wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:44

Volgens mij heb je eigenlijk de keuze al gemaakt en dat is prima! Ik ben het eerlijk gezegd ook helemaal eens met je analyse, ik denk dat je het heel reëel ziet. Ga voor die pensioenstal. Gun jezelf rust en een ander leven. Als zij goed staat dan zijn jullie beiden blij. Situaties veranderen nou eenmaal en je blijft nog steeds in haar belang handelen met een fijne pensioenstal. Ik zou die optie onderzoeken en bij een geschikte plek er gewoon voor gaan.

pmarena

Re: wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:36

Jeetje je hebt groot gelijk dat je zo niet voor onbepaalde tijd verder wilt gaan.
En ook groot gelijk dat je zelf verantwoordelijkheid wilt nemen voor een goed verder leven van je paard.

Ik zie dat ik niet de enige ben met dit gedachtenspoor, maar de oplossing lijkt mij ook te liggen in het zoeken van een betaalbaar echt fijn plekje voor je paard, waar je zelf in principe niks hoeft te doen en de zorg volledig uit kan besteden. Dan maar wat verderop :j

Het zou natuurlijk wel heel erg leuk zijn als het niet al te ver hoeft te zijn. En het toch een leuke omgeving heeft zodat je nog eens, al is het maar 1 of 2 keer per maand, lekker naar je paard toe kan voor een fijne rit zodat je een oogje in het zeil houdt en toch nog wat plezier er uit kan halen :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:55

Zit nog even te denken aan Bennie Groenewoud, die zit richting Velp. Doordeweeks kan het geloof ik volpension. Zou je alleen in het weekeind nog werk moet verzetten. Qua plek echt perfect tegenover de Posbank.

En misschien ook nog wel met stalgenoten een weekeindschema te regelen. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:01

Ik denk er weinig andere opties zijn kwa kosten dan op een fijne pensioen plek zetten.
Stalling is overal flink duurder geworden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 11:11

nile schreef:
Even voor de zekerheid: het klinkt alsof je je overbelast voelt en even geen einde aan deze situatie ziet. Maar label je de oorzaak voor dat overbelaste gevoel wel goed? Ik bedoel komt het echter door de zorg voor je paard?

Is het niet zo dat het werk teveel is en dat je i.c.m. privé (gezondheid, huishouden, vriend, staldienst en reistijd) teveel ballen in de lucht moet houden? Zou je wel kunnen genieten van je paard als je meer rust en tijd had, al dat niet op deze plek? Dan het is het wegdoen van je paard-vriendin niet de oplossing.

Niets duurt voor eeuwig, wellicht dient zich een kans aan of kun je toch iets veranderen: andere baan, regio, stukje opleiding in een andere richting? Of toch een pensionplekje bijv bij iemand aan huis die wat opstart.

NB er zijn al mooie tussenoplossingen genoemd, maar ik weet ook nog een leuk pensioenadres in Brabant. 100% betrouwbaar, je bent altijd welkom maar hoeft er niet naar toe. Dat geeft je even rust en lucht om in de eerste plaats aan je gezondheid en balans te werken. Als je wil mag je altijd een PB sturen.

Sterkte TS!

Het is ook zeker een combinatie van alle factoren waardoor het niet meer past. En ik denk als ik de stal in onze oude woonplaats had gehad, maar dan waar ik nu woon, dat de zorg van mijn paard misschien niet eens een probleem was geweest.
Ik heb alleen nu in mijn nieuwe woonplaats geen vooruitzicht op een passende stal voor ons beide meer ben ik bang. Ik heb in 4 jaar zo veel stallen versleten hier in de buurt, mijn paard echt letterlijk ziek zien worden er van, en nu de laatste 1,5 jaar staan we eindelijk op een plek waar ze wel blij is, alleen deze stal heeft een dusdanige impact op mijn leven dat ik het niet meer trek, ergens houd het op. Niets duurt voor eeuwig, maar deze situatie is uitzichtloos.

Mijn werk staat hier min of meer los van, tuurlijk als ik niet zou hoeven werken heb ik veel meer tijd voor mn paard, de diensten en privé-leven, waardoor het misschien wel te overzien is. Maar ik heb deze frustratie nooit zo ervaren van werk en daarnaast moet ik natuurlijk ook wel gewoon werken, anders word het wel erg ingewikkeld om mijn rekeningen te betalen.

Soms voel ik mij een dag best goed bijvoorbeeld, maar alleen een appje van stal, of herinnering aan mn agenda dat ik weer dienst heb, doet mijn humeur omslaan en laat mijn hoofd malen van gedachten en gevoel van weerstand. Of een vriendin die bijvoorbeeld appt dat ze haar verjaardag viert (ik heb nooit veel sociale contacten gehad en merk dat ik dat nu in mijn nieuwe woonplaats wel begin op te bouwen, wat mij plezier brengt) op zeg zondag, en dan zie ik dat ik een dienst heb waardoor ik weer niet kan, of misschien wel kan, maar weet dat ik eigenlijk te moe ga zijn om beide te doen en ik de dag daarna bijvoorbeeld ook weer moet werken dus ook uit moet rusten, ik merk dat ik dan baal.
Dat klinkt misschien een beetje verwend, maar de energie, tijd, zorgen en kosten die het hebben van een paard in de huidige situatie met zich mee brengt, in combinatie met mijn gezondheid en ook nog voldoende uren moeten werken en ook privé nog wat leuks willen doen, past niet meer.
En als ik dan nog plezier had van mijn paard en lekker bosritjes kon maken oid, dan is het concessies doen, maar dat heb ik ook niet, ik kom alleen omdat het moet, werk er extra voor om het te kunnen betalen en zet mijn privé leven opzij voor staldiensten waar ik altijd tegenop zie.
De enige reden dat ik dit nu al zo lang volhoud, is omdat ik zie hoe blij en gezond mijn paard is, maar misschien dat ze dat ook wel kan zijn ergens anders, zonder mij? Alleen die beslissing maken valt mij zwaar en geeft veel verdriet, we hebben namelijk zulke leuke tijden gekend en dat mis ik. En ergens hou je toch altijd dat sprankeltje hoop dat er toch misschien ineens iets voorbij komt.
Maar daarom wil ik haar ook wel in eigen beheer houden, het zij zo dat het mij dan nog geld kost ook al doe ik er niks meer mee, maar wel meer rust brengt en mn paard zeker weten een goede plek heeft.

PB met pensioenadres in brabant is zeker welkom!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:35

Ik vind dat die zware verplichte staldiensten die ts moet doen ook echt niet vol te houden zijn.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:36

Neem van mij aan dat op een fijne plek met volpension er een hele last van je afvalt. Maar dat betekent in deze regio wel fors betalen. Ik denk dat het wat dat betreft kiezen is tussen twee kwaden; een forse financiële last maar wel weer met plezier (af en toe) kunnen gaan en zorgeloos zijn, of een pensioen plek die minder kost en dan ook geen paard meer echt in je leven. Heel veel meer smaken zijn er niet...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:56

Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik had ooit 2 paarden en stond eerst op een leuke stal, maar van 6 stallen gingen ze naar 12 en toen naar 16 en de service veranderde snel. Van wel buiten zetten besloten ze het van de ene op de andere dag niet meer te doen. En dan werk je 80km van huis en ben je 12 uur per dag weg. Dan moet je met spoed op zoek naar een andere stal. Die gevonden, maar het was niet wat er beloofd werd. En je bleek feitelijk niet de baas te zijn over je eigen paard. Ook hadden ze allerlei klusjes die er na het tekenen van een contract bij kwamen en die niet vermeld waren tijdens de gesprekken toen je kwam kijken. Ook kwamen er klusjes bij omdat het aantal stallen was uitgebreid.

Na 10 maanden was ik het zat, mijn paarden waren er ongelukkig en ik was zelf ook het plezier kwijt. Toen heb ik gezegd: Ik verhuis mijn paarden nog 1 keer, en ik wil er niet meer dagelijks naartoe.
En zo kwamen ze 30km van mijn huis te staan. En ik ging niet meer dagelijks er naartoe.
Van alleen wat bermen langs de weg had ik hier ineens uitrijmogelijkheden, een altijd droge bak en rust.
Inmiddels sta ik er al weer 14 jaar.

Wat ik in jouw geval zou doen is een andere stal zoeken. En al zou die stal ook 40 of 50km weg zijn, als jij niet meer dagelijks er naartoe hoeft, dan geeft dat je rust.
Een 16jarige op pensioen sturen is echt nog te jong.
Ik heb verder een bijrijder, niet dat het paard het echt nodig heeft, maar ja, als ik niet kom, dan wordt er gewoon voor de stalling betaald en dan kan mijn paard ook een ander gelukkig maken denk ik dan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:10

Jeetje wat een verhaal. Ik denk dat de omstandigheden ervoor zorgen dat je geen plezier hebt met je paard. Een goede stal en zonder zorgen is zo ontzettend belangrijk om plezier te hebben met je paard. Als je ziet dat je paard achteruit gaat en niet happy is doet wat me je als eigenaar.

Ik kom oorspronkelijk uit Arnhem. Ik weet hoe lastig het is een geschikte plek te vinden. Ik zag dat je budget 300 euro is per maand.. dit is best weinig voor deze omgeving. Ik zit gemiddeld op 465 euro, zonder m’n eigen voer: daar komt nog 100 euro bij per maand. De meeste volpension stallen liggen rond deze prijzen. Of wellicht komt er iemand op je pad die het paard als weidemaatje wilt inzetten?

Misschien is het een idee om toch wat verder weg te kijken en te vragen naar ervaringen van je omgeving? Richting Stroe heb je ook fijne plekken weet ik toevallig. Ik heb mijn paard eerder ook tot mijn grote spijt dichterbij huis gezet. Dit ging helemaal niet goed. Het ging mij aan m’n hart en had geen plezier meer samen. Ik heb hem toen terug gebracht waar hij wel happy was. Ik zag hem veranderen, waardoor ik ook weer ruimte had in m’n hoofd om weer plezier te hebben. Helaas is mijn paard nu geblesseerd (ook de vraag of dat nog goed komt), maar hij heeft het goed. Ik woon momenteel in Overijssel en m’n paard staat in Gelderland. Ik moet 40 min rijden, maar mijn paard is happy en daardoor heb ik meer rust. Ik vraag altijd in m’n omgeving aan de mensen die een beetje dezelfde visie hebben op het paarden houden wat zij goede stallen vinden, omdat er vaak dingen worden beloofd die niet waar gemaakt worden. Ook kijk ik vaak hoe de paarden ogen en of ze voldoende te eten krijgen.

Ik vind het lastig om je hier advies in te geven. Volg je gevoel. Zet alle voor en nadelen voor jezelf op een rijtje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:16

Als de astma goed te behandelen is dan zou ik ook voor een pensioen plek gaan als ik je nu zo lees. Mocht je leven of je plannen nog veranderen dan kun je haar altijd terug halen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:19

Lastige keuze hoor, ik vind het "schema" van je huidige stal best zwaar... Ik zou dan ook wat verder weg gaan kijken, ergens waar paardlief lekker volpension verzorgd wordt en jij er 1x per week of zo heen kan voor een buitenritje...paard boeit het niet of ze te oud/jong is voor (deeltijd)pensioen. Die wil eten/lekker in kudde.

Ben nu meerdere keren met een vriendin mee geweest op bezoek bij baar pony bij van der Kruis in Leende en daar zijn verschillende mogelijkheden... Bel ze eens/ga langs, misschien niet meteen voor jou om je paard daar te plaatsen, maar ook om eens te kijken of zoiets wat zou zijn.
Ik vond ze er in Leende echt prima bij staan en aardige mensen ook met oog voor je paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:22

Van de kruis word al meerdere malen genoemd.
Ik kom hier zelf regelmatig langs, ook daar zie ik ze altijd fijn buitens taan
https://hetzwaluwke.nl/

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:54

Je kunt nu een plan gaan maken. Naar Jeffrey en Lizzy in Frankrijk kan het uiterste zijn. En geef jezelf X weken of maanden tijd om in Nederland een mooie plek te vinden, wat verder weg maar waar je niet iedere dag of zelfs week naar toe moet en waar ze het goed geeft. Lukt dat niet, dan nog verder weg en b.v. naar Frankrijk. Je kunt er dan gerust op zijn en wanneer je levensomstandigheden wijzigen, kun je altijd weer de situatie veranderen. Sterkte met de afwegingen, het lijkt me vreselijk moeilijk!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:14

Ik snap je helemaal hoor. Ik duim voor je dat je wat goeds vindt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:26

Is er een gesprek mogelijk met je stal eigenaar over de manier waarop de diensten gedaan moeten worden? Hier ook een doe-het-samen plek maar met 2 paarden ben ik zo te zien minder tijd kwijt dan jij…

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 20:04

Ik heb echt onverwachts veel reacties gekregen, zowel in het topic als enorm veel pb's, allereerst super bedankt allemaal voor het meedenken en de steun! <3 De stallen die hier benoemd zijn ga ik ook zeker allemaal even goed bekijken.
Ik merk dat de hele situatie mij veel verdriet doet en mentaal best een grote impact op mij heeft, om die reden probeer ik voor mezelf even af te kaderen dat ik niet de hele dag er mee bezig ben, maar elke dag maximaal 2 uurtjes actief reageren op berichten, de stallen vast online opzoeken, en een lijstje maken met eventuele mogelijkheden. En daarbuiten afleiding zoeken in andere dingen.

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe baan, dus met dat in het vooruitzicht willen we de optie verder weg verhuizen, maar dan volpension aan het bos toch ook open houden. Dit zal een financiële impact hebben (ik zal ivm mijn opleiding nooit veel meer dan minimumloon verdienen, dus zal wel meer uren moeten gaan werken en stalgeld a 400-500 pm is omgerekend dan best veel uur) ik moet even bedenken of dat het waard is voor die een a twee bezoekjes/ritjes per maand. maar de gedachten van mijn paard heel ver weg naar een rusthuis brengen en er echt niks meer mee kunnen, voelt ook wel weer als een ander uiterste. Ergens denk ik wel dat de keuze van een rusthuis mij meer rust gaat geven, ademruimte om minder uren te werken, veel meer vrije tijd en minder zorgen, ik zou denk ik prima zonder het plezier van een paard kunnen leven, theoretisch gezien doe ik dat al 4 jaar, maar tegelijkertijd is die stap mij nu misschien nog iets te groot en ben ik er mentaal niet klaar voor om vrijwel volledig afstand te doen, ik ben zo dol op haar en zou het wel fijn vinden haar nog te kunnen zien, zelfs al is dat niet vaak. Nu doe ik misschien al lange tijd niet echt meer iets met haar, maar ik zie haar wel en kan wel even die aai over haar bol geven of toch kort dat stukje wandelen, kijken of alles nog oké is.
Vanavond maar even afleiding zoeken met een filmpje kijken, en morgen weer een nieuwe dag. Morgen heb ik 2 diensten, ochtend en avond, dus genoeg tijd om over ideeën na te denken terwijl ik op stal ben :') Gelukkig wel weer gezellig samen met mijn moeder, dat helpt enorm veel. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:27

Jeetje maar dan morgen ook gewoon 2x.. Dan wel samen, maar als je alleen al 3,5 tot 4 uur per beurt bezig bent is dat toch gewoon een soort baan ipv hobby. Ik vind dit wel heftige diensten hoor. Hier doen we dagelijks uitmesten á 20 minuten max per persoon. Gewoon allemaal een stukje op het moment dat je er bent en klaar. Op een vorige stal hadden we ook 1 dienst per week per persoon en die dienst was ik ook zomaar (samen met mijn vriend) 2 tot 2,5 uur mee bezig. Was zo'n bende en zo zwaar. En dan waren we echt wel van het door bikkelen en flink scheppen. Alleen deed ik er nog veel langer over. Klinkt een beetje vergelijkbaar qua tijd als wat jij nu doet. En dat was 1x per week nog best te overzien, maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik dat 2 of zelfs 5 keer per week zou moeten doen. Dat is echt logisch hoor dat het je opbreekt.

Ik vraag me ook af waarom het zo ongelooflijk veel werk is en of dat niet slimmer en gemakkelijker kan..

Maar goed, hoe lastig het ook is om stallen te vinden, ik weet zeker dat het je lukt om een plekje te vinden waar je fijner staat en waar je paard ook gelukkig zal zijn. Denk maar zo: goed voor je paard zorgen is ook goed voor jezelf zorgen. Je paard kan het daar nog zo fijn hebben, als jij overspannen raakt en het plezier kwijt bent heeft je paard dat ook feilloos door. Nog een verhuizing klinkt dan heftig, maar zal op termijn voor jullie beide toch echt een uitkomst kunnen bieden. Dus dat 'weer' verhuizen zou ik vooral niet teveel bij stilstaan. Dat is gewoon zo.

Maar het is goed dat je hier over nadenkt en aan de bel trekt. Er moet duidelijk iets gaan veranderen en wat dat precies is zal even een zoektocht zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:04

Helemaal met je eens, Celebi. :)
En toen wij weggegaan zijn van de desbetreffende stal merkten we pas hoeveel impact het ook had gehad op de paarden. Zij voelen de stress ook waarmee je daar op stal rondloopt en nemen dat ook over.

Plus het gegeven dat je het nooit goed genoeg hebt gedaan, je zou jezelf de overspanning in werken.. Het hebben van een paard zou een hobby moeten zijn. Geen extra baan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:34

Eens maar sommige mensen maken het zichzelf ook wel erg lastig ... vinden niet veel goed en ze menen het zelf het beste te kunnen wat verzorging betreft.

Ja dan blijven er maar heel weinig stallen over waar ze wel willen staan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:19

Het eerste wat ik dacht. Wil de verzorger je paard niet overnemen?
Of is een betalende leaser een idee?

Ik zou persoonlijk mijn paard niet naar een rusthuis sturen of Frankrijk in. Dat is zo'n ver-uit-je-bed-show. Kan je net zo goed verkopen. En je hoort ook regelmatig dat ze dan ineens 'overleden' zijn maar verkocht blijken te zijn. Verder lees ik geen paard met gebreken, alleen veel energie. Daar is echt wel een baasje voor te vinden. Astma is ook wel te managen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:20

Popstra schreef:
Eens maar sommige mensen maken het zichzelf ook wel erg lastig ... vinden niet veel goed en ze menen het zelf het beste te kunnen wat verzorging betreft.

Ja dan blijven er maar heel weinig stallen over waar ze wel willen staan.

Ik denk dat dit precies is wat er speelt op de stal van TS, alleen schets je dan niet TS maar de mensen die "de dienst uitmaken". Daardoor vinden zij het ook heel normaal, de zwaarte en verwachtingen van hun zogenaamde doe-het-samen-concept.

Het is in deze omgeving paardwelzijnstechnisch oprecht heel lastig (weinig ruwvoer/weinig buiten/niet eerlijke staleigenaren). Ook al betaal je 500 euro per maand. Dus ik snap de beweegreden om toch maar op deze stal te blijven. Al denk ik wel dat er mogelijkheden zijn, maar dan kom je terug op het punt niet eerlijke staleigenaren. Als je dan verhuisd bent kun je niet meer terug..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:10

Ik herken het probleem wel, en woon in dezelfde regio.
Ook hier geen energie meer om wat leuks te doen nadat alle klussen gedaan zijn.

Ik heb het alleen andersom, mijn paard kan niet op gras en daarmee vallen heel veel stallen af.
Ook met pensioen valt niet mee, op pensioenplekken wordt vaak juist geadverteerd met weidegang.

Ik vind de oplossing heel lastig. En je diensten wel bizar lang. Verhuizen naar een volpension die wel echt goed is lijkt me de beste optie, maar vindt die maar eens. Dan tel ik het budget nog niet eens mee.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:23

Hoe gaat ie nu?

Toopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:20

Hoi

Wat rot dat je in deze situatie zit.

Ik ben zelf chronisch ziek, wat zelfs maakt dat ik op 'goede' dagen doodmoe ben. Daarnaast werk ik net als jij ook.

Sinds november sta ik in Wolfheze en ik moet je zeggen dat het echt top is. De paarden krijgen voor ze het land op gaan (de weides zijn flink groot) hooi en wanneer ze binnen komen. Ze krijgen zoveel hooi, dat mijn paardje in ochtend vaak nog wat heeft liggen. De stalhouders voeren in de ochtend geen brok, wel in de middag. Maar er is een voergroep waar je in kan gaan. Dan voer je één keer per ongeveer zes weken alle paarden van de groep. Ook is er een groep die hooi splitst en deelt, zodat je paard ook de nacht ingaat met hooi. Voor mij echt niet nodig, want ze krijgen echt veel. Het ruwvoer komt van eigen land en is van goede kwaliteit. Paarden staan altijd in een schone stal met veel stro. Ze worden binnen en buiten gezet. Ik heb al heel veel stallen gezien rondom Arnhem en deze stal is veruit de beste. De stalhouders denken ook altijd mee en de pension klanten zijn allemaal gewoon normaal (vind ik). Ik heb een Arabisch volbloed, gevoeliger kan je ze niet krijgen en ook hij gaat super mee in de routine hier. Hij had in het begin wat spanning, wat ook mag en daar zijn ze heel goed mee omgegaan.
Het kost je wel iets meer, maar daarvoor heb je wel rust, goed stal management en hoef je alleen maar te komen voor de leuke dingen. Je loopt vanuit de stal zo het bos in :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 07:07

Shalimar schreef:
Hoe gaat ie nu?

Ik heb een gesprek gehad met de staleigenaar die al wel zag dat het met mij niet zo goed ging, dus ik heb uitgelegd dat ik de diensten, het feit dat er continue zo veel extra bij komt en de striktheid en hoge lat waarmee alles moet gebeuren echt zwaar vind, en dat ik merk dat dat icm mijn gezondheid en het plezier dat weg is niet meer past in mijn leven, in ieder geval niet op deze manier op lange termijn.
Gelukkig was er ruimte om dit te bespreken. De lege stal lijkt niet opgevuld te gaan worden dit seizoen, want ze willen alleen inscharen in het weide seizoen, wat betekent tot volgend jaar zomer weer extra diensten, er word gekeken of de extra diensten van de lege stal eventueel door een stalhulp gedaan kunnen worden tegen betaling, zou ons dan wel wat extra per maand kosten, maar dat lijkt te overzien. En mogelijk dat ik zo iets voor mijn eigen paard ook kan regelen, hier staan ze in ieder geval voor open en er word over na gedacht, want de druk ligt niet alleen bij mij hoog, maar ook andere stalgenoten natuurlijk.

Verder is mijn vriend zaterdag thuis gekomen, nu hebben we samen vakantie voor 2 weken, we hebben dus besloten deze kwestie even helemaal los te laten voor die periode, zodat we hopelijk nog een beetje kunnen genieten samen voordat werk etc weer begint.
Al mijn diensten zijn inmiddels gelukkig geregeld voor deze periode, dus het is ook echt even 2 weken "paard vrij"