Rekening houden met paarden? (discussie)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:35

Lot schreef:
Ik denk dat veel mensen zich ook aan ruiters ergeren omdat die lang niet altijd even hoffelijk zijn.


Dit is absoluut waar! Ik bedank mensen altijd als ze voor mij hun auto aan de kant zetten, hun hond aanlijnen of op een andere manier rekening met me houden.
Ook al geeft Yorghos geen moer om dat soort dingen, ik probeer toch altijd iets vriendelijks tegen die mensen te zeggen. Ik hoop daarmee te bereiken dat ze dit soort dingen blijven doen.
Helaas hoor ik ook geregeld dat ruiters gewoon zelf weinig rekening houden met anderen. In volle galop door het bos denderen en al schreeuwend wandelaars op hun komst attenderen. Dat zijn dingen die imo gewoon niet kunnen. Hiermee jaag je anderen tegen je in het harnas en je bereikt er alleen maar mee dat mensen ook geen rekening meer houden met jou als ruiter.
Ik probeer me altijd zo netjes mogelijk te gedragen in het verkeer. Ik ben me er steeds van bewust dat ik tot een groep verkeersdeelnemers behoor waar de meeste mensen geen hoge pet van op hebben. Een beter "imago" van de paardensport begint bij jezelf!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:35

ik rij al mijn hele leven buiten en ik kan me in veel van de genoemde reacties hier goed vinden. ik erger me aardig vaak aan andere weggebruikers, de ene keer een automobilist, maa rnet zo goed aan mensen met honden en vooral ook aan andere ruiters.

ik woon vlakbij het strand dus dan wee tje al dat je vaak mensen tegenkomt op een mooie dag. vrijwel iedere hond op het strand loopt los, vliegt op je paard af en die mensen doen er of niks aan, of ze hebben de hond totaal niet onder controle. dan is mijn standpunt heel simpel: koop een lang touw en laat hem daaraan rennen, hij is een gevaar. mijn paar schrikt er niet van, maar een hond hoort te luisteren. (paard net zo goed) ik ben echter al zovaak de meest asosiale mensen tegengekomen. een aantal voorbeeld uit de praktijk:

hond hangt in staart van mijn paard. paard nog steeds netjes stil, ik waarschuw voor trappen en die vent gewoon lachen en niet ze hond terugroepen of weet ik het wat. ik nogmaals waarschuwen, tis niet mijn vernatwoording als er wat gebeurd. reactie: als mijn paard trapt ben ik fout. ik zeg nou dat denk ik niet en ik denk ook niet dat je hond het na verteld als hij trapt. na wat ruzie toch maa rhond terug gefloten.

ik rij op het strand met 2 andere van stal. we rijden gezellig stappend naast elkaar langs de vloedlijn, en zien 2 ruiters naderen, met zo te zien redelijk wakkere paarden. we blijven dus netjes stappen, en nemen de teugels wat aan. de ruiters zijn ons nog geen 2 meter voorbij, of ze schoppen de sporen erin, pleuren de teugels los en vliegen er in rengalop vandoor. (mijn idee was een flinke dosis sportbrok erin gedonderd, paarden vermoedelijks tilgestaan, zijn typische zondagsruiters, hooop hulpteugels erop en met mega sporen. trouwens in hun wegscheuren reden ze nog haast 2 voetgangers omver ook!!!) gevolg: mijn paard recht overeind (hij reageert normaal nooit ergens op!!), de paarden van beiden vriedne over de zei. nou en dat zijn doorgaans superrustige dieren. hieruit blijkt dus dat je als ruiter een andere ruiter duidelijk in de problemen kan brengen, al zit je op nog zo'n mak paard)

idd herken ik ook de situatie van mensen in het ruiterpad, ik betaal dik 70 piek per jaar om in het ruiterpad te mogen rijden, vervolgens kom ik in galop aan , moet noodstop maken, en ze gaan me nog vrolijk uit staan kafferen ook!!


kortom, je ergerd je altijd wel aan iemand, ongeacht wat voor verkeersdeelnemer het ook is. ik ben echter zeer dankbaar voor mijn ervaring inmiddels en mijn superpaard wat overal met een superkoelte op reageert

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:37

manic schreef:

Derde scenario. Ruiter rijdt paard niestvermoedend in het bos. Lang teugeltje, lekker relaxed. Op een gegeven moment moet hij een fietspad kruisen waar -net- een klein meisje op een fietsje met erg luidruchtige zijwieltjes aan komt rijden. Resultaat: Paard in de stress.



Wat wil je hier precies mee zeggen? Neem niet aan dat je het kind de schuld geeft?

manic

Berichten: 6996
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:46

Precies. Dat mensen in hun onschuld situaties kunnen creeren die voor een ruiter best lastig op te lossen zijn.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:11

Misser"]
[quote="manic schreef:

Derde scenario. Ruiter rijdt paard niestvermoedend in het bos. Lang teugeltje, lekker relaxed. Op een gegeven moment moet hij een fietspad kruisen waar -net- een klein meisje op een fietsje met erg luidruchtige zijwieltjes aan komt rijden. Resultaat: Paard in de stress.



Wat wil je hier precies mee zeggen? Neem niet aan dat je het kind de schuld geeft?
[/quote]

ik vind in dit geval eerlijk gezegd de man fout. ik stap buiten wel met lange teugel, omdat mijn paard vrijwel nooit schrikt (ik kan met hem langs werkende graafmachines rijden, traktors alles. maar heb toch mijn teugel altijd zo dat ik hem snel opgepakt heb indien nodig (heb hem dus nooit helemaal los, want je moet wel alert blijven

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:21

Ragne schreef:
Hiervoor is toch mede het ruiterbewijs in het leven geroepen?
ik heb tijdens die cursus geleerd, niet alleen hoe ik me moet gedragen met een paard in het verkeer/buiten/etc. maar ook hoe andere mensen op paarden reageren. Misschien niet allemaal examenstof, maar wel superhandig.


Ja, jij hebt dat wel geleerd bij je ruiterbewijs. Net als ik bij mijn koetsiersbewijs. Maar de automobilist? Hoeveel paardeninfo zit er in de lesstof en de examenvragen van de gemiddelde automobilist? Je mag blij zijn als het toevallig een keer genoemd wordt!

En heel veel stadsmensen hebben nooit wat met paarden te maken, die zien een paard als een soort fiets met haar
Dus wat dat betreft kun je het hen ook niet altijd kwalijk nemen!

Nu er steeds meer (recreatie) ruiters en menners komen zou er eindelijk eens meer goede voorlichting moeten komen. Verplichte stof bij rijexamens etc.

Een jaar of wat geleden zag ik in het blaadje van de KNHS aangekondigd dat er dat jaar een grote voorlichtingscampagne over paarden in het verkeer voor automobilisten en ander verkeer zou komen. Daar heb ik dus nooit wat van gemerkt. De enige plek waar dat in het nieuws kwam waren paardentijdschriften e.d. Dat schiet dus ook niet op.

Op zich reageren de meeste mensen best goed als je ze uitlegt hoe een paard denkt, alleen heb ik geen zin om dat iedereen altijd hoogstpersoonlijk uit te gaan leggen als ik buiten rijd, net zomin als de meesten van jullie waarschijnlijk Schijnheilig

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:35

ik vind het niet zo'n probleem
als er honden lopen of auto's die hard voor bij komen

wat ik wel een keer heb meegemaakt
er komt een scooter aan rijd op de verkeerde weg helft
en rijdt recht op mijn paard af ik liep er naast en bleef dus stil staan
maar mijn paard dacht dat de scooter hem ging raken dus sprong de andere weg helft met zijn achterkant op
op dat moment gaat de scooter ook opeens opzij
en klapt dus zo tegen mijn paard zijn achterbeen aan

de scooter viel om kinderen lagen op het pad
en ik vraag nog of het gaat enzo
gaan ze me lopen uitschelden dat ik me paard niet ken houden
dus ik zeg ja maar jullie moeten op je eigen weg helft blijven
zeggen ze ja we wilde gewoon een geintje maken
en er dan net optijd omheen schieten

dus ik zei nou dat komt er dan van je geintje en liep gewoon door
daar kan ik me dan wel aan ergen

gelukkig had mijn paard niks
hun ook niet alleen de scooter zag er niet meer zo lekker uit
eigen schuld dan maar hoor

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:44

Ik pak het btw tegenwoordig anders aan (bij gebrek aan een paard wat schopt).. als ik merk dat er een hond mn paard achtervolgt draai ik om en ga achter die hond aan, HUMOR! Moet je ze dan zien rennen naar hun baasje. Als de baas dan uit schrik zn hond aanlijnt bedank ik vriendelijk.
Mocht er een verontwaardiging worden uitgesproken dan leg ik vriendelijk uit dat de hond mijn paard achterna zat en dat ik hem even terug kom brengen voor ze hem kwijt zijn, tevens leg ik even uit dat paarden vaak schrikken van dergelijke hondjes-akties en vaak begrijpen ze dat wel en beloven beterschap, naja dat hopen we dan maar.
Gelukkig mogen ze van 1-4 tot 31-10 niet meer met de hondjes wandelen dus dan hebben we er even geen last meer van.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:13

wkoekoek schreef:
Hmm.. hier hebben sloffie en ik laatst nog ruzie over gehad met een automobilist Boos! Hij reed achter ons en ik was bezig opzij te gaan (ofir kan nou eenmaal geen zijwaarts Scheve mond ) zat ie de hele tijd met zn voet op het gas en gas te geven. Daar werd ik niet heel blij van en toen hij langs reed heb ik heel subtiel mn vinger omhoog gestoken. Kon hij niet waarderen, en ging een 'discussie' aan over of wij dachten dat de hele wereld van onze was blabla...


Tsja maar hier kan je ook van maken dat het niet verantwoord is dat jij op de weg rijdt omdat je je paard niet opzij krijgt indien nodig... (nou gedroeg de automobilist zich hier natuurlijk ook niet, maar ff een voorbeeld)

Eigenlijk wil ik hiermee zeggen dat je wel op andere mensen kan gaan lopen zeuren, maar dat je ook zelf ervoor moet zorgen dat je paard aan bepaalde dingen gewend is en dat je hem ook onder controle kunt houden, mocht hij ergens van schrikken.
Verder denk ik ook dat heel veel mensen juist nĂ­et weten hoe snel een paard schrikt.