Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:30

anjali schreef:
Het topic is uit de actuele berichten verlopen dus je moet toch even op zoek.Er zijn hierover talloze topics op Bokt geweest. Het is natuurlijk zo dat hier geen wettelijke voorschriften voor zijn dus de leaser en de verleaser moeten er samen uitkomen zodat ze allebei tevreden zijn.

Ik snap niet zo goed wat er moeilijk aan is even een link te delen? Ik heb al gezocht maar kan het desbetreffende topic niet vinden.
Bedankt voor de moeite iig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:59

Humpiedumpie schreef:
anjali schreef:
Het topic is uit de actuele berichten verlopen dus je moet toch even op zoek.Er zijn hierover talloze topics op Bokt geweest. Het is natuurlijk zo dat hier geen wettelijke voorschriften voor zijn dus de leaser en de verleaser moeten er samen uitkomen zodat ze allebei tevreden zijn.

Ik snap niet zo goed wat er moeilijk aan is even een link te delen? Ik heb al gezocht maar kan het desbetreffende topic niet vinden.
Bedankt voor de moeite iig.

Daardoor heb ik die link ook niet meer! Na enige tijd zakken ze nl. weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:42

Het enige recente topic is deze, die is nieuwer.

anjali @ [PP] Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Daarbij was het het 2e topic dat je tegenkomt als je op lease zoekt. Het 1e was deze. Maar die ander is later aangemaakt, dus was die reactie logischer geweest in dat nieuwe topic. Hier staan juist veel meer voorbeelden en ervaringen in.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 15:43

Ik negeer even de rode letters :Y)

Met mijn super lieve bijrijder ben ik bezig een lease contract op te zetten. Ik ga namelijk aankomende oktober beginnen met mijn stage/scriptie en zal doordeweeks weinig tijd hebben om ook nog het paard te doen. We hadden vooraf afgesproken dat ik iemand voor mijn paard zocht die wilde beginnen als bijrijder, maar uiteindelijk kon gaan leasen.

Ze betaalt nu €50 per maand voor 3x in de week. Ze heeft nu vrijwel evenveel vrijheid om te doen met het paard wat ze wil als met een lease, alleen gaat ze dan naar 5x in de week. De weekenden doe ik zelf.
Die €50 was afgesproken omdat ze toentertijd nog €100 betaalde voor haar andere bijrijdpony, maar die kost haar inmiddels niks meer (oudje en zo afgesproken met de eigenaren). Ik wilde haar het liefst €75 vragen maar dus uitgekomen op iets minder.

Nu gaat ze leasen en zijn we het eigenlijk overal over eens, behalve een geschikte vergoeding. Ik stelde €200 voor, waarna zij kwam met een vooraf bedacht maximum van €150. Dit had ze overlegd met veel mensen/ruiters om haar heen en sommigen zeiden zelfs dat ze aan de hoge kant zit. Terwijl ik (en mijn ouders) eigenlijk hoger hadden gehoopt te vragen. Wij betalen nu €375 p/m aan stalling, alle overige medische kosten en hoefsmid e.d. blijven voor onze rekening.

Wat is in dit geval redelijk? Voet bij stuk houden of een compromis sluiten bij bijvoorbeeld €170 p/m? Het betreft een sportpaard waarmee ze o.a. springwedstrijden rijdt. Nu nog op laag niveau maar ze hoopt natuurlijk als combinatie door te groeien. Paard is 10 jaar en staat op volpension.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 15:59

Oef die vind ik lastig.
Jij mag in je handen knijpen dat je zo'n fijne bijrijdster hebt die ook nog eens handig genoeg is om jouw paard uit te brengen.
Aan de andere kant mag zij in de handen knijpen dat ze mag starten met een lease paard.

Liep jouw paard al in de springsport en op een hoger niveau?
Of is die samen met de leaser aan het groeien?
Betaald zij de wedstrijden volledig zelf? Eigen auto etc mee of ga jij mee? Wat als ze wedstrijd heeft in het weekend, wat eigenlijk op jouw dagen valt?
En wat na jouw scriptie? Hoelang duurt die en wat mag ze daarna?

Incl lesgeld en nog wedstrijdgeld snap ik wel dat €200 erg pittig is.

Zertab

Re: Lease paard, wat is normaal om te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:01

Ik zou nooit €200 per maand betalen aan een lease paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:33

Tja ze betaalt nu 50 voor 3x per week.. ze gaat naar 5x per week. Jij hebt er profijt van, je paard wordt door de weeks verzorgd en gereden. Ik neem aan dat ze geen klusjes hoeft te doen als voeren,mesten, binnen/buiten zetten? Dan zou ik een verdubbeling naar 100 euro wel redelijk vinden. Meer eigenlijk niet, zoveel meer krijgt ze er niet voor terug in vergelijking met nu.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:42

Nyaleti schreef:
Oef die vind ik lastig.
Jij mag in je handen knijpen dat je zo'n fijne bijrijdster hebt die ook nog eens handig genoeg is om jouw paard uit te brengen.
Aan de andere kant mag zij in de handen knijpen dat ze mag starten met een lease paard.

Liep jouw paard al in de springsport en op een hoger niveau?
Of is die samen met de leaser aan het groeien?
Betaald zij de wedstrijden volledig zelf? Eigen auto etc mee of ga jij mee? Wat als ze wedstrijd heeft in het weekend, wat eigenlijk op jouw dagen valt?
En wat na jouw scriptie? Hoelang duurt die en wat mag ze daarna?

Incl lesgeld en nog wedstrijdgeld snap ik wel dat €200 erg pittig is.

Dat vraag ik me dus ook af.
Als het mijn paard was en ik zou enkel de weekeinden kunnen rijden, tja, dan was het toch jammer, maar dan geen wedstrijden in het weekeind voor de bijrijder.
Lijkt me best problematisch...nog afgezien van de bijdrage, daar zul je al heel goede afspraken over moeten maken.

Ik begrijp de schrik bij de bijrijder ook wel, van 50 naar 150 is een behoorlijke sprong, van de andere kant kan ze voor dat geld zelf geen (sport)paard onderhouden die volpension staat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:53

Waarom zou ze voor nog geen 2x meer dagen dan nu, meer dan 2x zoveel geld moeten betalen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:13

Ik ben ook benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch zit met je AVP? Ik had begrepen dat als je als eigenaar inkomsten hebt door je paard te ‘verhuren’, wat lease ook is imo dat gevolgen kan hebben voor de dekking van je particuliere AVP, omdat het gezien kan worden als bwdrijfsmatige activiteit. Zou dat iig voorleggen aan je verzekering

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 18:00

Als jij de weekenden nog doet (2 dagen rijden) en zij doordeweeks nog 3 dagen, dan heeft het paard toch al voldoende beweging?
Ik zou wat dat betreft niet overgaan naar 5 dagen..
Maar oké. Hier is het pensiongeld ongeveer 325,- per maand. De bijrijders betalen voor 1 dag in de week rijden 60, voor 2 dagen 120, en voor 3 dagen 180. Maximaal 5 dagen per week een bijrijder.
Mijn ZZZ startgerechtigde pony wordt dus 5 dagen in de week door bijrijders gedaan, ik rijd er zelf niet meer op. Wel dus een enorm fijne kwaliteitsvolle leerpony. Komt dus neer op 300,- per maand. Maar daar ben ik dus zeker niet mee uit de kosten. Ze mogen ermee op wedstrijd etc. ik verwacht dat de stal wordt gedaan (3min werk) er af en toe eens een keer gelongeerd wordt, en regelmatig gelest. Er is een binnenbak aanwezig dus goede faciliteiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 19:04

Ik zou het bij 50 euro houden.
Ze helpt jou uit de brand, eigenlijk zou je haar moeten betalen!

Ook al omdat je er geen tijd voor hebt en ze in de weekenden niet komen kan omdat je dan zelf voor je paard zorgt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 19:12

Ik vind het bizar je geld wil vragen.

Hier een super lieve bijrijdster die hem maandenlang als enige gedaan heeft omdat ik ziek was/ben. Ik heb met liefde haar lessen betaald want wat ik ben dankbaar voor haar.

We doen hem nu samen en ze mag springwedstrijden met hem starten en geen haar op mijn hoofd die er over denkt geld te vragen. Mijn paard is een super leerpaard voor haar want ik reed Z2 met hem.

Mijn stalling kost me €380 in de maand maar die kosten heb ik toch sowieso? Dan moet ik hem verkopen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 19:23

In verhouding gaat ze een stuk meer betalen, voor hetzelfe. Dat zou ik niet terecht vinden.

Superfijn dat ze je paard 5 dagen per week wil verzorgen/leasen. Ik zou het ook bij €100,- houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 20:31

Ik vind het verschil maken of het echt alleen rijden is wat ze doet, of dat er ook verzorgklussen bijzitten. M.a.w. of het voor de verzorging van het paard nodig is dat ze komt, of niet. Als hij volpension staat en dagelijks buiten komt dan kan hij toch gerust wat dagen vrij hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:22

Het ligt er ook echt aan in welk deel van het land je zit. := Hier krijg je echt geen paard om gratis te rijden. Voor de ene week 3 dagen en andere week 4 betaalden wij de helft van het stalgeld, dat lag dus 25 jaar geleden al op 180 oid. Hier in de buurt betalen mensen voor 1 dag in de week 50 euro. Zelfs met klusjes erbij. De volpension paarden betaal je vaak nog meer voor, want de eigenaren willen dat je dus gewoon meebetaalt aan het stalgeld. En eventueel alle extras die nodig zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de wedstrijden dan. Start ze doordeweeks, wat met springwedstrijd echt wel kan in de meeste regio's, of geef jij dan een weekenddag op?

Het is vooral lastig dat je in het begin dus al een compromis gesloten hebt, dan is de verhoging nu echt wel fors. Terwijl qua bedrag het, voor Hier in de regio, echt geen hoog bedrag is juist. En mensen juist in de rij zouden staan.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:23

Ik vind het ook veel te veel.
Ze betaalt nu €50 voor 3x per week, en dan zou ze ineens bijna 4x zoveel moeten betalen om nog niet het dubbele aantal keer te mogen komen? Niet echt in proportie. Hou ook in je achterhoofd dat zij jou uit de brand helpt omdat jij geen tijd hebt, en het niet enkel is om haar het plezier van rijden te gunnen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:25

Bij mij op stal is 225 euro per maand voor 3 dagen lease inderdaad niet raar. Maar goed, daar kost een normale box ook al 525 euro per maand

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 11:09

Ik heb ooit gelezen dat vol pension in delen van het land ook wat anders betekent.
Bij mij betekent het dat het paard binnen en buiten word gezet. Voer krijgt. En de stal gemest word.
Dat je simpel gezegd enkel hoeft te komen rijden of wat je ook van plan was.

Is jou stal zo ingericht dat het paard, ook in de winter, de hele dag op fatsoenlijk oppervlakte, buiten staat met andere paarden.

Dan is 3 dagen de bijrijder voldoende.
En zou ik zelfs niet op willen hogen naar meer dagen.
Want zelf doe je het weekend.
Dan zou ik niets veranderen.

Is het zo dat je paard niet voldoende beweging krijgt snap ik die ophoging van dagen.
Maar zou ik geen geld ophogen.
Maar heel hard in de handen knijpen dat je een betrouwbaar persoon hebt. Die dus 5 dagen voor jouw paard klaar staat.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:20

ik geloof dat ik wat onduidelijkheden uit de wereld moet helpen :')

Zelf rijd ik nauwelijks meer. Ik heb meer plezier in dingen aan de hand met mijn paard doen. Mijn bijrijder rijdt 80% van de ritten, ik de overige 20%. Als ze van 3 naar 5 dagen gaat, is het veel meer als een 'eigen paard' ipv alleen bijrijden. Nu rijdt ze namelijk bijna altijd als ze komt, maar ze vindt longeren, grondwerk of een simpel buitenritje net zo leuk. Als ze dan 5 dagen gaat, is er meer ruimte om dat óók te doen. Ze is niet een bijrijder om alleen te rijden (dat vinden we beiden!). We liggen erg op één lijn betreft de omgang met het paard en ook regelmatig naar stal komen om leuke dingen te doen of juist even niks maar gewoon samen relaxen. Dus het is niet dat die extra dagen nodig zijn voor de beweging of zo.

Volpension betekent bij ons dat het binnen/buiten zetten en voeren gedaan wordt. De stal uitmesten doen we zelf en dat is het makkelijkst als het elke dag gebeurt. De paarden staan in de zomer van 8/9 uur op de weide en 's winters 4 uur in de paddock. Dan moeten we 2x in de week de paddock mesten.

Een wedstrijd in het weekend hebben we het over gehad. Ten eerste zal ze zelf bijna nooit kunnen, want óf ze werkt beide weekenddagen, óf ze is bij haar vriend in een andere stad. Ten tweede vind ik het geen enkel probleem als zij dan op wedstrijd wil en ik eventueel een dagje met haar kan ruilen. Of dat zij 6 dagen gaat, ook prima.

Mijn paard is aangekocht als spring- en eventingpaard. Ze was toen 6 jaar en liep B niveau. Ik had zelf ooit wedstrijdambities maar die zijn ver weg gezakt, dus haar niveau is niet veel verhoogd. In de lessen heeft bijrijder zo'n 1.10/1.20 op zijn hoogst gesprongen, starten doet ze nu nog op 70/80 cm omdat ze geen dressuur winstpunt hebben samen. Daarnaast kan mijn paard het fysiek makkelijk, maar is mentaal de uitdaging. Prikkels zijn haar snel te veel en dan loopt de emmer over, dus zijn we heel voorzichtig bezig haar de gewenning van de wedstrijd atmosfeer bij te brengen. Ze liep wel elke wedstrijd in de prijzen tot nu :Y) Voor vervoer mag ze gebruik maken van onze eigen trailer, dus dat zit er ook bij in. Lessen en wedstrijden betaalt ze vanzelfsprekend gewoon zelf. Ik ben 'gewoon' student met een parttime bijbaan en kan me absoluut niet veroorloven haar ook te betalen. De stalling wordt betaald door mijn super lieve ouders en met de lease wil ik ook hun een beetje verlichten omdat ik dan nog zo weinig met mijn paard doe. Helemaal onze eigen keuze hoor, daar hoef ik geen tips over.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:25

Maar dan is €50 voor drie dagen, en dan ineens €200 voor 5 dagen wel echt te veel. Dan zou ik eerder denken aan €75-€100.
Dus ik snap dat je bijrijder dat niet wil betalen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:39

Ik draai het om.
DIe 50 euro was te weinig.

Hoe ik het interpreteer heeft de bijrijder de beschikking over een "eigen" paard + betaalt de eigenaar alle kosten.
Voor 50 euro per maand kan je niet wekelijks op een manegepaard rijden!
Ik zou vasthouden aan die 200 euro.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:52

Nee maar ik draai het ook om zonder de bijrijder stond het paard stil.. en de bijrijder rijdt er kennelijk nu ook nog wedstrijd klassering op.

Ik vind het heel gek om er zo'n bijdrage voor te vragen en snap de bijrijder wel :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:56

Van €50 naar €200 vind ik ook een te forse stijging eerlijk gezegd. := Ik zie dat ze zelf €150 acceptabel vond maar aan de hoge kant. Dat is het oude bedrag x3. Ja, vind ik ook erg hoog hoor. Ja ze gaat meer dagen doen maar dat is toch om jou te helpen/ondersteunen.

Wij kunnen onze mening wel geven maar je moet er met haar uitkomen. Ik zou nog eens om de tafel gaan zitten om te kijken of dat gaat lukken. Ze moet het financieel wel kunnen betalen ook.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:11

Ik heb in ieder geval al veel aan jullie inzichten :) Zo kan ik voor mezelf een realistischer bedrag opstellen.