Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:04

Afbeelding

Als iemand deze foto op bokt plaatst zijn de comments niet van de lucht. Zeker als iemand dan ook nog hele dagen in het zadel zit.
Het verbaasd mij dat t bij zo’n evenement allemaal prachtig is. Ipv dat men hier kritisch op mag zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:10

Ze lopen overigens rond de 30km dat is echt niks. Risky (1.36m)liep bijvoorbeeld 120km en op het laatst was Puck een 1.70m en met tuig ca. 63kg. Daarna gestopt omdat ze echt te groot werd voor deze topsport. Rondje van 50km draaide hij zijn hoefjes niet voor om met haar. En dan echt wel met een veeel hoger gemiddelde dan tijdens de MD gereden wordt. Risk is kwa bouw aardig vergelijkbaar met deze pony's. Korte pootjes, korte rug, vrij korte hals. Die werd overigens continu in de gaten gehouden kwa hartslag, lactaat waardes, etc etc. Dus om iets van een referentie kader te hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:10

Ayasha schreef:
Fly_high schreef:
Worden de pony's wel gewogen dan? En denk dat we allemaal hier wel onder 22% incl. tuig zitten ja ;)

400 kilo lijkt best optimistische schatting imo gezien maat van die pony's. Als de ruiters blijkbaar kleiner zijn dan 185

Zijn die van jouw gewogen?

Staal draadjes vind ik nogal overdreven … zijn behoorlijke draden dan.

Ze lijken me net zo breed als de staalkabels op onze boot. 2-3 mm doorsnee. Dat is behoorlijk scherp :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:11

kyrkelover schreef:
Ze lopen overigens rond de 30km dat is echt niks. Risky (1.36m)liep bijvoorbeeld 120km en op het laatst was Puck een 1.70m en met tuig ca. 63kg. Daarna gestopt omdat ze echt te groot werd voor deze topsport. Rondje van 50km draaide hij zijn hoefjes niet voor om met haar. En dan echt wel met een veeel hoger gemiddelde dan tijdens de MD gereden wordt. Risk is kwa bouw aardig vergelijkbaar met deze pony's. Korte pootjes, korte rug, vrij korte hals. Die werd overigens continu in de gaten gehouden kwa hartslag, lactaat waardes, etc etc. Dus om iets van een referentie kader te hebben.

63 of 85+tuig is toch niet hetzelfde.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:18

_San87_ schreef:
kyrkelover schreef:

Hij deed er dan ook 120 ipv 40 en in minimum 12km/h.
De rondjes van 40km liep hij rond de 20km/h want dan mocht hij zijn eigen feestje ervan maken.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:23

kyrkelover schreef:
_San87_ schreef:

De rondjes van 40km liep hij rond de 20km/h want dan mocht hij zijn eigen feestje ervan maken.

[ [url=m/0NzgE8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan nog is 63 incl tuig en 85 excl tuig niet hetzelfde?

Naast dat je Risky vast niet op een dag uit te weide trok om 120 km te gaan rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:25

Ze hoeven maar 1x 40 km te lopen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:26

Brainless schreef:
Ze hoeven maar 1x 40 km te lopen

Dat weet ik.

Met 85 kilo plus op de rug. Dat is niet hetzelfde als een naar een bepaald niveau getrainde pony met 63 kilo in totaal laten lopen, wel?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:28

_San87_ schreef:
kyrkelover schreef:

Naast dat je Risky vast niet op een dag uit te weide trok om 120 km te gaan rijden.

Dat gebeurd met deze paarden ook niet.
Worden gewoon getraind en gereden en hebben sowieso al een fikse conditie van de km's die ze met de kudde rondtrekken.
Dus ja ze moeten een 3 uurtjes 1x met evt dat gewicht rondlopen. Veel van de kandidaten zullen het gewicht ook niet halen dus het is niet zo dat ze allemaal dagenlang met dat gewicht rondlopen. Dat is nonsense.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:29

63kg is toch iets heel anders dan 85kg? :?
Ik snap je input niet kyrkelover..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:30

Ze worden wel getraind..
Daarnaast hebben ze van naturen een bepaalde conditie.
Mijn Arabier liep na 6 maanden stilstaan zonder problemen 25 km 4 dagen, goede hartslag en ademhaling, mijn fjord moest daar langere tijd voor getraind worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:31

kyrkelover schreef:
_San87_ schreef:

Dat gebeurd met deze paarden ook niet.
Worden gewoon getraind en gereden en hebben sowieso al een fikse conditie van de km's die ze met de kudde rondtrekken.
Dus ja ze moeten een 3 uurtjes 1x met evt dat gewicht rondlopen. Veel van de kandidaten zullen het gewicht ook niet halen dus het is niet zo dat ze allemaal dagenlang met dat gewicht rondlopen. Dat is nonsense.

Heb je de foto's gezien? Dat is toch geen porum. Die pony's zien er totaal oncomfortabel uit, verzet, bokken, stijgeren, mensen die bijna mee kunnen lopen terwijl ze erop zitten.

Conditie zonder gewicht meeslepen is ook niet hetzelfde als met gewicht afstanden lopen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:36

Captain schreef:
63kg is toch iets heel anders dan 85kg? :?
Ik snap je input niet kyrkelover..

Jij doet net of die diertjes ongetraind allemaal dagenlang met 85kg op hun rug rondlopen.
Ze worden gewoon getraind en ook niet alle kandidaten zijn 85kg met kleding.
Vervolgens hoeven ze maar een 30km af te leggen waarvan deelnemers ook nog gedeeltes ernaast lopen.
Tja ik denk echt werkelijk dat die diertjes er hun hoefjes niet voor omdraaien en je anders gewoon lekker op de steppe droppen. Weet je hoe snel je eraf ligt van zo'n kleintje.
Ik snap dat de meningen verdeelt zijn, maar we moeten ook weer niet overdrijven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:38

Mars schreef:
[ [url=m/jY3HLR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als iemand deze foto op bokt plaatst zijn de comments niet van de lucht. Zeker als iemand dan ook nog hele dagen in het zadel zit.
Het verbaasd mij dat t bij zo’n evenement allemaal prachtig is. Ipv dat men hier kritisch op mag zijn.

Momentopname, zeggen ze dan :))

Maar als de dieren getraind zijn om een ruiter te dragen, dan zijn ze toch niet "nauwelijks zadelmak"? Het is toch het een of het ander?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:39

Er is vandaag wel een ruiter afgestapt omdat ze het terrein te ruig vond voor het paard. En er zijn vaker ruiters gaan lopen. Dus individueel nemen meerdere deelnemers hun verantwoordelijkheid wel. Bovendien zitten ze niet te wachten op strafpunten als de hartslag van het paard te hoog is bij binnenkomst.

Wat ik al eerder zei: ik denk echt niet dat je dit type paard kunt vergelijken met de Mongoolse paarden. Of met IJslanders. Ik heb meer dan vijftig jaar meegekeken in de IJslanderwereld en ben nooit een kapotgereden paard tegengekomen.

Ik ken daarentegen wel verhalen uit de eerste hand van kapotgereden paarden bij endurance-wedstrijden in het Midden-Oosten. Daar was gewicht of lengte niet debet aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:39

_San87_ schreef:
kyrkelover schreef:

Dat doen ze daar ook niet als je je wat in las.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:42

JudithGigi schreef:
Mars schreef:
[ [url=m/jY3HLR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar als de dieren getraind zijn om een ruiter te dragen, dan zijn ze toch niet "nauwelijks zadelmak"? Het is toch het een of het ander?

Ze worden geheel anders gereden dan wij gewoon zijn. De paarden daar hebben veel beslissingsvrijheid waar wij graag willen dat ze niet te veel beslissen. Pas die rijstijl toe op zo’n dier en hij laat je weten wat ie daar van vindt, naar onze normen zijn ze idd amper zadelmak maar gezien de plaatselijke kinderen van 7 er op weg rijden zonder zadel zijn ze heus wel getraind

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:43

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Dat doen ze daar ook niet als je je wat in las.

Dat weet ik. Alsnog vind ik deze derby niet kunnen.

Net als dat ik het kapotrijden van paarden in de endurancesport ook niet vind kunnen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:46

Ayasha schreef:
JudithGigi schreef:

Ze worden geheel anders gereden dan wij gewoon zijn. De paarden daar hebben veel beslissingsvrijheid waar wij graag willen dat ze niet te veel beslissen. Pas die rijstijl toe op zo’n dier en hij laat je weten wat ie daar van vindt, naar onze normen zijn ze idd amper zadelmak maar gezien de plaatselijke kinderen van 7 er op weg rijden zonder zadel zijn ze heus wel getraind

Precies dit inderdaad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:48

Ayasha schreef:
JudithGigi schreef:

Ze zijn getraind, maar amper zadelmak en dan is het fair er grote westerse ruiters op te zetten die geen idee hebben wat ze doen, getuige de foto's :)).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 17:57

Ja ik ga mailen, ik dacht eerst om naar een paar van hun eigen foto's te verwijzen, maar misschien beter niet want wellicht plaatsen ze daarna alleen nog maar gezellige kampvuur foto's....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 18:31

Ayasha schreef:
Pas die rijstijl toe op zo’n dier en hij laat je weten wat ie daar van vindt, naar onze normen zijn ze idd amper zadelmak maar gezien de plaatselijke kinderen van 7 er op weg rijden zonder zadel zijn ze heus wel getraind

Getraind om zulke afstanden in zulk tempo te lopen onder westerse ruiters van 85 kilo?

Mijn paard is ook getraind voor zijn werk en zo is de draver van prompter gok ik, maar als ze morgen ff van plek moeten ruilen hebben ze best weinig aan hun training.

Lichamelijk lijken meerdere paarden in behoorlijk slechte conditie te verkeren. En mentaal kan het ook geen pretje zijn. Je ziet continue stakende, gestresste paarden, hetzelfde beeld tijdens een KNHS wedstrijd zou men heel veel van vinden dat weet ik zeker :o

Als 40 km onder deze belasting niks is, waarom gaat het ook zo mis? Het is geen lastig terrein zo te zien, dus uithoudingsvermogen en kracht zullen toch het knelpunt moeten zijn.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:08

Zij had dat gevoel, daarom is het niet zo. In wezen kunnen de deelnemers niet goed doen ook niet. Rijden ze door zijn het beulen. Stappen ze af (en dat doen ze vaker ook voor zichzelf soms, als het terrein te verraderlijk voelt of de billen pijn doen.) dan zijn ze ook beulen. :?

Deze paarden zijn het terrein gewoon en zijn ook de afstanden gewoon. Dat is echt allemaal terug te vinden… sommige zijn nadaam race paarden en die zijn vaak iets makkelijker maar ze bokken hoofdzakelijk op de zadeltas. Vorig jaar waren er twee hun materiaal kwijt en reden zonder zadeltas achterop en die hadden eigenlijk geen protest meer. Ook dat is doorheen de jaren meermaals aan gehaald. Een zadeltas of iig iets dat achter het zadel gebonden is kennen ze nl idd niet. En daar reageert de ene al wat feller op dan de andere.

Hartslag onder de 56… denk dat menig KNHS paard dat niet red na de proef. :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:19

Ik heb ook zo mijn twijfels, een slungelige westerling is toch een heel ander soort lading voor zo'n paardje dan een kortgebouwde mongoolse herder...
Hoe vaak wordt er op Bokt uitgelegd in "Ben ik te groot voor mijn pony" topics dat je door je lichaamslengte ook een pony kan hinderen in de beweging...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:53

Ik ga mezelf hier even kwetsbaar opstellen met een wat andere mening....

deze paardjes zijn in de verste verte niet te vergelijken met wat wij hier in de weilanden hebben lopen! Nog niet eens met de arabier of de fjord!
Dit zijn half wilde paarden. Een aantal van deze paarden zijn serieus getraind als racepaard. Anderen wat minder. Ze zullen deze type zadels en de zadeltassen niet zo vaak gezien hebben, en deze paarden laten zich niet zomaar wat vertellen. Het zijn overlevers, die zonder weiland leven en hun eigen kostje bij elkaar rapen. Dan gaan wij het raar vinden dat er reactie komt bij het opzadelen/ opstappen? Ja, voor dat moment mag er mentaal wat van gevonden worden. Ik zie echter ook jaar in jaar uit dat wanneer het paard de ruimte krijgt te hollen, zij hun ding gaan doen en er sporadisch nog door een paard gebokt wordt.

Ook kwa bouw zijn ze niks te vergelijken. Zo stevig en compact gebouwd. En een heel sterke natuurlijke selectie. Ik geloof het meteen dat ze de belasting van de 85 klg prima kunnen dragen. Ieder paard wordt ook na de rit gecheckt door de dierenarts. Je paard overbelast over de finisch van het volgende station wordt zwaar bestraft (, en terecht)

Ook niet geheel onbelangrijk: deze ruiters zijn getraind...zij kunnen hun zit aanpassen aan het paard, meerdere uren lang. Stuur mij op 1 zo'n ronde en ik ga dood...