Mezelf (en paard) zo tekort gedaan door bang te zijn...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Re: Mezelf (en paard) zo tekort gedaan door bang te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:09

Wat leuk dat je de kans hebt om zoveel proeven te rijden. De uitspraak "ook doorzitten, wat ik in geen miljoen jaar heb gedaan..." komt mij echt buitenaards voor; ik denk dat gelijk; dat oefen je toch eerst een aantal weken/maanden voordat je op wedstrijd gaat? Maar bij jullie zijn de proeven blijkbaar zo laagdrempelig dat je gewoon kan zien hoe het gaat. Dan kan je enerzijds snel vooruitgang boeken, maar kan het ook zijn dat je straks een tijdje in één klasse blijft hangen als het niet meer vanzelf lukt.

Het klinkt inderdaad als super vooruitgang, maar vergeet ook niet dat paardrijden moeilijk is. Zoals Bert ten Berge zei: "Goed leren paardrijden kost net iets langer dan een mensenleven."

Kortom, dat je alle onderdelen uit de F7 "al eens" gereden hebt, wil niet zeggen dat je het gelijk voor een promotiepunt moet kunnen... Gun jezelf ook de tijd om aan de verfijning te werken, je zit, het effect van je hulpen.. Dat zijn ook allemaal dingen waar je je hele leven aan kan blijven werken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:21

Goed bezig! Ik heb geen idee wat in de F proeven voorkomt (sorry ken van het Nederlands systeem alleen maar BB, B, L, M, Z en ZZ en dan nog maar half. Ben belg). Maar klinkt alsof je veel vooruitgang maakt!

@IngeK: ik denk niet dat ze echt de wedstrijd rijden maar samen in de les op een specifieke proef oefenen? Maar Misschien wil de TS na een paar trainingen wel eens op wedstrijd O:)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 10:58

Poekkie schreef:
Goed bezig! Ik heb geen idee wat in de F proeven voorkomt (sorry ken van het Nederlands systeem alleen maar BB, B, L, M, Z en ZZ en dan nog maar half. Ben belg). Maar klinkt alsof je veel vooruitgang maakt!

@IngeK: ik denk niet dat ze echt de wedstrijd rijden maar samen in de les op een specifieke proef oefenen? Maar Misschien wil de TS na een paar trainingen wel eens op wedstrijd O:)

De F-proeven zijn de proeven van de FNRS, de koepel van Nederlandse maneges. Het systeem van BB tot ZZ is van de paardensportvereniging KNHS. Kort gezegd komt het erop neer dat het laatste systeem heel laag begint (met de simpelste figuren), maar dat van meet af aan alles moet kloppen. In het bijzonder moet je paard nageeflijk rijden, en als je paard bijvoorbeeld uit de galop valt, krijg je een onvoldoende. Bij de F-proeven wordt er zo nauw niet gekeken als je dat corrigeert. Natuurlijk wordt er wel gelet op zit, beenhulpen en andere details. Het KNHS-systeem is in principe bedoeld voor mensen met een eigen paard en dat heb ik niet, dus dat is niet aan de orde. (Hier vind je de proef die ik gisteren gereden heb.)

Ik ga (of liever: we gaan) inderdaad niet vandaag of morgen op wedstrijden, maar zolang het zo blijft gaan sta ik daar zeker voor open! We (dat wil zeggen: mijn manege) hebben er net een gehad, dus eerdat de volgende zich aandient zijn we wel wat lessen verder. Ik vertrouw op het oordeel van mijn instructrice als het gaat om welk niveau ik aankan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:28

Klinkt goed!
Owww ik dacht dat alleen belgie lastig deed met twee verschillende organisaties en proeven, dus niet haha :')

Ziet er uit als een fijne proef om mee te starten, best wat overgangen en verschillende lijnen. Ik denk idd dat je van een manegepaard geen nageeflijkheid of hoge oefeningen kan verwachten dus prima als dit al goed gaat!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:10

musiqolog schreef:
De F-proeven zijn de proeven van de FNRS, de koepel van Nederlandse maneges. Het systeem van BB tot ZZ is van de paardensportvereniging KNHS. Kort gezegd komt het erop neer dat het laatste systeem heel laag begint (met de simpelste figuren), maar dat van meet af aan alles moet kloppen. In het bijzonder moet je paard nageeflijk rijden, en als je paard bijvoorbeeld uit de galop valt, krijg je een onvoldoende. Bij de F-proeven wordt er zo nauw niet gekeken als je dat corrigeert. Natuurlijk wordt er wel gelet op zit, beenhulpen en andere details. Het KNHS-systeem is in principe bedoeld voor mensen met een eigen paard en dat heb ik niet, dus dat is niet aan de orde.

Nou heb ik laatst in een BB-proef ook een 6 gekregen voor een drafonderdeel waar mijn paard letterlijk stilstond, dus zo zwart-wit is het ook weer niet, maar in grote lijnen, oké. ;-)
Ik zou het uitleggen als dat de F-proeven meer nadruk leggen op "wat doet de ruiter" (want je hebt geen tijd/gelegenheid om een paard echt te trainen met een uurtje per week manegeles) en de KNHS-proeven meer de nadruk leggen op "wat doet het paard". Hier meer info over de moderne invulling van de F-proeven: https://www.knhs.nl/helpdesk/wedstrijde ... se-1-brons

Maar ik begrijp nu dus dat jullie de proeven doorrijden in de les en niet voor promotiepunten conform de ruiteropleiding ?) Dan snap ik een beetje waar de verwarring rondom wedstrijden ("Proevendagen" noemt de KNHS het, zie ik) vandaan komt.
Overigens lijkt dat me voor jou wel leuk, als je je vooruitgang meetbaar wil maken, is juist die ruiteropleiding met ruiterpaspoort en diploma's daar de geëigende manier voor.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 18:57

IngeK schreef:
Maar ik begrijp nu dus dat jullie de proeven doorrijden in de les en niet voor promotiepunten conform de ruiteropleiding ?) Dan snap ik een beetje waar de verwarring rondom wedstrijden ("Proevendagen" noemt de KNHS het, zie ik) vandaan komt.
Overigens lijkt dat me voor jou wel leuk, als je je vooruitgang meetbaar wil maken, is juist die ruiteropleiding met ruiterpaspoort en diploma's daar de geëigende manier voor.

Dat zien we dan wel. Ik zal binnenkort eens informeren wat daar mogelijk is. Als ik wedstrijden wil rijden, moet ik dat paspoort sowieso halen.

Overigens hoef ik ook niet met alle geweld een zwart-op-witbewijs van mijn vooruitgang. Ik moet het zelf kunnen zien, dat is het belangrijkste.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 15:52

Nu een paar weken geen les gehad van mijn vaste instructrice. Als gevolg van personeelskrapte krijg ik voorlopig les van de stalhouder zelf. Die heeft even een pasje op de plaats gemaakt: meer gewerkt aan vaardigheden op zich en die proefjes even laten zitten. Intussen doet hij die lessen samen met een stagiaire, dus het einde van het probleem lijkt in zicht.

Vandaag was het dan toch tijd voor F7. Ik had 'm niet voorbereid, want ik wist niet dat we dat gingen doen. Ondanks dat bracht ik het er redelijk vanaf. Alleen het begin, dat ging wat stroef. F7 begint met een behoorlijk pittige figuur: een gebroken lijn met op de X een volte tien meter, en alles doorzitten. Dat was een beetje veel gevraagd, dus daar moet ik nog echt wel even aan doorwerken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 18:04

Ik merk trouwens wel dat ik - afkloppen! - een stuk ontspannener rijd dan voorheen. Normaal heb ik bij het uitstappen vaak nog een stressgevoel omdat ik dan lange teugel moet geven. Dat heeft mijn instructrice zooo vaak gezegd: "Langer! Nog een stukje! Nog een paar centimeter!" Vandaag ging dat tot mijn eigen verbazing spontaan en ik had er niet eens stress van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:15

Nou dat zijn toch allemaal super positieve berichten! Hartstikke goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:27

Volgens mij is dit de vroegere B 1 (18 april) proef. Leuk hoor, dan ben je toch al beginnend aan het rijden. Mag je trots op zijn.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 23:08

Nog steeds bij de F7; ik denk dat de F8 volgende week komt. In draf houden tijdens het doorzitten is nog het grootste probleem, maar dat herkent vermoedelijk iedereen wel. In elk geval komt "mijn" oude paard die volte tien meter moeiteloos door.

Ik merk dat de angst er nog steeds niet uit is, maar ik leer er wel van. Als mijn paard tijdens de proef voorwaartser wordt, heb ik de neiging te gaan trekken ("controle!"). Dan kon de proef heel stressvol eindigen. Nu merk ik het meteen als ik dat doe en heb ik de tegenwoordigheid van geest om mijn zit te corrigeren en de teugeldruk normaal te houden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 21:31

Ondanks de koeienletters die me hiertegen waarschuwen heb ik alle reden om hierop terug te komen. :) Na de vakantie heb ik de proefjes weer opgepakt. Natuurlijk was er wel iets weggezakt, maar ik was vrij snel weer terug en zelfs voorbij het oude niveau. Vorige week en vandaag hebben we de F9 gedaan. Dat is een wereld van verschil met de F8. Je moet er veel bij doorzitten (waaronder een S en een volte 15 meter), en overgangen moeten precies op de gevraagde letter zijn. Vorige week ging het al boven verwachting goed, en vandaag bleek dat geen toevalstreffer: ik had geen noemenswaardige moeite met welke figuur dan ook.

Natuurlijk gaan we volgende week naar de F10-proef - met opnieuw een paar pittige nieuwe dingen. Maar zoals het nu gaat heb ik alleen maar vertrouwen. Ik ben mijn angst praktisch kwijt en het doorlopen van deze proeven voelt als het uitspelen van levels in een computerspelletje. Maar dan met een console die er zelf ook wat van meekrijgt, en blij ontspant als ze beloond wordt met een schouderklopje. :)

Ik heb intussen ook naar wedstrijden geïnformeerd. De eerstvolgende is in maart. Ik zou dan moeten instappen in F5, omdat ik het nog nooit eerder gedaan heb. Nou ja, we weten in ieder geval zeker dat ik dat kan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:23

En als je nu eens een veel moeilijker proef gaat oefenen? Ik vind namelijk B of L proefjes ook vervelend omdat ze te veel loze ruimtes hebben. Een M of Z proef rijdt veel fijner omdat je dan eigenlijk geen of veel kortere nietsdoenstukjes meer hebt.
Het klinkt misschien stom, maar sommige mensen zijn niet zo goed in het rijden van loze stukken in een proef. En sommige paarden ook niet.

Verder, veel mensen focussen zich ook verkeerd. Bijvoorbeeld een volte. Dan is een stukje niet rond. En dan denken ze dat de hele volte mislukt is. Is dat zo? Nee, natuurlijk niet. Deel de volte in in 4 kwart voltes en rij dus 4 keer een kwartvolte. Dan wordt iets veel gemakkelijker.
Door een S van handveranderen, tel de passen in de ene halve volte, dan 4-6 passen rechtuit en dan kun je netjes omstellen en tel je weer de passen op de andere halve volte. Die zijn dan bijna gelijk aan elkaar. En hoppa, je hebt deze oefening perfect uitgevoerd.
Maar nee, dit leer je vaak niet in een manegeles, sterker nog, ik heb dat nog NOOIT gehoord van een basisinstructeur en geen van de bijrijders heeft zoiets ooit geleerd in een les. Terwijl veel wedstrijdruiters wel zo rijden. Als je het dan uitlegt, dan wordt ook bij die manegeruiter ineens de volte al veel netter. Je hebt dus zelfs in een oefening nog de kans om iets te herstellen.
En zo hou je zelf meer de regie wat de angst ook weer vermindert.

En waarom mag je alleen instappen op F5? Ik dacht dat je ergens rond F8 kon instappen. Dat scheelt al een heel stuk.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 10:34

germie schreef:
En als je nu eens een veel moeilijker proef gaat oefenen? Ik vind namelijk B of L proefjes ook vervelend omdat ze te veel loze ruimtes hebben. Een M of Z proef rijdt veel fijner omdat je dan eigenlijk geen of veel kortere nietsdoenstukjes meer hebt.

In de F10 zitten onder meer twee voltes 10 meter vanaf de X. Achter elkaar, met doorzitten. En halsstrekken in de grote volte (met andere woorden: niet meer de vertrouwde steun van je teugelhulp waar je die het hardst nodig hebt). Ik denk dat ik daar wel mijn handen vol aan ga hebben.

Citaat:
Verder, veel mensen focussen zich ook verkeerd. Bijvoorbeeld een volte. Dan is een stukje niet rond. En dan denken ze dat de hele volte mislukt is. Is dat zo? Nee, natuurlijk niet. Deel de volte in in 4 kwart voltes en rij dus 4 keer een kwartvolte. Dan wordt iets veel gemakkelijker.

Gelukkig denk ik er zo niet over. Iedere figuur zit toch ergens op een glijdende schaal van totaal mislukt tot perfect uitgevoerd.

Citaat:
En waarom mag je alleen instappen op F5? Ik dacht dat je ergens rond F8 kon instappen. Dat scheelt al een heel stuk.

Tja, dat weet ik niet. Die regels verzin ik niet zelf. En trouwens: ergens is het wel geruststellend. Ik kan megazenuwachtig worden van mensen die mee zitten te koekeloeren, dus of ik een F8 ook in een wedstrijdomgeving nog zo moeiteloos zou afleveren ... dat durf ik niet te zeggen.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:56

Wat leuk om je vorderingen te volgen. :)

musiqolog schreef:
In de F10 zitten onder meer twee voltes 10 meter vanaf de X. Achter elkaar, met doorzitten. En halsstrekken in de grote volte (met andere woorden: niet meer de vertrouwde steun van je teugelhulp waar je die het hardst nodig hebt). Ik denk dat ik daar wel mijn handen vol aan ga hebben.

Ook een lange teugel kun je tegen de hals leggen. Goed kijken waar je heen gaat, dan ga je automatisch al goed zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:29

Ik begrijp je heel goed.

Heb veel mensen met angst les gegeven en eigenlijk vond ik dat het mooiste om te doen.

Ben zelf 2x in mn leven een periode bang geweest en daar zoveel van geleerd, dat ik me daar toen verder in ben gaan verdiepen. In mijn ogen ben ik daar zelfs beter van geworden dan als ik die fases met angst nooit had gekend en overwonnen.

Voor je zit kan je misschien eens kijken naar een clinic met zo een joker paard. Die zijn wel door het hele land en kan zoveel schelen dat iemand eens puur naar je zit kijkt.

Een goede zit geeft ook weer veel vertrouwen. Het is voor jezelf fijner, maar ook voor het paard en dat ga je merken. En stel dat een paard onverhoopt schrikt of zich verstapt gaat een ontspannen zit je meer helpen dan een gespannen houding.

Wat ook weleens een fijne afwisseling is, is in het bos rijden. Natuurlijk met begeleiding en op een braaf paard. Maar het kan goed zijn om gewoon te zitten en je te laten meevoeren met het paard. Niet nadenken, zitten en je paard voelen. Er zijn ook adressen waar ze desnoods alleen 1 op 1 een rondje stappen. Met een beetje kletsen erbij en om je heen kijken, ontspannen mensen vaak.

Als ik trouwens lees dat je moeite hebt met het halsstrekken vanwege het missen van contact zou ik sws een goede zitles aanbevelen. Of zoek eens naar filmpjes op youtube. Heel veel oefeningen zijn thuis zonder paard te doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:53

Ik schaar mijzelf ook onder de ruiters met angst. Ik ben nooit bang om op te stappen, en ik doe de gekste dingen met mijn paard, en ik heb een superbraaf nuchter paard dat niet gauw over z'n theewater is, maar ik ben er een ster in om doemscenario's voor me te zien. Ik ben heel erg alert op de omgeving en zelfs als is er niks, dan denk ik vaak nog (vaak in galop): hij gaat zo struikelen en dan liggen we allebei en dan breek ik alle botten in m'n lijf en ben ik 6 weken uitgeschakeld en kan ik niet werken en....... Nou ja, ga zo maar door.

Wat ik door de jaren heen heb geleerd is niet denken wat je niet wilt, maar denken wat je wél wilt. Positief visualiseren dus. Dan moet je wel eerst bewust weten wat je dus wilt, want daar begint het mee. Maar als je dat voor ogen houdt, kun je je andere gevoelens en gedachtes veel meer loslaten.

Ik heb het geleerd vanuit een parallel met rijtechnisch dingen oplossen: tegen een paard moet je ook niet zeggen wat je niet wilt, maar juist wat je wél wilt. Dus niet: nee stout paard, nee niet harder, nee niet linksom, maar: ik wil graag nu weer wat rustiger, ik wil hier graag rechtsaf. En zo dus ook voor mezelf. Niet: hij gaat struikelen en dan val ik, maar: hij gaat hier heel mooi gedragen rechtdoor en aan het eind maken we een ontspannen overgang.

Dit heeft mij erg geholpen. Is nog steeds moeilijk, want de 'wat-als' attitude zit er gewoon diep in, maar het helpt mij wel degelijk.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 01:18

superpony schreef:
Voor je zit kan je misschien eens kijken naar een clinic met zo een joker paard. Die zijn wel door het hele land en kan zoveel schelen dat iemand eens puur naar je zit kijkt.

Een goede zit geeft ook weer veel vertrouwen. Het is voor jezelf fijner, maar ook voor het paard en dat ga je merken. En stel dat een paard onverhoopt schrikt of zich verstapt gaat een ontspannen zit je meer helpen dan een gespannen houding.

(...)

Als ik trouwens lees dat je moeite hebt met het halsstrekken vanwege het missen van contact zou ik sws een goede zitles aanbevelen. Of zoek eens naar filmpjes op youtube. Heel veel oefeningen zijn thuis zonder paard te doen.

We gaan volgende week wel meemaken hoe goed of slecht mijn zit is. Als ik haar met lange teugel die volte niet goed doorkrijg, gaan we daar inderdaad verder op oefenen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 15:54

Vandaag die F10 gedaan. Natuurlijk ging er nog een hoop niet naar wens. Zoals je mag verwachten val ik soms terug in oude fouten als het pittig wordt. Zo ging ik weer met open handen rijden, terwijl juist hier (volte 10 meter vanaf de X) gesloten vuisten absoluut nodig zijn. Volgende week ongetwijfeld beter.

Mijn zit is dan weer veel beter dan ik gedacht had! Die grote volte met halsstrekken bleek geen enkel probleem te zijn. In het niet zo verre verleden klapte ik nog weleens in elkaar als ik het eng of moeilijk vond worden, maar daar is nu geen sprake meer van.

Enfin, ik wil niet elke week een update blijven geven, maar de moeilijke proef van vandaag heeft me verschillende inzichten gebracht. Waarvan akte.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 22:08

Vandaag een nieuw hoofdstuk in mijn paardenstress-saga: ik mocht eens op een ander paard rijden. Dat vond ik een leuk, maar ook een eng idee: ik ben mijn vaste paard zo gewend dat alles wat een beetje anders is me van de wijs kan brengen. Ik heb in IJsland op een vreemd paard gezeten, maar ijslanders zijn een stuk kleiner en bovendien was dat een ritje voor absolute beginners, met een extreem laag tempo. De vorige keer dat ik op een ander paard van deze hoogte zat, deed ik er minuten over om op te stappen, en nog eens minuten voor ik durfde weg te rijden...

Dat laatste was nu alvast niet aan de hand: opstappen en in beweging gaan ging moeiteloos. Maar bij de draf werd het andere koek. Ik schoot zonder het te willen of merken in mijn oude reflexen: naar voren vallen en niet behoorlijk gaan zitten in het lichtrijden. Bovendien heeft dit paard de neiging om naar voren te vallen; het hoofd hoog houden is van belang. Daar moest ik erg aan wennen. Ik stond echt duizend angsten uit. Waar ben ik in godsnaam aan begonnen, ging het door mijn hoofd...

Toch waren er ook pluspunten. Om te beginnen dat ik überhaupt ben opgestapt, en iets gedaan heb dat op rijden leek. Ten tweede had ik geen moeite om haar te sturen: mijn zit was toch niet zo slecht of ik kreeg haar zonder moeite een slangenvolte door.

Volgende keer dat ik weer op haar zit laat ik me wel fotograferen. Dan kunnen jullie me eindelijk eens als de Prins op het Witte Paard zien. Of, om het wat minder hoogdravend uit te drukken: met de schimmel tussen mijn benen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:41

Wat een leuke updates! Je bent goed bezig zo te lezen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:49

Ik vind het helemaal leuk om je updates te lezen en weet: je bent niet de enige die het (een tikje) spannend vindt, dat paardrijden. Een paard is tenslotte geen fiets met haar maar een levend wezen met een eigen persoonlijkheid.

Ik vind je stoer want je hebt het toch maar mooi gedaan. Je doet het in je eigen tempo, er is geen goed of fout. Dit hoort bij jou en als je terugkijkt naar wat je al gedaan hebt, hoe je gegroeid bent, mag je best trots zijn op jezelf!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:38

Hier een zelfde ervaring, weliswaar een beetje anders. Ik heb mijn paard 7 jaar gehad, eenmaal we ze gekocht hadden bleek dat we een beetje bedrogen waren door de verkopers en paardlief was helemaal niet zo braaf als ze deden uitschijnen :')
Ik had nu ook het gevoel dat ik na 7 jaar nog steeds op hetzelfde niveau bleef plakken omdat ik meer bezig ben met brandjes blussen dan wat anders. En ook, ik werd er erg onzeker van, ik hoorde van andere mensen ook dat ik een aardig stukje kon rijden, maar dit paard heeft bij mij alles in twijfel getrokken.
Hierdoor hebben we beslist om ze te verkopen, want de stress en angst elke keer zijn ook niet handig.
Ik ga dus voorlopig weer vertrouwen opbouwen op een manege met brave paarden, en mezelf weer leren ontspannen op verschillende paarden. Ondertussen zoeken we een jonkie waarmee ik al het voorwerk kan doen en dan zadelmak laten maken zodat ik bijna 100% zeker ben wat er in het verleden met hem gebeurt is.
Angst is een raar iets en ik ben blij om te lezen dat je al mooie stappen hebt gezet!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 17:10

Januari; de wedstrijd begint in zicht te komen. Helaas is er nog wel een kinkje in de kabel: het schijnt dat de FNRS en de KNHS in een vechtscheiding liggen. Daardoor heb ik nog geen paardenpaspoort, want mijn manege weet nog niet bij welke ouder ze gaat wonen.

In december heb ik me geconcentreerd op dat andere paard. Daarmee ben ik nog niet op het niveau van proefjes rijden (want: ik durf geen galop). Vandaag zat ik weer op mijn oude vertrouwde paard dat ik zo goed ken. We hebben de F5 gedaan, die ik straks ook moet rijden. Ik was even bang dat ik het zou zijn verleerd, maar geen centje pijn. Zelfs als ik het toch een beetje spannend vond (nog steeds die voltes in galop) had ik de tegenwoordigheid van geest op goed te blijven zitten en de teugeldruk normaal te houden. Dat is belangrijk: het betekent dat ik écht iets geleerd heb afgelopen jaar, in plaats van steeds maar rond hetzelfde niveau ben blijven schommelen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 22:37

Even een schopje omhoog: vandaag heb ik mijn eerste officiële proefje ooit gereden! Een F5, want dat is het vereiste instapniveau. Verre van vlekkeloos natuurlijk, zoals dat hoort bij een debuut. Maar het winstpunt is binnen!

Ik ben nog steeds bang; daar kwam de wedstrijdstress nog bovenop. Dat heeft het rijden geen goed gedaan: ik merkte dat mijn paard een paar keer lichtjes struikelde, wat ze anders nooit doet. En toen ik op een halve grote volte moest aangalopperen, ging ze stappen... Maar goed, op dit niveau is een jury altijd erg coulant. Dus als je een fout corrigeert, wordt je dat niet echt aangerekend. Ik kreeg wel een aanmerking over mijn houding. Naar voren klappen blijft een probleem, dat groter wordt naarmate ik minder controle ervaar.

Maar uiteindelijk is het net gegaan zoals altijd. Ik heb nog nooit spijt gehad dat ik op een paard ben gestapt; nu ook niet. In mei is er weer een wedstrijd. De regels eisen dat ik dan nog een keer F5 rijd. Dan gaat het vast veel beter, want dan heb ik letterlijk alles al een keer meegemaakt.