Waar vind ik mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:35

prugelpiet schreef:
Vanes_6 schreef:
Dat vervoer met een klein busje vind ik zelf denk ik het fijnst. Dan ben ik van niemand afhankelijk en kan ik zelf gewoon ermee rijden. Vind ik denk ik fijner dan met een trailer.
We hebben hier bij de benzinepomp om de hoek trouwens ook trailers te huur, dus dat zou ook nog kunnen met onze auto.
Maar mocht ik een paard tegenkomen die niet graag de trailer op gaat, neem ik liever de paardentaxi. Heb begrepen dat daar fijne ervaringen mee zijn met paarden die wat lastiger de trailer op te krijgen zijn. Dat is echt alleen van horen zeggen, zelf nog geen ervaring mee overigens.

Ik haak hier even op in, als je zelf gaat rijden zorg dan wel dat je weet dat het paard braaf is. Als je niet zoveel ervaring hebt met het rijden met paarden achterin, en je hebt er eentje die gek doet, dan kan dat best eens spannend zijn. Maar dan nog zal er altijd wel iemand zijn die met je mee wil.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent met rijden, maar als je kind voorlopig nog niet op dit paard hoeft, zou je ook kunnen kijken naar een wat jonger paard. Of schakel een tussenpersoon in, kleinschaligere stallen die zelf misschien niet wat hebben staan weten vaak wel mensen die wel wat hebben staan. Ook voor dat geld. En anders zoeken ze het voor je.

Edit: Ik zie op Sporthorses best wat leuke paarden staan. Misschien niet allemaal in de buurt, maar ik vrees dat je dat moet loslaten.

Ik ga eens op sporthorses kijken. Benieuwd of ik daar iets in mijn prijsklasse kan vinden.
Dat in de buurt of niet: het is een wens, geen eis. Dus die kan ik zeker wel loslaten.

Wat betreft het rijden met een paard achterin: dat hangt idd af of het paard braaf is of niet. Anders maak ik graag gebruik van een paardentaxi. Anders wordt het me ook te spannend haha.

Ik kan mijn mannetje wel staan met rijden, maar ik voel me niet fijn als ik een paard berijd die onder me uit springt enzo. Of die overal van schrikt. Daar krijg ik de kriebels van (iets met een lelijke val in het verleden).
Een jonger paard vind ik ook oke, maar wel eentje met een brave inborst. Dan wil ik er best mee aan de slag en nog aan werken. Het is dat het me van alle kanten wordt afgeraden hoor, om jonger te gaan om diverse redenen. Ikzelf zou het nog wel aandurven eerlijk gezegd, maar ben ook bang dat ik dan aan iets begin en later ga ‘beseffen’ waarom ik beter had kunnen luisteren :D

Die tussenpersoon, waar moet ik dan aan denken concreet? Handelsstallen bedoel je?

prugelpiet

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:42

Niet perse handelsstallen, je hebt ook mensen die gewoon simpelweg paarden voor je zoeken die aan jouw eisen voldoen.

Qua leeftijd is dat natuurlijk altijd een gok. Je hebt stoute 6 jarigen en schaapmakke 3 jarigen. Maar daarom ga je ook proefrijden. En vraag altijd om wat video's. Dan zie je zelf al een heleboel.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:44

prugelpiet schreef:
Niet perse handelsstallen, je hebt ook mensen die gewoon simpelweg paarden voor je zoeken die aan jouw eisen voldoen.

Qua leeftijd is dat natuurlijk altijd een gok. Je hebt stoute 6 jarigen en schaapmakke 3 jarigen. Maar daarom ga je ook proefrijden. En vraag altijd om wat video's. Dan zie je zelf al een heleboel.

Oke, dat is nieuw voor mij. Onder welke zoekterm moet ik die mensen vinden? Dan ga ik daar eens naar op zoek. Soort paardenmakelaar dus.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:53

Via via.
Via instructeur, manege, kennissen in de paardenkring.
Zo heb ik ook een leuk paard te koop, maar niet online staan en zet ik ook niet online.. eigenlijk zinn al m'n paarden te koop maar de meesten zijn jong op 1 ervaren paard na

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:17

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:42

Janneke2 schreef:
Sabri schreef:
Als je uit regio Den Haag komt, is de ypenburghoeve niet ver van je vandaan. Daar hebben ze regelmatig en ook nu diverse goed geleerde paarden te koop.

Als tevreden ruiter van een Spaanse schone: blijf weg bij de Ypenburghoeve.
Niet het beste adres voor PRE's.
Het hoort tot de mogelijkheden dat je er een goed paard treft - en TS was gelukkig al van plan om te keuren.
(Ik ben er over de vloer geweest en heb er 'les' gehad. Aanhalingstekens: de lesgeefster had waarschijnlijk zelf ooit de instructie gekregen dat je altijd alles moet oplossen met 'binnenbeen buitenteugel'.)

Kwa lesgeefster ben ik het absoluut met je eens hoor. Deze wist bij mij ook niet veel te zeggen. Nu hebben ze wel een ander concept, namelijk leasen. Niet duur voor wat je daar krijgt. Dan heb je wel de tijd om een paard langer uit te proberen, ook om mee naar buiten te gaan/Delftse hout in. Er is veel bespreekbaar en ook niet Spaanse zijn er te koop. Voor een pre hoor ik de meest vreemde verhalen dus zou daar zeker een extra keuring op uitvoeren!(eigenlijk bij ieder paard in TS haar geval en budget)
Ik zou zelf voor lease gaan met optie tot koop. Vooral omdat er zowel met kind als moeder een match moet zijn en het begrip braaf nogal breedt wordt opgevat. Sommige noemen een paard al braaf als ie een appel uit je hand opeet..
Pas na enige tijd en meerdere keren weet je welk vlees je in de kuip hebt. En als alles al gauw voor je neus weggekaapt wordt heb je die tijd niet om misschien meerdere keren rustig te kijken zonder tijdsdruk. Een leasepaard met optie tot koop zou dan een optie zijn in jouw geval. Kan op meerdere plekken en vaak ook kan het paard dan op lokatie gebracht worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:55

Vanes_6 schreef:
Lijsken schreef:
Hoe groot/zwaar ben je zelf TS?

Als je zelf niet al te lang bent dan zou ik, gezien je eisen en budget, zoeken naar een leuke stevige E-pony. Daar groei je ook niet meer vanaf, er is vaak wat meer braafs te vinden en het budget ligt lager. Voor een 9 jarige is het ook allemaal wat makkelijker te handelen :)

Ik ben 160 en weeg 63 kg. Voor mij zou een grote pony prima zijn.
Maar voor de toekomst wil ik dat ie voor mijn kind ook nog geschikt is. Daarbij rij ik zelf graag op een paard en niet op een pony, ondanks dat ik die ook superleuk vind.
De ene persoon rijdt graag in die mini cooper en die ander liever in de landrover, ondanks dat ie overal in past… zijn enkel maar voorkeuren.

Mijn 9 jarige gaat, zoals het er nu naar uitziet, nog met manegelessen door. Hij heeft daar vriendjes en wordt vaak wat georganiseerd, dus die zal in beginsel nog niet op dit toekomstige paard gaan rijden, of beter gezegd: zal niet afhankelijk zijn van dit paard om te kunnen leren rijden. Maar in de toekomst wel, vandaar de zoektocht op deze manier.

Ik zou om te beginnen eens zoeken naar een wat kleiner paard. Een wat kleiner paard is vaak al iets minder gewild dan een grote en als beginnend paardeneigenaar is een iets handzamer formaat ook echt wel prettig. Een paard van 1.60m is echt geen pony en lijkt daar ook niet op qua rijden...

Ik ben zelf 1.74m en heb kleine paardjes gehad die absoluut niet onder deden voor mijn grotere paarden. Onderstaande foto is een driejarige zonder body van +/- 1.59 en zelfs als ik erop reed leek het geen pony oid.

Afbeelding

Ik heb al veel paarden gehad en geef mij maar een beetje een handzaam formaat. Vaak zijn ze op de lange termijn veel makkelijker te rijden dan van die vrachtschepen en omdat je benen meer 'om' je paard liggen blijf je ook makkelijker zitten als er eens wat gebeurt ipv dat je 'op' je paard zit. Geloof mij maar dat dit een veel betrouwbaarder gevoel geeft.

Over ophalen en keuren zou ik mezelf niet druk maken en je zoekgebied dus vergroten. Je kan ook op locatie laten keuren als een verkoper niet op pad wil met een paard en met het ophalen is vaak wel wat te regelen (verkoper brengt, zelf een trailer/wagentje huren, misschien heb je wel een kennis die dit wil doen).

Ik zou ook je eisen iets 'serieuzer' omschrijven. Iemand die een knuffelig paard zoekt zou ik als verkoper al niet op reageren als ik zo'n oproep op Facebook zie. Je wilt een paard kopen, geen teddybeer.

Ik zou je eisen in je zoeker meer zo omschrijven:
- Voorkeur voor een ruin, maar een merrie zonder merrie gedrag is een optie;
- Rond de 8 tot 14 jaar oud;
- Minimaal 1.60m;
- Braaf en betrouwbaar in de omgang en onder het zadel met een bevestigde basis (zowel in de rijbaan als op buitenrit);
- Normale prijsklasse en het paard moet gekeurd mogen worden.

Je zou er nog bij kunnen zetten dat je een warmbloed zoekt als je dit wilt en/of dat je een paard zoekt voor recreatief gebruik.

Het gaat echt wel lukken voor je budget, maar ik zou écht hulp inschakelen en iemand meenemen met paarden kijken. Als je je eerste paard koopt weet je gewoon nog niet zoveel. Dat is heel normaal en niet erg. Dat leer je gaandeweg allemaal wel, maar je wilt wel dat het leuk blijft en niet dat je verongelukt of belazerd wordt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:04

Als ik het zo lees heb ik toch serieuze vragen bij je hele plaatje. Je zoekt dus een paard waar je zoon later ook kan op rijden.

Dus stel, je vindt nu een 12-jarige.
Je zoon is fanatiek en wil effectief verder in paarden, maakt nog niet uit in welke discipline, menig ruiter wil dan de competitie in, dus neem je zoon dan op zijn 18de, dan heb je een paard die aan zijn pensioen staat.

Als hij al verder wil met paarden.

Een paard die geschikt is voor een 9-jarige en een volwassene.

Ik zou kijken in het nu en niet naar de toekomst. Welk paard is NU voor jullie beiden geschikt? Als hij zo vraag moet zijn, je eerste eigen paard, betrouwbaar, alles kunnen,…. Zou ik zelfs wat ouder durven zoeken voor. Een gouwe ouwe(re) die jullie veel kan leren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:20

Vanes_6 schreef:
Ja, daar zeg je wel iets. Ik ga sowieso voor het paard, maar heb eenmaal nu geen leuke ervaringen gehad met de handelaren waarmee ik nu zelf in aanraking ben gekomen. Dat is misschien net mijn ongeluk geweest.. ik weet het niet.

Ja, dat is net jouw ongeluk geweest. Alle verhalen iver handelaren kunnen je ook gebeuren bij een particulier. Het zijn de mensen die onbetrouwbaar zijn, niet omdat ze toevallig handelaar zijn. Ik heb hetzelfde gehad met een particulier. Terug krabbelen nadat koop gesloten was ovv keuring, paard spontaan verkocht, maar ook gewoon liegen over gezondheid of karakter. Handelaren kunnen ook gewoon wel eerlijk zijn, ik heb een aantal paarden bezichtigd en gekocht bij handelaren waar ik zo weer heen zou gaan. Of die gratis paard naar ons toe brachten, ruim een uur rijden. Qua budget heel wisselend, maar ook in jouw prijsklasse geslaagd op sporthorses

Wij gingen een paard kopen, soort zelfde situatie als jij alleen was ik 11 geloof ik. Ook een paard voor mijn moeder en mij. Particulier had een leuk paard, zou enorm braaf zijn. Moeder had gereden en snel gestopt want die voelde iets. Mij hadden ze gek gemaakt want paardenmest en ik wilde graag rijden dus. moeder overgehaald dat ik erop ging. Binnen een rondje ging dat paard vreselijk aan de kletter en bokkesprongen en ik kon net aan blijven zitten omdat een omstander het paard stil kon krijgen. Die zei later ook dat dat paard helemaal niet braaf was en dit gedrag nog mild was. En daar zet je dan een klein meisje op he?

Qua grootte, ik snap het wel maar iets kleiner zou ook kunnen. Wij zijn beide in de 1,70 en huidige paard is 1,63 en past keurig. Wel breed dus anders als een smal ding. Maar ik reed ook een E pony die nog 10 cm kleiner was en dat paste ook goed. Alleen kom je dan misschien in de knoop met wat voor zadel erop past. Ik wilde daarna ook echt een paard en geen pony meer. Maar ik zie er even groot uit op huidige van 1,63 (die kleiner was toen we haar kochten) als op vorige van 1,70.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-06-23 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:31

Je maakt ook vaak genoeg mee dat ze het paard gratis brengen, oude eigenaren vinden het leuk om te zien waar hun paard terecht komt.
Neem rustig de tijd, in het najaar zijn er vaak meer paarden te koop en vaak goedkoper.
Succes met je zoektocht!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:03

Ik zou vooral heel hard gaan nadenken wat je precies wilt. Een paard van 165+ is niet alleen een paard, maar ook geen kleintje zeg maar, dat is voor een kind bijna niet bij elkaar te rijden. Je wilt ook wel een volbloed, een volbloed Kan behoorlijk heet worden en volbloed van die grote is vaak al helemaal niet makkelijk te rijden. Je wilt wel een draver, maar geen E pony, want je vindt een paard fijner. Maar een paard gefokte E pony geeft naar mijn mening meer een paard gevoel qua beweging dan een draver van 160. Ken trouwens geen dravers die groter zijn dan 165, maar er loopt vast ergens een uitzondering rond. Zeker als je zelf nog niet veel ervaring met dressuur hebt maar dat je wel leuk lijkt, zou ik niet voor een enorm groot paard gaan want dat is echt veel moeilijker.
Ik snap dat een ouder paard kan afschrikken, maar de combinatie van volwassene met weinig ervaring, jong kind en niet enorm budget, ik zou dan eerder voor een E pony gaan die al wat meer op leeftijd is en al van alles heeft gezien en netjes is opgeleid. Meestal kom je die niet op doorsnee handelsstallen tegen.
Oh en als je wel naar handelsstallen gaat, kijk even wanneer het paspoort uitgegeven is. Die hoort binnen zes maanden na de geboorte van het paard uitgegeven te zijn, is dat niet zo dan komen ze vaak uit het buitenland en heb je geen idee van het verleden van het paard, ken meerdere onervaren kopers die op die manier thuis gekomen zijn met een niet te hanteren slecht opgeleid paard. Sorry voor de bokkertjes die nu boos worden omdat ze zo’n ontzettend lieve Spanjaard hebben, het kan ook goed gaan, maar met weinig ervaring zou ik het niet doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:12

Wbt die tussenpersonen, dat gaat om paardenverkoop bemiddelaars. Als je daar op googelt kom je er een heleboel tegen. Houdt er rekening mee dat zij ook 10% opstrijken van de verkoop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:29

Vanes_6 schreef:
Ho, niet te kort door de bocht ajb.. je weet niet waarom ik LIEVER niet op 2,5 uur afstand van stal wil kijken: ik heb geen eigen trailer. Als ik een paard naar stal wil vervoeren, zal ik een paardentaxi moeten huren en hoe verder de afstand, hoe duurder het wordt. Dat betekent dan ook dat het budget lager wordt voor het paard zelf. Het budget kAn opgehoogd worden indien nodig, maar dan heb ik een kleiner spaarpotje voor als er een keer iets aan de hand is. Dus LIEVER niet.

Als je argument geld is, dan kun je beter helemaal niet aan paarden beginnen. Je kent het spreekwoord wellicht.. Mensen met paarden hebben hemel op aarde maar komen ze te sterven valt er niet meer te erven.
Is ook echt zo. Ik ken je budget niet zo, maar houd rekening met zo'n 10.000 voor een "gewoon" doorsnee braaf paard in de leeftijdscategorie die jij wil. Een behoorlijk 2e hands zadel tegenwoordig zo'n 1000, Nieuw tussen 2500 en 5000. Dierenarts kun je echt op leeglopen. Een kleine spaarpot voor iets onverwachts is dan echt onvoldoende. Zeg maar rustig dat je een spaarPOT nodig hebt. Voor mensen die groen zijn in het kopen en ook in het houden van paarden adviseer ik altijd het paard te verzekeren voor dierenartskosten. Komt er minimaal 70 euro per maand bij. Stalling 500 per maand, hoefsmid gemiddeld 250 per 8 weken, Je hanarchement. Trek voor een beetje behoorlijk tweedehands zadel maar 1000 uit. Nieuw kost tussen 2500 en 5000. Moet ook nog worden aangemeten 120,00. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn advies: Als je een leuk paard te koop ziet staan spring meteen in je auto en ga kijken. Ga niet alleen kijken, maar iemand mee met verstand van zaken die op voorhand al kan beoordelen of het paard goed loopt en ervaring heeft met het kopen van een paard. Probeer m uit onder het zadel en als het bevalt koop meteen mits positief advies van de veearts. Meerdere keren kijken heeft meestal weinig tot geen zin. Mensen die onervaren zijn met het kopen van een paard adviseer ik altijd naar goed bekend staande handelsstal te gaan. Dan heb je bescherming van de consumentenwet op verborgen gebreken. Laat je eisen m.b.t keuren nooit vallen. En vooral blijf geduldig. Het juiste paard komt een keer voorbij.

Ander advies: ga bij een manege een paard leasen. Zo kun je goed beoordelen of het je bepaald en wat voor paard geschikt voor jullie zou zijn. Het is meestal niet goedkoop maar dat is zelf een paard hebben ook niet als je alles bij elkaar optelt. Een paard van 165 koop je vooral voor jezelf. Een kind van 9 heeft niets aan een paard van 165. Behalve tutten en aaien. Als ze haar echt wil leren rijden moet ze een pony hebben waar ze in ieder geval op past. Iets op de groei kopen; doe het niet. Het duur jaren eer je kind er echt plezier van heeft en het loopt altijd anders dan je denkt.

Je kunt ook een tussenpersoon of handelsstal opdracht geven een paard voor je te zoeken die aan je eisen voldoet. Meestal kost je dat zo'n 10% van de waarde van het paard, maar het is echt zo dat je als je in de paardenhandel onervaren bent je een magneet bent voor malafide verkopers. Zo kun je al veel valkuilen vermijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:54

Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!

Voor de rest geldt hetzelfde, goede spullen zijn echt voor minder te vinden.
Dat het in jouw omgeving de gewoonte is dat er dure spullen gebruikt worden, wil niet zeggen dat dat de standaard is, hè.

Wil je een serieus goed getraind paard, dat echt iets goeds laat zien in de ring, ja, dan lopen de prijzen op.
Maar ik lees nergens in de berichten van TS dat ze dat wil. Dan heb je ook geen "goede dressuurpaardenbudget" nodig. Het kan wel, maar het hoeft niet.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:26

Nynkex01 schreef:
Ik zou vooral heel hard gaan nadenken wat je precies wilt. Een paard van 165+ is niet alleen een paard, maar ook geen kleintje zeg maar, dat is voor een kind bijna niet bij elkaar te rijden. Je wilt ook wel een volbloed, een volbloed Kan behoorlijk heet worden en volbloed van die grote is vaak al helemaal niet makkelijk te rijden. Je wilt wel een draver, maar geen E pony, want je vindt een paard fijner. Maar een paard gefokte E pony geeft naar mijn mening meer een paard gevoel qua beweging dan een draver van 160. Ken trouwens geen dravers die groter zijn dan 165, maar er loopt vast ergens een uitzondering rond. Zeker als je zelf nog niet veel ervaring met dressuur hebt maar dat je wel leuk lijkt, zou ik niet voor een enorm groot paard gaan want dat is echt veel moeilijker.

De stokmaat maakt het niet lastiger om bij elkaar te rijden, juist de lengte en sowieso hoe ze te rijden zijn. En 1,65 is echt niet groot waardoor het al helemaal niet van toepassing is. Ik zal ook geen E pony meer kopen, ook al pas ik erop. Als je het gaat hebben over enorm groot denk ik aan 1,75+ niet 1,65. Dat is juist een doodnormale maat en zo groot zoekt ts helemaal niet, dus dat moeilijker te rijden door stokmaat zie ik hier echt niet als probleem.

Ze zou zeker vanaf 1,60 kunnen kijken, dat zijn ook paarden en past makkelijk. Vooral als ze niet heel smal zijn merk je geen verschil. En tot de 1,70, met wat cm speling natuurlijk, ook gewoon vanwege praktische dingen zoals in een box en trailer passen. Maar bij 1,65 tot 1,70 al gaan roepen dat ze lastiger te rijden zijn? :n

Maar bij ons op stal had je meerdere moeders met kinderen die samen op het paard reden. Vooral als zoon op de manege blijft rijden zie ik het bezwaar wat babootje heeft niet. Dat zegt ts namelijk, vooral zelf rijden de eerste jaren, zoon op de manege en later op paard. Ik was 3 jaar ouder toen ik regelmatig op ons grote paard reed en veel vriendinnen die ook op paarden reden. Naast lessen nog op grote pony's, want we waren allemaal groot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:35

ikke schreef:
Een "doorsnee betrouwbaar" paard hoeft echt geen 10k+ te kosten, hou op met die onzin!

Voor de rest geldt hetzelfde, goede spullen zijn echt voor minder te vinden.
Dat het in jouw omgeving de gewoonte is dat er dure spullen gebruikt worden, wil niet zeggen dat dat de standaard is, hè.

Wil je een serieus goed getraind paard, dat echt iets goeds laat zien in de ring, ja, dan lopen de prijzen op.
Maar ik lees nergens in de berichten van TS dat ze dat wil. Dan heb je ook geen "goede dressuurpaardenbudget" nodig. Het kan wel, maar het hoeft niet.....

Lijkt mij dat je een goed paard wel weet te vinden voor TS dan. Ben benieuwd waar je mee komt.

Een dressuurpaardenbudget begint bij 20K voor een jong onbeleerd paard. 10K is de tegenwoordige lagere prijsklasse. Hoe lang is het geleden dat jij een paard hebt gekocht?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:50

Heb je al eens gekeken bij Horacio Hippique in Rotterdam?

Ik zie vaak zulke leuke paarden voorbij komen op haar Instragram(ze zit geloof ik ook op Facebook).

En Rotterdam is dichtbij toch?

Succes met de aankoop, het valt niet mee een leuke te vinden en de prijzen rijzen nog steeds de pan uit!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:53

Maar Babootje, niet iedereen wil een dressuurpaard.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:54

Sabri schreef:
Als je uit regio Den Haag komt, is de Ypenburghoeve niet ver van je vandaan. Daar hebben ze regelmatig en ook nu diverse goed beleerde paarden te koop, gespecialiseerd in PRE, staan ook veel andere paarden. Mogelijk kun je ook eerst meerdere keren erop lessen of leasen! Hebben een grote manege ook en hun naam hoog te houden. Ik heb er zelf gereden en prima accommodatie en niet ver van Den Haag. Aardige mensen! Wellicht nuttig om daar eens een lijntje uit te gooien, viavia aan een paard komen bv.

Hier ben ik het dan echt niet mee eens. Ik heb daar gekeken, en zou gaan kijken bij een brave merrie, je raad het al, die trapte je letterlijk de stal uit, beet naar je als je dichtbij de tralies kwam en oja, ze waren ook even vergeten te vertellen dat ze continue hengstig was, maar dan “moest ik maar ff een veulen eruit fokken dan gaat dat meestal wel weg” :roll: sneu hoor, als je al met een borstel in de buurt kwam begon ze al te gillen.
Daarnaast zijn Spanjaarden nou niet echt de meest makkelijke paarden (uitzondering daargelaten)

Mijn paard heb ik trouwens via marktplaats gevonden. Niet eens heel snel kunnen komen kijken, want er waren al meer gegadigden maar dat waren (gelukkig :D ) geen matches.
Mijn vorige paard kwam bij de manege vandaan. Misschien dat je nog eens bij wat maneges kan informeren en of daar een zoekertje uitzetten.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 25-06-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:55

Captain schreef:
Niet? :oo Wil je dan ook zeggen dat niet iedereen 5k wil uitgeven aan een zadel? :oo

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:56

Mkango schreef:
Captain schreef:
Niet? :oo Wil je dan ook zeggen dat niet iedereen 5k wil uitgeven aan een zadel? :oo

Nee! En ook niet iedereen wil op een super-deluxe-vaak-paard-on-vriendelijke-stal van 500 euro staan en heeft zijn/haar paard op ijzers. :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:00

Wat is de verwachting hoe groot je dochter gaat worden?
Als je een klein paard koopt, dus 1 die net de E maat uit is dan zijn ze doorgaans goedkoper.
Voor jou groot genoeg en als je dochter geen 180 word ook :)
En ze kan er nu ook sneller mee aan de slag.
Misschien maakt dat de zoektocht makkelijker.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:02

TS heeft een zoon die paard rijdt. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:03

Captain schreef:
Mkango schreef:

Nee! En ook niet iedereen wil op een super-deluxe-vaak-paard-on-vriendelijke-stal van 500 euro staan en heeft zijn/haar paard op ijzers. :))
Er gaat een wereld voor me open hier. := Dacht dat iedereen een KWPN'er van 20k wil en elke week op wedstrijd gaat. Weer wat geleerd.

:') :')

Overigens, TS, kyrkelover heeft regelmatig leuke volbloeden waarvoor ze bemiddelt. Die prijzen beginnen inderdaad bij lange na niet bij 10k, en ik denk zomaar dat je daar een grotere kans van slagen hebt voor een braaf paard waar je zoon ook op kan rijden voor niet al teveel geld dan bij de afdeling grote sportwarmbloeden. :D

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 10:07

Dank allemaal voor de reacties! Met name aan degenen die vooral meedenken en niet gelijk mijn eisenpakket (wat echt niet absurd is) de grond inboren of aannames doen, die hier helemaal niet genoemd worden. Zo jammer..

Zal het toelichten om het duidelijk te maken:

Ik zou nog kunnen kijken naar 160cm, daar hebben jullie gelijk in > die hoef ik niet uit te sluiten (deed ik al niet). Maar 165/163 etc is allemaal prima te vinden voor zover ik zie.

Ik zoek GEEN DRESSUURPAARD om hoog dressuur mee te rijden. Dat ik dressuurmatig leuk vind, wil niet zeggen dat ik een kant en klaar dressuurpaard zoek. MAAR het paard moet het wel leuk vinden. Ik heb er niks aan als het paard het niet leuk vindt, daar doe ik ons en ook het paard geen plezier mee. Ik zal er vnml recreatief mee rijden, maar dressuur wil ik ook verbeteren en wie weet in de toekomst met het paard gaan starten. Maar nogmaals: ik rijd niet hoog in de dressuur. Dat is niet mijn wens.

Ik ben groen in het kopen van een paard. Wil NIET zeggen dat ik geen verstand heb, geen mensen om me heen verzameld heb die me helpen en meegaan kijken. Die heb ik wel degelijk en die zijn me ook van grote hulp.

Dat ik een budget heb van max 8, wil NIET zeggen dat ik geen spaarPOT heb. Maar hoe meer ik daar van afsnoep voor de koop van dat leuke paard, hoe minder er NU overblijft in geval van nood.. daarbij heb ik ook ingecalculeerd dat ik heel veel spullen nodig heb. Maar zoals gezegd, dat hoeft allemaal niet gelijk nieuw. Er is genoeg goeds tweedehands te vinden. ..dat een paard geld kost, weet ik natuurlijk al. Als we maandelijks dat geld niet hadden, was ik nu niet gaan zoeken. Verzekering is de bedoeling idd. Dat heb ik met mijn honden ook. Kost geld, maar voor calamiteiten ben je grotendeels ingedekt. Dat is een risico en maandelijks budget wat ik incalculeer.

Een eisenpakket heeft iedereen in beginsel. Dat je vaak met iets anders dan dat eerste eisenpakket thuiskomt of thuis kan komen, is ook al in acht genomen. Het gaat niet altijd zoals je wilt of eist. De basis is er echter wel om mee te zoeken.

De vraag was ook echt alleen bedoeld om tips en tops te krijgen over waar ik het beste kan zoeken.
Zoals de markt hier op bokt, sporthorses, een aantal maneges zijn genoemd in prive inbox om te leasen etc. Dit zijn dingen waarmee ik vooruit kan.

Nogmaals dank voor het meedenken! Ben ik echt mee geholpen!