Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:59

De 'ridderpaarden' in de tijd van de volledige harnassen en ruiters die op dat paard getakeld moesten worden, omdat ze dat zelf niet eens meer konden, waren dan ook vaak trekpaarden/koudbloeden. Die waren er nl ook al in die tijd. En hoewel dat ook geen gewichtsdragers waren, zakten die tenminste niet direct door hun poten als er 100+ kilo omhoog gesjord werd. Maar heel snel waren ze uiteraard ook niet, dus al die 'jousting spektakels' die worden opgevoerd zijn niet helemaal waarheidsgetrouw :D

Wat je vroeger ook veel had trouwens waren gangenpaarden. Speciaal voor vrouwen, omdat dameszadel rijden een stuk makkelijker is op een töltend of telgangend paard.
Niet voor niets zijn veel Amerikaanse rassen nog steeds gangenpaard. Die stammen af van wat er toen in Europa rondliep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:02

Ibbel schreef:
De 'ridderpaarden' in de tijd van de volledige harnassen en ruiters die op dat paard getakeld moesten worden, omdat ze dat zelf niet eens meer konden, waren dan ook vaak trekpaarden/koudbloeden. Die waren er nl ook al in die tijd. En hoewel dat ook geen gewichtsdragers waren, zakten die tenminste niet direct door hun poten als er 100+ kilo omhoog gesjord werd. Maar heel snel waren ze uiteraard ook niet, dus al die 'jousting spektakels' die worden opgevoerd zijn niet helemaal waarheidsgetrouw :D

Wat je vroeger ook veel had trouwens waren gangenpaarden. Speciaal voor vrouwen, omdat dameszadel rijden een stuk makkelijker is op een töltend of telgangend paard.
Niet voor niets zijn veel Amerikaanse rassen nog steeds gangenpaard. Die stammen af van wat er toen in Europa rondliep.

Naast dat er toen ook nog eens heel andere welzijnsnormen waren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:04

Elisa2 schreef:
Ik vind dit wel interessant, zolang de mensen paarden gebruiken is er natuurlijk al bewust en onbewust geselecteerd op bruikbaarheid en karakter. Terwijl er toch wel wat rassen rondlopen met behoorlijke gezondheidsproblemen, zoals hier ook al terecht werd aangehaald. De Fries bijvoorbeeld.

Dat gaat niet goed en iedereen ziet het maar niemand doet er wat aan vanwege volgens mij economische belangen. (correct me if i am wrong)

Daar vind ik wel wat van..gezondheid hoort eigenlijk op 1 te staan bij de selectie voor het fokken en al het andere zou pas daarna moeten komen.

Ik pik deze er ook nog even uit (de discussie gaat te snel, ik kan het niet bijbenen, whaha)
Friezen zijn 'teruggefokt' en hebben een hele smalle genetische basis. Dat maakt dat gezondheidsproblemen diep ingebakken zitten.
Daar willen ze wel wat aan doen, met testen op genetische afwijkingen, inteelt- en verwantschapspercentage en noem maar op, maar 'vreemd bloed' toevoegen blijkt nog steeds een gruwel te zijn, terwijl dat een aantal niet-genetische dingen zoals weke ruggen en zo misschien wel heel snel de wereld uit zou kunnen helpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:07

mooney schreef:
Bij de hengsten vind ik het persoonlijk echt wel pittig hoeveel die als 2,5 jarige al getraind en gepept zijn. Zowel ethisch als in hoeverre we nu aan het beoordelen zijn welke genen zo'n dier heeft of hoe goed de trainer kan trainen.

Ik heb daar wel eens iets over gezegd in een topic, waar een bijna 3-jarige pony voor de hengstenkeuring werd klaargemaakt. Ik vond daar wat van, en kreeg me toch de wind van voren :+ Hij deed maar 3x per week wat aan de longe, etc. Ik had zelf een halfbroer van dezelfde leeftijd, die er gewoon nog als een puppy uitzag (is nu 4, wordt nu pas ingereden), terwijl die ander, die voor de keuring moest, er als 5 jaar uitzag. En dat kon volgens mij echt niet met 3x per week longeren, een maand voor de keuring. Maar dat was niet zo :n, echt niet hoor.
Lang verhaal kort: die discussie win je dus niet :D

Overigens: pony werd niet goedgekeurd, hij oogde te immatuur _-:( Dan zakt je broek ook af...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-07-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:08

Haha ja de discussie gaat een beetje snel ja..

Nou inderdaad Ibbel, terwijl ik denk dat er best rassen zijn die de Fries kunnen helpen hier bij. Sowieso alle andere barokke en zwarte paarden. Als ze niet ingrijpen dan wordt het ras alleen nog maar verder kapot gefokt vrees ik.

Dankjewel Ninx! Grof zijn is inderdaad echt nergens voor nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:11

Ibbel schreef:

Tja, ik weet niet zo heel veel van ridderpaarden maar ik volg toevallig een moderne ridder (niet iemand die riddertje speelt maar iemand die gedegen onderzoek doet en die daarnaast toevallig ook nog paarden fokt). En die heeft niet bepaald trekpaarden. Dat zijn warmbloeden, eentje ervan is een lusitano. En al die paarden kunnen hem dragen en rondgalopperen enz enz, met harnas er bij en alles.

Dus het zal van gebied tot gebied en van periode tot periode verschillen. De riddertijd is natuurlijk ook meerdere eeuwen. Maar mijn beeld van een ridder is niet dat van iemand op een koudbloed/trekpaard. Ja, die waren er natuurlijk wel om kanonnen te trekken. Maar ik denk dat de ridders zelf op de wat zwaarder type barokke paarden rondreden. Napolitaners en dergelijke.

(voor de geïnteresseerden: https://www.youtube.com/@ModernKnight)
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-07-24 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:15

Blind misschien niet, maar ik vind het jammer dat bepaalde dingen door stamboeken en hengsthouders in een doofpot gedaan worden uit angst dat een hengst niet goed meer verkoopt/dekt/etc.

Nu helaas zelf van vrij dichtbij meegemaakt dat een veulen een erfelijk gebrek blijkt te hebben welk gen zowel de hengst als merrie moet dragen om tot uiting te komen. Eigenaar van de hengst plaatst overal dat dit niet door zijn hengst komt, dat dit helemaal geen erfelijk gebrek is, 'je moet er alleen niet verder mee fokken'.

Ik snap dat het klote is, maar kunnen we niet eerlijk hierover zijn? Voor het welzijn van het dier? Je zou toch zeggen dat je een kwalitatief goed ras wil behouden, maar zo gooi je uiteindelijk je eigen glazen in...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:16

Er zijn gewoon best veel mensen die meer van geld en succes houden dan van paarden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:21

@Nevica. Ik citeer je even “ Omdat betreffende persoon nog geen enkele keer inhoudelijk op vragen over haar geliefde ras heeft gereageerd, behalve dat andere meningen haar niet uitmaken. Persoonlijk worden is dan natuurlijk een makkelijkere keuze in plaats van een discussie aan te gaan over paardenwelzijn. :j”.

Heeft TS in dat topic de taak/plicht/opdracht om wel of niet inhoudelijk te reageren?
Ze stelt dat andere meningen haar niet uitmaken. Of ik het daar nu wel of niet mee eens ben, doet niet ter zake. Feit is dat TS gewoon prima mag kiezen om niet te reageren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:28

rien10 schreef:
@Nevica. Ik citeer je even “ Omdat betreffende persoon nog geen enkele keer inhoudelijk op vragen over haar geliefde ras heeft gereageerd, behalve dat andere meningen haar niet uitmaken. Persoonlijk worden is dan natuurlijk een makkelijkere keuze in plaats van een discussie aan te gaan over paardenwelzijn. :j”.

Heeft TS in dat topic de taak/plicht/opdracht om wel of niet inhoudelijk te reageren?
Ze stelt dat andere meningen haar niet uitmaken. Of ik het daar nu wel of niet mee eens ben, doet niet ter zake. Feit is dat TS gewoon prima mag kiezen om niet te reageren.

Koos ze er dan ook maar voor niet op de persoon te spelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:30

rien10 schreef:

Dit was toch niet de TS maar iemand anders?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:32

Als Arab liefhebber vind ik iets van de extreme, showgefokte dieren. Dit is echter wel bijna een ras binnen het ras. Shows zijn overwegend voor de rijken, tegenwoordig, en tsja, waar er geld bij komt kijken....
Wat ik eigenlijk vooral wil zeggen is dat er ook enorm veel liefhebbers zijn die een heel ander type fokken (alleen hebben die geen dure fancy filmpjes die heel social media over gaan) en dat er binnen het ras ook veel en vaak geageerd wordt tegen de heel extreme dieren.
Oogkleppen zijn er echt genoeg hoor, maar buiten de shows is ook nog een wereld aan Arabs die wél functioneel gefokt en gebruikt worden. Gelukkig.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 10:33

Achterom schreef:
Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc :j

Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).

Zomaar wat voorbeelden. Zet hypermobiliteit bij het huidige rijpaard op 7. Dwerggen bij mini's op 8. Wat jij wil. De lijst is oneindig en start meteen al on de hoek bij een willekeurige dressuurwedstrijd waar 8-en gereden worden voor holle ruggen en valse knikken.

Het gaat mij niet om wijzen naar een ander, maar júist om op je eigen stuk ook kritisch te blijven. Zo men ik met pony's. Bitloos, met sidepull. Ik start geen wedstrijden, omdat mijn doel is dat mijn pony's beter worden door mij en niet slechter. Ik zet mijn eigen ego aan de kant door ze niet naar wedstrijden te slepen. Want zou ik het leuk vinden om een prijs te winnen? Jazeker. Maar als ik eerlijk kijk naar wat zwaarder voor mij weegt, is dat het welzijn van mijn pony's.

Het vervoeren van paarden naar wedstrijden en het rijden van wedstrijden, is namelijk óók iets wat je ter discussie kan stellen. Want voor wie doen we dat eigenlijk? Juist, voor onszelf.

Dus moeite met de openingspost snap ik eigenlijk niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 14-07-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:37

Wb Arabieren: De rijarabieren worden dan met een beetje pech weer kapotgereden in endurancewedstrijden, helaas.
Ik heb jaren Arabieren gehad en gefokt. Gewone, goed te gebruiken Arabieren, goed werkbaar karakter, normaal uiterlijk, etc. Niet aan de straatstenen kwijt te raken.
Omdat de Arabier toch ook voor veel mensen de naam hebben knettergek te zijn (zijn ze soms ook, moet je ook echt op selecteren), en ook echt geen gewichtsdragers zijn, dus 3/4 van je overgebleven clientele die het temperament niet erg vindt, valt al af als ze de auto uitstappen op je erf (oh, 70 kg+, dat wordt 'm niet, ja, banketstaaf wel)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:38

Berdien schreef:
8nnemiek schreef:
Ik heb een belgisch trekpaard gehad, en als je het van dichtbij meemaakt dan zie je pas hoe groot het CPL probleem is. Ik heb nog nooit een oudere belg gezien zonder CPL, dat is erg triest.
Destijds werd couperen ook nog gedoogd, ik ben heel blij dat dat nu echt voorbij is.

Dit geldt ook voor Tinkers. Ik ken er meer met dan zonder, en alle drie mijn Tinkers hebben het (gehad). Toch hoor ik er bij de stamboeken en fokkers maar weinig over. Voor mij een reden om geen lid van een stamboek meer te zijn, en met mijn prachtige grote palomino merrie zal ik ook niet fokken. Het levert zoveel ellende, stress en zorgen op.

Ik heb 2 tinkers staan maar die hebben het beide gelukkig niet.

rien10

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:41

Ik kan het fout hebben met het benoemen van “TS”. En ik vind op de man spelen nooit goed.
Maar in een topic als dit, is er geen verplichting om te reageren als iemand het niet met je eens is. Dat is mijn punt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:48

Ibbel schreef:
Ik heb daar wel eens iets over gezegd in een topic, waar een bijna 3-jarige pony voor de hengstenkeuring werd klaargemaakt. Ik vond daar wat van, en kreeg me toch de wind van voren :+ Hij deed maar 3x per week wat aan de longe, etc. Ik had zelf een halfbroer van dezelfde leeftijd, die er gewoon nog als een puppy uitzag (is nu 4, wordt nu pas ingereden), terwijl die ander, die voor de keuring moest, er als 5 jaar uitzag. En dat kon volgens mij echt niet met 3x per week longeren, een maand voor de keuring. Maar dat was niet zo :n, echt niet hoor.
Lang verhaal kort: die discussie win je dus niet :D

Ik denk dat een deel van dit probleem eruit bestaat dat er welgeteld 1x per jaar een keuringsronde voor jonge hengsten is dat ook nog gekoppeld wordt aan een groot publieksevenement waarmee stamboeken willen pronken.
Jonge hengsten krijgen maar 1 kans per jaar in principe en worden dan ook gelijk blootgesteld aan iets waarop je ze eigenlijk slecht en op dierverantwoorde wijze kunt voorbereiden.
Op dat moment moeten die jongen dieren pieken, anders is het momentum weer voorbij.

Ibbel

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:52

Ja, en je kunt als stamboek dus ook zeggen: hengsten kunnen met 4 jaar worden aangeboden.
Net als dat wedstrijden pas met 5-jarigen zou moeten mogen, bv.
En bij de Quarters de leeftijd waarop met shank gereden moet worden opgeschroefd zou kunnen worden. Of helemaal afgeschaft. Waarom zou je geen reining op snaffle kunnen rijden met een 10-jarige?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:54

Ik denk dat het grootste probleem “paardensport” is.
Ik wil de discussie niet doodslaan, maar wij -allemaal- doen dingen met paarden die onnodig zijn en waar paarden niet voor gemaakt zijn.
Ploegen of een kar trekken was nodig. Dressuur- spring- of wat voor wedstrijden zijn niet nodig.
Maar ik doe het wel. Want daarin komt een egoïstische trek van de mens om de hoek kijken. “Ik wil dit”. Inclusief mijzelf dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:05

rien10 schreef:
Ik denk dat het grootste probleem “paardensport” is.
Ik wil de discussie niet doodslaan, maar wij -allemaal- doen dingen met paarden die onnodig zijn en waar paarden niet voor gemaakt zijn.
Ploegen of een kar trekken was nodig. Dressuur- spring- of wat voor wedstrijden zijn niet nodig.
Maar ik doe het wel. Want daarin komt een egoïstische trek van de mens om de hoek kijken. “Ik wil dit”. Inclusief mijzelf dus.

Dressuur, springen en eventing was vroeger ook nodig. Want cavalerie was nodig, en die 'testen' waren nodig om vechten te paard veilig te houden voor de militairen.

Dus ook onze oersporten zijn ontstaan uit gebruik van het paard voor 'economische' redenen. Inclusief oorlogsvoeren.

Idem voor endurance (pony-express) en de westerndisciplines.

Hooguit kun je de rensport / draverij en ook polo als echte 'luxe' beschouwen. Daar is nooit echt een werkgerelateerde reden voor geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:19

... als dressuurruiter heb ik delen van dit topic met belangstelling gelezen.
Dressuur is mainstream, en ik heb een paardvriendelijk 'hoekje' opgezocht.

Ik heb mijn jonkie destijds ingereden door aan een vrijwel losse teugel eerst 'verticale balans' te vragen, gelijkheid gewicht op beide voorbenen. Dat geeft onder andere bekkenkanteling, en daar ga je mee verder.
Uiteraard: nog steeds met een soort gestrekte hals, oog op heuphoogte, ruiter in remontezit, en experimenteren "hoeveel activiteit geeft een nog 'bollere' bovenlijn, een nog kortere onderlijn en een nadrukkelijker zweefmoment?"
In de loop van weken/maanden of misschien wel jaren ga je zelf rechtop zitten en kun je de teugels korter nemen, als gevolg van het feit dat de bekkenkanteling steeds verder is gegaan en je dier 'kan gaan zitten'.

Maar zowel de meeste van mijn stalgenoten als de meeste maneges doen het anders.
Er wordt een krul geëist. Omdat het mooi is of goed voor de rug zou zijn. De krul mag een knik zijn tussen de tweede en derde halswervel, neus mag/moet achter de loodlijn.
Wat betreft de teugels: ik probeer met mijn handen te 'luisteren'. Als Knollie het bit vastpakt, weet ik dat er iets mis is, mijn werk is het om uit te zoeken wat en de goede oefeningen te verzinnen om het probleem op te lossen.
Heel veel anderen zijn non stop 'aan het vragen' (of gewoon aan het flossen en zagen) 'want hij moet loslaten'.
... oude wijsheid: de kaak weerspiegelt wat er in de rest van het lichaam gebeurt. (Die wijsheid is dus afwezig in de mainstream. Het hele paard lijkt wel gereduceerd tot alleen die hals: bekkenkanteling, de rug omhoog rijden, lichtheid in de hand, niemand praat er over...)
...een standaard dressuurpaard moet vooral heel erg veel. Moet trucjes doen in de volgende van de verschillende proeven.

Mijn insteek is dat Knollie hetzij op buitenrit, hetzij in de bak lekker door het lichaam loopt en fijn kan gymnastieken.

Paardrijden is plezier voor twee, wat mij betreft: paard en ruiter. En toeschouwers mogen meegenieten: pret voor drie. (Maar vaak doe ik het liefst mijn ogen dicht...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-07-24 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:21

rien10 schreef:

Ik snap je even niet. Het gaat sowieso niet om de TS hier en niet om de TS in het andere topic. En ja zeker mag iemand kiezen om niet te reageren, maar in een topic komen met 'ik vind x en het interesseert mij niet wat andere vinden", wat ben je dan aan het toevoegen precies? In het andere topic werden echt hele duidelijke en oprechte vragen gesteld die echt niet raar of gemeen waren. Daar kan dan toch gewoon op gereageerd worden als jij achter je mening staat? Als je dan alleen kunt komen met interesseert mij allemaal niets vind ik je mening niet heel geloofwaardig. Het enige wat ik dan denk is dat je alleen aan jezelf denkt en niet aan het paard. Dus om te voorkomen dat mensen zo denken, neem ze dan mee in plaats van alles met zulke woorden dood te slaan. Misschien krijg je als je dingen uit legt ook nog mensen naar 'jouw kant' in plaats van maar persoonlijke aanvallen te vuren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:23

IJslanders werden/worden? ook wel gebruikt om een dronken baas weer veilig thuis te brengen. Als de ruiter dan in gewicht te veel naar 1 kant gaat dan schuift de ijslander zelf er weer onder. In Nederland leren we ze wijken voor druk.
Ik stop met de discussie verder, verloopt niet leuk. Ik heb 2 rassen staan btw.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:27

Er zijn reacties verwijdert zo te zien? Je kunt in ieder geval niet stoppen met een discussie waar je nooit aan begonnen bent... Maar goed, ik zie nog steeds graag onderzoeken verschijnen over waarin de biomechanica van een ijslander anders is, waardoor ze veel sterker zijn dan andere pony's.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:33

@nevica. Ik bedoel het in het algemeen. Laat ik het met een voorbeeld verduidelijken. Neem 2 topics. 1) “Er zijn 87 wolven doodgeschoten in Nederland.” Dan komen er terecht vragen naar bronnen, bewijzen. Hoe komt TS aan die kennis.
2) “Ik heb vandaag mijn stal uitgemest en ook helemaal gesopt”. En dan een serie foto’s van voor-en-na. TS is blij met haar schone stal en vertelt daar over. Als dan de 24/7 buiten bokt-politie een lezing komt geven over stallen en het slechte daarvan, geef ik TS groot gelijk dat ze daar op reageert met iets als “dit is de keuze die ik gemaakt heb. Discussie hierover ga ik niet op in”.

Dat verschil bedoel ik.