[VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:14

Doet hij het ook goed in de groep Narcissa? :)

Fijn hoor dat hij zo op zijn gemak is en het zo gezellig allemaal mee leert! En vast en zeker ook een verademing na Jóna die op hele ''normale'' dingen al vastliep. Kan me goed voorstellen dat je gigantisch geniet :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 12:18

Hij doet het heel goed in de groep :D Enkel de vragen om spelen (van de pony) of groomen (van de Tinker) worden nog resoluut afgewezen, maar dat komt vast nog wel.
Enige puntje is dat hij niet erg onder de indruk is als de rest hem weg wilt. Hij trekt nog net geen wenkbrauw op van "doe eens normaal joh, ik sta hier gewoon en doe niks mis". Anderzijds zoekt hij zelf geen problemen op. Erg zelfstandig, zolang de kudde in het zicht is, is hij tevreden (ook als ze allemaal aan de andere kant van de wei staan).

Het is zeker een verademing! Ik merk nu ook hoeveel ik onbewust toch continu op mijn hoede was bij Jona. Dingen waar ik me bij Ismoli geen zorgen om maak, waar ik bij Jona met exact hetzelfde gedrag echt wel actie ondernam. Ismoli draait zich bijvoorbeeld wel eens graag om en parkeert zijn kont zo ongeveer onder mijn neus om te vragen om zijn staart te krabben. Als Jona dat deed, liep ik even om zodat ik terug bij haar hoofd stond. Aan die kleine dingetjes merk ik het heel erg.

Ismoli is gewoon echt het tegenovergestelde. Maakt zich nergens druk in, vindt alles prima. Heel gemakkelijk en gemoedelijk in omgang. Enkel dat geduld haha, maar hij mag toch wel ergens laten blijken dat hij wel degelijk nog jong is :D Hij is op sommige gebieden al braver of stoerder dan Skola en dát wil wat zeggen want Skola staat hier echt op een voetstuk...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:18

Je hebt bij Fjolnir gezien wat er bij die Solbergjes gebeurt als je ze te lekker kriebelt he ;) Daarop ben je vast voorbereid. Dan tillen ze hun achterbeen op, en opzij, zodat je er wat beter bij kunt :))

Het is in álles een wereld van verschil, een paard vanuit een fijne basis, of vanuit ''wat anders''. Dat heb ik ook wel ontdekt met mijn tweede jonkie meneer Rafiki..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 16:32

Wees maar zeker haha. Ismoli draait echt 180° om en loopt dan heel voorzichtig achteruit tot zijn kont tegen mijn buik staat: daar kriebelen graag! En dan gaat dat lipje alle kanten op :D Vorige keer viel hij zelfs in slaap haha.

Het is dag en nacht verschil... Ik durf met hem ook meer en gekker te doen, want ik weet dat hij er toch niet op vastslaat. Integendeel, dat vindt hij alleen maar leuk en gezellig. Week of 2 geleden stond hij even in de bak, ik was aan het wachten op de smid. Hij had gemest dus ik nam de spullen om het op te ruimen. Méga interessant volgens Molleke, die kwam aan alle kanten inspecteren. En toen stak hij compleet onverwacht zijn hoofd tussen mijn benen en tilt me zo een stukje omhoog. Geen paniek toen hij dat gewicht op zijn nek kreeg: koppie terug omlaag, baas weer met 2 voetjes op de grond en iedereen blij. Clown. Ik heb hem verteld dat ik heel erg uitkijk naar onze ritjes samen maar dat het nog een paar jaar te vroeg is voor zijn carrière als rijpaard :')

Mijn vriend noemt het al de perfecte match tussen ons. Zelf durf ik dat (nog) niet zo stellig te zeggen, maar ik ben in ieder geval wel gek op hem :D <3 Het is een karaktertje die je regelmatig laat lachen en verder zo ontzettend lief en voorzichtig met je is, helemaal wat ik nodig heb nu.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 16:00

Helaas heb ik iets moeten doen dat ik liever niet had moeten doen. Arme Ismoli krijgt het wel voor zijn kiezen :(

De stal bleek al snel niet te zijn wat ze zeiden. Een hoop loze beloftes en leugens. Spijtig genoeg op een manier die het paardenwelzijn schaadt.

Dus weer op zoek. Uiteindelijk iets gevonden wat me aansprak. Vorige week is hij overgegaan naar de nieuwe stal.

24/7 buiten in deze regio heb ik opgegeven, maar hij komt van het eerste ochtendgloren tot het laatste avondrood naar buiten. Daar kan ik mee leven. Molleke gelukkig ook, hij gebruikt de staluren om heerlijk wat hooi naar binnen te werken en te dutten. Hij staat nu op een dik pakketje vlas ipv een armzalig opgestrooide strostal. Hij krijgt genoeg hooi, er is altijd nog wat over (hij eet ook wel heel erg op het gemakje). En ook met slecht weer of hartje winter gaan ze gewoon de wei op, niet in een kleine paddock :D

Ismoli is met voorsprong het makkelijkste paard dat ik ooit gehad heb met trailerladen. Hij liep er zo, van de eerste keer, zonder enige twijfel in!

Op de nieuwe stal werd hij al snel vriendjes met een Haflinger. Na 2 dagen hebben we ze maar bijeen gezet, ze deden alles al samen met een draadje ertussen. Er komt nog een KWPN bij, maar die is nog niet overtuigd dus daar staat wel nog een draadje tussen.

Afbeelding

Ook dit heeft hij allemaal weer erg goed opgepakt. Het is bizar wat een aanpassingsvermogen dit dier heeft. Hij is zijn gewicht in goud waard!

Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:05

Oh vreselijk van die andere stal. Gelukkig sta je nu goed.
Dat koppie op de laatste foto, zo lief :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 16:34

Goddank! Nu kan ik weer met een gerust hart naar stal. Jammer dat ze niet meteen eerlijk waren, dan was ik er nooit gaan staan...

Ik ben weer heel trots op mijn kleine Ismoli. Wat heb ik toch een topper :D

Vandaag zijn we voor het eerst alleen gaan wandelen. Een kort stukje, want geen andere paarden in het zicht hebben is nog een dingetje.

Hij vond het duidelijk heel spannend, maar bleef heel braaf en luisterde goed. Een paaltje half in de sloot was raar (snurk snurk), dus dat meteen als trainmomentje gebruikt. Hem gevraagd om dichtbij te komen, te kijken en te snuffelen. Daarna was het oké :)

Ik had geen beter paard kunnen treffen <3

Afbeelding

Na het wandelen als beloning even grazen in het dikkere gras

Afbeelding

Het wordt een teddybeer :o

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:19

Achjee, wat rottig dat je op zo'n rottige stal terechtgekomen was.

Gelukkig nu een fijner plek! hij ziet er lekker fluffig uit :+: Ik hou van Fluff!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 16:47

Heel veel fijnere plek, ik ga weer met plezier en zonder zorgen :D
De langere reistijd neem ik er met liefde bij.

Hij wordt nog fluffier haha, niet normaal wat een vacht dat dier krijgt...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 22:40

Ismoli en ik hebben een tijdje geleden een shoot gehad. Er zijn hele leuke foto's uitgekomen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas met de overgang naar voordroog op de nieuwe stal toch wat mestwater. Hij krijgt nu graszaadhooi. Wat een fijne, meedenkende staleigenaars :D Ik geef hem ter ondersteuning ook probiotica bij.

Vond zijn billen en staart toch wel erg vies worden dus die even met lauw water gewassen. Nog nooit zo'n braaf paard gehad bij het wassen... Is er überhaupt iets waarin hij níét uitblinkt, behalve zijn gebrek aan geduld? Er kunnen heel veel volwassen paarden een voorbeeld nemen aan dit jonkie.

Voor de 4e keer op de poetsplaats en de slimmerd heeft nu goed door wat de bedoeling is. Mocht zelfs even weglopen om het hooi in de stal bijeen te rapen. Hij gooit het heel de stal door maar eet het uiteindelijk wel allemaal op, raar paard :')

Afbeelding

Wat een lief snoetje heeft hij toch <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 23:49

Fijne berichten. Je puppypaard leert zo al een hele hoop. Jullie zien er beiden heel tevreden uit.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 06:49

Leuk verslag!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:53

Wat een leuk paardje, daar ga je vast veel plezier van hebben.
Ik vraag me wel af of zo'n jong dier genoeg uit graszaad hooi kan halen om lekker te groeien. Ik heb ooit wel graszaadhooi bijgevoerd maar begreep toen dat het niet geschikt was als volledig rantsoen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 17:38

Senna21, het vertrouwen tussen ons zit ook al erg goed. Ik had verwacht dat dat langer zou duren. Ik heb bij hem een gevoel dat ik niet vaak heb, hét gevoel zeg maar. Tot nu toe enkel met zijn groottante Skola gehad. Ik ben heel blij dat ik voor hem heb gekozen.
Hij draait hier eigenlijk als volwaardig paard mee in alles en leert zo een heleboel, wat ik ook erg belangrijk vind. Uitgezonderd het trainen natuurlijk, daar is hij nog veel te jong voor. We gaan wel soms een klein stukje wandelen, leert hij meteen het verkeer kennen :)

Dankjewel imaudy!

Swift, dat klopt deels. Het kan wel met een vitaminebrokje bij sobere paarden. We zijn wel van plan om of over te gaan op weidehooi, of het voordroog er heel langzaam tussen te mengen zodat zijn darmen er heel rustig aan kunnen wennen. Hij heeft naast het groeien nogal de neiging om snel af te vallen, hij is nu eindelijk op gewicht na een zomer vol vet gras bij zijn fokster en dat wil ik graag zo houden... Hij krijgt ook sowieso elke dag zijn veulen vitaminebrokjes zodat hij geen tekorten opdoet :)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 18:43

Ismoli <3. Wat is hij groot geworden zeg. Goed om te lezen dat het goed gaat met jullie

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 22:58

Op 1 november wordt hij 1,5 jaar... Wat vliegt de tijd toch ook. Met mij gaat het nog niet 100% helaas, nog wel pijn (december weer controle, kijken of het aan het titanium kunstwerkje ligt) en de conditie krijg ik niet opgebouwd. Ik mag wel weer een paard gaan rijden, dat deed in het verleden wonderen voor de conditie dus fingers crossed :)
In vergelijking met jou heb ik natuurlijk helemaal niks te klagen ;) Hoe gaat het met jou ondertussen?

Ismoli is een engeltje gelukkig :D Iedereen staat echt versteld wat een lief, braaf paard hij is. De goedheid zelve. Hij werkt in alles zo ontzettend goed mee dat je vergeet dat hij eigenlijk nog piepjong is... Hij gedraagt zich zo volwassen. Heel bijzonder dier. Ik kus mijn beide handjes met hem, ik heb geluk dat ik zo'n geweldig paard tegenkwam <3 Terwijl ik niet eens op zoek was haha

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:14

Je hebt echt een paard van Goud, en wat een prachtige foto's van de fotoshoot. <3

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:13

Narcissa schreef:
Op 1 november wordt hij 1,5 jaar... Wat vliegt de tijd toch ook. Met mij gaat het nog niet 100% helaas, nog wel pijn (december weer controle, kijken of het aan het titanium kunstwerkje ligt) en de conditie krijg ik niet opgebouwd. Ik mag wel weer een paard gaan rijden, dat deed in het verleden wonderen voor de conditie dus fingers crossed :)
In vergelijking met jou heb ik natuurlijk helemaal niks te klagen ;) Hoe gaat het met jou ondertussen?

Ismoli is een engeltje gelukkig :D Iedereen staat echt versteld wat een lief, braaf paard hij is. De goedheid zelve. Hij werkt in alles zo ontzettend goed mee dat je vergeet dat hij eigenlijk nog piepjong is... Hij gedraagt zich zo volwassen. Heel bijzonder dier. Ik kus mijn beide handjes met hem, ik heb geluk dat ik zo'n geweldig paard tegenkwam <3 Terwijl ik niet eens op zoek was haha

Het is een geschenk uit de hemel zo te lezen. Ben nog altijd zo blij voor je!

Vervelend om te horen dat je nog altijd last hebt en het opbouwen van conditie niet goed lukt :(. Paardrijden biedt hopelijk de oplossing
Met mij gaat het ook nog niet 100%. In juli zijn er foto's gemaakt en die zagen er goed uit, maar ik heb sinds mei pijnklachten en dat waren pijnklachten die mijn fysio en ik zelf niet helemaal konden linken aan iets. Dat heb ik op de poli wel gezegd, toen heeft mijn orthopeed voor de zekerheid (en om mij gerust te stellen) een extra CT aangevraagd. Ook daar was niks op te zien, dus hij zegt dat het overbelasting/irritatie is van mijn quadriceps door de platen. Kan natuurlijk, maar mijn fysio en ik vinden het gevoel en vooral de momenten waarop ik juist last krijg en het gevoel van pijn eigenlijk niet bij overbelasting passen, dus ja het zit me ergens niet lekker, maar met goede beeldvorming kan je verder ook niet zo heel veel meer doen. Ik blijf dus wel in follow-up, moet in februari weer naar de poli, omdat als de pijn blijft het verwijderen van de platen de enige oplossing is. Mijn orthopeed wil mijn platen alleen het liefst 2-3 jaar laten zitten, dus ze kunnen er op zijn vroegst pas in juli 2025 worden verwijderd. Dus ja, bij mij is het boek helaas ook nog niet gesloten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 23:55

Dankjewel Sigg :D Ik ben er erg blij mee, we gaan 1 laten inkaderen.

Leintje, dat is hij zeker :D Ik heb nog maar bij 1 paard echt de sterke gevoelens gehad die ik bij hem heb. Mijn lieve Skola, nu een sterretje in de hemel. Zijn groottante trouwens. Ze lijken erg veel op elkaar, al is Ismoli wel veel dapperder en gemoedelijker. Hij vindt echt alles leuk en gezellig waar Skola het echt wel (terecht vaak) liet weten als ze het niet eens was. In Molleke is gewoon geen greintje twijfel of negativiteit geïnstalleerd :') Alles en iedereen is leuk en interessant. Hij is perfect.

Jammer om te horen dat het met jouw revalidatie ook nog steeds niet goed gaat :( Wat voor pijnklachten heb je? Mag ook in PB als je dat fijner vindt. Bij mij is het vooral langdurig op het been liggen. Dan word ik huilend wakker van de pijn. Het kraakt ook als een gek als ik het gebruik als spilbeen bij longeren maar dat voelt raar genoeg wel lekker aan. Alsof er een mini verdoving wordt ingeprikt ofzo. Echt een gevoel van opluchting.
Ik ben geen arts ;) maar ik vraag me af of ze overwogen hebben om een MRI te doen? Dat geeft een beter beeld dan enkel CT denk ik.
Hier in december kijken of het eruit gaat. Moest sowieso 1,5 jaar blijven zitten. Ik heb er alleen heel veel schrik voor dat het beetje conditie waar ik hard voor gewerkt heb dan ook weer pleite is. Ik moet dan minimaal 4 weken op krukken. Wat een ellende zo'n femurbreuk...

Vandaag heeft Ismoli kennisgemaakt met de osteopaat. Buiten een paar ongeduld momentjes heeft hij zich voorbeeldig gedragen. Linkervoorbeentje zat een beetje vast, verder alles op en top in orde. Ze vond hem wel érg recht voor zijn leeftijd, hij heeft totaal geen voorkeurskant. Molleke vond het wel aangenaam, we mochten niet meer weg xD

Na de behandeling weer lekker grasjes eten :)

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 16:54

Worden jullie paarden ook zo fluffy?

Ismoli wordt echt een hele schattige teddybeer

Afbeelding

Hij heeft leren worteltjes eten. Meteen wat schriktraining met het zakje gedaan. Was weinig schrik dus weinig training :))

Afbeelding

We hebben ook zijn kaptoom gepast. Ik vind het aangenamer om hiermee te gaan wandelen. Over 2 jaar kan er ook een bit aan, soort Micklem voor IJslanders

Afbeelding

We breidden het meteen maar uit met een beetje gek doen :') Moli was niet onder de indruk

Afbeelding

En we hebben gevierd dat hij 1,5 werd met een heel lange verwenbeurt :D Daarna was hij moe en was het dutjestijd

Afbeelding

De staleigenaars zijn bijna even verliefd als ik haha. Je hebt echt nooit problemen met dit paard, altijd superbraaf en een echte gentleman <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:31

Afbeelding

Ismoli doet zijn naam eer aan! Klein ijsblokje

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:22

Geweldig leuk paardje heb je gekocht en mooie rug en sound. Mooi ook.
Helemaal blij gelezen. Dus kom af en toe wel eens binnen vallen om bij te lezen. Hahahahahaha dit wordt een hele knapperd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 16:21

Dankjewel Pien :D

Wat is Moli toch een brave goedzak <3 Vrijdag weer wezen wandelen. Voor het eerst een jeep met rammelende aanhanger tegengekomen. Ik had hem net aan de kant gezet voor een plukje gras, hij keek nog niet eens op.

Daarna een paar vuilbakken gepasseerd, die vond hij wat gek. Dus ik vroeg hem om te komen kijken. Hij snuffelde, verkende het met zijn lippen en binnen een minuut was de gekke bak veilig verklaard :)

Hij is zó knap, vanbinnen en vanbuiten <3

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag was ik jarig en kwam een kennis kennismaken met Ismoli. Als een expert wond hij haar om zijn hoefjes... net als alle anderen :') Iedereen die hem kent, vindt hem geweldig. Sorry jongens, deze gaat het erf echt niet af :D

Eindelijk nog eens een foto van ons samen. Ik ben meestal alleen bij de paarden, dus die zijn zeldzaam.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:31

Twee leuke koppies

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 17:26

Zo trots op mijn kleintje <3 <3 <3
Elke keer als je denkt dat het echt niet beter kan worden, bewijst hij gewoon het tegendeel...

Vorige keer op wandeling vond hij de buitenstaande vuilbakken wat raar, dus ik heb hem gevraagd ze te komen bekijken. Vandaag ging hij al zelf op inspectie :') "Kijk vrouwtje, die dingen zijn interessant, beweegt maar doet niks!"

Maar dan... Drukte op de weg. Ismoli is nog niet bekend met groot verkeer. En toen kwamen er 3 vrachtwagens, 2 tractors en een wegenwerkvoertuig dat even breed was als de weg. Over vuurdoop gesproken :wow: Maar Ismoli was de nuchterheid zelve en deed gewoon helemaal niks :D Flinke vent!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 21-11-24 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt