Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:34

oji schreef:
fransje23 schreef:
In theorie klinkt het mooi maar in de praktijk werkt het niet zo.

Ik zie meer verandering op het gebied van welzijn en samenwerking in de recreatie dan in de sport.

Niet mee eens.
Ook in de sport is een enorme ontwikkeling op het gebied van welzijn. Paardesport is meer dan alleen dressuur. Kijk een welke ontwikkeling er wel niet is geweest in de Eventing de afgelopen decennia.
Ook in de sport is welzijn continue een onderwerp van discussie en vindt ontwikkeling plaats. Al is het maar de ontwikkeling dat dit soort gedrag, ook al is het niet meer op het evenement zelf, niet meer getolereerd wordt en tot schorsing leidt.

Ik heb niet zoveel met dressuur dus neem dat niet enkel als voorbeeld.
Op wereldniveau is dressuur ook niet eens zo een grote tak van de paardensport.

Uiteraard zijn er wel wat veranderingen maar de sport is m.i. zeker niet "leading".

Er komt af en toe iets naar buiten maar er blijft veel niet gezegd.
Belangen, zeker ook financieel, zijn groot.

Denk dat bijna iedere Bokker wel iemand kent met een discutabele reputatie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:37

fransje23 schreef:

Niet te vergeten; zelf ook wel eens wat gedaan met achteraf spijt of een beter idee om aan te pakken.

Hopelijk blijven we allemaal ontwikkelen; leren dat met een zweep meppen op de benen geen goeie methode is. En misschien, misschien is er straks bijna geen spectaculaire beweger meer.. en moet er wel anders gejureerd worden. Al zal die volgorde het wss nooit doen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:37

Elisa2 schreef:
Mwah niet mee eens, een paard moet om uberhaupt goed een ruiter te kunnen dragen zonder dat het ergens schade oplevert wel correct gereden worden en daar hoort bij..over de rug, nageeflijk en recht. Een stukje dressuurmatige basis die prima verkregen kan worden op een paardvriendelijke manier. Paardrijden moet vooral lekker zijn voor het paard denk ik. :o

Dat is ook in grote lijnen wat ik er mee zeg. Gewoon paardrijden op een vriendelijke, goede en correcte manier. Zonder te veel focus op alle hulpstukken, tuig en bijzondere oefeningen etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:43

Elisa2 schreef:
Hahaha sorry dat is duidelijk, ik moet even lachen. (niet gemeen oid bedoeld) In de paardensport en zeker de dressuur is echt niet veel prijzengeld te krijgen. Sporters doen het dan ook niet voor het geld. Eerder voor een doel stellen, zichzelf continu willen verbeteren, aanzien, verdienmodel want een goede ruiter krijgt meer lesklanten en trainingspaarden etc. Daar halen ze nu al de meeste inkomsten uit maar is wel keihard werken want al die eigenaren hebben ook hun doelen.

De milliondollar sires verdienen dat wel degelijk met prijzen hoor :j
En sporters doen het wel voor het geld, want meer winst (prijzen) is meer klanten.. :j

Citaat:
Degene die beoordelen hebben over het algemeen wel concensus over wat goed is. De meesten zijn ook instructeur. Echter moet de focus verlegd worden, niet wedstrijdtechnisch maar trainingtechnisch gaan kijken.

dat dit al uberhaupt een verschil is, vind ik heel verbazingwekkend eigenlijk..

En ik denk niet dat er consesus is over wat goed is, als ik de wedstrijdtopics op bokt lees, of topics over bekende ruiters / trainers.. Want pietje doet het zus, en dat is veel beter dan klaasje (ik heb geen verstand van dressuur maar de ene school vs de andere school zeg maar).
Als ik dan lees dat een paard wat niet over de rug loopt, hoog scoort, dan is er ook geen consensus over wat goed is, want dat zou dan gewoon niet goed moeten zijn, denk ik?

Elisa2

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:50

Nouja als ze niet over de rug zouden lopen zouden ze bepaalde oefeningen niet kunnen uitvoeren dus dat neem ik met een korreltje zout. Ik denk niet dat Bokt een goede afspiegeling is wat dat betreft, al begrijp ik wel wat je zegt.

De meeste profs weten wel hoe het moet, maar..die tijdsdruk en de quick fixes daar gaat het mis denk ik.

Waarom vind je het verbazingswekkend dat er een verschil is tussen wedstrijd en trainingstechnisch? Dat is alleen al het verschil tussen een progessieve of niet progessieve overgang bijvoorbeeld..een oefening kunnen uitvoeren wanneer de voorbereiding goed is, of een oefening moeten uitvoeren op precies die letter omdat dat dan gevraagd wordt.

En ja dat klopt, in de springsport gaat er meer geld om maar over het algemeen zijn paardensporters niet rijk en werken ze keihard. De enige branches waar wel veel geld in omgaat zijn de hengstenhouderijen en betere handelstallen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:55

Ik snap vooral niet dat mensen vinden dat ze zoveel moeten met andermans mening. Hoe agressief ze die ook delen, wat mij betreft blijft het lekker bij de ander en leef ik mijn eigen leven. Als ik mij continue op andersman moet aanpassen kost mij alleen maar energie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:56

Cioccolato schreef:
fransje23 schreef:

Niet te vergeten; zelf ook wel eens wat gedaan met achteraf spijt of een beter idee om aan te pakken.

Hopelijk blijven we allemaal ontwikkelen; leren dat met een zweep meppen op de benen geen goeie methode is. En misschien, misschien is er straks bijna geen spectaculaire beweger meer.. en moet er wel anders gejureerd worden. Al zal die volgorde het wss nooit doen.

Uiteraard denk ik dat vrijwel iedereen weleens iets heeft gedaan waar je achteraf vraagtekens bij kunt zetten.
Al dan niet op aanwijzing van iemand of simpelweg uit frustratie.

Ik heb vroeger op de manege ook dingen met de zweep op moeten lossen.
Was een andere tijd en ik was jong dus ik heb er geen wroeging van maar zal het niet meer zo oplossen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:23

Elisa2 schreef:
Mwah niet mee eens, een paard moet om uberhaupt goed een ruiter te kunnen dragen zonder dat het ergens schade oplevert wel correct gereden worden en daar hoort bij..over de rug, nageeflijk en recht. Een stukje dressuurmatige basis die prima verkregen kan worden op een paardvriendelijke manier. Paardrijden moet vooral lekker zijn voor het paard denk ik. :o

Mijn paard vindt bakwerk ook gewoon leuker dan een bosrit := daarbij merk ik inderdaad van het 'stilstaan' (op de paddock staan en stapritjes door het bos) door de blessure dat ze weer vet scheef en slap is geworden. Nu we weer mogen trainen wordt ze weer recht en kan ze ook weer beter een ruiter dragen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:57

Nouja dat dus, is een stukje verantwoordelijkheid die iedere ruiter naar zijn paard toe heeft vind ik.

Sunnda, rijdt jij ook wedstrijden?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:25

Heeft de spaanse school niet zo'n programma wat ook heel erg aan leeftijd hangt?

Zouden we de druk er niet iets af kunnen halen door aan echt elke klasse een minimumleeftijd te hangen?

Sowieso denk ik dat wedstrijden een mooi controlemoment zouden moeten zijn, dus laten we ze vooral niet afschaffen maar blijven kijken hoe we "een paard met zorg voor zijn geestelijk en lichamelijk welzijn rijden" in punten kunnen reflecteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:29

Gypsy schreef:
Zouden we de druk er niet iets af kunnen halen door aan echt elke klasse een minimumleeftijd te hangen?
.

Dit bestaat al :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:39

fransje23 schreef:
Gypsy schreef:
.

Dit bestaat al :)

Maar kan nog wel wat aangepast worden. Vooral de hogere klasses, denk ik. Waarbij het toch om kracht van het paard gaat en niet alleen talent. Ze kunnen dingen heel makkelijk aanpakken maar ik denk dat je ze ook de tijd moet geven om die kracht op te bouwen om het goed en correct vol te houden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:55

MyWishMax schreef:
Maar kan nog wel wat aangepast worden. Vooral de hogere klasses, denk ik. Waarbij het toch om kracht van het paard gaat en niet alleen talent. Ze kunnen dingen heel makkelijk aanpakken maar ik denk dat je ze ook de tijd moet geven om die kracht op te bouwen om het goed en correct vol te houden

Je zou toch mogen verwachten dat mensen die op dat niveau paarden uitbrengen dat prima zouden moeten kunnen inschatten?

Dat is precies wat er moet is met paardensport.
Er moeten tot zelfs op het hoogste niveau regels zijn of nieuwe gemaakt omdat mensen over de grenzen gaan van paarden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 19:12

En zijn denk ik veel paarden die niet de kracht, elasticiteit of werklust hebben voor het echte hoogste niveau met de huidige 'bewegers'.

De vraag is in hoeverre kán je dat pushen, wanneer wordt het afdwingen. En nog belangrijker, wanneer stop je?

Ik denk dat er in dat dilemma veel wringt voor profs.

En dan kom je ook weer bij, sportdoelen, jury en fokkerij standpunten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:01

In de jaren negentig sprak dierenarts Offreins dat hij de grootste stresskippen aantrof bij de dressuurpaarden.
"Telkens maar weer dezelfde kunstjes moeten uitvoeren en nooit eens een buitenrit", was zijn verklaring.
...ik zou het nu verwoorden als 'trekken, insnoeren en kunstjes doen zonder kennis van de klassieke rijkunst, biomechanica of leertheorie'.

Iemand verwoordde het als "Janneke, jij hoort tot de Podhajsky generatie". Alois Podhajsky was Oberbeteiter en directeur van de Spaanse Rijschool toen ik jong was.
Hij stelt dat de hengst waar je op rijdt te allen tijde met respect en zachtheid behandeld moet worden en dat het streven aanhankelijkheid is, waardoor het dier graag voor jou wil werken.

Ooit reed Podhajsky op de Olympische spelen, maar dat is lang geleden.

Laten we dressuur maar weer gewoon zien als gymnastiek, als basis en als kunst - en de sport afschaffen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:27

JudithGigi schreef:
Elco schreef:

Aanvulling op verboden

Cowboy zadels, westernsport, manege lessen, hackemores, bitloos, paarden 24/7 buiten zonder schaduw of beschutting, paarden teveel eten geven en te weinig beweging zodat ze uit de voegen knappen, snoepjes met allerlei smaakjes, te zware mensen op een paard of pony, en niet te vergeten het junkfood voor paarden BIKS.!!!!! En zo kan ik nog wel even door gaan..

Wat is er mis met western zadels, western sport, bitloos en snoepjes met smaakjes?

Het was niet mijn statement maar western zadels liggen vaak ver over de laatste rib heen. Hebben ook andere drukverdeling. Western sport is zeer zeer belastend voor het lichaam, spieren en gewrichten om nog te zwijgen over de gemiddelde leeftijd van inrijden. Snoepjes met smaakjes zijn simpelweg suikerbommen. Voor de meeste paarden prima te handelen maar voor sommige paarden gevaarlijk (in grotere hoeveelheden). Bitloos heb ik geen argumentatie voor?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 20:38

Janneke2 schreef:
Laten we dressuur maar weer gewoon zien als gymnastiek, als basis en als kunst - en de sport afschaffen.

Zou mooi zijn, maar er zijn in de loop der jaren natuurlijk wel nogal wat flexibeler beestjes gefokt.
Die kunnen gewoon hun voorbeen best zonder afdwingen tegen de neus gooien.

En dan de kunst, wat mag je daar nog mee als dat niet meer in competitief verband mag? Exposeren? Etaleren? Verkopen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:50

Welke kunst?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:52

Kelly_ann schreef:
En zijn denk ik veel paarden die niet de kracht, elasticiteit of werklust hebben voor het echte hoogste niveau met de huidige 'bewegers'.

De vraag is in hoeverre kán je dat pushen, wanneer wordt het afdwingen. En nog belangrijker, wanneer stop je?

Ik denk dat er in dat dilemma veel wringt voor profs.

En dan kom je ook weer bij, sportdoelen, jury en fokkerij standpunten...

Als je als pro een paard boven zijn eigen capaciteit wil rijden dan ben je gewoon een waardeloze trainer!

(En dat is juist hetgeen je meest bij amateurs ziet gebeuren)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:55

Westernzadels hebben bewezen betere druk verdeling dan gewone engelse zadeltjes. En over die rib waar ze achter gaan is ook de grootste kul want daar is dus juist geen druk.

Dus Hutcherson niet zo lelijk praten over iets waar je de ballen verstand van hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 20:59

Ik liet t maar gewoon gaan, die uitspraak :j :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:01

Dat lukt mij dan weer niet :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:34

Kelly_ann schreef:
Janneke2 schreef:

Zou mooi zijn, maar er zijn in de loop der jaren natuurlijk wel nogal wat flexibeler beestjes gefokt.

Eh, ja, roerend mee eens.
En juist die hartstikke flexibele dieren hebben veel baat bij goede gymnastiek.
Te vergelijken met mensen die richting hypermobiel gaan: de stevigheid die de pezen en banden niet leveren, moeten de spieren leveren.
Citaat:
En dan de kunst, wat mag je daar nog mee als dat niet meer in competitief verband mag? Exposeren? Etaleren? Verkopen?

... van genieten.
Maar tja, de centjes etc etc etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 23:53

Kelly_ann schreef:
Janneke2 schreef:
Laten we dressuur maar weer Aangezien zien als gymnastiek, als basis en als kunst - en de sport afschaffen.

Gewoon thuis genieten van je fijn te rijden paard. :j
Afstappen met een voldaan gevoel!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 08:42

Als er geen mogelijkheden zijn om je rijkunsten te laten zien neem je ook veel openbaarheid weg. En daarmee iedere druk om te presteren.

Maarr....

Dan verdwijnen de bonden en verenigingen. Misschien daarmee ook wel regelementen, want- niet nodig-. En heb je hooguit een stalgenoot die zich kan bemoeien met wat je doet