Paard alleen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:21

nicole_floor schreef:
Wintu schreef:
De mensen doen bij jullie en bij de dierenbescherming melding?

Tja, ik blijf altijd netjes en leg het uit, houd liever de eer aan mezelf bij mensen met een grote mond.
Als je pony bijt, tja, dan maakt een bordje niet voeren niet zoveel uit, kan je beter een stukje breder afzetten.

Jaa denk eerst bij de dierenbescherming en daar zullen ze wel een antwoord gekregen hebben wat hun niet bevalt. En toen zijn ze gewoon bij ons gekomen.

Pony beet perongeluk toen het kindje haar aan het voeren was. Nu hangt er maar een bordje bij met pony bijt en niet voeren. Toch wordt het nog gedaan.

Nooit er van uit gaan dat mensen naar bordjes luisteren, doen ze niet. Kan je beter een extra draadje zetten dat ze er helemaal niet bij kunnen komen.

Verder gewoon vriendelijk blijven met uitleg, ik zorg er altijd voor dat ze niet met een vinger naar mij kunnen wijzen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:16

Wintu schreef:
nicole_floor schreef:
Nee maar andersom net zo. Wij hebben 2x een melding van de dierenbescherming gehad, om iets heel anders btw. Een keer een jaarling die slecht of zijn wintervacht/veulenvacht kwam en een keer omdat omstanders vonden dat onze wei te schraal was. En toen kregen wij ook een grote mond van hier tot tokio van de mensen die de melding gemaakt hebben. De pony hadden we uiteindelijk geschoren en we hebben ze uitgelegd dat het Shetlanders waren die snel ziek werden van vers en lang gras. Zij wisten het allemaal wel beter. Dierenbescherming gaf ons gewoon gelijk. Dusja ik heb er geen behoefte mee aan en ga me ook niet met andere mensen bemoeien.

We hebben zelfs een keer politie aan de deur gehad omdat onze pony een kindje gebeten had, terwijl er overal bordjes hangen met niet voeren.

De mensen doen bij jullie en bij de dierenbescherming melding?

Tja, ik blijf altijd netjes en leg het uit, houd liever de eer aan mezelf bij mensen met een grote mond.
Als je pony bijt, tja, dan maakt een bordje niet voeren niet zoveel uit, kan je beter een stukje breder afzetten.

En sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop en zouden dan nog door of over het draad heen gaan omdat ze eigenwijs niet luisteren. Niet voeren is gewoon NIET VOEREN! Zelf ook eens zoiets meegemaakt (met hond), naar het bord gewezen, waarop men zei: "ja, maar die bordjes hangen er zo vaak".
Tja, en blijkbaar niet overal voor de sier. :n In zo'n geval helpt blijkbaar alleen: wie niet horen (of lezen) wil, moet maar voelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:45

journee schreef:
En sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop en zouden dan nog door of over het draad heen gaan omdat ze eigenwijs niet luisteren. Niet voeren is gewoon NIET VOEREN! Zelf ook eens zoiets meegemaakt (met hond), naar het bord gewezen, waarop men zei: "ja, maar die bordjes hangen er zo vaak".
Tja, en blijkbaar niet overal voor de sier. :n In zo'n geval helpt blijkbaar alleen: wie niet horen (of lezen) wil, moet maar voelen.

Ik weet er alles van, bij ons gooit men en masse brood over de hekken naar de herten en geiten, gruwelijke foto's met waarschuwingen, bordjes met 'niet voeren' er op, het helpt allemaal niet, men vindt zich zelf altijd de uitzondering. Aangemaakte sla met augurken, eieren en mayo, coniferen, alles flikkert men over het hek. Kijk die herten bijten niet, een pony misschien wel, maar dan blijf je nog steeds verantwoordelijk voor wat je dier aanricht, dus uiteindelijk schiet je je zelf alleen maar in de voet wanneer je denkt "wie niet horen wil, moet maar voelen".
Als ik zie dat iemand brood gooit, dan loop ik er naar toen en leg ze precies uit over het hoe en waarom, dat helpt vaak een stuk beter. Als ik ze mee de stal in neem en laat zien dat er geitje ligt met pensverzuring en hoe we bezig zijn diens leven te redden, enkel omdat met brood gooit. Kleine kindjes met een plakje brood van opa en oma, neem ik mee de wei in (met toestemming ouder) neem het brood af en geef ze een handje biks, je kan het niet jong genoeg leren immers. En door die houding en uitleg, neemt nu gestaag het voeren van brood af. Mensen doen het vaak helemaal niet bewust, kinderen al helemaal niet en gaan er vaak vanuit dat zo een bordje er voor niks hangt of hebben het niet eens gezien. Kan ze dan wel uitfoeteren, maar dan doen ze het gewoon weer, al zij het enkel om mij te zieken, dus geef ze liever uitleg van het hoe en waarom en wat het ons allemaal wel niet kost en hoe het dier er ziek van wordt. Info helpt uiteindelijk altijd dan boosheid.

Mariposa11

Re: Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:21

Als ik een topic open met, ik heb een pony gekocht en die zet ik alleen in een wei. Dan zou heel bokt over me heen vallen dat een paard een kuddedier is en t mishandeling is als ik dat zou doen.
Nu maakt iemand zich daar zorgen over, en dan gaan mensen t opnemen voor de eigenaar dat die pony alleen staat en ts zich niet moet bemoeien.
Heel bijzonder..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:29

Mariposa11 schreef:
Als ik een topic open met, ik heb een pony gekocht en die zet ik alleen in een wei. Dan zou heel bokt over me heen vallen dat een paard een kuddedier is en t mishandeling is als ik dat zou doen.
Nu maakt iemand zich daar zorgen over, en dan gaan mensen t opnemen voor de eigenaar dat die pony alleen staat en ts zich niet moet bemoeien.
Heel bijzonder..

Bokt is en blijft bokt hahanhaha

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:35

Mariposa11 schreef:
Heel bijzonder..

Eens, verbaasde mij ook. En helemaal de uitspraak 'niet met andermans spullen bemoeien'. Het is geen fiets hoor...

Ik zou kijken of je meer informatie kan verzamelen dan wel met de eigenaren kunt praten. Wat de reden js dat hij alleen staat. Staan er echt geen andere paarden naast of in het zicht verder? Of andere diersoorten bij in de weide? Dat laatste is ook niet alles, maar mijn paard heeft vroeger een tijdje alleen gestaan en had toen een innige relatie met een geit opgebouwd. Altijd samen, samen kriebelen etc. Het is niet het juiste gezelschap maar voor tijdelijk had ze er wel een hoop aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:35

Behalve proberen de eigenaar te achterhalen zal je niet veel kunnen doen.
Volgens de wetgeving moet een dier eten-drinken krijgen en droog kunnen staan. In je post te lezen gebeurt dit allemaal. Het wordt tijd dat de wetgeving hier in wordt aangepast dan kan bijvoorbeeld 144 daar ook meer mee, nu kunnen ook zij niets.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:38

Mariposa11 schreef:
Heel bijzonder..

Dat is hetzelfde als dat je je paard/pony voor jaren terug buiten had staan zonder schuilgelegenheid, dan was je bijna een crimineel. Nu met de wolvenaanvallen is het ineens heel begrijpelijk dat mensen geen stal of andere gelegenheid hebben voor hun dieren.. Er wordt altijd wel ergens met 2 (of meer) maten gemeten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:58

Qua schuilmogelijkheden is het vaak een gemeente kwestie. Het mag hier simpel weg niet. Wordt geen vergunning voor gegeven. Ja wat wil je dan nog als eigenaar :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:14

Aanbellen en aanspreken kan heel vervelend worden, afhankelijk van hoe een eigenaar reageert. Dat kan problematisch zijn/ worden als je in de buurt woont.

Aan de ene kant is het beter om het gesprek aan te gaan maar het is niet vanzelfsprekend dat een eigenaar "goed" reageert. Heb dat ook weleens meegemaakt zelf op een stal waar de eigenaar de paarden gerust twee dagen geen drinken gaf en ze de stal niet uitkwamen. Daar iets van zeggen leverde alleen maar een grote bek op.

Helaas reageert niet iedereen zoals Wintu (daarvoor hulde) want dat lijkt me de beste manier om te reageren. Hoe moeilijk soms ook.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:34

Tancreda4 schreef:
Mariposa11 schreef:
Heel bijzonder..

Eens, verbaasde mij ook. En helemaal de uitspraak 'niet met andermans spullen bemoeien'. Het is geen fiets hoor...

I

nee tis geen fiets maar dan wel MIJN eigendom, daar ga ik dan zelf over en niet iemand die het zo nodig beter denkt te weten. Als ik wilde dat allerlei kids en anderen met mijn dieren konden frutten was ik wel een manege of kinderboerderij begonnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:55

Alsnog een levend dier. Het heeft twee kanten. Aan de ene kant idd echt irritant als mensen zich met iets bemoeien waar ze geen verstand van hebben. Maar weg kijken voor dierenleed is nog erger. Want een eigenaar heeft ook niet altijd de waarheid in pacht of de kennis van beesten...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:08

Een fiets heeft geen gevoel. Daar zit het verschil al.

Al rijdt jij je fiets de plomp in boeit het niemand. Als jij hem alleen in de schuur zet zal je fiets daar niks van voelen. Er is een reden dat er een meldnummer is voor dieren. Deze hebben namelijk wel gevoel en kunnen niet veel zeggen. Wij als eigenaren moeten ervoor zorgen dat ze in de betere omstandigheden leven.

Als dit niet het geval is dan vind ik het niet meer dan normaal dat iemand informatie komt vragen.

Hoe je hierop reageert zegt ook wat over jezelf. Ik zou nog steeds rustig en kalm zijn omdat iedereen bij mijn paarden kan komen en ik zeker niks heb waar ik over kan klagen en een dierenbescherming al helemaal niet.

Ze staan buiten, 24/7 ruw, inloopstal, platen erin zodat het droog blijft en als het nat of koud is gaat er stro in. Ze staan met zijn 3e dus sociaal genoeg en er is elke dag wel iemand die ze checkt. Stront wordt elke dag weggeruimd.

Dus ik zou zeggen laat mensen maar komen. Het probleem is dat veel mensen dondersgoed weten dat wat ze doen niet correct is. Je paard isoleren is daar 1 van. Vaak worden ze dan kwaad omdat ze op die dingen gewezen worden.

Maar he so be it. Maar laten we het aub niet goedpraten dat paarden nog steeds alleen staan en laten we al helemaal melders niet het gevoel geven dat ze niet hoeven te melden. Als er echt niks aan de hand is hoef je namelijk niet geïrriteerd te zijn als ze langskomen je hoeft alleen te laten zien wat je waargemaakt hebt voor je paard
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 07-06-24 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:21

Ts vraagt toch ook niet te frutten met de pony. Ze maakt zich zorgen en dat is alleen maar fijn!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:07

Mariposa11 schreef:
Ts vraagt toch ook niet te frutten met de pony. Ze maakt zich zorgen en dat is alleen maar fijn!

ik vind van niet, is betweterigheid en drammerigheid met stalk neigingen. Ik zou dan in staat zijn om aangifte te gaan doen van smaad en ze van terrein verwijderen. Vind ik ze in de wei helemaal mooi, plakken we er nog een aangifte huisvredebreuk ook aan als ze er niet uit blijven ongevraagd. Genoeg dieren meegemaakt die naar aanleiding van betwetertjes handelingen ingeslapen moesten worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:25

speurneusc schreef:
Mariposa11 schreef:

ik vind van niet, is betweterigheid en drammerigheid met stalk neigingen. Ik zou dan in staat zijn om aangifte te gaan doen van smaad en ze van terrein verwijderen. Vind ik ze in de wei helemaal mooi, plakken we er nog een aangifte huisvredebreuk ook aan als ze er niet uit blijven ongevraagd. Genoeg dieren meegemaakt die naar aanleiding van betwetertjes handelingen ingeslapen moesten worden.

Je zou je bijna afvragen wat je te verbergen hebt met zo een aso houding.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:28

speurneusc schreef:
Mariposa11 schreef:

Ik vind je wel heel heftig reageren. Ts bedoeld het goed. Ik zou alleen als ik haar was gewoon aanbellen. Wellicht is er inderdaad een reden voor en kan de eigenaar dat toelichten. Niks mis mee

Ook hier hebben we wel eens iemand aan de deur gehad om te vragen waarom we een magere pony hadden en of die niet genoeg eten kreeg. Als je rustig uitlegt dat het dier al 32 is en onbeperkt hooi heeft hoor je er nooit weer wat van. Dat liever dan een briefje, melding of ongevraagd staan te voeren.

Maar ik begrijp dat bij jou je paard alleen staat en je daar heel gelukkig mee bent. Anders voel je je niet zo aangevallen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:46

speurneusc schreef:
Mariposa11 schreef:

Maar dat doet ze toch helemaal niet? Ze vraagt alleen om hulp omdat ze zich zorgen maakt.
Dat jij t goedkeurt dat een pony altijd alleen staat, vind ik erger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:50

speurneusc schreef:
Mariposa11 schreef:

Ik vind je nu wel heel dramatisch reageren :')
Al ben zelf ook van mening dat met het briefje en de melding het voldoende is. Maar je doet net of TS het land wil gaan bestormen en de pony wil vrijlaten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:02

Goh ik begrijp speurneusc wel in de zin van er is een brief/flyer gedropt en naar de dierenbescherming gebeld (onterecht want een paard alleen mag wettelijk gewoon maar soit). Dus prima maar het moet hierbij stoppen.

Als mensen hier in de wei zouden komen ben ik ook wel instant giftig, ik denk iedere eigenaar ongeacht de bedoelingen van die persoon.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:22

Poekkie schreef:
Goh ik begrijp speurneusc wel in de zin van er is een brief/flyer gedropt en naar de dierenbescherming gebeld (onterecht want een paard alleen mag wettelijk gewoon maar soit). Dus prima maar het moet hierbij stoppen.

Als mensen hier in de wei zouden komen ben ik ook wel instant giftig, ik denk iedere eigenaar ongeacht de bedoelingen van die persoon.

Niemand heeft dat genoemd over wanneer iemand je wei inkomt, dat is iets wat ze er zelf bij haalt en daar ging het oorspronkelijk helemaal niet over, maar allerlei andere zaken worden er in eens bij gehaald om een punt te maken. Denk eerder dat ze zich aangesproken voelt en uithaalt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:22

Nee in de wei niet,

- de dierenbescherming gebeld
- een briefje
- een informatieronde voor deze mensen gevraagd van dierenartsen in de buurt
- nu nog een flyer.

Waar stopt het bij TS? Dit is op het randje van stalking, zo niet erover.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:47

Poekkie schreef:
Nee in de wei niet,

- een briefje
- nu nog een flyer.

Ik weet niet of ze de naam van die mensen bij de info ronde heeft gebruikt of enkel algemeen heeft geinformeerd, als dat met naam en toenaam gebeurt, is dat idd niet ok.
Maar goed, ik vraag dan gewoon binnen en leg uit. Ik heb niets te verbergen, vaak werkt dat beter.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:58

Ook ik snap het ergens wel…
Zo ken ik ook iemand die door een stokoude, magere pony, de dierenbescherming op zijn dak kreeg door ook zo iemand… wat die daar allemaal voor moest doen, slaat alles, het was compleet van de pot gerukt en ging nergens over. Wees gerust die maken, als ze zin hebben, het de beste paardenhouder moeilijk, dus ja, ook ik vind dat je voor zoiets niet de dierenbescherming belt, ga horen bij die eigenaar ipv van overal elders terwijl dit wettelijk gewoon ok is(en neen, ik spreek het niet goed, maar als het wettelijk ok is, moet je dat toch naast je neerleggen?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:01

Poekkie schreef:
Nee in de wei niet,

- een briefje
- nu nog een flyer.

Hier ben ik het ook mee eens.
Hoe fout ik een paard alleen ook vind. Dit gaat te ver.
Het is geen wettelijke verplichting. En dan moet je er gewoon mee stoppen.