Mondy schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar dat filmpje :')

Gaaf is dat he.. als ze zo over de toppen scheren <3

Als je zoiets leuk vindt: wij zitten hier in een permanent oefengebied.
Soms worden met de Chinooks ook oefeningen gedaan op de Maas. Dan hangen ze er zo'n waterzak onder en daar gaan ze dan mee oefenen.
Kwam net dit filmpje tegen: https://www.destentor.nl/video/producti ... urg-637798
Hier in de buurt kun je bijna elke wel wat zien :)

Ik heb ze inderdaad ook wel eens vlak boven de Maas zien vliegen. Heel indrukwekkend!
De afgelopen weken kwamen ze hier met de Hercules ook meerdere keren laag overvliegen.
Je schrikt je te pletter, maar het ziet er wel gaaf uit! :))

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:57

Als je er niet aan gewend bent dan schrik je je inderdaad rot :))

Hier hadden ze het voor een handje om met Apache's vlak boven ons huis te gaan hangen. Wij hadden geluk, maar het schuurtje van de buren was ineens een soort cabrio geworden, die miste een stuk dakbedekking :))
'k Heb ook al eens gehad dat ik dat er iets gruwelijk mis was met het bubbelbad (ineens heel veel herrie), maar dat bleek ook een helicopter te zijn :+

Op het stuk tussen de bruggen van Heusden/Wijk en Aalburg tot Raamsdonksveer wordt heel veel geoefend. Er ligt een weg (en een fietspad) langs de Bergsche Maas en daar zijn ze heel vaak te vinden. Ook omdat de Drunense Duinen vlakbij liggen en daar moet ook nogal eens keer geblust worden.
Het legen van die zakken is trouwens ook indrukwekkend! Dat gaat met een partij geweld!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:58

Oscar schreef:
Mondy schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar dat filmpje :')

Gaaf is dat he.. als ze zo over de toppen scheren <3

Als je zoiets leuk vindt: wij zitten hier in een permanent oefengebied.
Soms worden met de Chinooks ook oefeningen gedaan op de Maas. Dan hangen ze er zo'n waterzak onder en daar gaan ze dan mee oefenen.
Kwam net dit filmpje tegen: https://www.destentor.nl/video/producti ... urg-637798
Hier in de buurt kun je bijna elke wel wat zien :)

Ja die plek ken ik wel ! Bij mij in de buurt zit oirschot wat een laagvlieg gebied is.
Maar ik bof ook wel met mn werk dat ik er zo nu en dan van heeeel dichtbij mee mag maken :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:19

Kaitlyn schreef:

Oeps!! :') Hoop dat je wel kon blijven zitten!!

Mijn paard gaat altijd staan kijken als hij een militair in het bos ziet. Dan zit ik mezelf nog af te vragen waar hij naar kijkt en hij heeft ze al lang gezien. :))

Heb ook een keer gehad dat er een bataljon werd toegesproken door een sergant (althans, iemand hoger in rang) en mijn paard uitgebreid stil ging staan om te kijken wat er allemaal gebeurde. Ik moest daar ook heel hard om lachen! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:28

kiko schreef:
Ja maar ze moeten ook oefenenen dus meestal de week van te voren en soms nog eerder beginnen ze met oefenen. Vorig jaar was het volgens mij alleen de donderdag maar heb ook wel eens jaren gehad dat ze al paar weken van te voren wekelijks sprongen. Wij wonen op de aanvliegroute dus ze vliegen hier over het terrein heen.

Bij ons vlogen ze ook jaren over (nu niet meer) maar eigenlijk gaven de paarden daar nooit wat om. Heb het dan over de grote vliegtuigen met parachutisten die de operatie market garden na doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:23

Ze zijn met parachute springen ook ernstig afhankelijk van het weer. De afgelopen dagen konden ze niet springen door regen / wind / bewolking. Volgende week ziet er beter uit.

Tallie1979 schreef:
Kaitlyn schreef:

Oeps!! :') Hoop dat je wel kon blijven zitten!!

Mijn paard gaat altijd staan kijken als hij een militair in het bos ziet. Dan zit ik mezelf nog af te vragen waar hij naar kijkt en hij heeft ze al lang gezien. :))

Heb ook een keer gehad dat er een bataljon werd toegesproken door een sergant (althans, iemand hoger in rang) en mijn paard uitgebreid stil ging staan om te kijken wat er allemaal gebeurde. Ik moest daar ook heel hard om lachen! :D

Ja heb het uitgezeten. :')
Ze ging kort daarna stilstaan, want ze waren ineens overal om haar heen dus de "vluchtroute" was weg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:03

Haha, ik klik dit topic aan en er vliegt meteen een Chinook over. Stille kraaach :D

DubbelFun

Re: Oefening luchtmacht met heli’s op diverse plekken in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:34

Hier op de hei heb ik ze vanochtend ook al bezig gehoord.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:43

Bij ons komen ze ook regelmatig over, meestal wel wat hoger dan nu inderdaad. Hangt vaak van alles onder, de eerste keren keek je daar dan ook echt van op, landrovers, vrachtwagens, containers het hangt er allemaal onder, blijft wel mooi om te zien.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:03

Het was genieten vanochtend! <3
Ik had geen idee hoe mijn paard zou reageren maar 3 pasjes dribbelen en weer door. +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:39

Je gezicht spreekt wel boekdelen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:40

Haha was mijn vriendin, ik zei al succes geen idee wat hij gaat doen, maar het viel mee. _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 15:46

Haha brave poownie :D

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:30

Ik zou as week op een weekdag een rit hier willen doen. Waar kan ik best parkeren voor een rit van een uur of 3 te doen? Eventueel stop ergens? Moet niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:15

Zag t filmpje op insta passeren Hannah :=

Hier woon ik vlak naast Gilze, zie en hoor meer dan genoeg helicopters etc heel de dag. Paarden zijn er hier grotendeels allemaal aan gewenst van de week met uitmesten wel 4 laagvliegende vliegtuigjes over op stal (Drunen). Ze keken even en daarna was t dikke prima.

Met de hond zoeken we (mijn broertje en ik) het juist op, mijn broertje fotografeert helicopters als hobby (@daverse.ig op insta) en mijn hond wordt gruwelijk enthousiast als hij ze hoort :')

Geeft wel leuke plaatjes
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 11:20

Wat een gave plaatjes.
Alsof de hond bij de K9 van defensie hoort.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:30

Gave foto’s zeg! Die bril is dat omdat hij last van zijn ogen heeft? Heb er ooit een Mechelaar mee in het bos zien lopen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:32

Omg die foto's zijn echt VET!!! :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:35

vayake schreef:
Ik zou as week op een weekdag een rit hier willen doen. Waar kan ik best parkeren voor een rit van een uur of 3 te doen? Eventueel stop ergens? Moet niet.

Op de Veluwe bedoel je??
Je zou kunnen parkeren tegenover het militaire terrein (Hessenweg) en dan de route via De Mossel nemen, daar kun je ook een stop nemen (even checken of ze nog open zijn in September). Dan verder via dat gebied en terug via de Koeweg.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:42

Kun je nog wel daar komen dan? Dacht dat het bos was afgezet bij de mossel. Wilde ook die kant weer op.. wij wonen vlak naast de sysselt en de Ginkelse heide.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:49

vayake schreef:

Houd er wel rekening mee dat er oefeningen zijn in dat gebied aankomende week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:49

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 13:03

Mooi dan ga ik binnenkort weer die kant op. Aankomende week blijf ik uit de buurt van de Ginkelse heide ivm de oefeningen

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:39

Ze komen nu steeds recht boven ons huis langs. Net vijf achter elkaar. De paarden hebben gelukkig alleen belangstelling voor het gras

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:07

kiko schreef:
Gave foto’s zeg! Die bril is dat omdat hij last van zijn ogen heeft? Heb er ooit een Mechelaar mee in het bos zien lopen.

Nou er is een hoop downforce rondom die helicopters die zandstralen, dus een beschermende bril is dan wel fijn :))