Elisa2 schreef:Ik vind dit wel interessant, zolang de mensen paarden gebruiken is er natuurlijk al bewust en onbewust geselecteerd op bruikbaarheid en karakter. Terwijl er toch wel wat rassen rondlopen met behoorlijke gezondheidsproblemen, zoals hier ook al terecht werd aangehaald. De Fries bijvoorbeeld.
Dat gaat niet goed en iedereen ziet het maar niemand doet er wat aan vanwege volgens mij economische belangen. (correct me if i am wrong)
Daar vind ik wel wat van..gezondheid hoort eigenlijk op 1 te staan bij de selectie voor het fokken en al het andere zou pas daarna moeten komen.
Ik pik deze er ook nog even uit (de discussie gaat te snel, ik kan het niet bijbenen, whaha)
Friezen zijn 'teruggefokt' en hebben een hele smalle genetische basis. Dat maakt dat gezondheidsproblemen diep ingebakken zitten.
Daar willen ze wel wat aan doen, met testen op genetische afwijkingen, inteelt- en verwantschapspercentage en noem maar op, maar 'vreemd bloed' toevoegen blijkt nog steeds een gruwel te zijn, terwijl dat een aantal niet-genetische dingen zoals weke ruggen en zo misschien wel heel snel de wereld uit zou kunnen helpen.