Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik dingen zeg die al besproken zijn

.
€250,00 vind ik onwijs veel geld. Voor 3 à 4x per week, heb je voor de helft van de tijd inderdaad je eigen paard. Maar wat doe jij zelf op de overige dagen? Ga jij dan ook nog rijden? Betekent dit, dat je paard dan 7 dagen in de week loopt, of moet de leaser ook komen terwijl het een rustdag is voor het paard?
Betalen voor een leasepaard/bijrijdpaard vind ik heel normaal. Ik ben al ruim 10 jaar bijrijder en heb eigenlijk altijd betaald. Maar nooit meer dan €50-€75 per maand (ik rijd gemiddeld 2x per week).
Daarnaast betaal ik namelijk ook nog benzine om op stal te komen (bijrijdpaarden staan vaak niet op fietsafstand helaas) en ik investeer in les. Natuurlijk kies ik zelf voor les, maar voor je paard is het wel beter als je bijrijder ook lest.
Natuurlijk wordt alles duurder en wellicht is €50-€75 aan de goedkope kant, maar ik zou persoonlijk nooit meer dan €100-€150 voor een leasepaard betalen als ik daadwerkelijk 4x per week mag gaan. Inclusief benzineverbruik & les zit je dan alsnog gauw op €200-€250 per maand namelijk.
Daar komt wel bij, dat het er sterk aan ligt wat je allemaal mag en moet. Hoe meer klusjes, hoe minder betalen. Hoe meer beperkingen, hoe minder betalen.
Er zijn uitrijmogelijkheden; mag de bijrijder zelf bepalen wanneer ze naar buiten gaat bv?
Daarnaast zit er ook nog een stuk onderhoud van het paard zelf in. Zorg jij voor een fysio/osteopaat als dat nodig is? Wordt het tuig regelmatig gecheckt en goed onderhouden?
Heb je een goed passend zadel dat gecontroleerd wordt?
Er komt best veel bij kijken voordat je zoveel geld mag vragen imo. Als bijrijder/leaser heb je namelijk nooit écht iets te zeggen over de paarden. Ik heb het geluk dat ik altijd een goede verhouding had met de eigenaren waardoor ze ook van mij wel dingen aannamen als ik iets voel of aangaf dat er wellicht iets nodig is (denk aan ander voer of een lichamelijke check).
Als je zoveel geld vraagt, dan krijg ik het idee dat je dat enkel doet omdat het paard je eigenlijk te duur is geworden en je geen afscheid wil nemen. Dat is ergens begrijpelijk, maar houdt er wel rekening mee dat mensen iets terugverwachten, zeker als je zoveel geld vraagt