Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:55

Cer schreef:
Maar eigenlijk maakt dat niet uit toch?

Ben ik met je eens, Cer.

Maar mensen vinden de randzaken belangrijker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 18:56

Elisa2 schreef:
Ik vraag me echt af wat er op dat filmpje te zien moet zijn.

Tig tikken met de zweep, is dat echt slaan? Afreageren? Of is het een paard bijtikken die ze een piaffe willen leren?

De timing is bewust, dat kan niet anders. Dit is bedoeld om haar bewust uit te schakelen en daarom twijfel ik ook over wat er nu daadwerkelijk te zien is.

Ze heeft het zelf over "What happened was completely out of character and does not reflect how I train my horses or coach my pupils, however there is no excuse," she said in statement."

Denk je echt dat het gaat om bijtikken wanneer de piaffe aangeleerd wordt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:57

Boras schreef:
Cer schreef:

Ben ik met je eens, Cer.

Maar mensen vinden de randzaken belangrijker.

Mwah ik denk dat er gewoon een punt uit wordt gepakt voor een discussie: de timing

Geen enkele bokker zal geen medelijden net paard hebben ala die daadwerkelijk wordt mishandeld. Wta men overigens ook niet weet want we hebben niks gezien.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:58

Het lang wachten met openbaar maken is toch helemaal niet zo raar. Hoeveel slachtoffers van geweld doen dat.... Veel want er komt een boel gedoe bij kijken.( Alss je zelf slachtoffer bent uiteraard heel veel meer).

Als je eenmaal een paar maanden hebt gewacht met melden wordt het steeds moeilijker. En ook hier kan er angst zijn, want iedereen is fan van haar.

En op een dag is de maat vol en verzamel je de moed om er toch iets mee te doen.

Ook bovenstaande is uiteraard volledig speculatie, en vooral bedoeld als tegenwicht tov mensen hier die het een naaistreek vinden.

Uiteraard wie zonder zonde is.... Etc etc, maar wij als samenleving vinden dat een strafbaar feit in ieder geval beoordeeld moet worden.

En zoals het beschreven wordt, klinkt dit als dierenmishandeling.. En gelukkig leven in een deel van de wereld waar dat niet is toegestaan.

Mijn mening is zeker niet dat ze volledig gecancelled moet worden maar terugtrekken voor de Olympische spelen en vrijwillig ietset anger management lijkt me het minste.

( Ook een tip voor de bokkers hier die wel eens zoiets hebben gedaan.)

Mijn persoonlijke manier van omgaan hiermee is : onmiddellijk afstappen / training stoppen etc zodra ik de eerste frustratie op voel komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:58

San:
Kan, sommige mensen gaan daarbij ook over de grens. (ik hou er ook niet van maar dat staat er even los van)

Maar goed, ik zei niet voor niks dat het wel niet geheel onschuldig zal zijn omdat ze anders het boetekleed niet aangetrokken had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:59

Het gaat echt wel over meer. Dat denk ik ook.

En dat ze dan berispt word heel goed.

Maar de timing is van een laf persoon en niet beter dan iemand die laf een paard te vaak slaat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:59

swatch schreef:
Diegene die het gefilmd heeft en dat dus toegelaten heeft zonder iets te zeggen, vind ik ook niet geheel vrijuit gaan. Behoorlijk schijnheilig.

Je weet toch niet of diegene het heeft toegestaan? Misschien heeft hij/zij er iets van gezegd?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:00

Hoefslag heeft een update gegeven

“Het ging om een gesponsorde gastles, waarvan mijn cliënt de sponsor was en daar ging kijken. Een meisje kreeg les met haar paard, in het bijzijn van haar moeder. In de les sloeg Charlotte het paard van de lesklant vele malen in de galop om zijn benen verder op te tillen. Dit terwijl het paard braver dan braaf was.”

Angstcultuur
“Mijn cliënt dacht toen al dat het eigenlijk niet kon, maar Charlotte was een Olympisch kampioene, dus zij zou wel weten hoe het moet. Charlotte deed ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Later kwam het besef dat dit niet door de beugel kon. Toen er meer eliminaties volgden na soortgelijke video’s bij andere ruiters, besloot ze er toch iets mee te doen. Pas zaterdag kreeg ik groen licht om het naar de FEI te sturen. Eerder durfde ze dat niet, omdat er een enorme angstcultuur heerst. Ze heeft ook totaal geen belangen in andere ruiters of teams, maar kon het niet verdragen dat Charlotte medailles zou halen op de Spelen.”

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... ug-na-ophe

Nouvel

BrankaZ schreef:
Cer schreef:

Eerlijk gezegd vind ik van wel. Als het zo erg is hou je niet jaren je mond om vlak voor de Spelen een klacht in te dienen.
En als de advocaat dan ook naar omstanders durft te wijzen als medeverantwoordelijk omdat ze niet ingrijpen, dan heeft hij ook met zijn cliënt wat te bespreken over verantwoordelijkheid.

Nou dat he, dat vind ik dus ook…Heel bijzonder dat zoiets heftigs jaren in de kast blijft liggen en er nu ineens uit komt op dit moment…

Boras

We mogen uitgaan van de woorden van Dujardin. Ze schrijft dit briefje echt niet voor niets.
We hoeven haar niet de hand boven het hoofd te houden of medelijden te hebben. Ze geeft haar fout toe en die is blijkbaar groot genoeg voor haar naar buitentreden. Of opgenomen.

Verder over het moment van naar buiten brengen. Door haarzelf. Om welke reden dan ook. Het zijn allemaal speculaties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 19:00

Elisa2 schreef:
San:
Kan, sommige mensen gaan daarbij ook over de grens. (ik hou er ook niet van maar dat staat er even los van)

Maar goed, ik zei niet voor niks dat het wel niet geheel onschuldig zal zijn omdat ze anders het boetekleed niet aangetrokken had.

Maar als je daarmee over de grens gaat is het toch alsnog tig tikken met de zweep? De reden doet er niet toe, imo.

Ik zie nu idd je edit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:02

Slaan in de galop om hem zijn benen verder op te laten tillen. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik word nu wel echt heel benieuwd naar die video.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:03

Elisa2 schreef:
Slaan in de galop om hem zijn benen verder op te laten tillen. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik word nu wel echt heel benieuwd naar die video.

Ik ook

Elisa2

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
San:

Maar als je daarmee over de grens gaat is het toch alsnog tig tikken met de zweep? De reden doet er niet toe, imo.

Ik zie nu idd je edit.

Ja hoor, ik keur dat ook nergens goed was alleen erg benieuwd naar de context.

Boras

996981 schreef:
Hoefslag heeft een update gegeven

“Het ging om een gesponsorde gastles, waarvan mijn cliënt de sponsor was en daar ging kijken. Een meisje kreeg les met haar paard, in het bijzijn van haar moeder. In de les sloeg Charlotte het paard van de lesklant vele malen in de galop om zijn benen verder op te tillen. Dit terwijl het paard braver dan braaf was.”

Angstcultuur
“Mijn cliënt dacht toen al dat het eigenlijk niet kon, maar Charlotte was een Olympisch kampioene, dus zij zou wel weten hoe het moet. Charlotte deed ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Later kwam het besef dat dit niet door de beugel kon. Toen er meer eliminaties volgden na soortgelijke video’s bij andere ruiters, besloot ze er toch iets mee te doen. Pas zaterdag kreeg ik groen licht om het naar de FEI te sturen. Eerder durfde ze dat niet, omdat er een enorme angstcultuur heerst. Ze heeft ook totaal geen belangen in andere ruiters of teams, maar kon het niet verdragen dat Charlotte medailles zou halen op de Spelen.”

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... ug-na-ophe

Goed dat dit naar buiten komt. Dit is toch niets nieuws. Je ziet het in andere sporten ook. En ook in andere sectoren. Mensen hebben vaak tijd nodig om misstanden te melden.
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-07-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Boras schreef:
We mogen uitgaan van de woorden van Dujardin. Ze schrijft dit briefje echt niet voor niets.
We hoeven haar niet de hand boven het hoofd te houden of medelijden te hebben. Ze geeft haar fout toe en die is blijkbaar groot genoeg voor haar naar buitentreden. Of opgenomen.

Verder over het moment van naar buiten brengen. Door haarzelf. Om welke reden dan ook. Het zijn allemaal speculaties.

Hoezo mogen we daarvan uitgaan? Ze reageert zelf ook pas 4 jaar na de gebeurtenis, nu ineens heeft ze reuze spijt. Spijt dat het openbaar gemaakt is, waarschijnlijk. Ze zal indertijd haar excuses niet hebben aangeboden, anders was het filmpje nu niet verschenen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:04

Oftewel: dressuur paarden die gemaakt worden. Net als sommige spring paarden die je vrij of ohz ziet springen waarvan je weet dat het gemaakt is :=

Jammer. Niet geheel onverwacht. Wel bijzonder jammer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:05

Maar welke instructeur die goed bij zijn hoofd is zal bij een openbare sponsor les zulke dingen doen?

Ben ik nu naïef? Ik kan me zoiets moeilijk voorstellen.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-07-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:06

Hoezo moet je groen licht krijgen om naar het FEI te sturen? Je kan toch gewoon de FEI/ Britse federatie mailen?
Laat ik voorop stellen dat ik het absoluut niet goed praat wat Charlotte heeft gedaan, maar ik kan me er (gelukkig) weinig bij voorstellen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:07

princequillo schreef:
Change3x schreef:
Dubbel… Aan de ene kant vind ik het goed dat zulke praktijken stevig worden aangepakt, het is niet oké om een paard tig keer te slaan. Zeker als prof sta je altijd meer onder een vergrootglas.

Maar dan zouden ze toch op amateurswedstrijden ook strenger moeten zijn. Hoevaak ik wel niet ruiters letterlijk stuiterend op de rug, schoppend, met noodsprongen, hun paard door het parcours heb zien rijden, vaak ook resulterend in een val, waar dan vervolgens niks mee gedaan wordt… Dat vind ik net zo goed dierenmishandeling en ook gewoon niet om aan te zien. En het dan raar vinden dat je paard niet meer wil springen. Wil dan niet weten hoe zoiets thuis gaat.. Daar zou ook naar gehandhaafd moeten worden, vooral als je gaat vallen over zulke oude video’s..

Maar ja dit is iets wat ook iedere keer weer erbij gehaald wordt als zoiets naar buiten komt. En ik denk dat de mensen die hierover vallen daar ook gewoon voor zijn. Maar ik snap niet helemaal wat dat verandert aan dit hele gebeuren. De top zet ook een voorbeeld. De amateurs streven vaak juist om het zoals de top te kunnen doen.

Ik begin erover omdat over misstanden in de amateurswereld weinig tot niet gesproken wordt. Als een wereldwijd bekende prof een keer een fout maakt is het meteen het allerergste. Natuurlijk moet zoiets niet geaccepteerd worden en het is goed dat zulke dingen besproken worden, maar laten we dan niet doen alsof de amateurs onder ons zo heilig zijn. Menig paard die ook mishandeld wordt door de onwijs slechte rijerij of manier van management.

Je mag best een prof als voorbeeld nemen, maar dat is toch helemaal niet realistisch? Je moet gewoon zelf blijven nadenken en bewust handelen. Je kunt beter gewoon blijven bewonderen, maar misschien bedoel je dat.

En de profwereld is gemiddeld ook niet zo leuk voor de paarden. Toevallig verkocht ik vorig jaar mijn eerste eigen gefokte paard en een paar maanden later zag ik hem terug op een bekendere veiling, nou ik heb hem nog nooit zo zien springen. Dan weet je wel genoeg. En dat is er ook maar één van de zoveel waarmee ze zulke praktijken uitvoeren. Dus blijf vooral dicht bij jezelf zou ik zeggen.

Even weer ontopic:

Dat video’s nu jaren later uitkomen is ook gewoon een beetje zozo.. Als diegene het echt zo erg vond had het ook al jaren geleden gemeld kunnen worden.. Wat mij betreft gewoon een hele sneue en zure situatie zo vlak voor de OS…
Laatst bijgewerkt door Change3x op 23-07-24 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:08

Het hoeven geen tikken te zijn die striemen laten. Het kunnen ook aantikkende tikken zijn. Wss dé trainingsmethode omdat ze spectaculair moeten bewegen.
En vinden hun het niet zielig. Of toen niet en nu wel? Of ze zeggen gewoon dingen maar blijven het thuis wel doen.

Zoveel vragen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:12

Ik snap niet zo goed hoe een paard door tikken van de zweep in galop spectaculair zou moeten gaan lopen. Het lijkt me dat ze dan voornamelijk harder gaan?

Oftewel, ik word alleen maar nog nieuwsgieriger naar die video.

Overigens heeft Charlotte zichzelf terug getrokken voor de OS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:12

Elisa2 schreef:
Maar welke instructeur die goed bij zijn hoofd is zal bij een openbare sponsor les zulke dingen doen?

Ik ook. Dat zulke dingen gebeuren achter gesloten deuren dat weet je. Dat gebeurt overal. Is het oké? Nee. Maar paarden kunnen ook lastige rotbokken zijn. Rechtvaardigt dit geweld? Nee. Maar het gebeurt wel. Op heel veel stallen. En ook bij particulieren zie je veel ellende. Op wedstrijden zie ik zelfs veel ‘stil’ leed. Dan zie ik liever een keer een prof doorpakken en een mep verkopen dan al dat leed van scheve stijve paarden met open monden en stijve ruggen en butsende trekkende ruiters.
Maar dat terzijde. Het paard tig keer slaan in galop??? Dat klinkt heel raar. Ik vraag me af in hoeverre die sponsor wel verstand heeft van paarden, want het klinkt heel onlogisch. Een gesponsorde gastles en dan een paard aftuigen klinkt ook echt heel onlogisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 19:14

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ook. Dat zulke dingen gebeuren achter gesloten deuren dat weet je. Dat gebeurt overal. Is het oké? Nee. Maar paarden kunnen ook lastige rotbokken zijn. Rechtvaardigt dit geweld? Nee. Maar het gebeurt wel. Op heel veel stallen. En ook bij particulieren zie je veel ellende. Op wedstrijden zie ik zelfs veel ‘stil’ leed. Dan zie ik liever een keer een prof doorpakken en een mep verkopen dan al dat leed van scheve stijve paarden met open monden en stijve ruggen en butsende trekkende ruiters.
Maar dat terzijde. Het paard tig keer slaan in galop??? Dat klinkt heel raar. Ik vraag me af in hoeverre die sponsor wel verstand heeft van paarden, want het klinkt heel onlogisch. Een gesponsorde gastles en dan een paard aftuigen klinkt ook echt heel onlogisch.

Maar Wensink is geen onwetende idioot, toch? Neem aan dat hij wel enigszins kan duiden wat er te zien is.

Suzanne F.

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:16

Maar wat is tig keer slaan in galop om zijn benen hoger op te tillen??? Met wat hoger optillen dan?