Wat moet ik met mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:30

Amyd schreef:
Toushie schreef:
Egoïstisch nee meid hoe kom je erbij -O-

Ja dat is egoïstisch , het dier is aan zijn baas overgeleverd. Die zo uit het verhaal geen geld heeft om meer te doen dan een kreupelheidsonderzoek waar nog geen info uit kwam. Dus er is wat aan de hand naar dat laten we maar. En omdat je dan ook geen plezier meer in je paard hebt moet hij maar dood?

Krap jezelf eens heel rap achter je oren zou ik zeggen.

Ik reageer niet vaak , in dit geval laat jij als baas toch wel wat steken vallen zo te lezen en dat moet je paard eventueel met zijn leven bekopen. Net goed onderzoek is er hopelijk een beeld waar de kreupelheid vandaan komt dan weer je ook of je dier beter kan worden , wat er aan de hand is ect.

Fijn dat jij een geldboom heb. Misschien mag ik daar een zaadje van.

Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Verdere onderzoeken zijn nog veel duurder en dat geld is er gewoon niet. Ik kan het niet toveren.

Kijk en hier komt veel meer. Er staat en of stond in je beginpost er is een kreupelheidsonderzoek gedaan en thats it. Daar zit een wereld van verschil in. :j .
Dit geeft ook al een veel beter beeld waarom hij dus niet geschikt zou zijn om verkocht te kunnen worden. Gezien er dus blijkbaar wel uitgebreid onderzoek is gedaan.
Voor reacties , is een compleet beeld schetsen wel net zo handig.

Wat heeft de da zelf gezegd van de kreupelheid? En of een advies gegeven? En als hij op de paddock loopt staat , is dat met of zonder kreupelheid?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:32

Lieve TS, ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan en mijn paard is inmiddels ingeslapen. Ik vond het een hele moeilijke keuze, maar de gedachten om hem weg te geven/te verkopen was voor mij nog ondraaglijker. De gedachten dat hij in de handel terecht kwam, er nog op hem zou worden gereden terwijl dat niet meer kon, vond ik nog verschrikkelijker. Ik heb met een dierenarts overlegd en die vond inslapen in dit geval geen probleem. Ik heb hem zelf naar het einde begeleid en dat was hoewel heel verdrietig ook heel mooi.

En hoe vaak staan er geen topics op Bokt over mensen die hun oude/kreupele paard weggeven en er dan achter komen dat het paard alsnog in de handel is beland of dat er alsnog mee gereden (zelfs gesprongen) wordt.

TS, mijn PB-box staat voor je open mocht je meer over het inslapen willen weten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:38

denisesilver schreef:
Amyd schreef:
Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Verdere onderzoeken zijn nog veel duurder en dat geld is er gewoon niet. Ik kan het niet toveren.

@DP

Maar- ze hebben dus niets gevonden bij die onderzoeken. Dus een duidelijke kwaal is er niet. Dan zie ik geen NOODZAAK om hem te laten hemelen. De meeste DA's euthanaseren dan ook niet? In mijn vroegere tijd ging een vaag kreupel paard gewoon een tijd op rust, dure onderzoeken deden we toen niet en waren er vaak ook niet eens. Zoiets als hoefbevangenheid werd door iedere boer herkend en kreeg dan de juiste behandeling en aangepast management. Maar die diagnose heeft hij niet gekregen?

gomir

Re: Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:42

Hij staat eigenlijk al 6 jaar stil Anjali, dat is toch wel een royale rustperiode waarin de klacht dan over zou moeten zijn als het iets is dat met rust over gaat.

Tussen moeten en niet mogen inslapen zit nog een heel groot gat.
Niet iedereen kan en wil jaren voor een paard zorgen dat niet kan werken en niet in de wei kan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:44

Dit paard is regelmatig kreupel van de pijn en dit paard kan niet op het gras, dus hoe leuk is het leven eigenlijk voor hem? Voor mij zou afscheid nemen zeker een optie zijn omdat je een paard niet tegen de klippen op in leven hoort te houden als hij dat eigenlijk niet meer kan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:48

Met welke reden kan hij niet op het gras?

En ik vind eigenlijk een paard als paddockmaatje ergens neerzetten nog niet zo verkeerd.
Er zijn meerdere paarden/pony's die niet op het gras mogen.
Hier mag de oude merrie nu net graasmakser 3 a 4 uur op het land.
Dat zodat iris wel gras kan eten en layka niet achterblijft.
Vaak als layka nog word gereden ofzo, dan kan iris een uurtje a anderhalf langer op het gras. Omdat zij gras mag eten als layka werkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:51

Als een dier echt pijn heeft zijn er imo maar 2 opties, behandelen of laten gaan. Bij lichte kreupelheid of een beetje stijf is pensioen ook nog een optie, er zijn best wat pensioen adressen en als je verder zoekt (bijv in puntje van nl) kan het goedkoper zijn. Zo te lezen zit jijzelf niet lekker in je vel, heb je wel energie voor andere hobby's? Zo niet, dan zou je eerst kunnen kijken waar je eigen vermoeidheid vandaan komt voordat je grote keuzes maakt. Dit soort keuzes maak je imo alleen als je redelijk goed in je vel zit. Uiteindelijk kan niemand het bepalen behalve jij ts, sterkte met welk besluit je ook neemt.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:52

Ik heb niet alles doorgelezen.

Ik ben eigenlijk nooit tegen inslapen van paarden die niet 100% geschikt meer zijn voor het rijden. Als je er afstand van doet is het gevaar gewoon groot dat men het dier toch gaat overvragen, handel, etc. Ik vind je overweging heel reëel.

Ik snap ook je twijfel. Ik zag dat op de eerste pagina pensioen al werd genoemd maar begrijp ook dat je financiële situatie niet extreem ruim is. Ik wil je daarom naar het topic van mijn moeder verwijzen. Zij heeft haar pony in Frankrijk op pensioen gedaan. Simpelweg omdat de ruimte daar gewoon heel anders is en heel eerlijk ook de kosten: [PP] Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Sterkte in elk geval met het maken van je keuze. Een pony hebben en er stress van hebben is natuurlijk nooit de bedoeling!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:06

Wat naar dat je zoveel stress ervaart bij het hebben van je pony. Ik heb het gevoel dat je knel zit.
Het is je allemaal teveel, je bent moe, genieten van je pony doe je niet meer en door zijn wisselende kreupelheid is verkoop ook geen echte optie. Je zit vast in een situatie die je niet wilt en je wilt graag meer lucht.

Ik vind je niet egoïstisch. Zo te lezen heb je al veel laten onderzoeken. En ja, je bent verantwoordelijk voor je pony, maar het mag niet ten koste van jezelf gaan.

Laten hemelen klinkt als een realistische optie. Kreupel = pijn en ondanks dat de oorzaak niet gevonden is, heeft rust blijkbaar niet afdoende geholpen.

Ik vind het wel lastig in te schatten hoe erg je pony er aan toe is. Overleg anders eens met de dierenarts hoe hij/ zij tegen de situatie aankijkt.

Ik heb vanuit de dierenkliniek hier al 2x het advies gekregen een relatief jong paard in te laten slapen doordat lichte kreupelheid aan bleef houden. Een dierenarts denkt doorgaans niet lichtzinnig over langdurige kreupelheid.

Ik denk dat voor jou afscheid nemen van je pony beter is.
De vraag is alleen wat dan de meest eerlijke optie is t.a.v je pony. Hemelen of bijvoorbeeld licht werk op een zorgboerderij of gehandicaptenmanege.

Ik zou het allereerst met je dierenarts bespreken.
En daarna met je vriend en de verzorgster de situatie bespreken. Zo te lezen zorgen jullie met z’n drieën voor deze pony en jullie kennen de pony het beste.

Sterkte met je besluit.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:16

boemel schreef:
Wat naar dat je zoveel stress ervaart bij het hebben van je pony. Ik heb het gevoel dat je knel zit.
Het is je allemaal teveel, je bent moe, genieten van je pony doe je niet meer en door zijn wisselende kreupelheid is verkoop ook geen echte optie. Je zit vast in een situatie die je niet wilt en je wilt graag meer lucht.

Ik vind je niet egoïstisch. Zo te lezen heb je al veel laten onderzoeken. En ja, je bent verantwoordelijk voor je pony, maar het mag niet ten koste van jezelf gaan.

Laten hemelen klinkt als een realistische optie. Kreupel = pijn en ondanks dat de oorzaak niet gevonden is, heeft rust blijkbaar niet afdoende geholpen.

Ik vind het wel lastig in te schatten hoe erg je pony er aan toe is. Overleg anders eens met de dierenarts hoe hij/ zij tegen de situatie aankijkt.

Ik heb vanuit de dierenkliniek hier al 2x het advies gekregen een relatief jong paard in te laten slapen doordat lichte kreupelheid aan bleef houden. Een dierenarts denkt doorgaans niet lichtzinnig over langdurige kreupelheid.

De vraag is alleen wat dan de meest eerlijke optie is t.a.v je pony. Hemelen of bijvoorbeeld licht werk op een zorgboerderij of gehandicaptenmanege.

En daarna met je vriend en de verzorgster de situatie bespreken. Zo te lezen zorgen jullie met z’n drieën voor deze pony en jullie kennen de pony het beste.

Sterkte met je besluit.

Eens. Sterkte ts

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:29

boemel schreef:

Sterkte met je besluit.

Je verwoordt precies wat ik ook denk. Ik vind inslapen helemaal geen egoïstische keuze en ook zeker niet zonde. Bij een paard dat al langere tijd kreupel loopt én waar onderzoek is gedaan zonder uitsluitsel, lijkt me het zelfs een eerlijke keuze. Verkopen lijkt me inderdaad ook geen optie, en als er verder geen oplossingen lijken, dan is een waardig afscheid heel mooi. Een paard weet niet hoe oud 'ie is geworden, maar ervaart zeker wel dagelijks pijn als er sprake is van chronische kreupelheid.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:42

Anastasia24 schreef:
Zo te lezen zit jijzelf niet lekker in je vel, heb je wel energie voor andere hobby's? Zo niet, dan zou je eerst kunnen kijken waar je eigen vermoeidheid vandaan komt voordat je grote keuzes maakt. Dit soort keuzes maak je imo alleen als je redelijk goed in je vel zit.

Bijna niemand krijgt de kans om een dergelijke keuze te maken in een prettige situatie, er gaat bijna altijd een pijnlijke periode aan vooraf. Daarom is het nogal onrealistisch om van TS te eisen dat het bij haar opeens anders zou zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:45

Alleen jij kan dat bepalen, en alleen jij bent de eigenaar. Als het dier niet op de wei kan, als die af en toe kreupel is (dus pijn) is dat toch prima te verklaren? Je hebt al best wat onderzoeken laten doen.
dan is dat niet egoistisch..
Vind ik dan, maar ik ben daar dan ook iets nuchterder in. Handel is nog sneuer vaak ook....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:21

Iedereen roept altijd heel hard van "beter laten inslapen". Nou vindt jij maar eens een dierenarts die een paard wilt inslapen. Daar zijn ze niet zo happig op hoor...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:34

mavantos schreef:
Iedereen roept altijd heel hard van "beter laten inslapen". Nou vindt jij maar eens een dierenarts die een paard wilt inslapen. Daar zijn ze niet zo happig op hoor...

En daarom eerst overleg met de dierenarts.
De TS heeft niet voor niets allerlei onderzoeken laten doen.
De kliniek geeft hier soms te snel het advies tot inslapen. Ken meerdere paarden die nog opgeknapt zijn.
Dus het is echt niet zo dat inslapen zo ingewikkeld hoeft te zijn hoor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:45

mavantos schreef:

Ik ken iemand die een gezond paard heeft laten inslapen, omdat zij er niet verder mee kon in de sport. TS kan het balletje toch opgooien bij de da? Helemaal omdat dit paard dus niet gezond is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:48

Hij is niet alleen niet gezond, hij kan ook geen normaal paardenleven hebben waarbij hij lekker op de wei kan. Dat vind ik toch wel het minimum voor een paard, in elk geval in het groene seizoen.
TS, dit is geen commentaar op jou, ik neem aan dat er een medische reden is waardoor hij niet op gras mag.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:48

Ik denk niet dat dierenartsen heel moeilijk doen om een kreupel paard, wat al onderzocht, is in te laten slapen. Al helemaal als het al zo lang aanhoud

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:13

denisesilver schreef:
mavantos schreef:

Ik ken iemand die een gezond paard heeft laten inslapen, omdat zij er niet verder mee kon in de sport. TS kan het balletje toch opgooien bij de da? Helemaal omdat dit paard dus niet gezond is.

In laten slapen of naar de slacht gedaan? Daar zit nogal verschil in. Kan me niet voorstellen dat er een dierenarts is die een paard laat inslapen omdat je er niet verder mee komt in de sport. Zo'n paard is immers nog prima te verkopen. Naar de slacht is geen toestemming van een dierenarts nodig.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:32

Heb je wel een goede hoefsmid? Ik weet niet of het gerelateerd is hoor, maar vroeger had mijn paard ook wel eens echt kreupelheid, andere hoefsmid en nooit meer gebeurd.

Mijn andere advies is toch een oproepje misschien dat er net iemand een paddockmaatje zoekt voor een paardje met hetzelfde probleem zodat die niet alleen in de paddock hoeft achter te blijven terwijl de rest op gras kan.

Hier in Zweden doen ze een soort constructie en dan lenen ze een paard uit tegen voer. Het paard blijft van de eigenaar maar degene die hem verzorgd betaald het voer enzo.

Je kunt een poging wagen om zoiets te vinden en mocht er dan wel iets zijn qua gezondheidsverslechtering dan kun je altijd nog inslapen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:35

Slacht of inslapen door een dierenarts is idd iets heel anders.
Ene is niet beter of slechter dan het andere.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:48

mika11 schreef:
Slacht of inslapen door een dierenarts is idd iets heel anders.
Ene is niet beter of slechter dan het andere.

Ik vind het ene wel veel beter dan het andere, maar dat is een discussie die al duizenden keren op Bokt is gevoerd. In het geval van ts kennen wij het paard ook helemaal niet en dan vind ik het zowiezo niet geslaagd om advies over zoiets ingrijpends te geven. Ze vraagt toch eigenlijk ook om tips hoe met haar gebrek aan zin om iets met het paard te doen om te gaan. Iedereen heeft wel eens een dip, er zijn altijd (tijdelijke) oplossingen te bedenken. Maar ook dat is moeilijk als je het paard niet kent. Hij heeft een verzorgster voor 3 dagen in de week, wat doet die er dan mee? En wat vindt die van het feit dat ts er niet zo'n zin meer in heeft? Veel verzorgsters willen hun verzorgpaard niet kwijt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 17:56

Ts haar belangrijkste vraag was of inslapen egoïstisch is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:03

Gezien de omstandigheden zoals ik die gelezen heb, vind ik het niet egoïstisch.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 18:14

mavantos schreef:

Dat hangt helemaal van de situatie af, en is bij paarden vaak minder moeilijk dan gezelschapsdieren. Paarden zijn namelijk officieel ook gewoon slachtdieren, wat betekent dat je ze dood mag maken zonder dat daar een medische aanleiding toe hoeft te zijn. Een gezonde hond of kat in laten slapen is veel lastiger, omdat dit geen slachtdieren zijn. En zoals hierboven gezegd wordt, een paard met aanhoudende kreupelheid waarbij geen directe oorzaak gevonden is bij volledig kreupelheidsonderzoek (ervan uitgaande dat dat buigproeven/uitverdoven/rx is geweest), wordt zeker wel ingeslapen, maar misschien niet door elke dierenarts. Ik zou inderdaad ook overleggen, maar ik denk dat er genoeg zijn die het zouden doen.