Stel ik me echt aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:36

Bij bloedige paarden is het juist van belang dat je zelf rustig blijft. Kun je dat niet, dan past dat soort paard misschien niet bij je. :o Nu is het een zweep en wat rennende paarden, volgende week is het een vogel die in de bosjes zit te ritselen en de week erop een tractor die met veel kabaal langsrijdt. Je paard moet leren dat ze erop kunnen vertrouwen dat als jij rustig blijft, er niks aan de hand is, maar dat kan niet als hun ruiter of degene aan het andere eind van het touw zich druk maakt. Iets zegt me dat jullie al gespannen raken op het moment dat je zelf de buren ziet aankomen.

Overigens is er echt geen paard dat in de bak een rengalop redt. :+ Ze kunnen wel wat versnellen, maar rengalop redden ze echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:41

Ik vind wel dat er een verschil zit in een groepje paarden dat opgejaagd wordt door mensen met knallende longeerzwepen, of een vogel die uit de bosjes komt.

Dat eerste is imo gewoon echt niet normaal en heeft wel wat tijd nodig voor een paard daaraan gewend is. Zeggen dat een type paard daarom niet bij iemand past vind ik te ver gaan in deze situatie :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:46

_San87_ schreef:
Ik vind wel dat er een verschil zit in een groepje paarden dat opgejaagd wordt door mensen met knallende longeerzwepen, of een vogel die uit de bosjes komt.

Dat eerste is imo gewoon echt niet normaal en heeft wel wat tijd nodig voor een paard daaraan gewend is. Zeggen dat een type paard daarom niet bij iemand past vind ik te ver gaan in deze situatie :).
Het duurt inderdaad misschien even tot het paard eraan gewend is, maar het paard gaat er ook niet aan wennen als de ruiter gespannen blijft, wat TS aangeeft dat zij en vooral haar dochter zijn. Een paard heeft geen boodschap aan "je moet eraan toe zijn" om daaraan te werken, een paard heeft op dat moment een stabiele ruiter nodig die zijn spanning niet voedt. En dan vind ik een situatie die zich met regelmaat voordoet de perfecte kans om daaraan te werken, want van die buren weten ze immers dat dat is hoe ze de paarden binnenhalen; die vogel verrast je elke keer weer. :))

Edit: overigens geldt in beide situaties dat jij als ruiter rustig moet blijven, ook als je paard dat niet is. Dat is wat alledrie die situaties gemeen hebben: jij moet te allen tijde de stabiele, rustige factor voor je paard kunnen zijn. Als je dat niet kunt, dan is een paard dat snel van de leg raakt misschien niet de juiste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:46

San87, voor zover ik het begrepen heb: de buren gaan niet veranderen wat je er verder ook van vindt dat doet niet terzake. TS heel veel mensen hebben gereageerd dan moet jij ( cq de meiden) zich aanpassen er is geen andere oplossing. Mkango ik ben het helemaal met je eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:53

nikkel schreef:
San87, voor zover ik het begrepen heb: de buren gaan niet veranderen wat je er verder ook van vindt dat doet niet terzake. TS heel veel mensen hebben gereageerd dan moet jij ( cq de meiden) zich aanpassen er is geen andere oplossing.

Ik zeg geloof ik nergens dat ik vind dat de buren moeten veranderen.

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Het duurt inderdaad misschien even tot het paard eraan gewend is, maar het paard gaat er ook niet aan wennen als de ruiter gespannen blijft, wat TS aangeeft dat zij en vooral haar dochter zijn. Een paard heeft geen boodschap aan "je moet eraan toe zijn" om daaraan te werken, een paard heeft op dat moment een stabiele ruiter nodig die zijn spanning niet voedt. En dan vind ik een situatie die zich met regelmaat voordoet de perfecte kans om daaraan te werken, want van die buren weten ze immers dat dat is hoe ze de paarden binnenhalen; die vogel verrast je elke keer weer. :))

Nou ja, als ik mezelf in die meiden verplaats, dan zou ik mezelf de eerste, en misschien ook wel tweede keer dat zoiets gebeurt, ook helemaal de vinketering schrikken. Ook bij mensen kan een schrik nog best lang in het lichaam blijven zitten. Vooral wanneer het resultaat is dat je van je paard flikkert omdat deze als een duvel uit een doosje af gaat en lekker mee blijft doen met de rennende paarden.

Dus je paard kan op dat moment wel leuk nodig hebben dat zijn ruiter rustig en stabiel blijft, echter zijn we allemaal mensen die ook gewoon enorm kunnen schrikken, of bepaalde gedraging van hun paard nog nooit zo (extreem) mee hebben gemaakt en daarmee om moeten leren gaan.

De theorie is misschien simpel, de praktijk zeker niet altijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:47

Farah86 schreef:
Maar ik weet ook hoelang de weg is van verlammende angst naar zo'n pro-actieve actie.

Klopt, dat is het ook. En ik denk dat daar voor jou de angel zit. Je wil graag dat je paarden, je dochter en haar vriendin veilig zijn. En onder de huidige omstandigheden kan dat (nog) niet.

Wat is er wél veilig voor je paarden? Is dat bij voorbeeld hun stal, of een ander bepaald paard, of jij? Zou je ze met bij voorbeeld clickertraining of grondwerk kunnen aanleren dat er een bepaald punt in de bak veilig is, zodat ze in elk geval steeds dezelfde kant op rennen?

Ik noem maar wat hoor. Ik hoop dat je handvaten weet te vinden zodat de paarden en de meiden zich wat zekerder gaan voelen. Wellicht kun je een instructeur vinden die jullie hiermee kan helpen? Vreemde ogen zien vaak meer.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 06:30

In de praktijk zal het zeker niet simpel zijn maar waar ik vandaan kom is overleg mogelijk en ik vind het te gek voor woorden dat je op je eigen terrein aan moet passen aan een gevaarlijke situatie die een ander creëren voor jou

Farah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 06:43

Precies, dat is wat ik bedoel, _San87_ en Koper en Cantodea11. Mkango: vogels, trekkers langs de bak, bosmaaiende mannen rond de bak: komt hier allemaal voor en allemaal geen probleem. Daar raken we ook niet gespannen van, waar lees je dat wij zo gauw gestresst raken? Dus dat onze paarden misschien niet de juiste voor ons zijn vind ik best een flinke conclusie. Daarnaast: #3, een koudbloed, gaat ook met de buurpaarden meerennen hoor ;-)

Maar anyway: ik begon mijn topic omdat ik me verbaas over dat sommige mensen het blijkbaar een grote moeite vinden om een klein beetje rekening te houden met anderen, zelfs als dat (in mijn ogen) soms een gevaarlijke situatie oplevert. Ik vroeg me vooral af of het nou zo raar is dat ik dat raar vind. Ik vind het persoonlijk namelijk geen enkele moeite om even rekening te houden met een jonge ruiter of een jong paard en ik vind het normaal dat je met elkaar overlegt.

Nikkel ea, ik besef volledig dat ik ze niet kan veranderen en dat wij ons dus wel zullen moeten aanpassen. En dat doe ik ook al. Overigens, wat ik er nog niet bij had verteld: als hun paarden op hun andere wei staan (die niet direct aan hun stallen grenst), dan moeten ze ze wel met halster van de wei halen en dat gebeurt zonder problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:05

Mkango schreef:
Marus schreef:
Nee jij stelt je niet aan. Wat een vervelende situatie…..
Zo te lezen willen zij zich niet aanpassen.
Dan zou ik ervoor kiezen om af te stappen als zij de paarden binnen halen. Dat geknal met de zweep wordt geen enkel paard blij van.
En anders vragen of er een mogelijkheid is om de paarden rond een vast tijdstip binnen te halen.
Als je zelf het knallen van de zweep ook gebruikt als “hulp” om je paard naar voren te jutten niet, nee. :+ Ieder ander paard kun je leren dat het niks betekent.

Dat is imo veel te kort door de bocht, heb en ken er een paar waar de zweep niet al te vriendelijk op gebruikt is. Lang bezig geweest met desensibiliseren en in de training geven ze niks meer om de zweep. Maar er moet toch echt niet een idioot in het weiland er naast met de zweep gaan staan knallen.

TS, misschien heb je er over heen gelezen (of is de tip niet bruikbaar, dat kan ook) maar hoe zit het met de tijden? Halen de buren altijd de paarden binnen op dezelfde tijd?
Ik zou echt gewoon een gesprek met ze aan gaan en tijden afspreken waarin in ieder geval je dochter en dat andere meisje ongestoord kunnen rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:05

Maar wat maakt het dat hun voor jou moeten aanpassen en jij niet voor hen. Jij kan ook afstappen, niet rijden om die tijden.
Het is maar net wie er een topic opent welk verhaal of welke wens er naar boven komt :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:15

Wat een knurften. Het kan dus prima met halster. Klinkt als buurtje pesten dat t per se met de zweep moet gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:20

Cioccolato schreef:
Maar wat maakt het dat hun voor jou moeten aanpassen en jij niet voor hen. Jij kan ook afstappen, niet rijden om die tijden.
Het is maar net wie er een topic opent welk verhaal of welke wens er naar boven komt :+

Ze zegt toch dat ze zich aanpassen?

Aan de andere kant, is het echt zoveel gevraagd paarden aan het halster binnen te halen wanneer je ziet dat iemand aan het rijden is? Waarom zou je bewust het risico op een ongeluk nemen?

Ik snap TS haar irritatie wel. Dit is zo makkelijk op te lossen wanneer beide partijen mee willen denken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:21

Naja, tot daaraantoe dat zij dat zo willen doen op hun eigen terrein. Maar hoeveel moeite is het om dan eerst even “Leeeeet op” te gaan roepen voordat je begint te knallen met de zweep.
Dan heb je in ieder geval nog iets aan voorbereidingstijd….

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:21

Ja, nou daarom die vaste tijden..als de buren op vaste tijden de paarden binnen halen dan kan TS zich daarop aanpassen. Maar als dat willekeur is en ze willen ook niks afspreken dan wordt aanpassen een beetje lastig he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:25

Elisa2 schreef:
Ja, nou daarom die vaste tijden..als de buren op vaste tijden de paarden binnen halen dan kan TS zich daarop aanpassen. Maar als dat willekeur is en ze willen ook niks afspreken dan wordt aanpassen een beetje lastig he.

Als ze het op vaste tijden doen is er ook geen probleem, lijkt me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:29

Lijkt mij ook, en anders is het heel erg fijn om te weten wat het rooster van die paarden is wbt buiten en binnenzetten. Dan kan TS er ook rekening mee houden. :-)

Maar als de buren nergens aan mee willen werken dan begint het een beetje op buurtje pesten te lijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:31

Nee, TS. Dat is niet raar. Hooguit zijn je buren een beetje raar, maar ik ken ze verder niet dus ik laat mij hier niet verder over uit.

Zie je iets van regelmaat in wanneer ze hun paarden opjutten? Is dat bij voorbeeld in een bepaald dagdeel, zodat je op die tijden niet rijdt of in elk geval voorbereid te paard gaat?

Farah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 07:42

Voorheen hadden ze regelmaat en toen probeerde ik die tijd zoveel mogelijk te vermijden. Maar nu is het soms 4 uur, dan weer 5 uur, dan weer 8 of 9 uur 's avonds. Dus dat maakt het nu ineens weer lastiger. Ik heb geprobeerd met ze te praten, maar daar staan ze helaas niet voor open. Ze willen ons zelfs niet waarschuwen of even 1 minuut wachten zodat we kunnen afstappen.

Farah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 07:44

Cioccolato schreef:

Ik zeg niet dat zij zich maar moeten aanpassen en ik niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:48

Tja. Als je opfokgroepen naar buiten en binnen doet doe je t ook niet aan een halstertje. Dus de manier lijkt mij prima. En ieder z'n eigen manier hé. Meerdere wegen maar Rome maar wat een gal spuug over de buren. Hun erf. Hun paarden. Hun ding. Tenzij het dierenmishandeling is oid

En nee. Ik vind niet dat je je aanstelt. Ik zou het zelf ook vrij vervelend vinden als ik er naast zou rijden. Maar so be it :+
Je hebt je best gedaan om in gesprek te gaan, wil het niet wil het niet. Dan is het ook gewoon stoppen met er over doorhakken en ermee dealen.

Als ik even vanuit buren kijk zou ik best wel let op kunnen roepen. Das zo'n kleine moeite. Hé, ik ga nu het land in met zweep. Oid. Maar naar binnen moeten ze toch. En als ik om 4 uur naar sporten moet, haal ik ze om half 4 binnen. Heb ik een dag niks haal ik ze om 6 uur op.
Bij wijze van

Dat heb je nou eenmaal met buren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:59

Is dit een nieuw probleem? Sinds wanneer speelt dit?
Want, stel: buren halen al jaar en dag hun paarden op deze manier binnen en dan ineens wordt er een rijbak aangelegd of er komen ineens jonge meiden rijden en hup, je wordt gevraagd jouw methodes aan te passen, dan kan ik me voorstellen dat dat op weerstand stuit.
Niet dat ik het niet jammer vind dat je buren geen strobreed toegeven, maar dit zou misschien een antwoord kunnen zijn op je waarom-vraag.

Algemene vraag: bij ons op stal worden groepjes paarden ook wel los binnengehaald. Ik vind die methode op zich niet idioot of uit de oude tijd. Waarom is dit geen goede manier van binnenhalen als je dit met verstand doet (verstand dat je altijd moet hebben in de omgang met paarden)?

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:14

Farah86 schreef:
Voorheen hadden ze regelmaat en toen probeerde ik die tijd zoveel mogelijk te vermijden. Maar nu is het soms 4 uur, dan weer 5 uur, dan weer 8 of 9 uur 's avonds. Dus dat maakt het nu ineens weer lastiger. Ik heb geprobeerd met ze te praten, maar daar staan ze helaas niet voor open. Ze willen ons zelfs niet waarschuwen of even 1 minuut wachten zodat we kunnen afstappen.

Dit is pure onwil van je buren en vind ik schandalig. Hoeveel moeite is dat zeg om ongemak en eventuele ongelukken te voorkomen.
Sterkte ermee, want het is absoluut geen fijne situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:17

@gini

Ook met een zweep?
Waar ik vroeger op pension stond ging ook alles los naar binnen.
En dat ging zelden in stap.
Maar een zweep was niet nodig om te jagen. Die kwamen zelf naar stal.

Maar denk dat ts dan hetzelfde probleem ervaart.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:20

Farah86 schreef:

Dat is echt het toppunt van asociaal gedrag. En volgens mij is hiermee de grens van een goede buurrelatie echt in zicht of al overschreden.

Misschien had je erover heen gelezen, maar is een spiegeltje ophangen om de hoek achter de bosjes te kunnen zien vanuit je bak nog een idee? Een iets duurdere investering, maar… een ander idee is een smart camera die mensen kan detecteren ophangen op de hoek waarin je ze niet ziet aankomen. Instellen dat je telefoon melding geeft als er iemand aan komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:24

Farah86 schreef:

Wat vervelend en wat een onredelijk gedrag. :(

In ieder geval is het eind van de dag, dus ik zou kijken of op de dag rijden of in de ochtend dan haalbaar is als het niet zo warm is.

Wel heel vervelend dat er geen regelmaat in zit.