Cer schreef:Maar eigenlijk maakt dat niet uit toch?
Ben ik met je eens, Cer.
Maar mensen vinden de randzaken belangrijker.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ik vraag me echt af wat er op dat filmpje te zien moet zijn.
Tig tikken met de zweep, is dat echt slaan? Afreageren? Of is het een paard bijtikken die ze een piaffe willen leren?
De timing is bewust, dat kan niet anders. Dit is bedoeld om haar bewust uit te schakelen en daarom twijfel ik ook over wat er nu daadwerkelijk te zien is.
Boras schreef:Cer schreef:Maar eigenlijk maakt dat niet uit toch?
Ben ik met je eens, Cer.
Maar mensen vinden de randzaken belangrijker.
BrankaZ schreef:Cer schreef:Maar eigenlijk maakt dat niet uit toch?
Eerlijk gezegd vind ik van wel. Als het zo erg is hou je niet jaren je mond om vlak voor de Spelen een klacht in te dienen.
En als de advocaat dan ook naar omstanders durft te wijzen als medeverantwoordelijk omdat ze niet ingrijpen, dan heeft hij ook met zijn cliënt wat te bespreken over verantwoordelijkheid.
Elisa2 schreef:San:
Kan, sommige mensen gaan daarbij ook over de grens. (ik hou er ook niet van maar dat staat er even los van)
Maar goed, ik zei niet voor niks dat het wel niet geheel onschuldig zal zijn omdat ze anders het boetekleed niet aangetrokken had.
_San87_ schreef:Elisa2 schreef:San:
Kan, sommige mensen gaan daarbij ook over de grens. (ik hou er ook niet van maar dat staat er even los van)
Maar goed, ik zei niet voor niks dat het wel niet geheel onschuldig zal zijn omdat ze anders het boetekleed niet aangetrokken had.
Maar als je daarmee over de grens gaat is het toch alsnog tig tikken met de zweep? De reden doet er niet toe, imo.
Ik zie nu idd je edit.
996981 schreef:Hoefslag heeft een update gegeven
“Het ging om een gesponsorde gastles, waarvan mijn cliënt de sponsor was en daar ging kijken. Een meisje kreeg les met haar paard, in het bijzijn van haar moeder. In de les sloeg Charlotte het paard van de lesklant vele malen in de galop om zijn benen verder op te tillen. Dit terwijl het paard braver dan braaf was.”
Angstcultuur
“Mijn cliënt dacht toen al dat het eigenlijk niet kon, maar Charlotte was een Olympisch kampioene, dus zij zou wel weten hoe het moet. Charlotte deed ook alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Later kwam het besef dat dit niet door de beugel kon. Toen er meer eliminaties volgden na soortgelijke video’s bij andere ruiters, besloot ze er toch iets mee te doen. Pas zaterdag kreeg ik groen licht om het naar de FEI te sturen. Eerder durfde ze dat niet, omdat er een enorme angstcultuur heerst. Ze heeft ook totaal geen belangen in andere ruiters of teams, maar kon het niet verdragen dat Charlotte medailles zou halen op de Spelen.”
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... ug-na-ophe
Boras schreef:We mogen uitgaan van de woorden van Dujardin. Ze schrijft dit briefje echt niet voor niets.
We hoeven haar niet de hand boven het hoofd te houden of medelijden te hebben. Ze geeft haar fout toe en die is blijkbaar groot genoeg voor haar naar buitentreden. Of opgenomen.
Verder over het moment van naar buiten brengen. Door haarzelf. Om welke reden dan ook. Het zijn allemaal speculaties.
princequillo schreef:Change3x schreef:Dubbel… Aan de ene kant vind ik het goed dat zulke praktijken stevig worden aangepakt, het is niet oké om een paard tig keer te slaan. Zeker als prof sta je altijd meer onder een vergrootglas.
Maar dan zouden ze toch op amateurswedstrijden ook strenger moeten zijn. Hoevaak ik wel niet ruiters letterlijk stuiterend op de rug, schoppend, met noodsprongen, hun paard door het parcours heb zien rijden, vaak ook resulterend in een val, waar dan vervolgens niks mee gedaan wordt… Dat vind ik net zo goed dierenmishandeling en ook gewoon niet om aan te zien. En het dan raar vinden dat je paard niet meer wil springen. Wil dan niet weten hoe zoiets thuis gaat.. Daar zou ook naar gehandhaafd moeten worden, vooral als je gaat vallen over zulke oude video’s..
Maar ja dit is iets wat ook iedere keer weer erbij gehaald wordt als zoiets naar buiten komt. En ik denk dat de mensen die hierover vallen daar ook gewoon voor zijn. Maar ik snap niet helemaal wat dat verandert aan dit hele gebeuren. De top zet ook een voorbeeld. De amateurs streven vaak juist om het zoals de top te kunnen doen.
Elisa2 schreef:Maar welke instructeur die goed bij zijn hoofd is zal bij een openbare sponsor les zulke dingen doen?
Ben ik nu naïef? Ik kan me zoiets moeilijk voorstellen.
Edit: typfout
Suzanne F. schreef:Elisa2 schreef:Maar welke instructeur die goed bij zijn hoofd is zal bij een openbare sponsor les zulke dingen doen?
Ben ik nu naïef? Ik kan me zoiets moeilijk voorstellen.
Edit: typfout
Ik ook. Dat zulke dingen gebeuren achter gesloten deuren dat weet je. Dat gebeurt overal. Is het oké? Nee. Maar paarden kunnen ook lastige rotbokken zijn. Rechtvaardigt dit geweld? Nee. Maar het gebeurt wel. Op heel veel stallen. En ook bij particulieren zie je veel ellende. Op wedstrijden zie ik zelfs veel ‘stil’ leed. Dan zie ik liever een keer een prof doorpakken en een mep verkopen dan al dat leed van scheve stijve paarden met open monden en stijve ruggen en butsende trekkende ruiters.
Maar dat terzijde. Het paard tig keer slaan in galop??? Dat klinkt heel raar. Ik vraag me af in hoeverre die sponsor wel verstand heeft van paarden, want het klinkt heel onlogisch. Een gesponsorde gastles en dan een paard aftuigen klinkt ook echt heel onlogisch.